Filosofické základy přírodovědy, přírodovědné základy filosofie aneb kolik že je světů, který že se nám otepluje a jak být ve světě doma Ivan Horáček,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Čas Karel Kovář.
Advertisements

POČASÍ PODNEBÍ je okamžitý stav troposféry v určitém místě na Zemi, který lze vyjádřit pomocí tzv. meteorologických prvků je dlouhodobý stav troposféry.
ATMOSFÉRA.
PODNEBÍ.
Zemská atmosféra - stavba - soustředné vrstvy - různé vlastnosti
Měsíc Měsíc jako vesmírné těleso, zatmění, dmutí moře
Počasí a podnebí Počasí Podnebí ( klima )
Sluneční soustava.
Změny klimatu a adaptace stromů na ně
Globální oteplování Marek tecl 2L.
Abiotické podmínky života
ATMOSFÉRA Obecná část Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Základy informatiky přednášky Kódování.
Obecná Limnologie 02: Hydrosféra
CENOVÁ KONVERGENCE K EU: Poznatky z mezinárodního srovnání Seminář MF ČR Smilovice, 2. prosince 2003 Martin Čihák (MMF) Tomáš Holub (ČNB)
Globální oteplovaní.
GEOGRAFIE KRAJINNÁ SFÉRA
Země ve vesmíru.
Základní ekologické pojmy
Geografie jako věda a její využití
Náhoda, generátory náhodných čísel
Záleží na tom, že dochází ke změně klimatu? Martin Hedberg, meteorolog Švédské meteorologické středisko.
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Matěj Martinák IX.A.
OPTICKÁ EMISNÍ SPEKTROSKOPIE
Globální oteplování Vít Kmoch.
Trip sluneční soustavou
Globální oteplování Ondřej Málek, 2.L.
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ATMOSFÉRA Podnebné pásy prima.
ZEMĚ výjimečná? ...nebo jen jedna z mnoha?.
Země jako planeta Lucie Racková KVA.
HYDROLOGIE věda, která se systematicky zabývá poznáváním zákonů výskytu a oběhu vody v přírodě Voda - nejrozšířenější látka v přírodě. Vyskytuje se trvale.
Co víme o klimatickém systému Země?
Složky krajiny a životní prostředí
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
1. Derivace Derivace je míra rychlosti změny funkce.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Schéma rovnovážného modelu Environmental Compartments
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
okolí systém izolovaný Podle komunikace s okolím: 1.
Co je to čas?? Šimon Zdvořák, Tomáš Gogár Čas je trik, kterým se příroda brání tomu, aby se vše stalo najednou. John A. Wheeler.
Veronika Pekarská ČVUT - Fakulta biomedicínského inženýrství
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
Filosofie úvod do problému....
Jak „dispersal limitation“ ovlivňuje druhovou bohatost společenstva Anna Vlachovská.
Slunce vzniklo asi před 4,6 miliardami let a bude svítit ještě přibližně 7 miliard let. Stejně jako všechny hvězdy hlavní posloupnosti i Slunce.
Stavba a složení atmosféry. Globální oteplování.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
Písemka č. 4  jméno, kruh, varianta 5, 6  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
IX. Vibrace molekul a skleníkový jev cvičení
Nové Hrady Přírodní chemická laboratoř
J. Schlaghamerský: Ochrana životního prostředí - ochrana ovzduší – globální oteplování Globální oteplování.
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Podnebí, podnebné pásy.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
Základní pojmy.
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
Globální oteplování Martina Červenková.
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_13_20_životní prostředí.
ATMOSFÉRA PLYNNÝ OBAL ZEMĚ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Transkript prezentace:

Filosofické základy přírodovědy, přírodovědné základy filosofie aneb kolik že je světů, který že se nám otepluje a jak být ve světě doma Ivan Horáček, Olomouc 2009

Postmoderní situace Mnohost výpovědí o světě Nesouměřitelnost, nekompatibilita konceptuálních a metodických rámců, Resignace na (novověký) požadavek jediné velké Pravdy atd. Atd. Pluralita světů s plnou, vzájemně nezávislou legitimitou

Kolik je světů?

