PORUCHY VĚDOMÍ Střední odborná škola a Střední odborné učiliště

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POLOHOVÁNÍ RANĚNÝCH Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Advertisements

Základní právní pojmy (2)
Slogan Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
Absolutní majetková práva
Obchodní korporace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
NEODKLADNÁ RESUSCITACE
ÚVOD DO PRVNÍ POMOCI Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Laswellův komunikační model
Digitální učební materiál
Zpravodajství a tvorba zprávy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
KRVÁCENÍ Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Název, který upoutá Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jednotný postup při poskytování první pomoci
VIRY Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
Reklamní text Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Dědické právo Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Hmota a její části Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.4 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Bezvědomí DUM – výkladový Předmět: TVZ Ročník: 4. r. (6leté),
Historie České televize
TRANSPORT RANĚNÝCH Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Rozbor neuměleckého textu
První pomoc Šok - šokové stavy Výukový text
První pomoc při poranění elektrickým proudem
DEMOKRACIE Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název DUM Střední odborná škola a střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ATOM Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
AKUTNÍ APENDICITIDA zánět červovitého přívěsku
PRVNÍ POMOC PORUCHY VĚDOMÍ 13
Tvoření slov - pravopis
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Chemie jako věda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
ZÁSTAVA DECHU A OBĚHU Definice
Chemická výroba Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
PRVNÍ POMOC Mgr. Zdeňka Kubíková Bc. Barbora Zuchová a kol. PRVNÍ POMOC Mgr. Zdeňka Kubíková Bc. Barbora Zuchová a kol. šok.
ÚRAZY TEPLEM A CHLADEM Mgr. Jana Volemanová.
Ztráta funkce distribuce kyslíku a živin ke tkáním.
ŠOK.
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Mediaplan Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Copywriting Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Bezvědomí Ošetřovatelská péče.
Poranění dutiny břišní. Příčiny: přímé násilí působení dynamických sil – vliv setrvačnosti (poranění nebo odtržení břišních orgánů vlivem náhlé ztráty.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.2 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka První pomoc při poruchách dýchání DUM – výkladový Předmět:
Úrazy hlavy, krku, páteře a pánve
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Bezvědomí Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál.
Neodkladná resuscitace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Základní životní funkce vědomí
BEZVĚDOMÍ Definice Neschopnost postiženého jakýmkoli způsobem reagovat na vnější i vnitřní podněty.
2. První pomoc – bezvědomí
Tato studijní opora je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Učíme se.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Co se stalo? Výuková prezentace s využitím dotykového zařízení ročník ZŠ Vypracovala: Lucie Kováčová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_evo12 Označení materiálu evo12_resuscitace.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdraví PředmětZdravověda Tematický.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Bezvědomí Andrea Ječmenová 2012.
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PORUCHY VĚDOMÍ Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz PORUCHY VĚDOMÍ

Škola SOŠ a SOU Milevsko Autor Mgr. Jaroslava Neumannová Název VY_32_INOVACE_07_B_06_ZDR Téma Poruchy vědomí Datum tvorby 17.12.2012 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0557 III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

Anotace a metodické pokyny: Tato prezentace je určena pro výuku předmětu Zdravotní nauka, který je vyučován ve 2. ročníku. Předmět je součástí bloku odborného vzdělávání. Nejprve probereme, co je to vědomí, rozdělíme poruchy vědomí. Určíme, co je to bezvědomí. Nakonec probereme první pomoc i v praktickém příkladu. Str. 5 – obr. – kóma. Str. 6 – mdloba – 1. pomoc. Str. 7 – příčiny delíria. Str. 9 – kliknutím se objeví otázka. Str. 10 – obr. – mdloba a kolaps. Str. 12 – zotavovací poloha. Str. 13, 14 – kliknutím se objeví úlohy. Materiál je interaktivní a inovativní především díky propojenosti výkladu učitele a samostatné práce žáků, a to za využití ICT.

