© 2011 Ness Technologies – Proprietary and Confidential REGATA pohled z druhého břehu... aneb přístup k datům základních registrů Roman Kamarýt, VP / Head.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JIP / KAAS / ZR aneb „Co budeme dělat
Advertisements

Spisová služba pro organizace zřízené Olomouckým krajem
Informační systém krizového řízení kraje
Ministerstvo vnitra říjen – listopad Dosáhli jsme cíle? Máme efektivní veřejnou správu? Máme dostatek financí na vše co děláme? Odpověď zní: „bohužel.
Praha 9. března Chci-li rozhodnout o tom jak a co mám měnit, zlepšovat, modernizovat, musím vědět PROČ TO DĚLÁM, JAK a PRO KOHO. Tedy znát ÚČEL……
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Základní registry - 2 měsíce provozu IS ORG Eva Vrbová ředitelka Odboru základních identifikátorů.
eGovernment – aplikace principů v ISKN
Czech POINT Pohodlná komunikace.
Projekt Informační systém základních registrů
Konference MV Květen zásadně snížit byrokratickou zátěž všem promítnout jednou pořízený údaj všem OVM promítnout změnu existujícího údaje všem.
EGovernment Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Jednání implementátorů ORP Moravskoslezského kraje Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica Datum: 20.
Technologická centra a hostování Jihlava
Základní registry veřejné správy
Dopady zavedení registru práv a povinností na orgány veřejné moci.
Informační systém základních registrů. Obsah Úvod Komunikace se základními registry Autentizace a autorizace Práce s údaji Funkcionalita v rámci Portálu.
SPRÁVA ZÁKLADNÍCH REGISTRŮ Listopad CÍL PREZENTACE 1.Jak vznikl nový úřad 2.Proč nový úřad vznikl.
Jiří Dohnal, Roman Zemánek
Novinky v registru RÚIAN Jiří Formánek. Obsah prezentace  Územní identifikace a adresy  Principy sdílení údajů v základních registrech  Novinky v registru.
Úvodní slovo Ministerstva vnitra „ fiat lux“ budiž světlo Mikulov, 6. září 2011.
9. května 2012 Praha. Chci-li rozhodnout o tom jak a co mám měnit, zlepšovat, modernizovat, musím vědět PROČ TO DĚLÁM a PRO KOHO. Tedy znát ÚČEL……
Univerzální přípojka koncepce a realita Miroslav 30.březen 2004.
Absolventská práce 2002 Aplikace XML rozhraní v prostředí krajského úřadu Autor : Marek Cop Vedoucí : Ing. Petr Pavlinec 2002.
JIP a KAAS Co umí. A co nabízí ve vztahu k základním registrům.
17. března 2003 Univerzální přípojka – brána do IVS Miroslav Nováček Libor Neumann.
Základní registry – řešení GORDIC
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
Dopady spuštění základních registrů na subjekty územní samosprávy
Ministerstvo vnitra Dosáhli jsme cíle? Máme efektivní veřejnou správu? Máme dostatek financí na vše co děláme? Odpověď zní: „bohužel NE!!“  Proto.
CIS Cizinecký informační systém
Informace z konference IIR eGovernment – Zpracoval(a): Jana Třísková, Alois Slovák Datum:
