SLOVESNÉ TŘÍDY A VZORY Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Morfologie – přednáška 11
32_04_03: Mluvnice – Slovesné třídy
Popiš jedním slovem, co se na obrázcích děje.
OBTÍŽNĚJŠÍ TVARY SLOVES
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
S LOVESA vyjadřují co osoby, zvířata a věci dělají nebo co se s nimi děje jsou to slova ohebná obr. 1obr. 2.
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
SLOVESNÉ TŘÍDY A VZORY Vytvořila: Hana Hinková Ročník: 8.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
( poprázdninové opakování )
Slovesa (verba).
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Řípová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesa.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
Slovesa – varianty a dublety
Přítomný čas Rewrite the following sentences in the present tense. Vzor: Bolela mě hlava. Bolí mě hlava. *Taken from Review Lesson 4, pg. 193, ex. 1 of.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
37.1 Slovesa Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
Slovesné třídy a vzory Určují se pouze u sloves
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro.
Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.10. děj jezdit běhat stav změna stavu stát sedět zvedl se posadil se Slova, která vyjadřují děj, stav, pohyb, činnost,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ slovesné třídy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Př PŘÍSUDEK ? ? ? TVARUJE SEDÍ KROUŽÍ USMÍVÁ SE VYTVÁŘÍ
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Popiš jedním slovem, co se na obrázcích děje.
Slovesa IV VY_32_INOVACE_03-14 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Slovesné třídy a vzory. Slovesné třídy a vzory.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesné třídy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.2.Bal.31_Slovesa Datum: 10.
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

SLOVESNÉ TŘÍDY A VZORY Mgr. Michal Oblouk

PŘEHLED TŘÍD A VZORŮ podle zakončení 3. osoby jednotného čísla přítomného času rozdělujeme pravidelná slovesa do 5 tříd: 1. třída –E (není před ním N nebo J) – vzory NESE, BERE (vzory tvrdé – nesl, bral), PEČE, MAŽE UMŘE (vzory měkké – mazal, pekl, umřel) 2. třída –NE – vzory TISKNE, MINE, ZAČNE (tiskl, minul, začal) 3. třída –JE – vzory KRYJE, KUPUJE (kryl, kupoval) 4. třída –Í – vzory PROSÍ, TRPÍ, SÁZÍ (prosil, pros! trpěl, trp! sázel, sázej!) 5. třída –Á – vzor DĚLÁ (dělal)

1. TŘÍDA vzor NESE – JDE (přijď), JEDE, ČTE, KVETE, VEZE, ROSTE,… podle vzorů NESE, BERE se časují slovesa, která mají před –E tvrdou nebo obojetnou souhlásku, podle vzorů PEČE, MAŽE, UMŘE slovesa, která mají před –E měkkou souhlásku vzor NESE – JDE (přijď), JEDE, ČTE, KVETE, VEZE, ROSTE,… vzor BERE - ŽENE (hnal), RVE, ZVE, ŘVE, ŠTVE, CPE (cpi, cpeme/cpěme, cpete/cpěte), PERE, TEPE, OZVE SE, KOPE, KLOVE, ZOBE,… vzor MAŽE – většina sloves tohoto vzoru má také tvary podle 5. třídy - TEŠE (tesal), LŽE, PLÁČE, ČEŠE (češu/česám), PÍŠE (píšu/píši, píšou/píší), HRYŽE, KOUŠE, ŘEŽE (řežu/řezám), ZAVÁŽE, SKÁČE,… vzor PEČE – VLEČE, TLUČE, TEČE, MŮŽE, POMŮŽE (mohu, pomohu, pomoz, pomozte),… infinitiv všech sloves končí –CI/-CT vzor UMŘE – TŘE, ZAVŘE, DŘE, POZŘE, NATŘE, PROSTŘE,…

