Užití podobnosti v praxi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
* Podobnost Matematika – 9. ročník *.
Advertisements

Užití podobnosti Změna délky úsečky v daném poměru
POZNÁMKY ve formátu PDF
Konstrukce kosodélníka
POZNÁMKY ve formátu PDF
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Goniometrické funkce Sinus ostrého úhlu
Goniometrické funkce Řešení pravoúhlého trojúhelníku
ROVINNÉ ÚTVARY OPAKOVÁNÍ Jana Kubíčková Anna Szymeczková Ročník: 4.
Nepravidelné mnohoúhelníky
Užití Pythagorovy věty – 3. část
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
11_Podobná zobrazení II Užití podobnosti
Podobnost rovinných útvarů
10_Podobná zobrazení V geometrii o dvou útvarech říkáme, že jsou podobné, pokud je druhý z nich v určitém měřítku zmenšeným nebo zvětšeným obrazem prvého.
12_ Shodná a podobná zobrazení - pracovní list
Vlastnosti čtyřúhelníků v příkladech
Podobnost.
TRIGONOMETRIE OBECNÉHO TROJÚHELNÍKU
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
19_Obvody a obsahy rovinných obrazců
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
Anotace Prezentace, ve které je zaveden pojem podobnosti rovinných útvarů, poměr podobnosti a věty o podobnosti trojúhelníků. Obsahuje také příklady na.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Pravoúhlý trojúhelník
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
VY_42_INOVACE_113_SHODNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
IV/ Podobnost trojúhelníků
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Vzdálenost bodu od přímky
PLANIMETRIE MATEMATIKA - 2.ROČNÍK Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Podobnost trojúhelníků
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
46.1 Podobnost C´ B´ A´ C Změř úsečky a zapiš jejich délky.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Podobnost trojúhelníků I.
Anotace Prezentace, která se zabývá opakováním podobných geometrických útvarů. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují podobnost.
Vzdálenost bodu od roviny
Rozcvička Dopl ň : Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Trojúhelník.
Obvody a obsahy rovinných útvarů.
PODOBNOST trojúhelníků Mgr. Petra Toboříková VOŠZ A SZŠ Hradec Králové 2013.
Užití podobnosti v praxi Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_4_Užití podobnosti v praxi.
2.10 Goniometrické funkce ostrého úhlu ve slovních úlohách 2 GONIOMETRIE Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PODOBNOST V PRAXI Jirka se rozhodl, že změří výšku borovice, která roste naproti jejich domu. Zabodl do země tyč vysokou 3 metry a zjistil, že vrhá stín.
PODOBNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Optika – polostín, plný stín a vržený stín
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Věty o podobnosti trojúhelníků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Věty o podobnosti trojúhelníků
Trojúhelníky ABC a KLM jsou si podobné s koeficientem podobnosti k = 2 . V jakém poměru jsou jejich obsahy?
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
PODOBNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
Matematika 2 Geometrické útvary.
VY_32_INOVACE_050_Povrch a objem hranolu
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Věty o podobnosti trojúhelníků
Transkript prezentace:

Užití podobnosti v praxi * 16. 7. 1996 Užití podobnosti v praxi Matematika – 9. ročník *

Podobnost Matematická podobnost 6 cm 𝑩´𝑪´ : 𝑩𝑪 =𝟔 :𝟑=𝟐 D C 3 cm A´ B´ 12 cm A B 6 cm 𝑨´𝑩´ : 𝑨𝑩 =𝟏𝟐 :𝟔=𝟐 Podobné jsou takové útvary, které mají stejný poměr vzdáleností odpovídajících si bodů. obraz : vzor 𝑨´𝑩´ : 𝑨𝑩 = 𝑩´𝑪´ : 𝑩𝑪 = 𝑨´𝑪´ : 𝑨𝑪 = 𝑩´𝑫´ : 𝑩𝑫 = …

Podobnost Poměr podobnosti C´ 6 cm 𝑩´𝑪´ : 𝑩𝑪 =𝟔 :𝟑=𝟐 D C 3 cm A´ B´ 12 cm 𝑨´𝑩´ : 𝑨𝑩 =𝟏𝟐 :𝟔=𝟐 A B 6 cm Tento poměr lze vyjádřit číslem 𝒌= 𝑨´𝑩´ 𝑨𝑩 = 𝑩´𝑪´ 𝑩𝑪 = 𝑨´𝑪´ 𝑨𝑪 = 𝑩´𝑫´ 𝑩𝑫 = …; číslo k (k > 0) nazýváme poměr (koeficient) podobnosti.

