Literární teorie II III/2-CJ1/3.18/Šv.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Poezie.
Kaligram Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 11
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Česká poezie 2.poloviny 19.století
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Literární teorie I III/2-CJ1/1.20/Šv.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Básnické tropy a figury
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
K AREL J AROMÍR E RBEN – VO DNÍK. Ú KOLY PRO SKUPINU : 1. Znáte celou báseň? Odhadněte, co v básni předchází a co následuje po naší ukázce. 2. Vyznívá.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Figury I Marcela Jurková.
POEZIE.
Anotace: Seznámení s druhy rýmů, vyhledávání rýmů v čítance.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Zvuková stavba souvislého projevu (slovní přízvuk) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Český jazyk a literatura
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jarní rýmování.
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
František Ladislav Čelakovský Mgr. Ludmila Růžičková
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy rýmů Název sady: Český jazyk 7.ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_FIGURY.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Prozodické systémy a druhy rýmů
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
VY_12_INOVACE_C7.12 Autor: Mgr. Nováková Jana
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Problematika rýmu.
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Druhy rýmů.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Transkript prezentace:

Literární teorie II III/2-CJ1/3.18/Šv

OBSAH 1. Opakování – pojem poetika 2. Jazykový plán uměleckého díla a jeho struktura 3. Zvuková stránka jazyka 4. Rým 4.1. Rýmová schémata 4.2. Úkoly pro práci v hodině 5. Rytmus 5.1. Úkoly pro práci v hodině 6. Použitá literatura a zdroje

1. Opakování – pojem poetika = jedna z disciplín literární teorie, která se zabývá strukturou literárního díla Každé umělecké dílo má určitý OBSAH a FORMU. Můžeme ho zkoumat ze 3 hledisek (plánů): tematického kompozičního jazykového Pozn.: O tematickém a kompozičním plánu bylo pojednáno v DUM III/2-CJ1/1.17/Šv.

2. Jazykový plán uměleckého díla a jeho struktura Tento plán uměleckého díla se ještě blíže rozdělíme na následující kapitoly a podkapitoly: slovník umělecké literatury Přímá pojmenování Nepřímá (obrazná) pojmenování syntaktické zobrazovací prostředky zvuková stránka uměleckého díla Slovník uměleckého díla a syntaktické zobrazovací prostředky jsou hlavní tematickou náplní DUM III/2-CJ1/1.20/Šv (Literární teorie I).

3. Zvuková stránka jazyka Umělecké dílo = určitý jazykový projev, jehož uspořádání zvuků není nahodilé: Obsahuje např. hlásky různé jakosti, o různé síle (přízvučné a nepřízvučné slabiky), o různé délce a výšce. Zvuková stránka jazyka nabývá významu zejména v poezii. Zopakujte si ústně, co je to próza a poezie. Máte rádi poezii? Kdo je vaším oblíbeným básníkem? Dovedli byste zarecitovat nějakou báseň?

Čeho si budeme v uměleckém díle všímat, budeme-li zkoumat zvukovou stránku jazyka: 1) Eufonie (libozvučnost) – uspořádané zvuky se příjemně poslouchají i dobře vyslovují: Svou violu jsem naladil co možno nejhlouběji (K. Hlaváček) 2) Kakofonie (nelibozvučnost) – seskupení hlásek v daném jazyce je považováno za nelibozvučné Krmí krví krky horských kondorů (V. Nezval) 3) Aliterace – opakování stejné hlásky nebo skupiny hlásek na začátku dvou nebo více sousedních slov nebo slovních skupin Potkal potkan potkana (J. Suchý)

4) Paronomázie – opakování stejných hlásek ve slovech stejného základu Jak zvoní zvonek zvoníku? (V. Nezval) 5) Zvukosled – vzniká opakováním hlásek ve verši V úvalech loňské listí tlí (K. Toman) 6) Onomatopoie (zvukomalba) - slovo vzniklé na základě napodobení zvuku Na topole podle skal zelený mužík zatleskal (K. J. Erben) 7) Rým- podrobněji v následující kapitole 8) Rytmus – podrobněji v následující kapitole

4. Rým = zvuková shoda na konci verše (event. jeho částech), v próze na koncích syntaktických úseků Rozlišujeme: koncový rým(konec verše): Od souvratě ku souvrati, jak vás dnes to slunko zlatí! (J.V. Sládek) vnitřní rým (uprostřed verše): Ach, již při vzpomínce blednu! Myslím, že to bylo v lednu, (E.A. Poe)

Čas oponou trhnul - a změněn svět. = teze (mužský rým) mužský rým - poslední slabika verše připadá na těžkou (přízvučnou) dobu stopy = teze ženský rým - poslední slabika verše připadá na lehkou (nepřízvučnou) dobu stopy = arze Čas oponou trhnul - a změněn svět. = teze (mužský rým) Kam, kam padlo lidstvo staré? = arze (ženský rým) Ej, kamkoli tázavý letěl hled, = teze (mužský rým) vše nové, tak mladě jaré. = arze (ženský rým) (J. Neruda) Střídání mužských a ženských rýmů v básni zpestřuje rytmus.

