Řešení deficitu domácího rozpočtu pomocí dluhu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZADLUŽENOST OBYVATEL ČR a s ní spojené problémy
Advertisements

„Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázků a textů je
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 4. srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.6.
Finan č ní plán – rozpo č et domácnosti I VY_62_INOVACE_1_2_05 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční plán.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: C.
S laskavou podporou grantu MPSV ČR Evropský rok boje proti chudobě a sociálnímu vyloučení 2010 ZPRÁVA z kulatých stolů k otázkám předlužení z kulatých.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Nástroje finančního trhu
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_62_INOVACE_A1 – 36.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Ekonomická gramotnost Hypotéky a spotřebitelské úvěry.
„Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázků a textů je
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Ing. Lucie Kratochvílová
Předlužení a možnosti řešení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
PASIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Mirka Vlažná Název šablonyVI/2 – Inovace.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_33_19 NázevInsolvenční řízení Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekPodnikání.
Oddlužení insolvence osobní bankrot
VY_62_INOVACE_1_2_07 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Zajištění rizik.
VY_62_INOVACE_1_2_03 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční nezávislost.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Finanční tíseň Kudy vlastně putují peníze FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Finanční plán, finanční cíle
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Správa daní a daňové řízení
Petr Machala. Příjmy pravidelné čistá mzda Kč podnikání4 600 Kč mezisoučet Kč nepravidelné0 Kč úroky0 Kč mezisoučet0 Kč celkem Kč Výdaje.
Osobní bankrot - Insolvence -
 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám  Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_167.
Příklady OPH P9 – P10 Změna a zánik závazků.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Petr Machala. 1) Jak se zajistit proti rizikům? (ztráta příjmu, majetku, nečekané výdaje) 2) Jak naložit s přebytkem domácího rozpočtu? 3) Jak řešit deficit.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Nedostatek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
Půjčky.
ZA ETICKÉ PŮJČKY Člověk v tísni, o.p.s.. OBSAH 1) Etické perspektivy 2) Sankční model - Proficredit 3) IPU - parametry 4) Souhrnný index 5) Výsledky 6)
1 Bankovní úvěrové analýzy Banky, úvěrové produkty Průběžný test 1 OtázkyJméno:……………………………………….Skupina:……………………………………. Datum:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_19 Název materiáluDluhy AutorMgr.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
INVESTOVÁNÍ DOMÁCNOSTÍ. Finanční rozpočet  Finanční rozpočet domácnosti je souhrnný přehled příjmů a výdajů všech členů domácnosti za určité časové období.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Finanční matematika 19. (finanční gramotnost) P ů j č k y a ú v ě r y.
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vyjádření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Aktivní bankovní operace – úvěry pro občany
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
Půjčky.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Úroky Jsou cenou půjčených peněz Jistina je půjčená částka
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DUM - Digitální Učební Materiál
Úroky Jsou cenou půjčených peněz Jistina je půjčená částka
Transkript prezentace:

Řešení deficitu domácího rozpočtu pomocí dluhu Zadlužení domácnosti VY_62_INOVACE_1_2_18 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázků a textů je Ing. Renata Hethová“.

Řešení deficitu domácího rozpočtu Deficit domácího rozpočtu Rezerva Snížení výdajů Zvýšení příjmů

Řešení schodku pomocí dluhu Zadlužení – řešení schodku domácího rozpočtu pomocí dluhu. V ČR nyní běžné. Dluhy držíme na uzdě. Předlužení (v obecném pojetí) – dlužník přestává být schopen své závazky splácet. Počet případů narůstá. http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10213556 322-krotitele-dluhu/309292320110017

http://www. financninoviny http://www.financninoviny.cz/zpravy/dluhy-ceskych-domacnosti-v-zari-vzrostly-na-1-145-bilionu-kc/859819

Dluh = to, co někdo někomu něco musí vrátit, je povinen vyrovnat. Předmět vztahu mezi věřitelem a dlužníkem, věřiteli vzniká oprávnění požadovat od dlužníka vyrovnání dluhu (pohledávka) a dlužníkovi povinnost vyrovnat dluh (závazek). Obvykle má peněžní charakter a prokazuje se písemným potvrzením (např. smlouvou, dluhopisem, směnkou apod.). Dlužník Věřitel peníze pohledávka dluh

