Teplota Jiří Smolák Jan Tareš.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2012
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Projekt teplo Na fyziku.
(míra tepelného stavu látky)
KALORIMETR.
Teplo jako fyzikální veličina
Doc. Ing. Zdeněk KADLEC, Ph.D.
TERMIKA Nauka o teple James P. Joule (1818 – 1889)
Teplota Termodynamická (absolutní) teplota, T
Teplota a její měření.
Měření teploty Teplota je fyzikální veličina, značí se t.
Digitální učební materiál
Téma: Fyzikální veličiny – teplota Změna teploty vzduchu během dne
ROVNOVÁŽNÝ STAV, VRATNÝ DĚJ, TEPELNÁ ROVNOVÁHA, TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ
TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA
Molekulová fyzika a termika
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Teploměr. Jednotky teploty
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
MĚŘENÍ TEPLOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Teplo jako fyzikální veličina
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Druhy teploměrů Prezentace do fyziky.
Úvod do molekulové fyziky a termiky
Tato prezentace byla vytvořena
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Teplota Ing. Radek Pavela.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Elektrické teplo - základy Teplo 1 Elektrické teplo - základy.
Prezentace tepla Skupina A.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Fyzika 6. ročník Teplota Anotace
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Název materiálu: TEPLOTA – výklad učiva.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
METROLOGIE TEPLOTY P9.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Měření teploty ČVUT – FEL, Praha Sieger, 2008.
Termodynamika Základní pojmy: TeploQ (J) - forma energie Termodynamická teplotaT (K) 0K= -273,16°C - nejnižší možná teplota (ustane tepelný pohyb) EntropieS.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Vnitřní energie, teplo, teplota. Celková energie soustavy Kinetická energie – makroskopický pohyb Potenciální energie – vzájemné působení těles (makroskopicky)
Základní škola Karviná-Nové Město Cihelní 1666 tel./fax.: , Škola pro život CZ.1.07/1.4.00/ Druh.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/18 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Vytápění Teplota. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Daniel Gabriel Fahrenheit
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
PROJEKT TEPLOTA Vypracovaly : Vanesa Vrbovcová , Klára Kubová , Sofia Bryknerová, Klára Šuláková a Jana Leischnerová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11 Teplota
TEPLO.
Vytápění Teplo.
VY_32_INOVACE_F.6.A ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr.
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA
VY _52_INOVACE_A_12_Teplota
Teplota-zápis Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Transkript prezentace:

Teplota Jiří Smolák Jan Tareš

Čím měříme teplotu Teploměr Teploměr Teploměr Lékařský venkovní půdní

Teplota teplota Fyzikální veličina patřící mezi základní veličiny SI, jednotka 1 K (kelvin). Subjektivně lze teplotu vnímat jako pocit chladu, horka ap. Charakterizuje, zda tepelně rovnovážný systém bude, či nebude při tepelném kontaktu s jinými takovými systémy v tepelné rovnováze (zda bude teplo přijímat, odevzdávat nebo k výměně nedojde. V posledním případě mají oba systémy stejnou teplotu). Viz také teploměr, teplotní stupnice.

Něco o teplotě Teplota je označení pro tepelný stav hmoty. Teplota souvisí s průměrnou kinetickou energií částic látky. Například v plynu je teplota úměrná střední kinetické energii molekul a frekvenci jejich srážek. Hmotu, která má teplotu podstatně vyšší než je teplota lidského těla označujeme subjektivně jako horkou, hmotu s teplotou nižší jako studenou. Při srovnání dvou těles s různými teplotami říkáme, že těleso, které má nižší teplotu je chladnější, popř. že těleso, které má vyšší teplotu je teplejší. Pokud se teplota snižuje, říkáme, že těleso chladne. Pokud se naopak teplota zvyšuje, říkáme, že se ohřívá. Při chladnutí odevzdává hmota do svého okolí teplo a při ohřevu z okolí teplo přijímá. Nejnižší možnou teplotou je teplota absolutní nuly, ke které se lze libovolně přiblížit, avšak nelze jí dosáhnout. V současné době nejsou známé žádné fyzikální zákony, které by omezovaly horní hranici teploty.

Měření teploty Měření teploty Podrobnější informace naleznete v článku Termometrie. Teplota se měří tak, že se uvede do vzájemného styku těleso, jehož teplotu chceme měřit, a srovnávací těleso. Po vytvoření tepelné rovnováhy je teplota tělesa rovna teplotě srovnávacího tělesa, které se obvykle nazývá teploměrem. Pro měření teploty je nutné zvolit (popř. vytvořit) teplotní stupnici a stanovit jednotku teploty. Ve fyzice se při měření teploty používá termodynamická teplota. V běžném životě je v Evropě zvykem používat Celsiovu stupnici. Fahrenheitova stupnice se dnes používá ve Spojeném království a USA. K určování teploty se využívá závislosti některých fyzikálních veličin na teplotě. To umožňuje převést měření teploty na měření jiné fyzikální veličiny. Mezi teplotně závislé veličiny patří např. délkové rozměry a objem pevných a kapalných těles, tlak plynů (teplotní roztažnost a rozpínavost), elektrický odpor vodičů, vyzařování elektromagnetických vln apod. Měřením teploty se zabývá termometrie.

K určování teploty se využívá závislosti některých fyzikálních veličin na teplotě. To umožňuje převést měření teploty na měření jiné fyzikální veličiny. Mezi teplotně závislé veličiny patří např. délkové rozměry a objem pevných a kapalných těles, tlak plynů (teplotní roztažnost a rozpínavost), elektrický odpor vodičů, vyzařování elektromagnetických vln apod. Měřením teploty se zabývá termometrie.

Porovnávání stupnic Porovnání teplotních stupnic Porovnání teplotních stupnicKomentář Kelvin Celsius Fahrenheit Rankine Delisle Newton Réaumur Rømer absolutní nula 0 −273,15 −459,67 0 559,725 −90,14 −218,52 −135,90 Nejnižší zaznamenaná teplota na Zemi (Vostok, Antarktida - 21. července 1983) 184 −89 −128,2 331,47 283,5 −29,37 −71,2 −39,225 Fahrenheitova směs ledu a soli 255,37 −17,78 0 459,67 176,67 −5,87 −14,22 −1,83 Tání ledu (při běžném tlaku) 273,15 0 32 491,67 150 0 0 7,5 2909

Průměrná teplota povrchu Země 288 15 59 518,67 127,5 4,95 12 15,375 Průměrná teplota lidského těla ¹ 309,95 36,8 98,24 557,91 94,8 12,144 29,44 26,82 Nejvyšší zaznamenaná teplota na Zemi (El Azizia, Libye - 13. září 1922) 331 58 136,4 596,07 63 19,14 46,4 37,95 Var vody (při běžném tlaku) 373,1339 99,9839 211,97102 671,64102 0 33 80 60 Tání titanu 1941 1668 3034 3494 −2352 550 1334 883 Povrch Slunce 5800 5526 9980 10440 −8140 1823 4421

°F - stupeň Fahrenheita °Rank - stupeň Rankina °R - stupeň Réaumura Druhy stupnic C - stupeň Celsia °K - stupeň Kelvinův °F - stupeň Fahrenheita °Rank - stupeň Rankina °R - stupeň Réaumura