DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
KDO JSME SKP-CENTRUM, o.p.s., je v současnosti největším poskytovatelem sociálních služeb v Pardubicích. Na území celého Pardubického kraje, zajišťuje široké spektrum 21 pobytových, ambulantních i terénních sociálních služeb. Podpora rodiny nabízí služby pěstounské péče a sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi. Posláním služby je spolupráce s rodinou na udržení, obnovení nebo vytvoření stabilního a bezpečného domova pro zdravý vývoj dítěte.
KOMU JE NAŠE SLUŽBA URČENA Naše služba je určena pro rodiny s dětmi – které řeší nevyhovující bytovou situaci – které se potýkají s finančními problémy a zadlužeností – kde jsou dlouhodobě nezaměstnaní rodiče – kdy rodiče mají pocit, že péči o své děti nezvládají – kdy si budoucí rodiče nevědí rady s příchodem dítěte do rodiny – které mají dlouhodobé neshody v rodině – které potřebují podporu a průvodce při styku s úřady – kterým hrozí odebrání dítěte, které mají děti umístěné do náhradní výchovy nebo děti svěřené zpět do péče rodičů
KDO JSOU NAŠI KLIENTI Jedná se o rodiny, – které se aktuálně ocitly v obtížné životní situaci či – ve kterých nejsou dlouhodobě zajištěny podmínky pro zdárný vývoj dítěte a – není v jejich silách změnit svou situaci svépomocí. Obvykle se na nás obracejí rodińy – s nižší úrovní vzdělání rodičů – s nedostatečným vztahovým a socio-kulturním zázemím – které se dostaly do situace, v níž se nedokáží sami zorientovat
CO KLIENTŮM NABÍZÍME A JAK NAŠE PRÁCE S NIMI VYPADÁ Společně s klientem pracujeme na tom, co je PRO NĚJ důležité, pracujeme s MOTIVACÍ a MOŽNOSTMI klienta Průběh, forma a frekvence služby se přizpůsobuje POTŘEBÁM klienta Co konkrétně děláme? Učíme hospodařit s financemi, pomáháme řešit dluhy, doprovázíme na úřady, učíme péči o dítě, nastavování výchovných hranic a spolupráci se školou, …
PROČ CHCEME VÍCE SPOLUPRACOVAT SE ŠKOLAMI A UČITELI UČITEL je – osoba, která často s dítětem tráví nejvíce času – první odborník, který má možnost si všimnout, pokud se s dítětem něco děje – často nejbližší osoba, ke které má dítě důvěru a kterou respektuje (a stejně tak rodič) – a z naší zkušenosti také ČLOVĚK, KTERÝ CHCE DÍTĚTI POMOCI NAŠE SLUŽBY MOHOU BÝT NÁSTROJEM VAŠÍ POMOCI.
PŘÍBĚH O JENÍČKOVI A MAŘENCE (anonymizovaná kazuistika) Jeníček byl žákem 6. třídy ZŠ, kontaktovala nás školní psycholožka Maminka Jeníčka měla o naši službu zájem, jejím ústředním tématem byl špatný prospěch a nemotivovanost Jeníčka pro školní práci Začali jsme si s maminkou povídat… O Jeníčkovi, mladší sestře Mařence a hlavně o tatínkovi. Jak jsme s rodinou pracovali: Navázání kontaktu, zorientování se v situaci rodiny Přeformulování a ohraničování zakázky, začínají převažovat jiná témata: kontakty dětí s otcem, komunikace s dětmi o otci, školní prospěch Jeníčka Souhlas maminky s kontaktováním pracovnice OSPOD a se spoluprací s ní
Společná konzultace maminky, pracovnice a školní psycholožky Cíle: – Zjistit, jaké jsou z jejího pohledu aktuální/dlouhodobé možnosti Jeníčka v oblasti prospěchu, nakolik jej motivovat k učení – co může maminka udělat pro to, aby byl Jeníček na začátku dalšího roku více „fit“ a motivován (nejen) pro školní práci Významné výstupy: – Dohodnuto zaměření domácí přípravy (jen ZÁKLAD a čtení) – Dohodnuto kontaktování pedagogů, navázání spolupráce s nimi – Přeformulování „hrozby propadnutí“ – Jasné sdělení mamince, že nejvýznamnější je pro Jeníčka stabilizace vztahů v rodině Tato konzultace byla pro další spolupráci klíčová.
Na čem s maminkou Jeníčka pracujeme teď Realistický náhled na Jeníčkovy možnosti Oceňování Jeníčka „bez výhrad…“ Způsob komunikace s dětmi o tatínkovi Způsob komunikace s tatínkem před dětmi Zaměření pozornosti na sebe sama, své prožívání A co Mařenka?
DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST Mgr. Adéla Michková, Ph.D. SKP-CENTRUM, o.p.s. Podpora rodiny