Korekce odchylek správného držení těla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správné držení těla.
Advertisements

Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
VY_32_INOVACE_TMM24860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Obratnostní schopnosti
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
TRÉNINK KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II.
VÝZNAM KOMPENZAČNÍCH CVIČENÍ PRO SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA
Doc.PhDr. Blanka Hošková,CSc UK FTVS
POHYBLIVOST Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Mgr. Pavel Frýbort Posilování a protahování
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.1 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Vektorová grafika – výplň, pero Typ: DUM - kombinovaný.
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _641 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Ideálního držení těla nohy jsou volně u sebe, kolena a kyčle nenásilně nataženy. Pánev je v takovém postavení, aby hmotnost trupu byla.
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - dotazy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
STATICKÝ STREČINK Slovo strečink pochází z anglického slova stretch,
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
OPĚRNÁ (KOSTERNÍ) SOUSTAVA
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.19. Tematická oblast: Vybraná témata z teorie tělesné kultury S Sportovní tradice města Třince a okolí Typ: DUM.
VY_32_INOVACE_TMM25060BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM24360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
PROTAHOVACÍ A KOMPENZAČNÍ CVIČENÍ
Každému posilování předchází rozcvičení.
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.7 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – matematické výrazy Typ: DUM.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.9 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Metabolické procesy trávicí soustavy TYP: DUM výkladový.
VY_32_INOVACE_TMM24460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-databázové funkce Typ:
Atletická průprava pro canicross
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
TÉMATICKÁ OBLAST:Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.6 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - formulář Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
VY_32_INOVACE_TMM24160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM25260BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
POHYBLIVOST MICHAL LEHNERT.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.15 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Srdeční a mozková mrtvice Typ: DUM - výkladový Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.11 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka První pomoc při úrazu elektrickým proudem DUM – výkladový.
projekt disertační práce
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Dýchací soustava Mgr. Šárka Dohnalová Číslo šablony: III/2
Tematická oblast: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Teoretické zdůvodnění a praktické provádění strečinku
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Regenerace ve sportu – pohybové prostředky MUDr.Kateřina Kapounková
Reforma školství v ČR.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
VÝZNAM KOMPENZAČNÍCH CVIČENÍ PRO SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Blanka Hošková, Pavlína Nováková Katedra Zdravotní TV a tělovýchovného lékařství FTVS UK.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_06_Rozvoj pohyblivosti TÉMA.
Kosterní a svalová soustava. vadné držení těla skoliózy kyfózy hyperlordóza křivice plochá noha artróza dna.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Správné držení těla obr.1. Při tomto postoji jsou nohy volně u sebe, kolena a kyčle nenásilně nataženy. Pánev je v takovém postavení, aby hmotnost trupu.
Zásady správného držení těla
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
POHYBLIVOST Michal Lehnert.
STREČINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-003 Vypracoval: Mgr. Dalibor Janůš
Reforma školství v ČR.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
STATICKÝ STREČINK Slovo strečink pochází z anglického slova stretch,
Držení těla a pohybové činnosti v praxi
Transkript prezentace:

Korekce odchylek správného držení těla Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9_2.6 Tematická oblast: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Korekce odchylek správného držení těla Typ: DUM - kombinovaný Předmět: TVZ Ročník: 4. r. (6leté), 1. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Marcel Gibiec Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: květen 2014

Metodický list Prezentace je určena pro 1.ročník šestiletého studia a 1.ročník čtyřletého studia Učitel vysvětlí žákům podstatu vadného držení těla, zaměří se na nejčastější poruchy. Ve druhé části učitel prezentuje žákům různé druhy cvičení, které vedou ke zlepšení držení těla, protažení a posílení důležitých partií.

