Evropská směrnice o odpadech z pohledu měst a obcí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Interaktivní cesta Moravským krasem přes Pálavu a Brno,
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt KIC pro nakládání s odpady
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
SITUACE ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Nová směrnice o energetické účinnosti
Energetické využití odpadů v Moravskoslezském kraji
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Písemka č.III  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b 2 b 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
POH ČR Babylon Liberec 22. října 2014 Ing
Sdružení podnikatelů v teplárenství Seminář: Odpady a obaly Energetické využití – odpady v teplárenství Ing. Martin Háje, Ph.D. ředitel výkonného.
BABYLON 22. říjen 2014 Liberec Databáze kompostáren za rok 2013 Kristýna HUSÁKOVÁ odbor odpadů.
Vyhláška č. 355/2002 Sb. a její novela
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Strategie prevence a recyklace a materiálové toky Anna Christianová
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Komunální odpadní vody a kaly
KATALOG ZAŘÍZENÍ Babylon Liberec 22. října 2014 Ing
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Odpadové hospodářství ČR ve světle členství v EU Praha 1. prosince 2010.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Odpadové hospodářství
IX. ročník odborného semináře MŽP, KÚ, SFŽP, ČIŽP a CENIA k odpadovému hospodářství Liberec, října 2014 Provozovaná zařízení v rámci odpadového.
Proč se zabývat odpady?. Obec § Legislativa EU, stát Hygienické odstranění odpadu Spokojenost občana (voliče) Proč Za co Výběr poplatky od občanů Snižovat.
Problematika odpadového hospodářství Povinnosti obce při nakládání s komunálním odpadem (KO), podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých.
Právní požadavky v ochraně životního prostředí Ing. Jiří Seger Ing. Alena Švarcová OZP-komplet.pptSdružení poradců A.Švarcová - J. Seger1 Sdružení poradců.
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
Hodnocení plnění POH LK
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
IREAS, Institut pro strukturální politiku, o.p.s.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Liberec Ing. Ida Svobodová Aktivity projektu Intenzifikace tříděného sběru v Libereckém kraji pro rok 2008.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Možnosti, jak splnit zákonnou povinnost - zajistit místa pro oddělené soustřeďování biologicky rozložitelných odpadů…
Odpadového hospodářství na území ORP Pacov Ivana Eva Razimová.
Odpadové hospodářství a jeho výhled v České republice
Vladimír Janeček, SCHP ČR, Ivan Zíka APROCHEM 2006, Milovy – Sněžné n.M. – Hotel 9 skal RESPONSIBLE CARE Chemická legislativa Polymery, příprava.
TECHNOLOGIE A NÁSTROJE OCHRANY PROSTŘEDÍ
Systém nakládání s nebezpečnými odpady v SYNTHOS Kralupy a.s.. 1 Systém nakládání s nebezpečnými odpady v SYNTHOS Kralupy a.s.
Právní režim nakládání s odpady
Sdružení podnikatelů v teplárenství Odpady 2015 a jak dál? Význam energetického využívání odpadů pro teplárenství Ing. Martin Hájek, Ph.D.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Právní předpisy a změny v právních předpisech z pohledu odpadového hospodářství Eva Kubová Odbor odpadů MŽP.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Plán odpadového hospodářství Karlovarského kraje Veřejné projednání návrhu POH Ing Martina Škvorová Ing. Pavel Novák s.r.o.
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
KOMUNÁLNÍ ODPADY A JEJICH ENERGETICKÉ VYUŽITÍ Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí EGÚ Brno, Energetika 2015 Brno, 23. září 2015.
DSO Tolštejn – Odpadové hospodářství Ing. Jan Slavík, Ph.D.
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
Energetické využívání odpadů Odpady 2013 a jak dál? Štěpán Jakl odbor odpadů.
Průmyslové kompostování: dostupné technologie a jejich vlastnosti
Nový zákon o ochraně ovzduší
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Unikátní řešení odpadové agendy pro kompostárny
balíček k oběhovému hospodářství a prevence vzniku odpadu
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Registr spaloven odpadů
Transkript prezentace:

Evropská směrnice o odpadech z pohledu měst a obcí Ing. Zuzana Kubínová oddělení ovzduší a odpadů

