Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada: VY_32_INOVACE_EK.4.08 Marketingový mix Vytvořeno: Ověřeno: Třída: 4.OA
Marketingový mix Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět:Ekonomika Ročník:4. Autor:Ing.Jarmila Muzikářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:výrobek, cena, propagace, distribuce Anotace: Materiál je určen k výuce obchodní a prodejní činnosti v rámci podnikové ekonomiky.
Složení marketingového mixu Výrobek (product – P1) Cena (price – P2) Propagace (promotion-P3) Distribuce (placement-P4)
P1-Výrobek Marketing= komplexní výrobek, který se skládá z: -jádra výrobku – samotný výrobek -první slupky –obal, kvalita, značka -druhé slupky – instalace, servis, záruka
Životní cyklus výrobku Fáze: uvedení na trh růst zralost pokles Průběh životního cyklu je u různých výrobků odlišný.
Inovace výrobku Nutné je správné načasování přípravy inovace výrobku. Pro náročnost je potřeba tyto práce zahájit nejpozději ve fázi růstu výrobku, kdy již je podnik ziskový.
Značka výrobku Značka odlišuje výrobek od ostatních obdobných výrobků na trhu. Forma ochranné známky: - marketingový užitek - finanční užitek
Typy značek 1. značka výrobce (Puma, Pepsi cola) 2. značka obchodu (Tesco, Delvita) Rozhodujete-li se zda využít značku a pakliže ano, volíte mezi značkou výrobce nebo obchodu.
P2-Cena Cena→ stanovení jakého cíle chceme touto cenou dosáhnout. Příklady stanovení cílů: - přežití (krátkodobý cíl) - likvidace konkurence (krátkodobý cíl) - maximalizace zisku (krátkodobý nebo dlouhodobý cíl) - růst objemu prodeje a tržního podílu
P3-Propagace Propagace je komunikace mezi prodávajícím a kupujícím, jejímž cílem je větší prodej výrobku nebo služby.
Obsah propagace 1. podpora prodeje 2. reklama 3. prodejní personál 4. public relation 5. přímý marketing
P4-Distribuční cesty Výběr způsobu distribuce zboží k zákazníkovi je velmi důležitým nástrojem marketingového mixu. Prodejní cesta je souhrn všech prostředníků, kteří zajišťují tok zboží od výrobce k zákazníkovi.
Velkoobchod, maloobchod Velkoobchod nakupuje výrobky s cílem jejich dalšího prodeje maloobchodním či jiným organizacím. Maloobchod prodává zboží přímo konečnému spotřebiteli.
Opakování 1. Z čeho se skládá marketingový mix? 2. Co to je komplexní výrobek? 3. Popište životní cyklus výrobku. 4. Jmenujte prvky propagačního mixu.
Odpovědi na otázky 1. Výrobek, cena, propagace, distribuce. 2. Vnímání výrobku jako celku. 3. Zavádění na trh, růst, zralost,pokles. 4. Podpora prodeje, reklama, prodejní personál, public relation, přímý marketing.
Použité zdroje Švarcová,J. a kol. Ekonomie – stručný přehled, 2012/2013, Zlín, CEED ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.