VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Druhy smyslového vnímání
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
sociální psychologie Škola:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Pozornost, vědomí Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Přístupy k osobnosti Škola:
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Čidla receptory.
Čití Fyziologický pochod, při kterém vznikají počitky, vyvolané působením podnětů na smyslové orgány, receptory.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Autor: Lenka Kraváčková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
VY_32_INOVACE_PSYPS12660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Smysly.
VY_32_INOVACE_PSYPS12260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Co je kognitivní psychologie?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
čichový, chuťový a hmatový
Prezentace – výklad učiva
Psychické procesy - vnímání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Smyslové orgány.
Co je kognitivní psychologie?
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Vnímání Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: vnímání, počitek, vjem, analyzátor, absolutní práh, rozdílový práh, figura, pozadí, gestalt zákony, smyslový klam Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad kognitivního procesu vnímání, na konci jsou otázky k zařazení do systému psychických jevů a zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;

VNÍMÁNÍ primární poznávací proces založený na smyslovém zobrazení reality, aktuálním kontaktu s poznávanými předměty; primární etapa přijímání a zpracování informace o vnějším a vnitřním prostředí, regulační mechanismus – získané informace ovlivní chování;

VNÍMÁNÍ perceptivní smyslové vnímání – přijetí podnětu ( senzor – dostředivé dráhy – specifická centra CNS) kognitivní vnímání – zpracování smyslových informací Transformace a interpretace A) specifické zaměření a selekce vnímané reality a) zkušeností a zvykem b)potřebami a motivy B) specifické zpracování vnímaných informací

počitek, čití – pouze jeden znak, vlastnost podnětu; vjem – komplexní,

vlastnosti a) celistvost – předměty a jevy vystupují jako celek, ač mají různé vlastnosti; b) strukturovanost – vjemy nejsou součtem počitků, ale určitým zobecněním struktury elementů, ze kterých se skládají; c) konstantnost – přestože se věci neustále mění, vnímáme je stále jako tytéž; d) předmětnost – ve vjemu se objektivizuje vnější svět.

Analyzátory: vnější dálkové dotykové vnitřní útrobní pohybu, rovnováhy

Absolutní práh vnímání – intenzita podnětu podněcující nervovou soustavu k vyvolání počitku; Rozdílový práh vnímání – nejmenší rozdíl v síle podnětů, který jsme schopni ještě postihnout, změna intenzitu podnětu aspoň o 2%;

Adaptace při vnímání – přizpůsobení se analyzátorů dlouhotrvajícím podnětům; Výběrovost vnímání – obrana proti množství podnětů, figura – vnímám zřetelněji x pozadí;

zrakové sluchové čichové chuťové Druhy: zrakové sluchové čichové chuťové kožní – tlak, bolest, teplo a chlad, vnímání hmatové – po dotknutí je nezbytný ještě pohyb; vnímání pohybu – komplexní, poloha těla ve vztahu k zemské gravitaci, vestibulární aparát, pohyb - nervové buňky nalézající se ve svalech, šlachách a kloubech; orgánové – o činnosti a stavu různých orgánů v našem těle, ve tkáních vnitřních orgánů;

smyslové klamy – zkreslení reality díky nedokonalosti smyslových orgánů;

senzorická deprivace – při absenci vjemů dochází k ”hladu po podnětech”, které způsobují až poruchy duševní činnosti;

Gestalt zákony: zákon figury a pozadí zákon blízkosti (tendence spojovat časově i prostorově blízké – světla za sebou) zákon generalizace (vjem celku – tečky) zákon uzavřenosti (kontury) zákon dobrého tvaru (přehlédnutí chybějící části, disproporce) zákon konstantnosti

zařaď psychický jev VNÍMÁNÍ do systému proces probíhá v čase stav je udržován vlastnost stálá součást psychiky

co je … vjem – počitek kulatost jablko červená barva šťavnatost sladká vůně počitek vjem

přiřaď příklady k pojmům rozdílový – absolutní práh ladím kytaru a zvuk jedné struny je pod tónem rozdílový práh otáčím knoflíkem hlasitosti a zaslechnu zvuk absolutní práh zdálky se blíží letící pták, konečně ho zahlédnu ponožka vypraná s jiným prádlem má proti druhé do páru maličko bělejší barvu

Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha 2005. ISBN 80-200-1387-3 VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha 2005. ISBN 80-246-0841-3 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.