Rámcová směrnice o odpadech č. 98/2008 směrnice byla zveřejněna v Úředním věstníku EU dne 19.11.2008 členské státy mají povinnost ji přijmout do 12.12.2010 přiblížení EU k „recyklační společnosti“ předcházením vzniku odpadů, využívání odpadů jako zdrojů (surovin, energie) → oddělený sběr odpadů (ke zlepšení a usnadnění možností využívání) členské státy by měly podporovat používání recyklovaného materiálu (např. papír)

Klíčové body směrnice pětistupňová hierarchie nakládání s odpady cíle pro recyklaci odpadů a předcházení vzniku odpadů definice: využití, odstranění, předcházení vzniku, opětovné použití (výrobku), příprava k opětovnému použití (výrobek se stal odpadem), stav, kdy odpad přestává být odpadem, vedlejší produkt ad.

Hierarchie způsobů nakládání s odpady Členské státy jsou povinny zajistit, aby zpracování odpadové legislativy a politiky představovalo transparentní proces, měli by být zapojeni občané a zainteresované subjekty. Předcházení vzniku Příprava k opětovnému použití Recyklace Jiné využití, např. energetické využití Odstranění

Předcházení vzniku opatření přijatá před vznikem odpadu - omezení množství odpadu, nepříznivých dopadů vzniklého odpadu na ŽP a zdraví lidí, obsah škodlivých látek členské státy vypracují do 12.12.2013 programy předcházení vzniku odpadů - stanovení cílů, kvantitativní a kvalitativní opatření do roku 2020 by měla být zrušena závislost na hospodářském růstu

Příprava k opětovnému použití = způsoby využití zahrnují kontrolu, čištění nebo opravu spočívající v tom, že výrobky nebo části výrobků, které se staly odpady, jsou upraveny tak, že budou opětovně použity bez dalšího zpracování

Recyklace = materiálové využití opětovné použití odpadu ke zpracování výrobků, materiálů nebo látek, které slouží k původnímu nebo jinému účelu zahrnuje přepracování org. materiálů nezahrnuje R1 a přepracování odpadů, které mají být použity jako palivo nebo zásypový materiál

Jiné využití, např. R1 využití = výstupem je náhrada zdrojů, které by byly jinak použity k naplnění daného účelu v samotném zařízení nebo v okolním hospodářském prostoru, nebo které jsou pro takový účel připraveny používáním odpadu jako náhrady jiných zdrojů se snižuje jeho negativní vliv na ŽP při využití odpadů je kladen důraz na ochranu ŽP a lidského zdraví a je minimalizována tvorba a výskyt nebezpečných složek v procesu

R1 = použití spalitelného odpadu jako paliva pro získání energie prostřednictvím přímého spalování s nebo bez jiného odpadu nebo paliva zahrnuje zařízení pro spalování, která zpracovávají pevný komunální odpad, pouze pokud se jejich energetická účinnost rovná nebo je vyšší než: 0,60 pro zařízení v provozu povolená v souladu s použitelnými právními předpisy Společenství před 1. lednem 2009, 0,65 pro zařízení povolená po 31. prosinci 2008, za použití vzorce stanoveného v příloze II pod čarou všechny 3 spalovny KO (Liberec, Brno, Praha) dosahují energet. účinnosti

Odstraňování jakékoliv nakládání s odpady, které není využitím, i když druhotným výstupem je látka nebo energie nejméně žádoucí způsob nakládání s odpady

Využívání odpadů do roku 2015 musí být stanoven tříděný sběr minimálně pro papír, kov, plast a sklo implementace cílů: do r. 2020 zvýšit na 50 % hmotnosti celkovou úroveň přípravy k opětovnému použití a recyklace alespoň u odpadů z papíru, kovu, plastu, skla pocházející z domácností, případně jiné odpady podobné z domácností do r. 2020 zvýšit na 70 % hm. celkovou úroveň přípravy k opětovnému použití a recyklace odpadů a jiných druhů materiálového využití vč. zásypů, při nichž jsou jiné materiály nahrazeny odpadem (vyjma NO SDO a 170504)

Biologické odpady definovány na podporu snížení emisí skleníkových plynů pocházejících z odpadů na skládkách by měl být zajištěn odd. sběr biologického odpadu (BO) v případě potřeby členské státy přijmou opatření na podporu: odděleného sběru biologického odpadu (BO) za účelem kompostování a anae. digesce odpadu zpracování BO způsobem, který splňuje vysokou úroveň ochrany ŽP používání materiálů bezpečných z hlediska ŽP pocházejících z BO

