DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přelidnění planety.
Advertisements

GEOGRAFIE OBYVATELSTVA
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Světové obyvatelstvo.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OBYVATELSTVO ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
 v roce 2012 žije na Zemi přes 7 miliard obyvatel.
Socioekonomická a správní geografie Geografie obyvatelstva
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Demografický vývoj obyvatelstva
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
DEMOGRAFIE - RŮST POČTU OBYVATEL
Název Obyvatelstvo – rozmístění, početní vývoj a demografické ukazatele Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí Anotace.
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
Demografie je věda, která se zabývá:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DEMOGRAFIE – DEMOGRAFICKÁ REVOLUCE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Označení vzdělávacího materiálu (kód): práceVY_52_INOVACE_ZE.8.58 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
DEMOGRAFIE věda, která se zabývá reprodukcí (obnovou) lidské populace.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VÝVOJ POČTU OBYVATEL.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI
OBYVATELSTVO. Geografie obyvatelstva OBJEKT: Člověk a společnost PŘEDMĚT:Stav a zákonitosti rozmístění, dynamiky a struktury obyvatelstva - stav: Výsledek.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
Osnova předmětu (jarní semestr) Geografie obyvatelstva – dokončení:
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
SEMINÁŘ č. 1 Základní pojmy a výpočty – obyvatelstvo, vzdělání, ekonomická aktivita, nezaměstnanost.
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Světový populační vývoj.
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
EVROPA OBYVATELSTVO. Obyvatelstvo Evropy počet obyvatel – asi 730 mil. (2009) prognóza – obyvatel bude ubývat přírůstek z mezikontinentálního stěhování.
Populační vývoj na území ČR Poznámky: Poznámky: Data za roky jsou za historické území Čech, Moravy a českého Slezska. Od roku 1900 jsou data.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI POHYB OBYVATELSTVA:
Demografická revoluce Druhý demografický přechod
Určeno pro : žáky ZŠ na 2. stupni Sekce: základní Předmět : zeměpis
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_07
POPULAČNÍ VÝVOJ V ČESKÉ REPUBLICE V ROCE & AKTUÁLNÍ ÚDAJE ZA ROK 2005
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Počet obyvatel na Zemi, přirozená měna obyvatelstva
Demografie je věda, která se zabývá:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Hospodářský zeměpis Tematický okruh Geopolitika a sociální a kulturní problémy lidstva Téma Obyvatelstvo – světová populace a její vývoj Označení DUMU VY_32_INOVACE_849 Jméno autora Ing. Kateřina Vasilová Datum vytvoření 23. 9. 2013 Anotace Úvodní část ke kapitole sociální problémy, dává přehled o obyvatelstvu, definuje základní demografické charakteristiky a popisuje proces demografické revoluce , lze využít jako osnovu pro výklad učitele a základní strukturu zápisu žáků do sešitu. Následuje pracovní list pro procvičení.

Demografické charakteristiky Obyvatelstvo Demografické charakteristiky

Demografie Věda zabývající se obyvatelstvem, zejména jeho vývojem a složením Zdroje informací – sčítání lidu – poprvé 1753 Marie Terezie, naposled 2011 (ČSÚ) evidence přirozené změny – porodnost, úmrtnost, sňatečnost, rozvodovost evidence migrace - vývoj počtu obyvatel – značně nerovnoměrný – v čase i v prostoru --- globální problém lidstva

Počet obyvatelstva - vývoj 1 mld cca1800 2mld 1930 za 130 let 3 mld 1960 za 30 let 4 mld 1974 za 14 let 5 mld 1987 za 13 let 6 mld 1999 za 12 let 7 mld 2013 – odhad 8 mld 2028 – odhad Změny v počtu = bilance přirozeného pohybu a stěhování

Obr. č. 1 – vývoj počtu obyvatel

Demografické charakteristiky porodnost – natalita úmrtnost – mortalita populační přírůstek či úbytek úhrnná plodnost střední délka života při narození Dle způsobu vyjádření absolutní údaj – konkrétní číslo relativní údaj – uvádí se v ‰

porodnost - natalita absolutně – počet narozených dětí v urč. místě a čase Např. – v Praze v roce 2006 se narodilo 6151 dětí relativně – počet narozených dětí připadající na 1000 obyvatel - v ‰ - míra porodnosti Růst porodnosti postavení ženy – v domácnosti, stará se o rodinu nulová osvěta v oblasti plánování rodiny + náboženství Pokles porodnosti rovnoprávnost žen a mužů – kariéra žen odklon od církve, málo sňatků, jsou uzavírány v pozdější době