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) Ing. Lubomír Moravčík
Legislativní řešení registru územní identifikace, adres a nemovitostí Vladimír Weis ISSS 2006 Hradec Králové –
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 ePUSA – elektronický portál územních samospráv Krajský úřad Plzeňského krajeMinisterstvo vnitra.
Realizační tým ICZ duben 2005
SPRÁVA ZÁKLADNÍCH REGISTRŮ...je připravena MICHAL PEŠEK Praha
MISYS ČVUT v Praze Geografické informační systémy Zpracoval: J.Marák.
363 DNÍ OD „FIAT LUX“. PŘED 363 DNY – 1. ČÁST PŘED 363 DNY - 2. ČÁST „ FIAT LUX“
PŘIPOJOVÁNÍ AGENDOVÝCH INFORMAČNÍCH SYSTÉMU SZR – Renata Novotná Dobřany
Základní registry ve veřejné správě
Současnost a budoucnost služeb ISKN ČÚZK pro oblast veřejné správy ISSS 2006 Hradec Králové, 3. a 4. dubna 2006 Roman Kamarýt, NESS Czech Ředitel divize.
Bez čeho to nepůjde? Bez registrů ! Mgr. Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra.
Projekty eGovernmentu v praxi 1 Konference IIR Projekty eGovernmentu v praxi Bc. Jana Třísková 21. ledna 2010.
Seminární práce z předmětu SIPOL
government Zpracovali: Petra Vilímová , Monika Vatrtová,
Pilotní projekt Ústřední evidence podnikatelů – RŽP ISSS 2004 Hradec Králové Ing. Jan Pokorný odbor projektů životních situací.
Základní registry.
IS RŽP komunikace s okolím, komunikace centrální a lokální agendy
identifikačního registru UIR-ADR
ÚLOHA SPRÁVY ZÁKLADNÍCH REGISTRŮ RENATA NOVOTNÁ Technický seminář
Jak to celé bude fungovat dohromady RNDr. Petr Tiller Odbor hlavního architekta eGovernmentu MV ČR Reg.č. projektu: CZ 1.04/4.1.00/
Spojení základních registrů s okolním světem Hradec Králové 2012.
Územní identifikace a adresy v RÚIAN Jiří Formánek.
Krajský úřad Jihomoravsk ého kraj e odbor územního plánování a stavebního řádu 20. března 2012 Výzva č. 08 k předkládání žádosti o finanční podporu v rámci.
Základní registry informují ing. Ondřej Felix CSc. hlavní architekt eGovernmentu MV ČR Praha říjen 2012.
Systém základních registrů. Zákony a nařízení vztahující se k problematice základních registrů Zákon č.111/2009 Sb. o základních registrech v aktuálním.
Správa základních registrů Mgr. Michal Novák ředitel Správy základních registrů.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Tomáš Šedivec Odbor Hlavního architekta eGovernmentu
Informačních systémů veřejné správy
Základní registry (kde jsme, kam směřujeme a jak to na sebe navazuje)
INTEGRACE řešení základních registrů
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Telekomunikační a informační infrastruktura
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
ZÁKLADNÍ REGISTRY – ANEB CO NYNÍ POTŘEBUJEME VĚDĚT
Informace pro externí administrátory
Kontroly výkonu přenesené působnosti v oblasti editace dat RÚIAN
SPRÁVA ZÁKLADNÍCH REGISTRŮ
Spolupráce s okolními systémy
Transkript prezentace:

