Hodnocení stavu stromů Jolana Juřicová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Problematika posuzování žádostí o kácení dřevin
Advertisements

Lukáš Petr 5. A Stonek.
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Řez stromů a keřů Jolana Juřicová
Problematika posuzování dřevin rostoucích mimo les
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
TruTOPS BEND – ohýbání (ohraňování)
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Změny klimatu a adaptace stromů na ně
NAVRHOVÁNÍ A POSOUZENÍ VOZOVEK
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm.
Řez stromů a keřů Jolana Juřicová
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
STONEK.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autor modulu: Ing. Radim Církva
STRUKTURA A VLASTNOSTI DŘEVA
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Ing. Petr Fuka Řez stromů Ing. Petr Fuka
4.Vady struktury dřeva a nepravé jádro
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Lubomír Kacálek Název šablonyIII/2 – Inovace.
Stabilizace a rekonstrukce vegetačního doprovodu stezky Jedličky-Brodského Český Brod Treewalker, květen 2006.
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov p. R.
Modernizace výuky odborných předmětů
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Hospodářská úprava lesa Přírůst stromů a porostů 2
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ochrana dřeva – impregnace
Co jste na předchozích obrázcích viděli? KRAJINU LES STROMY.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA KRYTOSEMENNÉ DŘEVINY ČELEĎ: BUKOVITÉ I.
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Památné stromy.
STAVBA DŘEVA, VLASTNOSTI, VADY
Metody hodnocení stavu stromů
Rostlinné orgány - stonek
BĚLOVÉ, JÁDROVÉ A VYZRÁLÉ DŘEVO
5. Poškození dřeva houbami
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
3. Vady tvaru kmene Je to nesprávný růst dřeva, který se liší křivostí, sbíhavostí, aj. od normálního růstu kmene. Snižují především výtěžnost dřeva.
Ochrana lesů a přírodního prostředí
Problematika a sanace dřevěných konstrukcí Tematický workshop:
6. Ostatní poškození dřeva
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Vady dřeva.
Hospodářská úprava lesa Přírůst stromů a porostů 3
VĚDOMOSTNÍ TEST – orgány a pletivo semenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Mechanické vlastnosti dřeva
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Šablona : III/2VY_32_inovace_567 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
10. JEDNOPLÁŠŤOVÉ A DVOUPLÁŠŤOVÉ PLOCHÉ STŘEŠNÍ KONSTRUKCE – STAVEBNĚ FYZIKÁLNÍ PROBLEMATIKA Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 28 Anotace.
Nekovové technické materiály
Druh učebního materiálu Anotace Klíčová slova Metodický pokyn
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vady způsobené poraněním kmene,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
LISTNATÉ DŘEVINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vegetativní rostlinné orgány
Dřeviny, nauka o dřevinách
Předpokládané dopady klimatické změny na lesy v příštích desetiletích
Transkript prezentace:

Hodnocení stavu stromů Jolana Juřicová Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Základní pojmy Arboristika – komplexní péče o dřeviny zejména v urbanizovaném prostředí, "Urban Forestry" , mezioborové odvětví lesnictví a OZ Monopodiální větvení – výrazná apikální dominance, terminální výhon je výrazně delší, DB, OL, TP, BK, JS Sympodiální větvení – boční větve vrchol přerůstají, LP, BŘ, HB, AK, JL, šácholán Proventální výhony – výmladky, mohou tvořit sekundární korunu Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Základní pojmy Kodominance – růstový vrchol se větví ve dva stonky se stejnou dominancí Korní hřebínek – příznak tahového větvení, při řezu nesmí být poraněn Řez na větevní límeček – veden v místě nasazení dceřiné větve na mateřskou, nesmí být poškozen Špatně vedený řez – věšák, lízanec Kalus, ránové dřevo – hojivá pletiva vznikající činností kambia z okrajů rány Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Provozní