Změny skupenství látek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství látek
Změny skupenství.
Vypařování.
06_6_ Změny skupenství látek Ing. Jakub Ulmann
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
Var Do kádinky s vodou umístíme teploměr. Vodu budeme zahřívat.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
Změny skupenství látek
Var, sublimace a desublimace
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ Pevná látka tuhnutí tání Kapalina Plyn
ZMĚNY SKUPENSTVÍ Podmínky používání prezentace
20. Změny skupenství látek
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA 7. ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_20 Tematická.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Struktura a vlastnosti pevných látek
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Vypařování: Na rozdíl od tání a tuhnutí vypařování probíhá
Kapalnění Sublimace Desublimace
Kapalnění Do sklenice nalijeme vodu.
Graf změn skupenství Pevná látka Tuhnutí Desublimace Tání Sublimace
Digitální učební materiál
Změny skupenství látek
Skupenství a vnitřní energie ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Souvislost změny vnitřní energie a změny skupenství tělesa. Souvislost změny.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU Základní škola a mateřská škola Dvorce, okres Bruntál, příspěvková organizace Pořadové číslo projektu:
FÁZOVÝ DIAGRAM.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Změny skupenství Fyzika 2. ročník studijního oboru
Skupenské změny.
Vypařování a kapalnění
ZMĚNY SPOJENÉ SE ZMĚNOU SKUPENSTVÍ – SUBLIMACE
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Látky mohou mít tři skupenství:
Digitální učební materiál
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
VI. SKUPENSTVÍ. Víme, že látky se skládají z atomů, molekul nebo iontů. Částice jsou v neustálém pohybu. Jejich kinetická energie je úměrná teplotě. skup.
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK II.
FYZIKA Změny skupenství.
Tuhnutí, sublimace a desublimace
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Vypařování a kapalnění
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
1. 1. Změny skupenství látek Tání Tuhnutí Změna objemu těles při tání a tuhnutí Sublimace a desublimace Vypařování a kapalnění.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
Vypařování, sublimace Autor: Mgr. Alena Víchová
Změny skupenství látek
Změny skupenství.
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
4. Normálové napětí, Hookův zákon, teplotní roztažnosti látek
Transkript prezentace:

Změny skupenství látek Změna skupenství, Tání a tuhnutí, Sublimace a desublimace Vypařování a kapalnění Sytá pára, Fázový diagram, Vodní pára Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Změna skupenství = fyzikální děj, při kterém se mění skupenství látky Skupenství - pevné, kapalné, plynné a jako plazma

Tání a tuhnutí Tání: Zahříváme–li těleso z krystalické látky (led, kov) zvyšuje se jeho teplota a po dosažení teploty tání tt se pevná látka přeměňuje na kapalnou o stejné teplotě. Pevné amorfní látky (vosk, sádlo, sklo, plasty) při zahřívání postupně měknou až se přemění v kapalinu. Nemají proto určitou teplotu tání.

Tání a tuhnutí

Tání a tuhnutí Různé látky mají různé teploty tání závislé na vnějším tlaku. Teplota tání při normálním tlaku – viz MFCHT: kyslík -218,4°C led 0°C olovo 327,4 0°C zlato 1 064,4 0°C Některé látky(dřevo, mramor) se rozkládají již při teplotě nižší než je teplota tání.

Tání a tuhnutí Slitiny kovů tají při teplotě nižší než je průměrná hodnota teplot, při níž tají jednotlivě. Např. cín = 232°C olovo = 327,3°C slitina = klempířská pájka = 240°C

Tání a tuhnutí Snižování teploty tání: led - rozpouštěním solí taje při teplotě nižší než 0°C výhybky u kolejí – posypané krystalickým chloridem vápenatým nezamrzají při poklesu teploty vzduchu pod 0°C

Tání a tuhnutí Skupenské teplo tání Lt = teplo, které přijme pevné těleso již zahřáté na teplotu tání, aby se změnilo na kapalinu téže teploty. Měrné skupenské teplo tání lt= teplo, které přijme 1 kg pevné látky při teplotě tání, aby se změnil na kapalinu téže teploty.

Tání a tuhnutí Měrné skupenské teplo tání: Velká hodnota měrného skupenského tepla tání ledu led a sníh taje pomalu. Látka Pb Ag Cu Fe led Al 23 105 205 279 334 397

Příklad: Vypočti teplo, které je potřeba dodat tělesu z mědi o hmotnosti 500 g a teploty 20°C, aby se roztavilo.Tepelné ztráty do okolí zanedbáme. Řešení: 306 kJ

Tání a tuhnutí Tuhnutí: Ochlazením se kapalina mění při teplotě tuhnutí v pevné těleso téže teploty (krystalizační jádra zrna polykrystal, monokrystal) pro chemicky čisté látky platí: teplota tuhnutí = teplota tání při tuhnutí odevzdává kapalina svému okolí skupenské teplo tuhnutí Lt