© 2011 Ness Technologies – Proprietary and Confidential REGATA pohled z druhého břehu... aneb přístup k datům základních registrů Roman Kamarýt, VP / Head of Competence NESS

„Připojení agendových informačních systémů k Základním registrům“ ► §5 (3) Orgán veřejné moci získává údaje vedené v základním registru nebo je do něj zapisuje výhradně prostřednictvím agendového informačního systému; jeho přístup k údajům je zajišťován službou informačního systému základních registrů. Do nutno připojit cca 6500 AISů !!! Podporované typy komunikací ► Čtení dat ze ZR - ZR poskytuje AISu aktuální hodnoty dat referenčních údajů a jejich vazeb ► Editace údajů v ZR - AIS ukládá do ZR nové referenční údaje a jejich vazby, popř. opravuje / aktualizuje stávající údaje a vazby ► Reklamace - při zjištění neplatných / starých údajů v ZR odešle AIS tzv. reklamaci s návrhem opravy Budoucí typy komunikací ► AIS bude odebírat data z jiného AIS - získání dat, která nejsou v ZR, ale v jiném AIS ► AIS bude odebírat data z registrů mimo ZR – získání dat z registrů, které nejsou součástí ZR 2 Vztah ZR a AIS, typy komunikací

Co si pod tím představit ?!? ► poměrně dost informací, zejména ze strany MV, týkajících se registrace agend a AISů ► jak zrealizovat samotné „připojení“, tedy jakým způsobem zprostředkuje svým AISům přístup k datům ZR a zejména, jak tato data začlenit do interních procesů? Několik možných přístupů 1. „Zatím to neřešíme, bude to aktuální nejdřív koncem roku 2012, spíš až 2013.“ 2. „Nevíme vůbec co s tím – informací je málo a přitom data ZR budou pro nás nezbytná.“ 3. „Nemusíme nic řešit, protože ISZR nám zpřístupní všechna data ZR – tím je vše hotovo.“ „Připojení se k ZR“ nebo „připojit AIS k ZR“ 3

1.„Zatím to neřešíme, bude to aktuální nejdřív koncem roku 2012, spíš až 2013.“ ► Od budou spuštěny ZR – a od toho data budou jejich data referenční pro celou státní a veřejnou správu 2.„Nevíme vůbec co s tím – informací je málo a přitom data ZR budou pro nás nezbytná.“ ► propagace je stále nedstatečná a je potřeba vedle pohledu na samotné ZR výrazně více enegrie věnovat pohledu ze strany uživatelů. Vždyť právě pro ně SZR vzniká – bez připojení AISů by SZR ztrácel jakýkoli smysl ! ► Je tedy nezbytné detailně vysvětlovat jednotlivé kroky, které každý orgán státní a veřejné správy musí udělat tak, aby k měl k datům ZR připraven opravdu reálný přístup. 3.„Nemusíme nic řešit, protože ISZR nám zpřístupní všechna data ZR – tím je vše hotovo.“ ► vyplývá, bohužel, z nedostatku informací a vysvětlování, co že vlastně to „připojení AIS k ZR“ znamená „Připojení se k ZR“ - možné přístupy 4

1.Způsob využití referenčních dat ZR ve svých AIS ► Procesní integraci svých AIS se ZR ► Správný výběr služeb SZR a jejich způsob implementace ve vlastních AIS 2.Interní konsolidaci existujících datových zdrojů ► Odstranění násobných výskytů stejných dat (adres, fyzických nebo právnických osob,...) ► Jinak se agendám připojení k ZR nepodaří, protože existující data se nepodaří propojit s daty jednotlivých ZR 3.Spárování existujících datových zdrojů s daty ZR 4.Interface pro komunikaci s daty ZR Každý správce agendy a AIS musí vyřešit 5

Existují dvě základní možná řešení: 1. každý AIS připojit na ISZR separátně 2. vytvořit jedno připojení pro „skupinu“ AIS (skupinou mohou být např. všechny AIS centrálního úřadu, kraje nebo města) každý AIS je připojen zvlášť: ► Výhody-zodpovědnost dodavatele AIS ► nevýhody -rozdílnost časů realizace a upgradů u jednotlivých AIS „úřadu“ a z toho plynoucí datová nekonzistence -pravděpodobně výrazně vyšší celková pořizovací cena (v závislosti na počtu AISů) a provozní nákldy celý „úřad“ je připojen najednou: ► Výhody-pravděpodobně výrazně nižší celková pořizovací cena -výrazně nižší cena budoucího rozšiřování a provozu -jednoduchost připojení nových AIS ► nevýhody -vyšší odpovědnost zadavatele Varianty „technického připojení“ na ZR 6

Systém pro zpřístupnění základních registrů pro agendové systémy zákazníka. Umožňuje pracovat s referenčními i nereferenčními daty ► Referenční data jsou aktuální data získaná dotazem do ZR. ► Nereferenční data jsou kopie dat registrů uložené a aktualizované v systému REGATA. Podporuje zpřístupnění registrů pro více agend jednoho OVM Umožňuje, aby 1 instance REGATY zajišťovala přístup i pro více OVM Vždy umístěn na straně zákazníka REGATA = REGistry a dATA 7