„Dluh je dobrý sluha, ale zlý pán.“ Dobrý či špatný dluh? „Dluh je dobrý sluha, ale zlý pán.“ Žádný dluh není dobrý ani špatný sám o sobě, jde o účel, ke kterému dluh použijeme. Vyjmenujte příklady špatného a dobrého dluhu dle Vašeho názoru. http://www.novinky.cz/bydleni/reality-a-finance/261016-financni-poradna-rozdily-mezi-dobrymi-a-spatnymi-dluhy.html

Dluhy Špatný dluh Dobrý dluh Díky němu chudneme. Dluh, díky kterému nám výdaje rostou rychleji než příjmy. Příjmy ‹ Výdaje Dluh, který nám pomáhá bohatnout, přibližuje nás k finanční nezávislosti. Vzrostou nám příjmy více než výdaje. Příjmy › Výdaje

Vhodný a nevhodný dluh Nevhodný dluh Vhodný dluh Nezbytně jej potřebujeme. Budeme schopni ho splácet. Životnost pořizovaného majetku je delší než doba splácení. Přinese nám další zvýšení příjmů. Nezbytně jej nepotřebujeme, na zbytečné, zbytné věci, např. nové oblečení. Nebudeme ho schopni splácet. Na zaplacení staršího dluhu, i když jsou podmínky méně výhodné. Vytloukání klínu klínem. S nevýhodnými podmínkami. Na rychle spotřebovaný či opotřebovaný majetek.

Obecné pravidlo zadlužení Splátky vyplývající ze zadlužení (hypotéky, půjček, karet….) by neměli přesahovat třetinu příjmů.

„Předlužení“ Přestává-li dlužník být schopen splácet včas dluhy je tzv. předlužen, jeho dluh narůstá o dluhovou službu – úroky, penále…. Předluženost hrozí již, pokud splátky úvěru přesáhnou polovinu příjmu domácnosti očištěného o nezbytné výdaje.

Míra předlužení Rozeznáváme 3 stupně předlužení. + Neschopnost splácet dluhy. Neschopnost hradit bydlení. Neschopnost hradit běžné výdaje za potraviny, drogerii. + Nezbývá na splátku dluhů Nezbývá na úhradu bydlení Nezbývá ani na oblečení, jídlo

Jak se vyvarovat předlužení? Potřebujeme úvěr? (Vyvarujeme se špatných úvěrů, nepodléháme reklamě.) Jsme schopni úvěr splácet? (Sestavíme si přehled příjmů a výdajů včetně splátek úvěru.) Vybrali jsme si nejlepší produkt na trhu? (Pečlivě čteme smlouvy, porovnáváme všechny podmínky, včetně sankčních poplatků, RPSN….) Nechali jsme si rezervu? (Nejedeme na „doraz“, musíme mít rezervu pro případ nenadálého výpadku příjmů.) Jsme zajištěni proti neschopnosti splácet? (Pojistíme se.)

Jak se vyvarovat předlužení - rady dle ČNB Krátce: „ŠEST P“: Přemýšlejte Ptejte se Porovnávejte Poraďte se Propočítejte (až poté) Proveďte. http://www.cnbprovsechny.cnb.cz/cs/osobni_finance/desatero.html

Nesplácení dluhu – fáze neřešeného problému 1. Upomínky 2. Vymáhání dluhu 3. Soudní nařízení zaplatit 4. Exekuce

Nesplácení dluhu – vývoj výše dluhu 1. Upomínky Původní dluh + Úroky Sankční poplatky 2. Vymáhání dluhu Náklady inkasní společnosti nebo výdaje advokáta a soudní 3. Soudní nařízení zaplatit Další soudní poplatky na hlavní líčení 4. Exekuce Náklady exekuce

Nesplácení úvěru SHRNUTÍ 1. Upomínky (dluh roste o úroky a sankce). REAGUJEME!!! 2. Vymáhání (dluh roste o náklady agentury, inkasní společnosti či soudu). SNAŽÍME SE DOHODNOUT!!! 3. Soudní nařízení – po hlavním líčení nařízeno zaplatit. ZAPLATÍME nebo EXEKUCE nebo INSOLVENCE-OSOBNÍ BANKROT! 4. Exekuce (dluh roste o náklady exekučního řízení). Exekuce majetku či příjmů. ZAPLATÍME – VYHLÁSÍME OSOBNÍ BANKROT!