Vědomí – je aktivní stav lidské psychiky, orientujeme se v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě Předpoklady k udržení normálního stavu vědomí: Dostatek kyslíku Dostatek energetického zdroje (glukózy) Fyziologické pH mozkové tkáně a moku Normální nitrolební tlak

Dělení poruch vědomí: Kvantitativní : somnolence – zvýšená spavost, polospánek, postižený usíná vsedě, reaguje na oslovení, jemný dotyk, orientuje se sopor – pevný, hluboký spánek, postižený nereaguje na běžné podněty, ale jen na silnější (pevný stisk ruky), chybí slovní odpověď kóma – leží v pasivní poloze, dýchá zpomaleně, tělo má bezvládné, negativní reakce zornic, nereaguje na běžné podněty (oslovení) ani na bolest Obr.

mdloba (synkopa) – krátkodobá ztráta vědomí z Obr. 2) Kvalitativní: mdloba (synkopa) – krátkodobá ztráta vědomí z důvodu přechodné mozkové hypoxie v důsledku nedokrevnosti obnubilace (mrákotný stav) – např. při hypoglykemii, zachována prostorová orientace, ale není zachováno vlastní počínání

agonie – údobí před smrtí delirium – vzrušení, halucinace, u horečnatých onemocnění, otrav, alkoholismu, psychiatrických onemocnění amence – bouřlivější než delirium, poruchy chování, vnímání, nálady, myšlení agonie – údobí před smrtí obluzené vědomí – dezorientace, úzkost, bezradnost Obr.

Bezvědomí – klinický pojem pro něj je kóma je to ztráta schopnosti reagovat na vnější podněty (zvuk, bolest) – následkem poruchy mozku jde o stav bezprostředně ohrožující život Postup při poskytování první pomoci: zjistíme, zda jsou zachovány životní funkce – dech, krevní oběh, zkontrolujeme dutinu ústní Orientačně vyšetříme – hledáme poranění Pokud není poraněna páteř a jsou zachovány životní funkce uložíme do zotavovací polohy Kontrolujeme životní funkce, nepodáváme nic ústy Při selhání krevního oběhu – resuscitujeme Pátráme po lécích, průkazech diabetika,… Zajistíme odborný transport

Jak budete postupovat při ošetření? Rozmyslete se: Poraněný leží na břiše, nereaguje na oslovení ani na bolestivé podněty, obličej a ruce má cyanotické, zornice jsou stejně široké, nereagují na světlo. Tep je 110/min, nedýchá, okolí úst je promodralé. Diagnóza: hluboké bezvědomí se zástavou dýchání. Jak budete postupovat při ošetření?

Mdloba, kolaps – krátkodobá ztráta vědomí způsobená přechodným nedostatečným prokrvením mozku Příčina: pokles krevního tlaku (dlouhé stání v dusném prostředí), náhlá změna polohy, požití léků snižujících krevní tlak, silný emoční podnět – strach, špatná zpráva, bolest Varovné příznaky: nevolnost, závrať, zívání, zatmění před očima, bílá barva v obličeji, studený pot na čele Obr.

Postup při poskytování první pomoci: Položíme postiženého do protišokové polohy, zajistíme čerstvý vzduch, uvolníme oděv Kontrolujeme fyziologické funkce a průchodnost dýchacích cest, na čelo můžeme dát studený obklad Pokud se vrací postiženému barva a upravuje se stav, není nutné volat lékaře, hlavně pokud známe příčinu Pokud bylo dusno, parno – zajistíme čerstvý vzduch

Pokud postižený zůstává v bezvědomí – uložíme do polohy na boku a sledujeme fyziologické funkce, protišoková opatření Pokud postižený nenabývá vědomí, dochází k poruše základních životních funkcí, stav se komplikuje ( řeč, bolest hlavy, křeče), zavoláme záchranku Obr.

Jak dělíme poruchy vědomí? Definuj pojem vědomí Jak dělíme poruchy vědomí?

Jaké jsou kvantitativní poruchy vědomí? Jaké jsou kvalitativní poruchy vědomí?

Použité zdroje: Obrázky z klipartu Microsoft Power Pointu 2010 BERÁNKOVÁ, Monika; FLEKOVÁ, Anna; HOLZHAUSEROVÁ, Blanka. První pomoc. Praha: Informatorium, 2007, ISBN 978-80-7333-054-5.