Filosofické základy přírodovědy Jednota světa Dialektika vývoje Prvotní hmota

Jednoduchost proti složitosti (Occamova břitva, Taylorův teorém) Atd. ... až

Vědění se získává metodologickou redukcí jednotlivých zkušeností Jednotlivá zkušenost vs. Obecnina Věda : Obecniny a nomologicko-deduktivní postup (falsifkovatelné hypotézy atd.) a: a→b vs. a: a→b Prediktivní mohutnost min max Důkaz 1 příklad test všech a Vyvrácení test všech a 1 protipříklad Elementární operace (logická, algebraická, behaviorální,ontická atd): NON srv. Např Feynmanův universální zákon A = 0 Věda Logic of scientific discovery

...i když Existují jistě i méně pokleslné varianty filosofických základů přírodovědy, Ale ...

Přírodovědné základy filosofie Zde: přírodověda - ne Věda, nýbrž (elementární) vědění o přírodě Jaké, co je kořenovým obsahem obrazů světa?

Přírodovědné základy filosofie – Ontogenetický aspekt Iniciální ontogenetická zkušenost světa (před tím, než tato zhořkne natolik, že vyvstane potřeba filosofického postoje): Množství strhujících setkání – maminka, zviřátka, kytičky apod. Elementární zkušenostní proměnné (libost –nelibost vs. živly a polarity, jež je vymezují: světlo-tma, teplé-studené, horní-dolní atd.) Elementární kognitivní operace: non, konjunkce-disjunkce, sublimace-zástupnost libidinosního objektu Sociálně iniciovaná korekce obrazu světa aparátem instantních obecnin (pohádky, škola apod.)

Přírodovědné základy filosofie – Fylogenetický aspekt Rozvrh, operační mody a výdobytky primitivnho myšlení Mytopoetické interpretace členitosti světa Obecniny deklarované vlastnostmi přírodních jednotlivin Elementární representační proměnné: živly a souřadné polarity mužské a ženské serie (Světlo-tma, Slunce-Měsíc, horké-studené, horní-dolní atd.) Sociálně se ustavující pojmový aparát

Lema Nesrovnalost prvotní (osobní) zkušenosti a obecninového obrazu přírody je jedním ze základních zdrojů filosofického tázání Druhou stranou téhož je presumptivně vnímaná negativní teologie přírody – její identifikace s představou harmonie, rovnováhy, vznešenosti, čistoty

Kořenový průsečík metodické redukce a zkušenostního obrazu světa Všechno ve světě je někde a někdy Svět = NE já: svět je vůči nám otevřen operací NON

Svět kartesiánské representace je TEĎ „ ... Přirozenost hmoty či tělesa není v tvaru, obsahu ... ,ale v rozloze...“ Svět res extensa je totálně spojitý a beze zbytku representovatelný geometricky (3D) Všechno jsoucí lze vzájemně srovnávat – výsledky srovnání jsou úplným věděním o vztazích dotyčných jsoucen

Problém: ČAS

Co je ČAS ? ... plynutí, uplývání ?

Směr času Časová šipka: nárůst entropie (2. zákon termodynamický)

Totální anisotropie orthogonalita Shannonova exposice entropie (srv. míra informace apod.): Obecně pro systém s konečným počtem možných stavů                                  a pravděpodobnostní distribucí P(si) je informační entropie definována jako střední hodnota:                                       Entropie je maximální pro rovnoměrné rozložení                      :                                                       , a minimální pro zcela deterministický systém                                            :                                                         . Totální isotropie Totální anisotropie orthogonalita

Ale co evoluce? Nebo každý akt života? Nebo věda? Negentropie !

Živé subjekty jsou otevřené soustavy ! Jsou postaveny s ohledem na interakce s okolím, charakterem interakce je škálován jejich metabolismus – a rychlostí metabolismu i časový rozvrh

Co je ČAS ? (Biologický) čas nemá lineární škálování Povaha času není isotropická

Co je mírou ČASu ? Co jej škáluje ? ... změna

Co je ČAS ? rozdíl / vzdálenost mezi dvěmi instancemi Světa (e.g. měřicího přístroje, proxy proměné apod. ) ► může být měřen, srovnáván a formálně kvantifikován

V tomto smyslu může být čas součástí kartesiánského representačního systému, pak ale ....

