STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Advertisements

Česká republika KRAJE Klikni na správný kraj.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Informace o přípravě IPRÚ Liberec - Jablonec nad Nisou I NTEGROVANÝ P LÁN R OZVOJE Ú ZEMÍ LIBEREC – JABLONEC NAD NISOU INFORMACE O PŘÍPRAVĚ.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
PODPORA REGIONÁLNÍHO ROZVOJE V ČESKÉ REPUBLICE
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
REGIONÁLNÍ POLITIKA V ČR V KONTEXTU KOHEZNÍ POLITIKY EU RNDr.Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Udržitelnost z pohledu kvality územního rozvoje Konference k aktuálnímu stavu udržitelného rozvoje na místní úrovni Ministerstvo životního prostředí
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Ing. Michal Janeba, náměstek pro regionální rozvoj a cestovní ruch Jaká je perspektiva Ústeckého kraje.
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Evropský sociální fond
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
REGIONÁLNÍ ROZMĚR ROZVOJOVÝCH PRIORIT a STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Regionální inovační infrastruktura v ČR JUDr. Vladimír Gašpar, předseda představenstva ČARA 4. prosinec 2007, Praha – Inovace 2007.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Jindřichův Hradec Spolupráce mezi knihovnami v koncepcích a v realitě.
Regionální politika a regionální rozvoj 1. cvičení Mgr. Jaroslav Biolek.
Regionální politika RP ČR.
RUD – rozpočtové určení daní přílohy zákona č. 243/2000 Sb,
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Název krajePodíl kraje v %Podíl obce v % Praha14,39,0 Jihočeský2,85,6 Jihomoravský5,713,5 Karlovarský4,25,1 Královéhradecký10,37,6 Liberecký11,59,3.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
1 Národní rozvojový program mobility pro všechny 7. dubna 2016 Oddělení investic MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7,
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
Možnosti financování životního prostředí z Evropských strukturálních fondů Zuzana Matoušková 3. ÚFŘP.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
____________________________ Praha, únor 2013 Územní dimenze RNDr. Josef Postránecký.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR RNDr. IVO RYŠLAVÝ STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Regionální politika, ano či ne Ing. Marek Jetmar, Ph. D
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 „Kraj, kde je radost žít“
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Aktualizace SUR ČR – Analýza podkladových dokumentů
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Úvod, základní principy a cíle
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Česká republika územní členění.
Vyjmenuj kraje ČR VY_32_INOVACE_01
Naplňování Krajského akčního plánu vzdělávání 1 Ústeckého kraje setkání pracovních skupin 21.února 2018.
ČERPÁNÍ DOTAČNÍCH PROSTŘEDKŮ Z OPERAČNÍCH PROGRAMŮ V ÚSTECKÉM KRAJI
Odbor pro udržitelný rozvoj
Vyjmenuj tři kraje ČR podle velikosti VY_32_INOVACE_03
Transkript prezentace:

STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+ RNDR.Josef Postránecký

STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR základní, střednědobý dokument politiky regionálního rozvoje dle §5, zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje cílem je formulování témat a aspektů významných pro podporu regionálního rozvoje průmět regionální dimenze do odvětvových politik vazba na: na národní dokumenty (SUR, SHR, NSRR, PUR ČR…) evropské dokumenty (EU 2020, TA 2020…) podklad pro přípravu nového programového období EU Programové prohlášení vlády /schválené dne 4.8.2010 Regionální rozvoj, územní plánování a bydlení vláda připraví a schválí novou SRR ČR Reflektovat měnící se faktory místního a regionálního rozvoje (např. demografie, energetika) SUR – Strategie udržitelného rozvoje SHR – Strategie hospodářského růstu NSRR – Národní strategický referenční rámec PUR ČR - Politika územního rozvoje ČR EU 2020 – Strategie rozvoje EU do roku 2020 (náhrada Lisabonu) TA 2020 – Územní agenda do roku 2020 (pokračování územní agendy a 1. akčního plánu územní agendy) SRR ČR – Strateguie regionálního rozvoje ČR

ZÁVĚRY Z HODNOCENÍ SRR – regionální pohled 1) Přetrvávají regionální disparity mezi kraji především míra nezaměstnanosti a dynamika ekonomického rozvoje Dochází k prohlubování disparit na nižší než krajské úrovni - ORP 2) rostoucí tendence k vytváření významných shluků (zejména kolem ekonomických center) 3) slabé či problémové oblasti – „vnitřní“ periferie“ (hospodářsky slabé oblasti v ekonomicky úspěšných regionech) 4) úspěšný rozvoj regionální metropole může zakrýt problémovost v některých specifických oblastí na nižší úrovni (v případě sledování krajské úrovně 5) dochází k formování rozvojových jader nikoli rozvojových os Disparity – rozdíly v socioekonomickém vývoji se prohlubuje více na nižší úrovni (uvnitř jednotlivých ORP) než mezi jednotlivými kraji, kde jsou údaje zkresleny výkonností úspěšných center. Významná ekonomická centra ovlivňují i své blízké zázemí, které těží z jejich dynamického rozvoje a vytváří se tím územní rozvojové shluky. Důsledkem je ale prohlubování rozdílů oproti ostatnímu území. Nedaří se více rozšířit difuzní efekty z rostoucích center do širšího okolního území ( není funkční užší spolupráce mezi těmito centry). „Periferie“ vznikají nejen při hranicích státu (ovlivněny geografickou polohou a geomorfologickými podmínkami), ale i při hranicích mezi jednotlivými kraji – nejvíce mezi Středočeským a Jihočeským, Vysočinou a Pardubickým krajem – tzv. vnitřní periferie. … Jedním z důvodů nedostatečného růstu rozvojových os je i nedokončená páteřní síť komunikací vyššího řádu (jako jedna z důležitých podmínek zvyšování konkurenceschopnosti).

