Regenerace Literatura:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyziologické aspekty PA dětí
Advertisements

Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
TRÉNINK KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ
Fyziologie tělesné zátěže-oběhový systém
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
Psychické stavy.
Klinická propedeutika
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
TĚLESNÁ TEPLOTA.
Regenerace - vodní procedury Učební text
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Spánek Vypracoval: Dominik Bobek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Technická, taktická a psychologická příprava
Aklimatizace na pobyt v prostředí vyšší teploty a vlhkosti Marcelo Faina.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Stres → všeobecný adaptační syndrom
Hormonální řízení.
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
Homeostáza a termoregulace
VY_32_INOVACE_TMM25460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Regenerace ve sportu I MUDr.Kateřina Kapounková
Regenerace jako součást tréninku Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Sportovní trénink jako proces bio-psychosociální adaptace
Tělesné sebepojetí.
Psychologie koučování
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
JEDEN HORMON JEDNA CÍLOVÁ TKÁŇ JEDEN EFEKT (ÚČINEK) Toto je ideální situace, která ve skutečnosti existuje jenom zřídka (hypofyzární tropní hormony).
Hana Fialová Daniela Šlapáková Tereza Zemanová
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Dýchací systém.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Termoregulace Člověk je tvor homoiotermní
MUDr.Kateřina Kapounková
Název a kód: FYZIOLOGIE ASEBS Rozsah: Konzultační hodiny: Ukončení: ???? Mgr. Bernaciková – pouze po domluv ě mailem 8x p ř ednáška + 8x seminá ř za semestr.
MIKROKLIMA TERMOREGULAČNÍ MECHANISMY. ZEVNÍ PODMÍNKY TEPLOTA VZDUCHU VLHKOST VZDUCHU PROUDĚNÍ VZDUCHU.
PLÁNOVÁNÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Vytápění Tepelná pohoda. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Regenerace Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
jen pro vnitřní potřebu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
TERMOREGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA
Neurofyziologie a pohybový systém 8.seminář
Vytápění Teplo.
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
PhDr. Vlasta Kursová, Ph.D.
Bolestivé stavy pohybového aparátu
Psychologie koučování
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Regenerace Literatura: Jirka,Z. Regenerace a sport. Praha: Olympia,1990 Hošková, B. Masáž ve sportu. Praha:Olympia,2000 Kvapilík,J. a kol. Teorie a praxe sportovní masáže. Praha: Univerzita Karlova, 1982 Matej, M. a kol. Sauna v prevenci a terapii. Martin: Osveta,1984 Deák,J., Kvapilík,J. Regenerácia síl športovcov. Bratislava: Šport, 1981

Regenerace Učební text Důsledným používáním odpovídajících regeneračních prostředků – možno zvýšit intenzitu tréninkového procesu až o 15%. (JIRKA, 1990)

Regenerace Pojem regenerace sil zahrnuje veškerou činnost, která je zaměřena k plnému a rychlému zotavení všech tělesných i duševních procesů, jejichž klidová rovnováha byla nějakou předcházející činností posunuta do určitého stupně únavy. (JIRKA Z.,1990)

Regenerace Učební texty Obecně platí vztah: činnost  únava  zotavovací pochody regenerační pochody prostupují celým životem

Regenerace Učební texty Regenerace – léčebná rehabilitace Léčebná rehabilitace: nemocný a rekonvalescent urychlení a doplnění léčby zkrácení rekonvalescence Regenerace: zdravý jedinec urychlení zotavovacích procesů a likvidace únavy

Regenerace Učební texty Pasivní regenerace činnost organismu bez vnějšího zásahu v průběhu zátěže a po zátěži Aktivní regenerace všechny činnosti, cíleně a plánovitě aplikované, které urychlují proces zotavení po zátěži

Regenerace Učební texty Časná regenerace: prolíná nebo bezprostředně navazuje na prováděnou činnost (trénink) Cíl: rychlá likvidace akutní únavy I.fáze: do 1 - 1,5 hod po zátěži II.fáze: od konce I.fáze do další zátěže

Regenerace Učební texty Pozdní regenerace: součást přechodného tréninkového období - po hlavní sezoně aktivní forma odpočinku  proti sumaci únavových prvků

Regenerace Učební texty Pozdní regenerace - rekondice: u sportovců po celoroční zátěži Rekondiční pobyty: fyzické zotavení a psychická relaxace od konkrétní sportovní disciplíny doléčení drobných poranění především pohybového systému udržení dostatečné úrovně obecné trénovanosti

Regenerace Učební texty Regenerační prostředky - 4 skupiny Pedagogické Psychologické Biologické Farmakologické Využití komplexní; dle aktuálního stavu, kvantity a kvality zatížení individuálních odlišností

Regenerace Učební texty Pedagogické prostředky kompetence trenéra vhodná volba tréninkových metod a plánu v souvislostech, individuálních odlišnostech Psychologické prostředky ovlivnění prostředí, regulace mezilidských vztahů, relaxační metody Farmakologické prostředky kompetence lékaře, dle zdravotního stavu respektovat antidopingové směrnice