bezpečnost Stabilita – stav, kdy působením vnějších i vnitřních faktorů nedochází k vyvrácení, zlomení takového rozsahu, že je ohroženo přetrvání jedince na stanovišti Provozní bezpečnost – míra stability stromu na konkrétním stanovišti Selhání – porušení stability, strom zaniká Riziko selhání – v % pravděpodobnost selhání Cíl pádu – živý či neživý objekt, ohrožen při pádu stromu nebo jeho části Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Kompartmentalizace dřevin Reakce dřevin na průnik infekce dřevokazných hub nebo jiného typu poškození (model CODIT – Compartmentalization Of Decay In Trees) Je to vytvoření hranic ve dřevě jako obrana proti šíření patogenů Dobře kompartmentalizující dřeviny: javor, buk, dub, habr, lípa Špatně kompartmentalizující: vrba, topol, bříza, jeřáb, třešeň, jírovec Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Kompartmentalizace dřevin Reakční zóna – vytvoření tří hranic (svisle, k jádru, podél letokruhu) Bariérová zóna – vzniká činností kambia na hranici nově vytvořeného letokruhu (cílem je udržet patogena na ohraničeném prostoru) U dřevin s dobrou kompartmentalizací mohou být řezné rány do 10cm, se špatnou do 5cm Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Hodnocení stavu stromů Hodnocení biologického, mechanického stavu, rizik, odhad budoucích změn Ve třech krocích 1. vizuální šetření 2. speciální metodiky vizuálního hodnocení 3. přístrojový test Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

U dřevin zjišťujeme Základní charakteristika Fyziologická vitalita Zdravotní stav Provozní bezpečnost Ekologický význam Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Základní charakteristiky Identifikace a popis jedince Lokalizace dřeviny (GPS, mapa, tagování) Určení taxonu http://www.uhul.cz/legislativa/84_96/priloha__4841996sb.php Výška, tloušťka (obvod), průmět koruny, stáří Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Fyziologická vitalita Jedná se o životaschopnost Schopnost kompenzovat vnější i vnitřní vlivy bez významného narušení – celkovou vitalitu jedince Defoliace, popř. zbarvení a velikost listů Prosychání koruny (SM 7, BO 4 ročníky) Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Zdravotní stav Strom je hodnocen podle mechanického narušení, napadení houbami, existenci dutin, deformací růstu apod. Šestitečná stupnice zdravotního stavu (0-5) Defekty (vady) – narušují pravidelnost struktury dřeva, tím mění napětí ve dřevě a způsobují změnu chování kmene Napětí obtéká všechny překážky kolem nich vznikají špičky napětí Defekty – habituální defekty a poškození Defekty – narušující odolnost proti zlomu a proti vyvrácení Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Defekty a vady Narušují pravidelnost Základní mechanické vlastnosti na http://homel.vsb.cz/~khe0007/opory/opory.php?stranka=drevo_zkouseni Při šíření napětí dochází k „obtékání“ nepravidelností ve dřevě, na nichž dochází ke špičkám napětí Pevnost dřeva ve směru napříč vláken je velmi malá Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Tlaková vidlice = defektní větvení, V vidlice Opakem tahová vidlice Není prostor pro pevné spojení větví, Kůra není vytlačována (korní hřebínek), ale zarůstá, vzniká tlakové napětí, „boule“ po stranách Největší podíl selhání zlomem Řešení – včas odstraňovat kodominantní výhony a úzká větvení, sesazení kodominantního výhonu Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Tlakové větvení Nedochází k pevnému spojení mezi větví a kmenem Důvody vzniku: 1. genetické vlohy (málo) 2. nedostatek místa (solitéry) 3. potlačení apikální kontroly (poškození terminálu) Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Přeštíhlení kmene Výška X průměr kmene V porostu ano, při uvolnění riziko Strom nemá ohybovou tuhost, Náchylnost k rozkmitání Včasná probírka Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Sekundární koruny Po razantním řezu dochází k vytvoření nové koruny ze spících či adventivních pupenů Větve se mohou snadno vylamovat (není pevné spojení) Infekce kosterních větví Výhony – všechny soutěží o