Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_06

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ 19_ Rozmanitost přírody Zelenina (SADA ČÍSLO 2)
Advertisements

Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
ZELENINA.
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_08
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_01 Název materiálu:Poživatiny a potraviny. Tematická oblast:Potraviny a výživa 1. ročník Anotace: Prezentace.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_20
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_17
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Rozdělení zeleniny Kód VM:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_14
Název školy Střední odborná škola Luhačovice Číslo projektu
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
.  Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_15
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_19
Zelenina.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ilona Trojánková. Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zelenina VY_32_INOVACE_324, 17. sada, SP Svět práce, 6. ročník ANOTACE
Rozdělení zeleniny Střední odborná škola Otrokovice
Druhy zeleniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.35
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_11
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_08
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_06
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_03
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
LUŠTĚNINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: luštěniny, význam, složení, hrách, čočka, fazole, sója Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL. Mají vysoký obsah bílkovin, sacharidů (hlavně škrobu), vlákniny, minerální látky (draslík, vápník), z vitamínů B, E, provitamín.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
KOŘENOVÁ ZELENINA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kořenová, zelenina, mrkev, petržel, celer, červená řepa,
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
POCHUTINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: pochutiny, charakteristika, dělení, koření Autor:
Význam zeleniny ve výživě  Zelenina je soubor různých rostlin a jejich částí, které se zasyrova nebo vhodně upravené významně uplatňují ve výživě lidského.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Zelenina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY 32. INOVACE PoV Název DUMuPoV K.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
BOBULOVÉ OVOCE Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: Klíčová slova: bobulové, ovoce,rybíz,angrešt, maliny, ostružiny,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
ZELENINA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: význam, zelenina, složení, rozdělení Klíčová slova: význam, zelenina,
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Zelenina Vypracoval: Lukáš Karlík
Potraviny a výživa - Zelenina
Název projektu: Moderní škola
Potravinářské zbožíznalství
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PRVOUKA – 2. ročník, ZELENINA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
LISTOVÁ ZELENINA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: hlávkový,salát, čekanka, špenát, polníček Autor:
SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Předmět Potraviny a výživa
ZELENINA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
PLODOVÁ ZELENINA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: plodová, zelenina, fazolové lusky, lilek, patizon, tykev,
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
KOŠŤÁLOVÁ ZELENINA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: květák, kapusta, hlávkové zelí, kedlubna,brokolice.
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec Anotace: ZELENINY2
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potravinářské zbožíznalství
Transkript prezentace:

Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_06 Název materiálu: Zpracování zeleniny I Tematická oblast: Potraviny a výživa 1. ročník Anotace: Prezentace slouží k výkladu nového učiva na téma „Zelenina I“. Očekávaný výstup: Žák rozumí pojmu zelenina, umí zeleninu rozdělit do skupin, význam ve výživě, složení. Klíčová slova: Zelenina rozdělení, kořenová, plodová, košťálová, listová, cibulová, lusková zelenina. Metodika: Slouží jako podklad pro žáky k výuce nové látky. Lze rozeslat žákům elektronicky či elektronicky prezentovat ve výuce.  Obor: Kuchař - Číšník Ročník: 1.   Autor: Pavla Vejražková  Zpracováno dne: 16.01.2013  Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla.

Potraviny a výživa 6 Pavla Vejražková Zpracování zeleniny I. Potraviny a výživa 6 Pavla Vejražková

Význam ve výživě Zeleninou rozumíme jedlé části rostlin, většinou jednoleté či dvouleté, které se používají buď čerstvé, nebo různě kuchyňsky upravené. Vysoká biologická hodnota, nízká energetická hodnota, některé mají antibiotické látky (silice působí proti bakteriím, virům, plísním-cibule, česnek, pór, ředkvička). Tepelnou úpravou se biologická hodnota snižuje.