AIS jako editor dat ZR AIS jako odběratel dat ZR REGATA 3 části: ► Externí rozhraní Komunikace se službami ISZR (všech typů) ► Kopie dat Kopie referenčních dat (celá/částečná), data aktuální (RUIAN, ROS, ROB) ► Interní rozhraní Služby pro AISy zákazníka 8 Koncept REGATA ISZR – základní služby Systém ZR Externí rozhraní Interní rozhraní Data AISAIS1AISn... AIS2

2 sady komunikačních služeb ► První sada slouží ke stahování obsahu a změn registru RÚIAN na lokální souborové úložiště ve formě XML souborů. Tato komunikace není šifrovaná a služby přistupují k veřejně přístupnému rozhraní, tzv. veřejnému dálkovému přístupu (VDP). ► Druhá sada slouží k online komunikaci se službami ISZR pro registry RÚIAN, ROB a ROS. Tato komunikace musí být šifrovaná a server a klient se vzájemně ověřují pomocí digitálních certifikátů. Z toho vyplývá, že bude nutné zajistit potřebné klientské certifikáty. Tyto služby budou realizovány jako klienti webových služeb. Komunikace s webovými službami ISZR může být následujícího typu: ► synchronní ► asynchronní klient se opakovaně dotazuje na stav vyřízení zadaného požadavku REGATA - komunikace se ZR 9

Přístup k aktuálním datům ZR ► AISy mají k dispozici aktuální referenční údaje Centrální rozhraní pro jednotlivé AIS zákazníka ► Všechny AIS zákazníka sdílí stejné údaje (s výjimkou ROB), jejichž zpřístupnění řešení zajišťuje; není nutné, aby každý AIS měl své rozhraní Minimalizace dopadů připojení ► Napojení na cca 100 služeb vnějšího rozhraní ISZR ► Napojení na offline rozhraní RUIAN ► Zásadně se sníží rozsah úprav AIS v rámci organizace, hladké napojení zajistí datové rozhraní Řešení ve formě “produktu” ► Zajištění souladu s legislativními a bezpečnostními požadavky ► Návrh a realizace řešení vychází ze zkušeností, které NESS získal při realizaci 2 významných registrů v ZR 10 Výhody

Znalost ZR ► Pracujeme na registrech RUIAN a ROS ► Spolupracujeme s dodavateli ostatních částí ZR Budoucí změny v ZR ► Máme aktuální informace o změnách, některé přímo realizujeme ► Změny jsme schopni rychle zahrnout do nabízeného řešení Konsolidace dat ► Máme rozsáhlé zkušenosti s čištěním dat v AISech u velkých zákazníků týkajících se všech obsahových ZR ► Umíme vyčistit a zpárovat/zkonsolidovat stávající data zákazníka s novými daty ze ZR 11 Přidaná hodnota Ness

Bude nutné upravovat nebo dál rozšiřovat napojení na ZR? ANO !!! Systém ZR rozhodně bude v první fázi schopen poskytovat všechna data, která bude obsahovat, a informovat o jejich změnách Ale v průběhu času bude potřeba doplnit další kompozitní služby potřebné pro obce, kraje a s vysokou pravděpodobností i centrální úřady ► tyto typy dotazů mohou být realizovány až na základě přesné poptávky správců AIS ► pokud budou připraveny nové služby, bude nutné se na ně připojit tak, aby je bylo možné využívat. A navíc, v další fázi rozvoje eGovernmentu se předpokládá, že se budou nabízet přes ISZR nejen data ZR, ale i referenční data další agendových IS státní správy, tzn. budou přibývat další a další desítky služeb. Budoucnost? 12

ISZR – rozšířené služby ISZR – základní služby 13 Další rozvoj AIS AIS-Interface AISn REGATA AIS jako poskytovatel dalších dat AIS jako odběratel dat ZR AIS 1AIS 2 AIS jako poskytovatel dalších dat Základní registry REGATA

Otázky ? Děkuji za pozornost