Podobnost Poměr podobnosti C´ D C 𝑂 1 3 cm 𝑂 2 6 cm A 6 cm B A´ B´ 12 cm Obdélníky ABCD a A´B´C´D´ jsou podobné. Poměr podobnosti těchto obdélníků k = 2 Podobnost zapisujeme: 𝑶 𝟏 ~ 𝑶 𝟐 . V jakém poměru jsou velikosti vnitřních úhlů toho obdélníka? Podobné útvary mají shodné odpovídající si úhly.

Podobnost Poměr podobnosti C´ D C k > 1 3 cm 6 cm zvětšení délek A 6 cm B D C A´ 12 cm B´ D´´ C´´ k < 1 3 cm 1,5 cm zmenšení délek A´´ 3 cm B´´ A 6 cm B D C D´´´ C´´´ k = 1 3 cm zachování délek A 6 cm B (shodnost) A´´´ B´´´

Užití podobnosti v praxi Honzík Surveyor se rozhodl, že se pokusí změřit výšku stromu u nich na sídlišti. Vzal si na pomoc dřevěnou tyčku, o níž věděl, že měří přesně 2,5 metru a měřící pásmo. Vedle stromu postavil tyč, a poněvadž byl krásný slunečný den, změřil délku jejího stínu. Poté změřil i délku stínu, který vrhal strom. Jak vysoký je strom, když délka stínu tyče je 220 cm a délka stínu stromu 30,8 m? x m 2,5 m 220 cm 30,8 m

Užití podobnosti v praxi Výpočet: Poněvadž jsou trojúhelníky podobné podle věty uu, platí: 𝒙 𝟐,𝟓 = 𝟑𝟎,𝟖 𝟐,𝟐 / · 𝟐,𝟓 𝒙= 𝟑𝟎,𝟖 𝟐,𝟐 ·𝟐,𝟓 𝒙=𝟑𝟓 𝒙=𝟑𝟓 𝐦𝐞𝐭𝐫ů x m Strom měří 35 metrů. 2,5 m 220 cm 30,8 m

Užití podobnosti v praxi Honzíkovi se měření zalíbilo, a tak se druhý den rozhodl změřit i výšku komínu u nedaleké továrny. Vzal si opět svoji dřevěnou tyčku, o níž věděl, že měří přesně 2,5 metru a měřící pásmo. Bohužel dneska bylo zataženo a tak stíny použít nemohl. Našel si tedy místo, ze kterého jedním okem viděl od země vršek komína přesně za horním koncem tyče. Změřil, že vzdálenost oka od dolního okraje tyče je 3 metry a vzdálenost tyče od komínu je 48 metrů. Jak vysoký byl komín? x m 2,5 m 3 m 48 m

Užití podobnosti v praxi Výpočet: Poněvadž jsou trojúhelníky podobné podle věty uu, platí: 𝒙 𝟐,𝟓 = 𝟓𝟏 𝟑 / · 𝟐,𝟓 𝒙= 𝟓𝟏 𝟑 ·𝟐,𝟓 𝒙=𝟒𝟐,𝟓 𝒙=𝟒𝟐,𝟓 𝐦𝐞𝐭𝐫ů x m Komín měří 42,5 metrů. 2,5 m 3 m 48 m

Užití podobnosti v praxi Třetí den se Honzík rozhodl změřit výšku místní rozhledny. Bohužel celou noc pršelo a země byla značně rozbahněná, a tudíž si na zem lehat určitě nechtěl. Ovšem i tentokrát si poradil. Našel si kaluž a postavil se tak, aby viděl vrchol věže odražený v kaluži. Potom změřil vzdálenosti kaluže od paty rozhledny (32,5 metru) a svojí vzdálenost od kaluže (260 cm). Jak vysoká je rozhledna, když Honzovy oči jsou ve výšce 150 cm nad zemí? x m 150 cm 32,5 m 260 cm

Užití podobnosti v praxi Výpočet: Poněvadž jsou trojúhelníky podobné podle věty uu, platí: 𝒙 𝟏,𝟓 = 𝟑𝟐,𝟓 𝟐,𝟔 / ·𝟏,𝟓 𝒙= 𝟑𝟐,𝟓 𝟐,𝟔 ·𝟏,𝟓 𝒙=𝟏𝟖,𝟕𝟓 𝒙=𝟏𝟖,𝟕𝟓 𝐦𝐞𝐭𝐫ů x m Rozhledna měří 18,75 metrů. 150 cm 32,5 m 260 cm