Regenerace Učební texty Biologické (biologicko-lékařské) prostředky racionální výživa, remineralizace,rehydratace fyzikální a balneologické procedury, regenerace pohybem

Regenerace Učební texty Organismus se nachází v ustáleném stavu, ve stavu klidové homeostázy. Homeostáza je stav, kdy funkce a hodnoty parametrů kolísají v určitém stálém rozmezí kolem ideální střední hodnoty. Dojde-li k vychýlení mimo toto pásmo, nastupují obranné pochody s cílem napravit odchylku a navrátit původní stav nebo najít novou výhodnější rovnováhu.

Regenerace Učební texty Reakce a adaptace organismu Reakce – předem zakotvené odpovědi Adaptace změny funkce a struktury organismu vyvolané nějakým podnětem či komplexem podnětů - biologicky pozitivní funkční změny k udržení homeostázy v daných podmínkách

Regenerace Učební texty Stresor: vlivy různého charakteru děj či situace, dosáhne-li určité intenzity nadměrná intenzita tělesné zátěže (trénink,…) Je-li působení vnímáno jako škodlivé – spouští se stresová reakce : Automatická stereotypní reakce - nemusí odpovídat aktuálním potřebám, nepodléhá mozkové kůře

Regenerace Učební texty Stresová reakce: uvolnění energetického potenciálu příprava k fyzické aktivitě Rozsahu odpovědi a intenzity obranné reakce ovlivněn adaptací každého organismu Adaptace: opakovaně stejný podnět, stejnou intenzitou a frekvencí jeho vliv se časem oslabuje až může přestat být vnímán Časový faktor - nástup stresové reakce ovlivněn i rychlostí, s jakou nastoupilo působení stresoru.

Regenerace Učební texty Adaptace – základní princip tréninku Adaptace : může narušit očekávaný efekt regeneračních procedur  volba a zvolená intenzita regeneračních prostředků je důležitá.

Regenerace Učební texty Únava stav snížené výkonnosti na základě předchozí aktivity každá činnost  únava  nutí činnost přerušit či snížit její intenzitu - subjektivní pocit obtížně fyziologicky či biochemicky definovat - různá individuální vnímavost  regulace pocitu únavy vyšší nervovou činností Pocit únavy - ochranná hranice pro organismus - ještě rezerva k zachování vitálních funkcí

Regenerace Učební texty Dělení únavy - subjektivní vnímání, z různých hledisek Únava: Fyziologická Patologická Tělesná: místní, celková Duševní Akutní (fyziologická, patologická Chronická¨(patologická) Duševní i tělesná únava jsou v úzkém vztahu, velká tělesná únava snižuje duševní výkonnost a velká duševní únava snižuje tělesnou výkonnost.

Regenerace Učební texty Duševní únava: nesoustředěnost, snížená vnímavost na nové prvky zpomalení vedení podnětů, špatný odhad vzdálenosti, zúžení zorného pole, neadekvátní reaktivita na podněty Akutní tělesná únava: - místní únava: vždy dopad na celý organismus - celková únava: vliv na veškeré svalstvo, činnost endokrinního systému, nervové soustavy Příčiny tělesné únavy jsou v úrovni buněčného metabolismu i na úrovni koordinačních a řídících mechanismů

Regenerace Učební texty Únava: představuje ochranný útlum centrální nervové soustavy Všechny typy fyziologické únavy odstraní odpovídající doba klidového režimu vzhledem k přirozené schopnosti pasivní regenerace. Ve vztahu k požadovaným výkonům je potřeba doplnit tuto přirozenou schopnost prostředky aktivní regenerace. Vnější podmínky ovlivňující nástup únavy - teplota , vlhkost, proudění vzduchu, světlo, barvy, hluk

Regenerace Učební texty Chronická únava Patologická, příčiny: respirační infekce, karenční výživa, životospráva, závažnější onemocnění, anemie...atd. Stav přetrénování: příklad chronické únavy u sportovců Opakovaně není dostatek prostoru pro regeneraci, či více stresorů zároveň. Řada objektivních i subjektivních příznaků, pestrá škála změn funkcí, ale bez objektivních změn na jednotlivých orgánech – jde tedy o poruchu funkcí a koordinací.

Regenerace Učební texty Výměna tepla mezi organismem a prostředím – termoregulace Termoregulace soubor funkcí umožňujících udržovat stálou teplotu těla nezávisle na vnějších podmínkách, resp.v určitém rozmezí vnějších podmínek.