SRR 2014+ - STRUKTURA A OBSAH Tři části analytická strategická (důraz na typologii území) implementační nové faktory ovlivňující regionální rozvoj demografické změny, územní soudržnost, energetika, integrované přístupy, dostupnost služeb, apod. výrazná orientace na odpovědnost a kompetence, nástroje a podmínky, využívané regionálními aktéry.

PERIFERNÍ OBLASTI Již bylo popsáno v předchozím a mapa jasně ukazuje periferializaci nejen při hranicích státu, ale především uvnitř při hranicích krajů.

Mapa zřetelně ukazuje výrazné migrační ztráty na severovýchodě území – souvisí se socioekonomickými problémy těchto území (nedostatek pracovních příležitostí, vysoká nezaměstnanost, nedostatečná kupní síla, která neumožňuje rozvoj profitabilních služeb).

RCIcz Praha 216 Středočeský 143 Jihočeský 68 Plzeňský 76 Karlovarský 48 Ústecký 47 Liberecký 79 Královéhradecký Pardubický 85 Vysočina 53 Jihomoravský 94 Olomoucký 63 Zlínský 61 Moravskoslezský 60 Česko 100 Index regionální konkurenceschopnosti je sdružený index zahrnující data za ekonomickou výkonnost regionů, využití zdrojů v území, infrastrukturu, znalostní ekonomiku a využívání inovací.

Mapa představuje výsledky indexu konkurenceschopnosti z podrobnějšího pohledu na územní – dle ORP

Územní soudržnost představuje souhrn dat o osídlení, demografii, bydlení, trhu práce, školství, zdravotnictví, sociálních službách, kultuře a sociální exkluzi.

NÁVRHOVÁ ČÁST Cíle SRR ČR 2014–2020 Prioritní oblast Regionální konkurenceschopnost Územní soudržnost Environmentální udržitelnost Veřejná správa a spolupráce Růstový cíl Vyrovnávací cíl Preventivní cíl Institucionální cíl cíl P. 1 Rozvoj urbanizovaných oblastí P. 2 Rozvoj klíčové infrastruktury nadregionálního významu P. 3 Zkvalitnění sociálního prostředí urbanizovaných oblastí P. 4 Vyvážený rozvoj stabilizovaných území P. 5 Oživení periferních území P. 6 Využívání přírodního a krajinného potenciálu v regionech P. 7 Prevence vzniku přírodních pohrom a řešení jejich dopadů P. 9 Podpora spolupráce na místní a regionální úrovni P. 8 Zkvalitnění institucionálního rámce pro rozvoj regionů Jednotlivé priority jsou dále rozpracovány do několika opatření. Kupříkladu priorita P4 usiluje o vytvoření kvalitních podmínek pro život obyvatel regionů s ohledem na vazby mezi jednotlivými sídly (obcemi) různé velikosti. Důraz je kladen na rozvoj funkčních regionů a posilování přirozených vazeb. Priorita věnuje pozornost adekvátní kapacitě a dostupnosti veřejných služeb a dopravní dostupnosti a obslužnosti a je naplněna dvěma hlavními opatřeními - Zajištění odpovídající kapacity infrastruktury veřejných služeb a Zlepšení vnitřní a vnější obslužnosti území. Další priorita zaměřená na periferní, málo osídlená venkovská území – P5 se zaměřuje na podporu rozvojových aktivit v periferních územích ČR. Východiskem je využití specifických dispozic území, podpora drobného podnikání a sociální aktivizace obyvatel. Cílem je zabránit prohlubování negativních disparit a jejich dlouhodobá stabilizace a snaha o jejich následný rozvoj s ohledem na místní potenciál Priorita bude naplňována následujícími opatřeními - Podpora rozvoje lokální ekonomiky, Podpora zvýšení kvality pracovní síly a Zajištění základních služeb a obslužnosti.

IMPLEMENTAČNÍ ČÁST organizační, nástrojové, institucionální a programové zabezpečení podpory regionálního rozvoje; hlavní aktéři v regionálním rozvoji; vymezení regionů se soustředěnou podporou státu; zaměření podpory ve strukturálně postižených regionech, hospodářsky slabých regionech a regionech s vysoce nadprůměrnou nezaměstnaností; systém monitoringu, hodnocení a naplňování indikátorů. Hlavním finančním zdrojem pro realizaci Strategie regionálního rozvoje ČR budou fondy Společného strategického rámce (SSR). Vzhledemke skutečnosti, že vláda ČR doposud nerozhodla o počtech a druzích opertačních programů pro příští období, není možné tuto kapitolu představit ve větším detailu.

Hospodářsky problémové regiony

DĚKUJI ZA POZORNOST