1 PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PRGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Jana Lánská Státní fond životního prostředí ČR Odbor organizace a legislativy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejné zakázky - pochybení v souvislosti s VZ.
Advertisements

Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
Veřejné zakázky Ústí nad Labem, 8. října 2013.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
1 Struktura dotačních titulů Středočeského kraje pro rok 2014.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PRGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PROGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Jana Lánská Státní fond životního prostředí ČR Odbor organizace a legislativy.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PRGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Martin Čech Státní fond životního prostředí ČR Odbor organizace a legislativy.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Veřejné zakázky Zákon o veřejných zakázkách č. 137/2006 Sb.
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP Josef Jemelka Oddělení veřejných zakázek OPŽP Státní fond životního prostředí ČR.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Magdaléna Navrátilová Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR.
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Tomáš Mikulecký Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Magdaléna Navrátilová Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP Mgr. Vlasta Buřinská Oddělení veřejných zakázek OPŽP Státní fond životního prostředí ČR.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PROGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Pochybení při zadávání veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PRGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

1 PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PRGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Jana Lánská Státní fond životního prostředí ČR Odbor organizace a legislativy

2 Základní předpisy OP (ŽP) nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních týkajících se Evropského fondu pro regionální rozvoj, nařízení Komise (ES) 1828/2006, (prováděcí) Nařízení Rady č. 1605/2002 o souhrnném rozpočtu ES Směrnice 17/2004 a 18/2004 Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Nařízení vlády č. 77/2008 Směrnice MŽP č. 12/2009 Závazné pokyny pro žadatele a příjemce

3 Specifické podmínky OP (ŽP) minimální váha hodnotícího kritéria cena – 60% maximální podíl subdodávek u stavebních prací – 30% nevztahuje se § 18 odst. 1) písm. j) zákona příjemce podpory musí jednoznačně odůvodnit volby jednotlivých dílčích hodnotících kritérií včetně vah, resp. doložit jaký je ekonomický přínos těchto kritérií pro zadavatele kontrola zadávacího řízení ze strany poskytovatele podpory

4 Nejčastější pochybení před začátkem zadávacího řízení 1.Nedostatečné vymezení předmětu zakázky a zadávacích podmínek 2.Nesprávné stanovení druhu veřejné zakázky a předpokládané hodnoty veřejné zakázky 3.Stanovení nevhodných kvalifikačních kritérií 4.Netransparentní stanovení kritérií pro omezení počtu kvalifikovaných zájemců 5.Stanovení a specifikace nevhodných hodnotících kritérií 6.Nezákonná značková specifikace

5 Nejčastější pochybení v průběhu zadávacího řízení Netransparentní omezení počtu kvalifikovaných zájemců Vyřazení nabídek z důvodu nesplnění formálních požadavků Nedodržení zásady rovného zacházení Nedodržování zákonných lhůt (nebo jejich nesprávné počítání) Neodeslání oznámení o výběru nejvhodnější nabídky uchazečům Neodeslání rozhodnutí o vyloučení uchazečům Na výzvě k předložení nabídek chybí datum vyvěšení a sejmutí z úřední desky

6 AD 1. Nedostatečné vymezení předmětu zakázky a zadávacích podmínek Nedostatečná projektová příprava – opomenutí části stavebních prací/dodávek/služeb, návrh nerealizovatelné postupy/technologie – viz. dále vícepráce Nedostatečně vymezené dodací a technické podmínky Zmatečné vymezení podmínek na zpracování nabídkové ceny (požadavek na zahrnutí dalších položek neuvedených v ZD, přičemž každý uchazeč má individuálně posoudit o jaké jde)

7 AD 2. Nesprávné stanovení druhu veřejné zakázky a její předpokládané hodnoty Nadlimitní veřejné zakázky na dodávky a služby jsou chybně označeny jako podlimitní zakázky na stavební práce a následně (případně jako zakázky malého rozsahu) – většinou v rámci PO 6, kde jsou „zahradnické“ služby označovány jako Krajinné úpravy – stavební práce

8 Limity veřejných zakázek nadlimitní/podlimitní VZ Dodávky a služby ,- Kč - § 2 odst. 2 písm. a) a b) ,- Kč - § 2 odst. 2 písm. c) a d) ,- Kč pro sektorové zadavatele Stavební práce ,- Kč podlimitní/ VZ malého rozsahu ,- Kč (služby) ,- (stav.práce)

9 Limity veřejných zakázek dle závazných pokynů VZ malého rozsahu VZMR 1. kategorie, do Kč bez DPH (stav. do Kč) VZMR 2. kategorie, do Kč bez DPH (stav. do Kč) VZMR 3. kategorie, do Kč bez DPH (stav. do Kč) VZ s vyšší hodnotou VZVH 1. kategorie, do Kč bez DPH VZVH 2. kategorie, nad Kč bez DPH

10 AD 3. Stanovení nevhodných kvalifikačních kritérií Stanovení nevhodných kvalifikačních kritérií např.: Vlastní kapitál, Index důvěryhodnosti Stanovení takových kritérií, které neodpovídají předmětu a rozsahu zakázky Neuvedení „limitních“ hodnot těchto kritérií