Regenerace Učební texty Termoregulace : děje fyzikální chemické Efektivní teplota: komplexní účinek teploty,relativní vlhkosti, pohybu vzduchu

Regenerace Učební texty Teplo: kinetická energie molekul → přívod tepla = přívod energie Chlad – fyziologický pojem, subjektivní vjem Indiferentní/izotermický tepelný bod teplota, kterou organismus nevnímá ani jako teplou ani jako chladnou Závisí na teplotě látky a na její vodivosti. Systém člověk – voda 34 – 36º C člověk – vzduch 24 – 29º C

Regenerace Učební texty Bod tepelné tolerance je taková teplota, kterou lidský organismus vydrží po určitou dobu beze škod – ještě schopen regulovat teplotu na přijatelné výši suchý vzduch: cca 100ºC voda: 48 - 50ºC

Regenerace Učební texty Tvorba tepla v organismu: Přeměna energie v buňkách - hlavní zdroj tepla. Pohyb těla - svalová činnost, množství tepla přesahující potřeby můžeme využít k řízené produkci Chladový třes - neuvědomělá svalová. Netřesová tvorba tepla (v hnědém tuku u novorozenců) v dospělosti potlačena.

Regenerace Učební texty Výměna tepla mezi organismem a prostředím: Kondukce – vedení předávání kinetické energie molekul jednoho prostředí molekulám druhého prostředí vzájemným narážením, mezi bezprostředně sousedícími částicemi. max. 1% z celkového výdeje - vodivost látky Konvekce – proudění 15% ohřáté částice mění polohu ohřátá vrstvičky u povrchu těla proud krve - teplo z orgánů do kůže - do okolí

Regenerace Učební texty Výměna tepla mezi organismem a prostředím: Radiace – sálaní. Všechna tělesa s teplotou vyšší než absolutní nula → infračervené záření.

Regenerace Učební texty Evaporace – vypařování. Je to jediný mechanismus, který ochlazuje, pokud je okolní prostředí teplejší než kůže. Ztráta při vypaření 1 l vody při 35°C je 2,43MJ. Vypařování z povrchu - povrch i vzduch se ochlazuje. Ztráta z plic - 350 ml/den. Denně - asi 11% Perspiracio insensibilis - asi 600 ml/den (1,46 MJ) max.na 800 ml/den.

Regenerace Učební texty Nejvýznamnější evaporační mechanismus - pocení průměrně se vyloučí asi 500 ml/den může dosáhnout až 1700 ml/hod Nejvyšší množství potu/ den: - jednorázově až 12 l - při dlouhodobém pobytu v horku asi 5 l vypaření 1 l potu z povrchu kůže → ztráta 2,43 MJ Ke ztrátě tepla - pouze odpařováním potu ! Jinak jen ztráta tekutin. Evaporace - ovlivněna vlhkostí vzduchu, stoupá-li vlhkost, evaporace klesá

Regenerace Učební texty Průměrná teplota lidského těla kolísá v průběhu dne, nejnižší je ráno kolem 4,00 nejvyšší kolem 16,00 odpoledne Fyziologické hodnoty jsou podle místa měření: Ústa: 35,8 ºC – 37,5 ºC, Axila: o 0,5 ºC nižší než v ústech

Regenerace Učební texty Lidské tělo - z pohledu termoregulace - tělesné jádro - periferní slupka Slupka - vrstvy s teplotou klesající směrem od jádra. V jádru teplota kolísá jen v malém rozmezí. Jádro: obsah dutiny lební, hrudní, břišní a vnitřní část svalstva končetin. Slupka: kůže a podkoží, vrstva svalů v blízkosti kůže. Slupka - zásadní pro udržování vnitřní teploty.

Regenerace Učební texty Funkce slupky: tepelný nárazník, izolátor, receptor, orgán perspiračního chlazení Funkce jádra: hlavní producent tepla z BM Teplota jádra není všude stejná ani stabilní (35ºC – 37,3ºC) Periodické změny teploty jádra.

Regenerace Učební texty Reakce organismu na teplé prostředí spočívá kožní vazodilatace prostá difúze pocení Reakce na chladné prostředí: specifické chování, vasokonstrikce, produkce tepla. Dlouhodobě zvýšení podkožní tukové vrstvy a produkce hormonů štítné žlázy.

Regenerace Učební texty Pedagogické prostředky - kompetence trenéra Vliv prvků souvisejících s fyziologií a dopadem na biologickou podstatu sportovce Vazba tréninkových cyklů na biorytmy( tj.fyziologické cykly) Model dlouhodobé přípravy  Konkrétní dlouhodobý tréninkový plán Z hlediska regenerace  zohlednění nadání a odpovědí organismu na zátěž  správný odhad rozsahu regenerační péče

Regenerace Učební texty Použitá literatura: JIRKA,Z.: Regenerace a sport. Praha: OLYMPIA 1990 CAPKO,J.: Základy fyziatrické léčby. Praha. GRADA PUBLISHING 1998 KYRALOVÁ,M., MATOUŠOVÁ,M. a kol.: Zdravotní tělesná výchova – II.část. Praha, ONYX 1996. ISBN 80-85228-39-4