Vlastnosti časové události Čas – emergence změn: generátor jinakosti Nově emergující stavy jsou ortogonální vůči předchozímu x Def: x = non vše ostatní

Dimensionalita Z povahy časových událostí (emergence anisotropie, jinost novéhu vůči zbytku světa) → čas = růst dimensionality Exponenciální (t2) nárůst dimensionality?

Do určité míry to platí .... Každý živý subjekt je unikátní, jedinečný – stejně tak kterákoliv jeho situace a životní episoda: každý okamžik je nekonečně–rozměrnou doménou universální autopoiese ...ale

Jak je ale možné, že - současně - jsou svět , život či vlastnosti a životní projevy různých živých entit v zásadě prediktabilní, přehledné, srozumitelné a neměné? Jak to, že vývoj je tak konservativní a evoluce je opravdu spíše zamrzlá než autopoietická? Jak to, že ani v postmoderní době nevznikne ze spojení lidských gamet nečekaný autopoietický fenomén ale docela obyčejný novorozenec asi 50 cm dlouhý a 3,20 na váhu, který se v pokročilejší fázi ontogenese od podobných individuí z předchozích generací bude v zásadě odlšovat jen tím, že má v kapse místo vrbové píšťalky iPod? Jak to, že je svět tak konservativní a nemění? Jak to že zde čas běží tak pomalu? Že se povětšinou nic neděje?

Konstatované vlastnosti (živého) přirozeného světa: Otevřený systém indexovaný okolím Časovost a nelineární škálování času Mnohorozměrnost: kumulace ortogonalit Radikální redukce dimensionality? Biotická dilatace času?

Zásadně se liší Přírodověda má k disposici pouze tři metody: Srovnávací Ontogenetickou Palaeontologickou Zásadně se liší

Osobní čas pozorovatele Bez časové dimense Objektivní Osobní čas pozorovatele subjektivní Formální časové škály smluvních referenčních systémů Metoda srovnávací Metoda ontogenetická Metoda paleontologická (neúplný zdroj informací, rekonstrukce s využitím syntetické informace z jiných zdrojů)

Domény, postupy, předpoklady a rozsah prediktivity jednotlivých metod se velmi liší Nelze zaměňovat !

Příklad: obraz klimatu a historie klimatických změn

Zdroje a distribuce klimatické energie Solární konstanta : S = 1,35 kW/m2 = 8,123 J/cm2.min Albedo: A0= 30% S Aktuální insolace I=70% S: *odraženo povrchem Země –zachyceno atmosférou, *pohlceno pevninou/oceánem, *vyzářeno do atmosféry, *asimilováno biosférou Fotosyntéza: využítí viditelné části spektra (400-700 nm: 45%S), které jinak odráženo Energeticky (klimaticky) zásadní: IR část spektra (teplo) 45%S * UV + kosmické záření – interakce na povrchu atmosféry / cf. Role mgf Země/ ionosféra etc. srovnávací

Skleníkové plyny a jejich termální efekt Ad greenhouse efect srovnávací Prům. teplota povrchu Země= 150C je o 330C vyšší než by byla bez skleníkových plynů (-180C). Zásadní faktor: Termální pohltivost atmosféry – přirozený skleníkový efekt Skleníkové plyny a jejich termální efekt H2O (pára) 62,0% 20,6oC CO2 21,8% 7,2oC O3 7,3% 2,4oC NOx 4,2% 1,4oC CH4 2,4% 0,8oC Etc. 2,1% 0,7oC

(Milankovičovy) parametry zemské orbity ovlivňující solární konstantu: * Excentricita orbity * Sklon osy * Precese (směr osy) paleontologická

M.Milankovič (1920,1938) paleontologická

paleontologická Vrt Vostok, Antarktida

ontogenetická otepluje se ! Přímý instrumentální záznam - Historická klimatická měření - např. Praha - Klementinum ontogenetická otepluje se !

ontogenetická Meteorologická měření: 20. stol.: průběžné globální oteplování - ve všech zeměpisných pásmech ontogenetická

.. v celém ročním průběhu (srv. mapy tepl. odchylek) ontogenetická

UK ontogenetická Příliv exotických prvků ( a nejen ve flóře UK

"srovnávací" V rovnováze (příroda!)