2. TŘÍDA vzor TISKNE – slovesa, která mají před –NE souhlásku (příčestí minulé je zpravidla bez přípony) – ZDVIHNE, ZAMÍTNE, TÁHNE, STÁRNE, ZVRTNE, ŘÍZNE, VRHNE, ODŘEKNE, DOSTIHNE, STRHNE, ZATKNE, OBLÉKNE, ZAMKNE, BOUCHNE, DUPNE, KOPNE, DOSÁHNE, BODNE, PÍCHNE,… vzor MINE – slovesa, která mají před –NE samohlásku nebo souhlásku R, L (příčestí minulé má příponu –NU-) – VANE, UPLYNE, ZAVINE, HRNE, TRNE, HNE, LNE, MNE, USNE, VZPOMENE, ZAPOMENE (zapomněl/zapomenul),… vzor ZAČNE – POČNE, NAPNE (napjal/napnul), TNE (tít/tnout/ťal/tnul), ŽNE (žít/žnout/žal/žnul) + slovesa zakončená –ME – VEZME (vezmi, vezměme, vezměte), NAJME, PŘIJME, ZAJME, DOJME,…

3. TŘÍDA vzor KRYJE - RYJE, PIJE (piji/piju, pijí/pijou), VYJE, PĚJE, CHVĚJE SE, SPĚJE, LIJE (liji/leji, liju/leju), HRAJE, HŘEJE, PŘEJE, SAJE, SMĚJE SE, ZRAJE, SEJE (seji/seju, sil/sel), ZUJE SE, MYJE, ŠIJE,… vzor KUPUJE – DOLUJE, MALUJE, OHRAZUJE, OHROŽUJE, CESTUJE, DĚKUJE, SLIBUJE,… v rozkazovacím způsobu všech sloves této třídy je před –J krátká samohláska

4. TŘÍDA vzor PROSÍ – ZAMASTÍ, OČISTÍ, UŠETŘÍ, KAZÍ (nekaz), HROZÍ (pohroz), HLÁSÍ SE (přihlas se), HASÍ (uhas), PLATÍ, POHOSTÍ, ZPOZDÍ, KRESLÍ, KOSÍ, ZOBRAZÍ, TĚŠÍ SE, BROUSÍ,… vzor TRPÍ – rozkazovací způsob trp! – VIDÍ (viz, vizme, vizte), LEŽÍ, VISÍ, SEDÍ (sedění/sezení), SPÍ, STOJÍ, BOJÍ SE (spal, stál, bál se), MLČÍ, HOŘÍ,… vzor SÁZÍ – 3. os. mn. č. sázejí/sází, rozkazovací způsob sázej! – SRÁŽÍ, HÁZÍ, ZACLÁNÍ, DŘEVĚNÍ, ONĚMÍ, ZEŠEDIVÍ, CHYBÍ, MÍJÍ, UMÍ, ROZUMÍ, SMÍ, STAVÍ, UKLÍZÍ,… BYDLIT/BYDLET, HANIT/HANĚT, MUSIT/MUSET, ŠÍLIT/ŠÍLET, MYSLIT/MYSLET – tvary podle vzoru PROSÍ i SÁZÍ

5. TŘÍDA podle toho vzoru mají tvary přítomného času také některá slovesa první třídy vzoru MAŽE – kloužu/klouzám, ořu/orám, lížu/lízám, řežu/řezám, koušu/kousám + některá slovesa vzoru BERE zakončená v přítomném kmeni na –B, -P, -M, -V – zobu/zobám, hýbu/hýbám, kopu/kopám, dřímu/dřímám (cpu, hrabu, chápu, chrápu, klamu, lámu, plavu) dvojí tvary jsou i v rozkazovacím způsobu – češ/česej, oř/orej, hrab/hrabej, syp/sypej, lam/lámej MÁ (měl), UTÍKÁ, FOUKÁ, UMÝVÁ, UTÍRÁ, DÁVÁ, ZALÉVÁ, OBLÉKÁ,…

NEPRAVIDELNÁ SLOVESA tvary těchto sloves se neshodují s žádným vzorem pěti slovesných tříd BÝT – BYL, JSEM, BUDU, JSA, BYV (odvozená slova mají tvary nabudu/nabydu, odbudu/odbydu) CHTÍT – CHCI, CHTĚL, CHTĚJ JÍST – JEDL, JÍM (jedí, jez) VĚDĚT – VĚDĚL, VÍM (vědí, věz)