Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie teorie šesti základních potřeb člověka (hierarchie potřeb): čtyři spodní – potřeby z nedostatku (teplo a potrava, bezpečí, láska, úcta) dvě horní – potřeby bytí (seberealizace, estetika) psychoanalytici kladli přehnaný důraz na spodní potřeby (přirozeně svým lékařsko-psychoterapeutickým přístupem) Maslow tvrdí, že s kreativitou souvisí naopak horní potřeby bytí, především seberealizace
Carl Rogers zkoumá tvořivé jedince, hledá jejich vlastnosti 1- otevřenost vůči zkušenostem a potencionální kritice, tolerance dvojznačnosti 2- Schopnost hodnotit situace podle vlastních norem (vlastní zpětná vazba a konečný úsudek) 3- Schopnost experimentovat s nejistými situacemi a účastnit se jich. Hra s teoriemi – nové hypotézy a originální pohledy na svět Osoba vykazující tyto rysy by se měla těšit vynikajícímu duševnímu zdraví
Erich Fromm tvořivost se odvíjí od základní lidské potřeby přerůst vlastní pudovou podstatu tvořivé jednání souvisí s naším „sebepřesahem“ a vnímáním Boha: Jakmile dosáhneme svého tvůrčího potenciálu, přichází euforický pocit – dotkneme se své absolutní podstaty – dotkneme se Boha – Bůh se projevuje skrze nás (skrze náš tvůrčí čin)
SOCIÁLNÍ FAKTORY TVOŘIVOSTI Úloha rodiny Prostředí domova – většinou podpora pro rozvoj a intenzitu tvořivého jednání (někomu může naopak přispět k vytvoření jedinečného světa konflikt a osamělost) Sociální faktory často podceňovány kvůli geneticko-biologickým faktorům Šest znaků rodiny (Albertova teorie) Historický aspekt – zkušenosti z minula, ceněné myšlenky a lidé, traumata Systematický aspekt – většinou předvídatelné metody jednání každého z členů rodiny ve svůj prospěch Informační funkce – vstřebávání kultury a její interpretace rodinným příslušníkům; vymezení podstatných informací; strategie rodiny při řešení problémů Vnitřní podobnost – členové rodiny tvoří vzorec a setrvávají v určité jeho části Vnitřní utříděnost – způsob rozdělování prostředků k přežití v určitém prostředí Rodinný přenos – způsob předávání vědomostí (rodiče – důraz na způsob začleňování do společnosti; prarodiče – důraz na ideje a hodnoty) Nejdůležitějším rodinným aspektem pěstování tvořivosti je podle Alberta ochota vystavit děti riziku (aby si natloukly nos) a nelpět na úspěchu dítěte
Cvičení tvořivosti Test neobvyklého použití: Zamyslete se nad jedním běžným předmětem a zkuste vymyslet způsob jeho netradičního využití Například: Cihla K jakým účelům lze použít cihlu? brždění zaparkovaných aut ve svahu k lovení ryb v mělkých vodách k simulování těžkého batohu