Vypařování (Učebnice strana 82 – 83)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství látek - vypařování, var a kondenzace
Změny skupenství látek
Změny skupenství.
Vypařování.
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
Proč se tělesa zahřívají při tření?
Var Do kádinky s vodou umístíme teploměr. Vodu budeme zahřívat.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
Změny skupenství látek
Sublimace - desublimace
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Pevné látky a kapaliny.
Změny skupenství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
Chování částic v látkách při různých skupenstvích
Skupenství látek a vnitřní energie
Mechanické vlastnosti kapalin Co už víme o kapalinách
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vypařování , var LC.
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Teplo Ing. Radek Pavela.
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
Vypařování: Na rozdíl od tání a tuhnutí vypařování probíhá
Vypařování a kapalnění
Kapalnění Do sklenice nalijeme vodu.
Digitální učební materiál
Změny skupenství látek
Skupenské změny.
Vypařování a kapalnění
FYZIKA Barbora Bartovská.
Látky mohou mít tři skupenství:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTepelné jevy.
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
Autor: Mgr. Lenka Němcová
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK II.
FYZIKA Změny skupenství.
Mechanické vlastnosti plynů Co už víme o plynech
 Téma:  VYPAŘOVÁNÍ  Pár obrázků  Studijní text  Zajímavosti z tématu  Tajenka  Slovo závěrem.
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
VYPAŘOVÁNÍ, KAPALNĚNÍ, SUBLIMACE, DESUBLIMACE
Skupenské změny 2 © Petr Špína 2011 foto: Pavel Bohatý, Milan Vávrů VY_32_INOVACE_B
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vypařování a kapalnění
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_21_VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST)
Vypařování a kapalnění - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Interaktivní test na změny skupenství látek
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Změny skupenství látek
Vypařování a kapalnění
Změny skupenství.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
Třída 3.A 18. hodina.
Atomy a molekuly.
Vlastnosti kapalných látek
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
Transkript prezentace:

Vypařování (Učebnice strana 82 – 83) Ze zkušenosti víme, že po dešti po určité době chodníky i ostatní plochy uschnou. Stejně tak mokré prádlo pověšené na šňůře po určité době uschne. Ve všech těchto případech se voda vypařila. Změnila se z kapalného skupenství na skupenství plynné. Vznikla pára. Kapalina se vypařuje při každé teplotě. Prádlo uschne rychleji, je-li okolní vzduch teplý, suchý a vane-li vítr. Do ploché misky a do kádinky nelijeme stejné množství vody. Voda z ploché misky se vypaří rychleji než z kádinky. Rychlost vypařování téže kapaliny za stejných podmínek závisí i obsahu povrchu kapaliny. Pokud do stejné misky nalijeme stejné množství vody a lihu, líh se vypaří za stejných podmínek rychleji než voda. Kapaliny, které se vypařují velmi rychle (např. líh), se nazývají těkavé.

V promoklém oděvu cítíme chlad V promoklém oděvu cítíme chlad. V parných letních dnech se ochladíme, když si navlhčíme vlasy. Kapaliny při vypařování odnímají teplo svému okolí. Vypařování kapaliny je děj, při kterém se mění kapalné skupenství látek na skupenství plynné . Každá molekula na povrchu kapaliny je přitahovaná sousedními molekulami kapaliny. Rychlost neuspořádaného pohybu jednotlivých molekul v povrchu kapaliny se neustále mění. Některé molekuly mohou v určitém okamžiku dosáhnout tak velké rychlosti, že přitažlivé síly blízkých molekul nestačí již rychlé molekuly udržet v povrchu kapaliny. Tyto molekuly opustí povrch kapaliny a stávají se molekulami páry. Při vyšší teplotě se molekuly pohybují rychleji, a proto více molekul má takovou energii, že může kapalinu opustit. Proto se kapalina vypařuje rychleji. Čím je větší povrch kapaliny, tím více molekul na povrchu kapaliny může kapalinu opustit. Proto vypařování probíhá rychleji.

Čím je větší povrch kapaliny, tím více molekul na povrchu kapaliny může kapalinu opustit. Proto vypařování probíhá rychleji. Pokud vznikající páry nad povrchem kapaliny neodvádíme, mohou se některé molekuly páry vracet zpět do kapaliny a tím se vypařování zpomalí. Kapalina se vypařuje na svém povrchu při každé teplotě. Při vyšší teplotě probíhá vypařování rychleji. Vypařování se urychlí také zvětšením povrchu kapaliny nebo odstraňováním par nad povrchem kapaliny (např. větrem). Různé kapaliny se za stejných podmínek vypařují různě rychle. Při vypařování odebírá kapalina teplo ze svého okolí. Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 83.