VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Vnímání Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: vnímání, počitek, vjem, analyzátor, absolutní práh, rozdílový práh, figura, pozadí, gestalt zákony, smyslový klam Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad kognitivního procesu vnímání, na konci jsou otázky k zařazení do systému psychických jevů a zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;
VNÍMÁNÍ primární poznávací proces založený na smyslovém zobrazení reality, aktuálním kontaktu s poznávanými předměty; primární etapa přijímání a zpracování informace o vnějším a vnitřním prostředí, regulační mechanismus – získané informace ovlivní chování;
VNÍMÁNÍ perceptivní smyslové vnímání – přijetí podnětu ( senzor – dostředivé dráhy – specifická centra CNS) kognitivní vnímání – zpracování smyslových informací Transformace a interpretace A) specifické zaměření a selekce vnímané reality a) zkušeností a zvykem b)potřebami a motivy B) specifické zpracování vnímaných informací
počitek, čití – pouze jeden znak, vlastnost podnětu; vjem – komplexní,
vlastnosti a) celistvost – předměty a jevy vystupují jako celek, ač mají různé vlastnosti; b) strukturovanost – vjemy nejsou součtem počitků, ale určitým zobecněním struktury elementů, ze kterých se skládají; c) konstantnost – přestože se věci neustále mění, vnímáme je stále jako tytéž; d) předmětnost – ve vjemu se objektivizuje vnější svět.
Analyzátory: vnější dálkové dotykové vnitřní útrobní pohybu, rovnováhy
Absolutní práh vnímání – intenzita podnětu podněcující nervovou soustavu k vyvolání počitku; Rozdílový práh vnímání – nejmenší rozdíl v síle podnětů, který jsme schopni ještě postihnout, změna intenzitu podnětu aspoň o 2%;
Adaptace při vnímání – přizpůsobení se analyzátorů dlouhotrvajícím podnětům; Výběrovost vnímání – obrana proti množství podnětů, figura – vnímám zřetelněji x pozadí;
zrakové sluchové čichové chuťové Druhy: zrakové sluchové čichové chuťové kožní – tlak, bolest, teplo a chlad, vnímání hmatové – po dotknutí je nezbytný ještě pohyb; vnímání pohybu – komplexní, poloha těla ve vztahu k zemské gravitaci, vestibulární aparát, pohyb - nervové buňky nalézající se ve svalech, šlachách a kloubech; orgánové – o činnosti a stavu různých orgánů v našem těle, ve tkáních vnitřních orgánů;
smyslové klamy – zkreslení reality díky nedokonalosti smyslových orgánů;
senzorická deprivace – při absenci vjemů dochází k ”hladu po podnětech”, které způsobují až poruchy duševní činnosti;
Gestalt zákony: zákon figury a pozadí zákon blízkosti (tendence spojovat časově i prostorově blízké – světla za sebou) zákon generalizace (vjem celku – tečky) zákon uzavřenosti (kontury) zákon dobrého tvaru (přehlédnutí chybějící části, disproporce) zákon konstantnosti
zařaď psychický jev VNÍMÁNÍ do systému proces probíhá v čase stav je udržován vlastnost stálá součást psychiky
co je … vjem – počitek kulatost jablko červená barva šťavnatost sladká vůně počitek vjem
přiřaď příklady k pojmům rozdílový – absolutní práh ladím kytaru a zvuk jedné struny je pod tónem rozdílový práh otáčím knoflíkem hlasitosti a zaslechnu zvuk absolutní práh zdálky se blíží letící pták, konečně ho zahlédnu ponožka vypraná s jiným prádlem má proti druhé do páru maličko bělejší barvu
Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha 2005. ISBN 80-200-1387-3 VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha 2005. ISBN 80-246-0841-3 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.