Plány a programy plány pro nakládání s odpady – povinnost členských států stanovit jeden nebo více programů, které musí samostatně nebo v kombinaci pokrýt celé území státu součástí plánů mohou být programy předcházení vzniku odpadů – povinnost pro čl. státy pracovat do 12.12.2013 vyhodnocování minimálně jednou za 6 let POH původce nad rámec směrnice

Implementace z pohledu obce stanovení povinnosti třídit BRO vč. BRKO stanovení povinnosti pro obce zajistit místa, kam mohou FO odkládat minimálně papír, plast, sklo a kov (návrh zákona – nápojové kartony)

Kompostování komunitní kompostárny malá zařízení velká zařízení

Komunitní kompostování vztahuje se na rostlinné zbytky z údržby zeleně a zahrad (listí, ovoce, zelenina) na území obce rostlinné zbytky využité kompostováním v KK nejsou považovány za opad → předcházení vzniku odpadů do KK zapojeni občané → vhodné vydat OZV do KK mohou být zapojené firmy provádějící údržbu veřejné zeleně na základě smlouvy s obcí jako službu; ani v tomto případě se nejedná o odpad a firma by „materiál“ předaný do KK neměla vykazovat v evidenci odpadů

podmínky kompostovacího procesu stanovuje zákon o odpadech v § 10a KK může provozovat soukromý subjekt na základě smlouvy uzavřené podle obchodního zákoníku, ve které musí být jasně stanoveno, že se jedná o KK podmínky kompostovacího procesu stanovuje zákon o odpadech v § 10a povolovací procesy zákon o odpadech - odpadá udělení souhlasu podle § 14, protože se nejedná o zařízení ve smyslu tohoto zákona

vodní zákon – povolení vodoprávního úřadu zákon o ochraně ovzduší – komunitní nejsou považovány za zdroj znečišťování ovzduší, v případě průmyslových kompostáren se jedná o střední stacionární zdroj (zpracování provozního řádu) stavební zákon – povolení stavby zabezpečené plochy vč. nepropustné jímky, zajištění před vniknutím cizích osob (riziko znehodnocení materiálu nežádoucími odpady) vodní zákon – povolení vodoprávního úřadu požadavek - plocha nepropustná, obvodová drenáž, bezodtoká jímka EIA ani IPPC se nevztahuje

kompost z KK je možné využít pouze k údržbě a obnově veřejné zeleně (parky, lesoparky, sportovitě atd.) na území obce → kompost není možné předat (ani bezúplatně) jiným osobám tedy ani občanům, i když do kompostárny přivezli posekanou travní hmotu ze své zahrady registrace hnojiva

Zařízení malá zařízení zařízení provozovaná na základě souhlasu KÚ jedna zakládka 10 t, roční kapacita 150 t provozování na základě kladného vyjádření ORP zařízení provozovaná na základě souhlasu KÚ podrobnosti nakládání s BRO upravuje vyhláška č. 341/2008 Sb. metodický návod MŽP

Kovy podle Katalogu odpadů – 20 01 40 Kovy komodita, která není v mnohých obcích řešena v rámci systému, tedy OZV současné způsoby realizace sběru: sběr prováděný místními organizacemi (např. hasiči), které dostanou zaplaceno od sběrných surovin, v evidenci odpadů jako předávající subjekt organizace → protizákonné, odpad je sbírán osobou, která k tomu nemá oprávnění pokud je v obci provozováno příslušné zařízení, občané kovy odvádějí přímo do sběrny bez vědomí obce, v evi. je uveden jako partner občan obce

nezákonný způsob by měla obec řešit uzavřít dohodu/smlouvu s místní org. o zajištění odběru a svozu kovů od občanů, nutno uvést, že se nejedná o oprávněnou osobu organizace musí při předání odpadů provozovateli výkupny nahlásit, že předávajícím je obec, tok peněz musí být také zajištěn přes obec

Evidence odpadů pokud jsou obci poskytovány služby jiným subjektem, např. čištění komunikací (uliční smetky), údržba veřejné zeleně, osvětlení, opravy komunikací, chodníků, původcem odpadu je subjekt fyzicky provádějící danou činnost NIKOLIV obec původcem odpadu odkládaného do košů umístěných na veřejných prostranstvích je obec odpady produkované občany zařazovat do skupiny 20 Katalogu odpadů, kromě autovraků, pneumatik a SDO