4.1. Rýmová schémata 1) Sdružený rým Velké, širé, rodné lány, a jak jste krásny na vše strany, a od souvratě ku souvrati b jak vás dnes to slunko zlatí! b (J.V. Sládek) 2) Střídavý rým Co mělo přijít, stalo se jen zpola. a Létat mne ve snu ptáci učili – b padat už ne: hle, Ikarova škola. a Banální výhry. Krásné omyly. b (J. Žáček)

3) Obkročný rým Nic, tato pěna, cudný rým, a jen, abych vytkl hlavní body, b tak mizí střemhlav na dně vody b houf sirén, jenž si ztropil šprým. a (S. Mallarmé – V. Nezval) 4) Přerývaný rým Hajej, dadej, můj synáčku a s zelenými vlásky! b Nevdala se tvá matička c ve příbytek lásky. b (K.J. Erben)

4.2. Úkoly pro práci v hodině Určete a zakreslete rýmová schémata: 1. Sviť měsíčku, polehoučku skrz ten hustý mrak, jakpak se ti Brixen líbí?- neškareď se tak. (K. H. Borovský) 2. neb můj též krásný věk, dětinství mého věk daleko odnesl divoký času vztek. Dalekoť jeho sen, umrlý jako stín, obraz co bílých měst u vody stopen klín, (K.H. Mácha)

3. Co z nás Slávů bude o sto roků? Cože bude z celé Evropy? Slávský živel, na vzor potopy, rozšíří svých všudy meze kroků; (J. Kollár) 4. Hrál kdosi na hoboj, a hrál již kolik dní, hrál vždycky na večer touž píseň mollovou a ani nerozžal si oheň pobřežní, neb všecky ohně prý tu zhasnou, uplovou. (K. Hlaváček)

5. Rytmus = pravidelné opakování určitých zvukových schémat Např. Přízvučné a nepřízvučné slabiky: trochej (- U) Nepřízvučné a přízvučné slabiky: jamb (U-) Dvou přízvučných a nepřízvučné slabiky: daktyl (- UU) Graficky značíme: Slabika přízvučná: - , slabika nepřízvučná: U Opakující se jednotka = stopa Rozlišujeme tady stopu trochejskou (–U), jambickou (U-) a daktylskou (- U U).

Příklady stop: J.V. Sládek: Velké, širé, rodné lány 4 stopý trochej / - U/ - U/ - U/ - U/ J. Vrchlický: Za trochu lásky šel bych světa kraj 5 stopý jamb /U - / U -/ U - / U - / U -/ J. Neruda: Koho bych miloval širém tom na světě 4 stopý daktyl / - U U/ - U U/ - U U / - U U/

5.1. Úkoly pro práci v hodině Určete a zakreslete rytmus těchto veršů: 1) pracuj s chutí usilovnou 2) a vím to já 3) tebe bych, národe 4) Byl pozdní večer – první máj 5) Okolo hřbitova cesta úvozová; šla tudy, plakala mladá, hezká vdova.

6. Použitá literatura a zdroje Literatura I, Výklad, Scientia, Praha 2003 Dějiny literatury od starověku do počátku 19. století, O. K. Soft, Vladimír Prokop Literatura v kostce pro střední školy, Fragment, Marie Sochrová Literatura pro 1. ročník středních škol, Didaktis

http://www. databazeknih http://www.databazeknih.cz/knihy/slovnik-literarni-teorie-78736 http://www.mistnikultura.cz/files/images/slovValN__re____.gif http://www.martinus.sk/data/tovar/_m/34/m34745.jpg http://www.kacur.cz/data/USR_001_OBRAZKY/7534.jpg http://www.muzeumbn.cz/user_data/zpravodajstvi/obrazky/Image/rejstrik/cel akovsky_frantisek_ladislav.jpg http://www.antikvariat-sova.sk/knihy/e7157-small.jpg http://www.coramdeo.ro/dor-de-poezie http://reporti.net/kultura/piratske-radio-poezie-bude-v-praze-vysilat-machu http://leccos.com/index.php/clanky/havlicek-borovsky-karel http://www.radio.cz/cz/rubrika/udalosti/karel-jaromir-erben-200-vyroci- narozeni http://www.cesky-jazyk.cz/zivotopisy/frantisek-ladislav-celakovsky.html http://knihovnaksenov.webk.cz/pages/vyroci.html http://www.volny.cz/yettinka/indian.html http://cs.wikipedia.org/wiki/R%C3%BDm

http://www. literaturaspse. ic. cz/08-3faze. html http://www. oskole http://www.literaturaspse.ic.cz/08-3faze.html http://www.oskole.sk/?id_cat=4&clanok=9872 http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Po-stopach-rytmu- a-metra~29~duben~2003/ http://www.reklamnifotky.cz/fotka/3d-question-mark-question- pixmac-icon-47672553/000047672553