Globální oteplování : Skleníkový efekt způsobený antropogenní produkcí skleníkových plynů (CO2, CH4, O3..) a industriálního aerosolu

Rozpouštění ledovců, zvýšení hladiny oceánů "paleontologická"

Změny v distribuci srážek, aridisace kontinentů "paleontologická"

Posun vegetačních pásem "paleontologická"

Globální oteplování : "paleontologická" Skleníkový efekt způsobený antropogenní produkcí skleníkových plynů (CO2, CH4, O3..) a industriálního aerosolu nebude-li zastaven bude nezvratně pokračovat: aridisace, rozpouštění ledovců, zaplavení pobřeží atd ... názorné a politicky jistě OK (Kjotská smlouva apod.) , ale ... ... je to věcně tak jisté ?

Dnešní koncentrace CO2 v atmosféře: 386 ppm Ad greenhouse efect Dnešní koncentrace CO2 v atmosféře: 386 ppm Od roku 1850 – růst o 0,5-2,2 ppm ročně Eepredikce: do roku 2030: zdvojnásobení koncentrace CO2 v atmosféře Spálení všech zásob uhlí – 2200 ppm

...ale Je industriální produkce CO2 opravdu tak zásadní?

CO2 Objem CO2/HCO3- v oceánech minimálně 50x větší než v atmosféře, ? Faktická produkce CO2 metabolismem destruentů v dysfotické zoně (možná větší než všechna ostatní)

Objem vody v eufotické zóně: 0,07x109 km3 Dysfotická zóna – 95% objemu oceánů Základní prostor globální organické destrukce: bakterie Efekt virů, horisontálního přenosu, metabolických divergencí etc.

Fotosyntetická aktivita planktonu lze měřit, ale Metabolismus (a produkce CO2) destruenty???? Odhad: Objem oceánů …. 1,3 x 1019 km3 = 1021 kg vody Koncentrace bakterií ….. 105-106 / ml Předpoklad (min) … každá uvolní 1 molekulu CO2 / sec : 1,3 x 1030 bakterií v oceánu x 6,1536 x106 molekul CO2 = 4,099 x1036 mol. CO2 ročně = 6,72 x 1012 MOL x 44 (mol.měrná hmotnost CO2) = 2,92 x 1014 g = 292 Gt/ročně

DOM - dissolved organic matter …. 65-85% organického uhlíku Průměrné stáří ….. 6000 let BP (Rainer et al. 1999 aj.) - klimatické optimum holocenu (nejvyšší produkce)

Je příroda v rovnováze? Co se např. stará o rovnováhu v oceánském ekosystému?

THC – oceanický termohalinní výměník NADW 15 Mt /s SODW 21 Mt/s

NADW vs. Přínos sladké vody (rozpouštění ledovců apod NADW vs. Přínos sladké vody (rozpouštění ledovců apod.): alternativní stabilní stavy srovnávací

Predikce: oteplení ve vysokých šířkách – rozpouštěn ledovců, vyslazení oceánu, oteplení arktických moří, ztráta efektů produkujích NADW, SODW - Zastavení THC

Zastavení tvorby NADW: "paleontologická" masivní ochlazení - glaciální režim planety drastická redukce přínosu C do dysfotické zóny ! (dtto)

...ale

ontogenetická

ontogenetická

The Solar Cycle in the Corona ontogenetická

                                                                                                                                                                                       source: http://solarscience.msfc.nasa.gov/images/zurich.gif Below is a graph of the most recent sunspot activity cycle and shows the

Dendrochronologie a dendroklimatologie – první proxy-data moderního typu

Sluneční aktivita: počet slunečních skvrn v letech 1750-2000 vs Sluneční aktivita: počet slunečních skvrn v letech 1750-2000 vs. odchylky střední roční teploty (plná čára)

Sluneční aktivita: délka solárního cyklu vs Sluneční aktivita: délka solárního cyklu vs. odchylky střední roční teploty

The April 25 Prediction

Interakce jednotlivých faktorů a kvantifikace globálních efektů těchto interakcí ?