Složení Voda – 75 - 90 % - osvěžuje Bílkoviny, tuky - (1- 4 %) málo Vitamíny - závislé na druhu, stupni zralosti i skladování. C (petržel. nať, paprika, křen, zelí, salát, kedlubny) A-karoten - mrkev, rajčata, salát, zelí (lépe se uvolní do tuku) B1,2,6 - hrášek, kapusta, květák, zelí

Minerální látky - draslík, fosfor, hořčík, železo, sodík, vápník, mangan a silic ( některé mají schopnost ničit bakterie př. česneková). pozor na dusičnany (přeměna na dusitany a nitrosany-blokují přenos kyslíku, rakovinotvorné) , více u skleníkových druhů a při menší intenzitě světla Cukry - (2 – 8 % i více) - jednoduché, hlavně v mrkvi, hrachu, rajčatech celulóza - může způsobit nadýmání Ostatní - organické kyseliny, barviva, aromatické látky, enzymy, kyseliny, třísloviny a další látky Doporučené množství 300 g denně

Zeleninu rozdělujeme podle Používané části rostliny - na košťálovou, kořenovou, listovou, luskovou, plodovou, cibulovou, stonkovou, kořeninovou Způsobu výroby - rychlenou (skleníkovou, pařeništní) a polní Délky vegetační doby - ranou, poloranou, letní, pozdní

Kořenová Jsou kořeny, bulvy, oddenky nebo hlízy - mrkev, celer, petržel, pastinák, ředkvičky, ředkev, křen, červená řepa, vodnice, černý kořen, tuřín. M r k e v - obsahuje větší množství provitamínu A. V obchodě jsou 2 druhy mrkve - karotka (kratší, válcovitý kořen) a stolní mrkev (dlouhý kuželovitý kořen.

C e l e r - má kulovitý kořen (bulvu) s četnými kořínky, nasládlé chuti a zvláštní aromatické vůně. P ž e l e t r - obsahuje hodně vápníku, hořčíku, vitamínu C a provitamínu A. Dužina i listy mají hodně silic, které jí dodávají kořennou chuť a aroma. P a s t i ň á k - svým vzhledem se podobá petrželi. Liší se od ní především listy, které má jednoduše zpeřené (nelze je použít k ochucení pokrmů, můžou způsobit vyrážku). Kořen pastiňáku chutná sladce, má močopudný účinek  Ř e d k v i č k y - podle odrůdy mají různou barvu i tvar. Používají se hlavně ve studené kuchyni.

Ř e d k e v - dužnatý kořen stejnojmenné rostliny Ř e d k e v - dužnatý kořen stejnojmenné rostliny. Bulva má různou velikost, tvar a barvu (obvykle špinavě bílou, žlutou, žlutohnědou, červenou až fialovou). Svým obsahem éterických olejů příznivě ovlivňuje střevní bakterie a vylučování trávicích šťáv. K ř e n - nejrozšířenější naší odrůdou je malinský křen (jemně nasládlý). Má vysoký obsah vitamínu C, je charakteristický ostrou a dráždivou chutí. Používá se při konzervování zeleniny, jako doplněk k vařenému masu, do studených a teplých omáček. Č e r v e n á řepa - má vysoký obsah vitamínu C a železa. Používá se k nakládání, do salátů,polévek.

Č e r n ý k o ř e n - obsahuje insulin, proto je vhodný pro diabetiky Č e r n ý k o ř e n - obsahuje insulin, proto je vhodný pro diabetiky. Upravuje se smažený, zapečený, v sýrové omáčce. T u ř í n - má žlutooranžovou dužinu, je nejlepší v zimě. Připravuje se pečený, smažený nebo se vaří a zapéká. V o d n i c e - bulva má různou velikost, tvar i barvu. Mladé rostliny se vaří vcelku, větší kusy se dusí nebo používají do polévek.