úmrtnost – mortalita absolutně – počet zemřelých v určitém místě a čase Např. – v Praze v roce 2006 zemřelo 5963 lidí relativně – počet zemřelých připadajících na 1000 obyvatel - v ‰ - míra úmrtnosti Růst úmrtnosti zaostalost, chudoba, min lékařská péče, dětské nemoci náročný způsob života, kriminalita dospělých vojenské konflikty Pokles úmrtnosti lepší lékařská péče vyšší životní úroveň méně vojenských konfliktů

Populační úbytek či přírůstek - je výsledkem bilance přirozeného pohybu a migrace počet narozených – počet zemřelých + migrace celosvětová přirozený přírůstek je 1,3 % (klesá) bilance přirozeného pohybu absolutně = počet narozených – počet zemřelých relativně = míra porodnosti – míra úmrtnosti kladné údaj – přírůstek počtu obyvatel záporný údaj – úbytek počtu obyvatel migrace – pohyb – stěhování emigrace – vystěhování – přesun jedince ven emigrant imigrace – přistěhování – imigrant = přistěhovalec

světový průměr 2,5 dítěte na l ženu Úhrnná plodnost kolik dětí by se v ø narodilo za život jedné ženě při zachování stávajících podmínek světový průměr 2,5 dítěte na l ženu nejvyšší úhrnná plodnost na světě Jemen 7,6 Uganda 7,1 Afghánistán 6,9 Niger 6,8 nejnižší úhrnná plodnost na světě Evropa země EU – 1.1 až 1,28

Střední délka života při narození vyjadřuje jakého věku se v průměru dožije právě narozená osoba při zachování stávajících podmínek Země Muži Ženy Japonsko 76,4 82,5 Hongkong 75,6 81,8 Island 75,8 80,8 Švédsko 75,4 81,1 Švýcarsko 74,7 81,2 Afghánistán 43,0 44,0

Populační vývoj - změna v charakteru přirozené reprodukce (porodnost, úmrtnost) se označuje jako demografická revoluce Průběh demografické revoluce – etapy, fáze fáze – vysoká porodnost, vysoká úmrtnost výsledkem je nízký přirozený přírůstek fáze – demografická exploze snižuje se úmrtnost, porodnost stále vysoká, dochází ke zvýšení přirozeného přírůstku Důvod: zlepšování poměrů ve společnosti - zdravotnictví, kojenecká péče, zabezpečení stáří, vyšší ŽÚ

3. fáze pokračuje snižování úmrtnosti+ mírně klesá porodnost a počet obyvatel se stabilizuje Důvody: lékařská péče, lepší podmínky pro život lepší podmínky v postavení ženy – plánování rodiny, vyšší vzdělanost, kariéra, antikoncepce,.. 4. fáze – nízká porodnost, nízká úmrtnost minimální přirozený přírůstek– demografické stárnutí Důsledky: – zvyšuje se věk obyvatel, roste počet obyvatel

Obr. č. 2 – Demografická revoluce

Svět 2013 V odlišných fázích demografické revoluce: a) Země bohatého severu Evropa, Severní Amerika a Austrálie – 4. fáze - obyvatelstvo stárne, počet původního obyvatelstva se snižuje, roste imigrace b) Přechodné stádium Latinská Amerika, JV a V Asie – 3. fáze - počet obyvatelstva roste, emigrace c) Země chudého jihu Subsaharská Afrika, Jižní Asie – 1. + 2. etapa - prudký nárůst obyvatelstva – přelidnění, převažují děti a mladí, vzrůstá emigrace

Obr. č. 3 - Stadia demografické revoluce

Seznam použité literatury Bičík I.: Hospodářský zeměpis - Globální geografické aspekty světového hospodářství, 1. vyd. NČGS, Praha 2005, ISBN 80-8634-52-6, s. 6 – 8 , 10 - 12 Obr. č. 1 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9, s. 30 Obr. č. 2 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9, s. 30 Obr. č. 2 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9, s. 30