Závěr 1: V našich modelech Hrubě podceňujeme efekt oceanického metabolismu v globálním klimatu (zejména jeho biotickou složku -finální úrovně destruentských sítí v dysfotické zóně moře -tj. 95% objemu oceánu) a radikální nerovnovážnost dění v přírodě Možná je to i proto, že o těchto faktorech mnoho nevíme a kvantifikovat jejich efekt již nejsme schopni vůbec

Ve hře o globální klima je toho dost, např. Orbitální (Milankovičovy) parametry Skleníkové plyny v atmosféře: složení a dynamika (vod vs. CO2 vs. CH4 vs CH3SCH3 etc.), odrazivost vs. pohltivost atmosféry THC a jeho dynamika Solární cyklus a endogenní změny solární konstaty Biotické efekty - dekomposice v oceánu, struktura oceánského bakteriomu, struktura a distribuce DOM Vegetační pokryv ( odrazivost / pohltivost povrchu souše voda na kontinentech a v půdě - struktura a úroven gelifikace půdního jílu -montmoriolity etc. Posice a zvlnění arktické fronty, prostorová dynamika intertropické konvergence Výrazné anomalie současného glaciálního cyklu (Heinrichovy události aj.) Atd. Atd.

...ale Své jasné a zřetelné obrazy světa a přírody MUSÍME MÍT vědu (dle přání otce zakladele – R.D.) máme od toho (a za to si i vědce platíme – a ne málo !) ...a když už (jak bohužel dobře víme) jsme čistotu a harmonii přírody poprznili (a przníme), tak to teď radikálně odčiníme!

Klimatické změny a poučení z krizového vývoje Typicky priklad mnohofaktorového jevu, jehož uchopení se vymyká možnostem kartesianských technik - díky *konfusi různych podob času (resp. metodických rámců, v nichž je časový rozměr generován - srv. ontogentická vs. paleontologická metoda), *ortogonalitě jednotlivych faktorů, *očividné absenci předpokladaných interakcí, resp. *neprediktabilnimu chovani jednotlivych prvků (solarni cyklus, THC apod.), *nejasnému průběhu fázových rozhrani stavovych konstant jednotlivych interakcí, atd. Věcně odpovídající závěr: svět je složitější než jsme si mysleli, zaplať Bůh za to (není nudný) Aktualně praktikovaný závěr: Kjotsky protokol, akce, limity, kontroly, komisaři, jejich šaškosní asistenti v NGOs, atd.

Vědecký obraz světa co tapeta našich domovů

Doma ve Světě Formální znalost všech součástí ? Jasnost, zřetelnost, přehlednost? Svět s těmito parametry: svět res extensa, svět modernity resp. jeden z mnohých světů postmoderní mnohosti,... Ideální pracoviště, ale domov?

Doma ve Světě Vztahovat se ke Světu o sobě, ne k jeho obrazu byt sebeluznějšímu Metodologická korekce vědeckého obrazu - formalismus umožňujici soucasne zohlednovat mnohorozmernost, ortogonalitu (=jedinečnost, jinost) jednotlivych instanci i potenciální inklusivitu vzajemných efektů a bytostné vlastnosti času - směr (entropie), dynamické škálování, anisotropii atd. Osobní facie - vystavení se tomu, čím se Svět bytostně otevíra - jinosti, nejasnosti, nebezpečnosti apod. (cf. instituce hada hospodářícka apod.), posvěcení každodenního

Descartes: jasné a zřetelné v nejasném světě – more geometrico Úkol dne: cesta ze světa jasného a zřetelneho do přírody – zvědomění jinosti a nejasnosti v našem vnímání světa: pokora před nezřetelným rozvrhem, jímž se nám svou jiností svět dává na úkor tempa pokroku a ilusí o vládnutí všehomiru - more animalio

Děkuji za pozornost !