Vadné držení těla Držení těla závisí na svalovém tonu (napětí) Nižší napětí = vadné držení těla Různé příčiny nedostatek pravidelného pohybu nevhodné, jednostranné zatížení sedavý způsob života obezita

Vadné držení těla Metoda vyšetření: Školní test držení těla (podle Matthiase) Žák ve stoji se napřímí a předpaží po dobu 30ti s. Pokud se jeho postoj změní, jde o posturální vadu dané skupiny

Vadné držení těla Nejčastější odchylky: Poruchy zakřivení páteře hrudní kyfóza (kulatá záda) bederní lordóza (prohnutá záda) skolióza (vybočení páteře) Poruchy dolních končetin Dolní končetiny do tvaru písmene „O“ Dolní končetiny do tvaru písmene „X“ Ploché nohy

Vadné držení těla Jak zlepšit vadné držení těla? Pomocí vyrovnávacích cvičení Dělení: Uvolňovací cvičení Protahovací cvičení Posilovací cvičení

Uvolňovací cvičení Hlavní cíl: Význam: obnovit pohyblivost kloubů Rozcvičení (před náročnějšími cvičeními) Zlepšení prokrvení (a tím látkové výměny) Prohřátí (zlepšení mechanických vlastností) Podpora tvorby kloubní tekutiny (snížení tření a tím i opotřebení kloubních ploch) Zlepšení inervace Zlepšení svalového tonu kolemkloubních svalů

Uvolňovací cvičení Jak cvičit: Čeho se vyvarovat: Volně, lehce a pomalu (co nejmenší svalové úsilí) Provádět pohyb kolem všech možných pohybových os daného kloubu Cvičit do pasivní krajní polohy Správně dýchat Čeho se vyvarovat: Prudkých a násilných pohybů Cvičení do aktivních krajních poloh

Protahovací cvičení Hlavní cíl: Význam: Obnovit přirozenou délku svalů Odstranění svalové dysbalance Úprava svalového tonu Zlepšení mechanických vlastností svalů (pružnost, pevnost a odolnost) Snížení tahu svalu v místě úponu (předcházení entezopatie) Umožnění plného rozsahu pohybu (a tím zlepšení držení těla, poloh pro cvičení a pohybových návyků)

Protahovací cvičení Jak cvičit: Čeho se vyvarovat: Cvičit v nenáročných polohách (aby se svaly uvolnily) Maximálně svaly uvolnit Cvičit velmi pomalu (zabránit obranné kontrakci protahovaného svalu) Správně dýchat Čeho se vyvarovat: Rychlých, dynamických a švihových pohybů Cvičení bez předchozího uvolnění

Protahovací cvičení DYNAMICKÁ (rychlé a švihové pohyby) STATICKÁ (strečink) Pasivní protahování Neuromuskulární protahování Protahování aktivním stahem antagonistů Napětí – uvolnění - protažení

Posilovací cvičení Hlavní cíl: Význam: Zvýšit zdatnost oslabených (nebo k oslabení náchylných) svalů Význam: Zvýšení síly svalů Zvýšení svalového tonu Zvýšení vytrvalosti svalů (ekonomizace pohybů a adaptace svalů) Zlepšení koordinace svalů (nitrosvalová i mezisvalová koordinace)

Posilovací cvičení Jak cvičit: Čeho se vyvarovat: Klást důraz na správné provedení Správně dýchat Čeho se vyvarovat: Přílišnému přetěžování Cvičení bez předchozího uvolnění a protažení

Posilovací cvičení STATICKÁ (izometrická práce, bez pohybu) DYNAMICKÁ (izotonická práce, s pohybem) rychlá pomalá

Jaké cviky použít? Krok – provést testová cvičení (zjistit, které skupiny jsou oslabené, zkrácené apod.) Krok – sestavit soubor cviků zaměřené na oslabené svalové skupiny a) uvolňovací cviky b) protahovací cviky c) posilovací cviky Krok – cvičit podle základních pravidel cvičení

Základní pravidla správného cvičení Cvičit přesně, pomalu a uvolněně Cvičit pravidelně (nejlépe každý den alespoň 30 min.) Při cvičení správně dýchat Necvičit „přes“ bolest Neočekávat okamžitý výsledek

Literatura Čermák, J. Chválová, D. Botlíková, V. Dvořáková, H. Záda už mě nebolí. Olomouc: Vašut, 2000. Novotná, H. Kohlíková, E. Děti s diagnózou skolióza. Praha: Olympia, 2000.