11 AD 4. Netransparentní stanovení kritérií pro omezení počtu kvalifikovaných zájemců Míra naplnění úrovně prokázaných ekonomických a finančních kvalifikačních předpokladů a/nebo míra naplnění úrovně prokázaných technických předpokladů (nad rámec minimálně požadované úrovně) X Počet ukončených zakázek za posledních 5 let, přičemž každá zakázka do 30 mil (včetně) Kč získá 1 bod a každá zakázka od 30 do 50 mil (včetně) Kč 1,5 bodu a každá zakázky nad 50 mil Kč získá 2 body vše bez DPH)

12 AD 5. Stanovení a specifikace nevhodných hodnotících kritérií Reference - zkušenosti Plán organizace výstavby (bez další specifikace) Termín (bez další specifikace) Sankce (bez další specifikace) Neuvedení mezních hodnot těchto kritérií Hodnocení ekonomické nevýhodnosti nabídky

13 Stanovení a specifikace hodnotících kritérií cena 60body cenasankce 20 body sankce doba záruky 20 body záruka body celkem A ,3232, ,0020,0096,0020,0072,311 B ,3133,600,00 12,002,5036,104 C ,6060, ,001,5048,0010,0071,502 D ,4030,163000,000,3024,005,0035,465 E ,3237, ,003,0048,0010,0050,283

14 Stanovení a specifikace hodnotících kritérií Dílčí hodnotící kritéria: cena (60%) a termín (40%). Vítězí nabídka s cenou 19 milionů a termínem zhotovení 3 měsíce, jako druhá se umístila nabídka s cenou 14 milionů a termínem 5 měsíců a jako třetí nabídka s cenou 13,5 milionů a termínem 6 měsíců. 5-5,5 mil. – je toto ekonomicky výhodné?

15 Stanovení a specifikace hodnotících kritérií Dílčí hodnotící kritéria: cena (60%) délka záruky na technologii (15%), délka záruky na stavební část (15%) a sankce (10%). Vítězí nabídka dodavatele A s cenou mil.Kč, záruka tech. 65 měs., záruka stav. 86 měs., sankce 5 mil. Kč. Druhá je nabídka dodavatele B s cenou 180 mil.Kč, záruka tech. 60 měs., záruka stav. 96 měs., sankce 1 mil. Kč 31 milionů – je toto ekonomicky výhodné?

16 Změny smluv na plnění VZ Vícepráce,méněpráce, termínové změny Možností upravit smlouvu na plnění veřejné zakázky se zabývá rozsudek ESD ve věci C-454/06 jejímž předmětem je žádost o rozhodnutí o předběžné otázce v řízení pressetext Nachrichtenagentur GmbH proti Republik Österreich (Bund),APA a APA- OTS

17 Změny smluv na plnění VZ Je možné provádět pouze nepodstatné změny. Změnu veřejné zakázky během doby trvání lze považovat za podstatnou, pokud by zavedla podmínky, které by umožnily, pokud by se vyskytovaly v původním postupu při zadávání veřejné zakázky, připuštění jiných uchazečů než těch, kteří byli původně připuštěni, nebo pokud by umožnily přijmout jinou nabídku než tu, která byla původně přijata, jak vyplývá z čl. 35. Změna původní veřejné zakázky může být rovněž považována za podstatnou, pokud značnou měrou zakázku rozšiřuje o služby, které původně nebyly předpokládány (čl. 36). Změna může být rovněž považována za podstatnou, jestliže mění způsobem, který nebyl v podmínkách původní zakázky předpokládán, hospodářskou rovnováhu smlouvy ve prospěch poskytovatele, jemuž byla zakázka zadána( čl. 37)

18 Změny smluv na plnění VZ V případě víceprací musí být splněny podmínky pro použití jednacího řízení bez uveřejnění podle 23 odst. 7 ZVZ V případě méněprací musí zůstat zachováno pořadí uchazečů: nemůže být ze zakázky vyjmuta část, kterou měl vítězný uchazeč „naceněnu“ méně než uchazeč jiný a při hodnocení nabídek bez této části by zvítězil uchazeč jiný. např.: zakázka má 2 části vítěz obě nacení za 5 mil. Kč, druhý nacení část A 4,9 mil. a část B za 5,2 mil. Následně nemůže dojít k situaci, že by byla realizována pouze část A. Nesmí být měněna hospodářská rovnováha

19 doporučení: při výběru dodavatele na zpracování ZD požadovat reference požadovat na dodavateli ZD náhradu škody i při možném krácení či nepřidělení dotace z důvodu pochybení při zadávacím řízení upozornit na nutnost postupu podle směrnice MŽP pro předkládání žádostí v platném znění a podle závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP (a podle zákona 137/2006 Sb.) do smluv na plnění zakázky s vítězným uchazečem začlenit rozvazovací podmínku (možnost zrušení) pro případ neobdržení dotace

20 Jana Lánská Státní fond životního prostředí ČR Olbrachtova 2006/9, Praha 4 tel.: , fax: ,