Košťálová Patří do čeledi brukvovitých rostlin. Vyznačuje se vysokým obsahem vit. C, PP, celulózy a vápníku. H l á v k o v é z e l í - v prodeji rané,letní a pozdní. Podle barvy bílé a červené. Červené zelí má kořeněnější chuť a vůni. Zelí je bohaté na vitamín C, provitamín A, vitamíny B1,2 PP a K. Z minerálních látek obsahuje vápník, hořčík a železo. Č í n s k é z e l í - má velké oválné listy, svinuté ve válcovitou hlávku, nemá košťál uvnitř hlávky. Listy jsou křehké a vhodné na různé saláty. B r o k o l i c e - je blízce příbuzná květáku , má však menší růžici. Má barvu zelenou, nachovu ale i bílou.

K a p u s t a - hlávková - má tmavozelené zvlněné listy K a p u s t a - hlávková - má tmavozelené zvlněné listy. Má zvláštní aromatickou chuť a vůni, vyžaduje tepelnou úpravu. - růžičková- vytváří na dřevnatém stonku drobné hlavičky velikosti ořechu. Je to zimní zelenina, snáší mrazy až do -10°C. Má dvojnásobné množství vitamínu C než kapusta hlávková, obsahuje vitamíny B1,2, provitamín A, bílkoviny, sacharidy. Z minerálních látek je bohatá na draslík, fosfor, síru. - kadeřavá (kadeřávek, jarmu) - je zimní zelenina, která snáší i vysoké mrazy. Listy vytváří velkou volnou růžici. Má jemně nahořklou chuť. K e d l u b n y ( brukve) - do prodeje přicházejí rané a pozdní, podle barvy bílé a modré. Nejčastější vadou je dřevnatost a pukání. Jíst se mohou i povařené mladé listy. Kedlubny obsahují více železa než listová zelenina. K v ě t á k - je nejjemnější košťálová zelenina, vytváří nerozvinuté květenství bílé barvy. Má mírně nasládlou chuť, při vaření vydává intenzivní vůni. Je lehce stravitelný a považuje se za dietní zeleninu. Obsahuje větší množství vitamínu C a železa.

Lusková Vytváří jako plody nezralé lusky. Vyznačují se obsahem draslíku, fosforu, dále vitamínů B 1,2, PP a karotenu. Nejznámější jsou hrachové lusky a fazolové lusky. - hrachové lusky - jsou zelené lusky hrachu setého zahradního, které nemají plnou zralost..Podle kuchyňského užití se rozlišuje: Hrách dřeňový - konzumují se celé lusky, Hrách cukrový - konzumují se celé lusky, Hrách k vylupování - konzumují se semena, Fazolové lusky - jsou lusky různých odrůd fazolu obecného . Lusky musí být mladé, křehké, masité. Pro mimosezónní období jsou na trhu sterilované v nálevu nebo zmrazená.

Listová Je to zelenina s křehkými listy, listovými řapíky nebo stonky, která se konzumuje za syrova jako salát, nebo tepelně upravená jako příloha. Listy obsahují značný podíl vitamínu C a železa.

Rozděluje se na : Salátovou - salát hlávkový, římský salát, štěrbák, rychlené čekankové puky, roketu setou, řeřichu zahradní, smetanku, brutnák, potočnici lékařskou, radicchio. Listy se používají v syrovém stavu k přípravě salátů. Špenátovou - její listy se používají jako teplá příloha, je to špenát (má vysoký podíl železa a vápníku), mangold, polníček ( používá se i jako salát), šťovík. Řapíkovou - používají se řapíky listů např. reveň, řapíkový celer, sladký fenykl aj.