světlo, tlakové vidlice Snížení těžiště Řešení – radikální redukce obvodu koruny, proředění výhonů Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Sekundární koruny Dekapitace koruny – výjimečný postup z důvodu možnosti selhání stromu, dočasné řešení, dokud nebude strom zlikvidován, např. TP, VR Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Nevhodný tvar koruny Sympodiální větvení Sekundární výhony Excentricita koruny Náhlé vyvětvování – zvýšení těžiště koruny Dřevo – nevhodný typ materiálu pro namáhání v krutu (torze) Symetrizační řez Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Poranění kmene, větví Nepravidelný tvar a velikost Přerušení zásobení vodou, minerálními látkami, asimiláty Vstup patogenních organismů Čím větší obvod kmene postihují, tím jsou vážnější Nebezpečné v místě kumulace napětí (největší namáhání) – báze kmene, místo hlavního větvení Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Trhliny Narušují celistvost kmene a větví – možnost selhání Jsou vstupní branou pro infekci Pokud jsou viditelné 2 žebra kalusu, které nesrůstají (ostrý uhel), je stav závažný Pokud je trhlina na obou stranách kmene, je stav závažný Zarolovaná trhlina – 2 vrstvy kalusu nesrůstají, ale dochází k rozevíraní trhliny Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Trhliny Nejčastěji mrazové Velký rozsah) Korní spála – odumření kambia, růstová deprese Vznik přetížením – pod tlakovými vidlicemi, vykloněné větve, naklonění kmene Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Trhliny Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Reakční dřevo Nejefektivnější samostabilizační mechanismus dřeviny Vidíme jako excentricitu letorostů Ztluštění letního dřeva, větší pevnost Adaptační růst Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Reakční dřevo U jehličnanů tlakové dřevo (křemenitost) – spodní část větví, závětrná strana U listnáčů tahové dřevo, návětrná strana Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Dutiny Důsledek rozkladu dřeva dřevokaznými houbami Uzavřené dutiny (centrální) – běžná součást života, neohrožují stabilitu, dostatečně silná zbytková stěna Otevřené dutiny – problém při torzním a ohybovém namáhání Zbytková stěna min. 1/10 poloměru kmene Nejnebezpečnější – v úžlaby větví, na bázi kmene Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Dřevokazné houby Symptomy: plodnice, hniloba dřeva, růstové deprese, zbytnění bází, ronění pryskyřice, kolonizace mravenci Hnědá, bílá hniloba, 3 fáze rozkladu http://ohoubach.blogspot.com/ Vstup infekce: poškození kmene a větví, velké rány po řezu, pahýly odlomených větví, srůstem kořenů Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Náklon kmene Buď vyvracení stromu nebo fototropní růst Vyvracení - absence reakčního dřeva (eliptický průměr), trhliny v půdě Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Stavební činnost Zasypaný výkop, asfalat, apod. Ochranné pásmo – průmět koruny zvětšený o 1,5m (u sloupovitých kultivarů 5násobek průmětu) Minimální staticky významný kořenový talíř – kruh opisující kmen s poloměrem rovnajícím se průměru kmene, okamžité vyvrácení Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Posouzení rizika selhání Selhání je vyvrácení nebo zlomení stromu či jeho podstatné části Posouzení samotného stromu Posouzení prostředí, které na strom působí Posouzení potenciálních rizik, která nastanou v důsledku selhání stromu Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Nápravná opatření Stabilizační zásah na stromě (řez nebo vazba) Přesun cíle pádu Omezení přístupu osob do ohroženého prostoru Pokácení stromů Změna stromu v ekologicky významné torzo Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Stabilizační zásah Odstranění poškozené větve, popř. její zkrácení a odlehčení Odstranění všech odumřelých částí koruny Symetrizace koruny Sekundární koruny – odstraňování či zkracování výhonu Vazby u tlakových větvení, u trhlin a dutin v místě větvení Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE

Děkuji za pozornost! Výsadba a péče o dřeviny / projekt UNIV 2 KRAJE