Plodová Zařazuje se zelenina, která má jedlé plody. Dělí se na dvě skupiny: - pravé bobule rostlin čeledi lilkovitých- rajče, paprika, lilek - nepravé bobule zelenin tykvovitých - tykve, okurky, meloun O k u r k y - jsou nasládlé osvěžující chuti. Častou vadou je nahořklá chuť, která vzniká nedostatkem vláhy. Mají jen malou výživnou hodnotu a horší stravitelnost. Rozlišují se : okurky nakládačky - 30 až 120 mm dlouhé, používají se k nakládání okurky salátové - mají větší plody

R a j č a t a - mají bobule různé barvy i tvaru R a j č a t a - mají bobule různé barvy i tvaru. Obsahují velké množství provitamínu A, vitamín B 1,2 a C. Dále pak 3 až 5 % sacharidů, 1 % bílkovin, fosfor, vápník a železo. Nezralé plody rajčat obsahují jedovatý alkaloid solanin.  P a p r i k a - je plod (bobule), který se používá jako zelenina i jako koření. Je bohatá na vitamín C. Dělí se na dvě odrůdy: -zeleninovou - sklízejí se nedozrále, oblíbeným druhem je červená kapie -kořeninovu - sklízejí se dozrálé, zpracovávají se na koření - některé odrůdy obsahují v žilkách dužiny kapsaicin, který dodává paprikám ostrou štiplavou chuť.  L i l e k ( baklažán) - má hladký, lesklý povrch, obvykle fialový až fialové červený. Tvar je vejčitý, kulovitý nebo hruškovitý. Je bez vůně, chuť lehce nahořklou a pikantní, v kuchyni se používá tepelně zpracovaný.

T y k e v - ve světě je známo třináct druhů tykví T y k e v - ve světě je známo třináct druhů tykví. U nás se používají tykve velkoplodé a tykve obecné. - tykve velkoplodé- nazývané též dýně nebo turek. Mají různý tvar i barvu dužiny. Obsahují cukry a karoteny, dosahují hmotnost několika kilogramů. - tykve obecné - sklízejí se v nedozrálém stavu, kdy je dužina velmi jemná. Patří sem patizony, cukety (vhodné pro léčbu otylosti, odvodňují), kebačky. M e l o u n y - na povrchu zelené, žluté nebo hnědé. Konzumují se syrové. Rozlišují se dva botanické druhy - meloun cukrový (pravý) a meloun vodní (u nás nejčastěji)

Stonková Nazývaná též lahůdkovou zeleninou. Na našem trhu je chřest, artyčoky Ch ř e s t - je velmi jemná jarní zelenina. Jsou to mladé výhonky (tzv. prýty) vytrvalé rostliny. Oblíbený ve Francii, Itálii, Belgii a Německu. Připravují se z něj polévky, nákypy, nebo se podává vařený. A r t y č o k y - rostlina podobná bodláku, konzumují se květní úbory nerozvitého květenství, které mají zdužnatělá lůžka.Obsahují asi 12 % cukrů, mezi nimi i cenný inulín. Oblíbené zejména v Itálii a Francii. B a m b u s o v é výhonky- bílá dřeň mladých bambusů, mají nakyslou chuť. Používají se v asijské kuchyni.

Kořeninová Jsou to čerstvé natě, které obsahují vonné a chuťově výrazné látky (silice).Pro tyto rostliny je charakteristické, že jejich natě v čerstvém stavu se používají jako zelenina a sušené jako koření. V prodeji jsou zejména : bazalka, kopr, libeček, petrželová nať, estragon, koriandr, dobromysl, majoránka, saturejka, tymián, naťový celer

Cibulová Tato zelenina se vyznačuje štiplavou a ostrou vůní a chutí. Má značný obsah specifických éterických olejů a fytoncidů, které brzdí růst bakterií, případně je i ničí. Patří sem: - cibule kuchyňská, jarní cibule , perlovka (na nakládání), šalotka (drobná, jemná cibule), česnek (bílý a modrý tzv. paličák), pór, pažitka

Použitá literatura: - google Použitá literatura: - google. obrázky - Učebnice pro odborná učiliště, potraviny a výživa. - Restaurace a host.