Tání a tuhnutí Skupenské teplo tuhnutí: Měrné skupenské teplo tuhnutí: Pro těleso z téže látky platí: Skupenské teplo = skupenské teplo tuhnutí tání Měrné skupenské = měrné skupenské teplo tuhnutí teplo tání

Tání a tuhnutí Změna objemu tělesa při tání a tuhnutí: Tání: Objem se: a)zvětšuje – většina látek - např. Pb relativní zvětšení je o 3,4% b)zmenšuje – jen některé látky - např. bismut, germanium, některé slitiny, led

Tání a tuhnutí Tuhnutí: Objem: a) zvětšuje – např. voda - relativní zvětšení o 9% b) zmenšuje – většina látek Využití: voda při tuhnutí zvětší V led má menší ρ než voda plave na vodě, má nízkou tepelnou vodivost nezamrzá do hloubek led vzniklý při zamrznutí zvětší V praskání zdiva, rozrušování skal, potrubí atd.

Tání a tuhnutí Závislost tt na tlaku okolního prostředí: Objem se při tání zvětšuje: Tlak se zvýší → tt se zvýší Objem se při tání zmenšuje: Tlak se zvýší → tt se sníží Regelace (znovuzamrznutí) ocelový drát projde kvádrem ledu aniž by ho rozdělil na poloviny pod drátem se sníží teplota tání, vzniklá voda vniká nad drát, kde je nižší tlak a znovu zmrzne

Sublimace a desublimace přeměna látky z pevného skupenství přímo ve skupenství plynné za běžného atmosférického tlaku sublimuje jod, kafr, pevný oxid uhličitý(suchý led), led, sníh, vonící a páchnoucí látky Skupenské teplo sublimace Ls = teplo přijaté pevným tělesem o hmotnosti m při sublimaci za dané teploty.

Sublimace a desublimace Měrné skupenské teplo sublimace ls= množství tepla, které přijme 1 kg pevné látky při teplotě, při které sublimuje. závisí na teplotě, při které pevná látka sublimuje pro led H2O při teplotě 0°C je

Sublimace a desublimace V uzavřené nádobě sublimuje látka tak dlouho, až se vytvoří rovnovážný stav mezi pevným skupenstvím a vzniklou párou. Např. termoska

Sublimace a desublimace přeměna látky ze skupenství plynného přímo v pevné např. krystalky jodu z jodových par jinovatka z vodní páry za teploty pod 0°C

Vypařování a kapalnění vypařování je změna skupenství kapalného na plynné probíhá za každé teploty z povrchu kapaliny zvýšení rychlosti: a)zvýšením teploty kapaliny

Vypařování a kapalnění b) zvětšením povrchu c)odstraňováním páry nad kapalinou rychlost vypařování:ether>líh>voda>rtuť

Vypařování a kapalnění Skupenské teplo vypařování Lv = teplo, které přijme kapalina, aby se přeměnila v páru téže teploty. pro různé kapaliny téže hmotnosti je Lv různá

Vypařování a kapalnění Měrné skupenské teplo vypařování = teplo, které přijme 1kg kapaliny, aby se přeměnila v páru téže teploty. s rostoucí teplotou klesá pro vodu při p=105Pa t=0°C t=100°C

Vypařování a kapalnění Var = kapalinu zahříváme při dosažení určité teploty za daného okolního tlaku se uvnitř kapaliny tvoří bubliny páry zvětšují svůj objem vystupují k povrchu kapaliny kapalina se vypařuje z povrchu, ale i uvnitř. Teplota varu tv = teplota, při které za daného vnějšího tlaku nastává var kapaliny. Normální teplota varu = tv za normálního tlaku

Vypařování a kapalnění Teplota varu vody za normálního tlaku: Teplota varu kapaliny závisí na vnějším tlaku. - s rostoucím tlakem se zvyšuje a naopak Měrné skupenské teplo varu = měrné skupenské teplo vypařování za teploty varu kapaliny.

Vypařování a kapalnění Kapalnění (kondenzace) obrácený děj k vypařování pára se mění v kapalinu: a) zmenšováním svého objemu nebo b) snížením teploty při tomto ději se uvolňuje skupenské teplo kondenzační měrné skupenské teplo kondenzační = měrné skupenské teplo vypařování téže látky při stejné teplotě

Sytá pára voda v a) otevřené nádobě – postupně se vypaří do prostoru b) uzavřené nádobě – na počátku větší počet molekul opouští kapalinu než ty které se vracejí - po určité době se počty vyrovnají sytá pára = pára, která je v rovnovážném stavu se svou kapalinou

Sytá pára Křivka syté páry graf závislosti tlaku syté páry na teplotě T pA pK TK TA K A A = trojný bod (rovnovážný stav kapaliny a syté páry) K = kritický bod (kritický stav látky)

Fázový diagram = diagram skupenství

Vodní pára v dolních vrstvách zemské atmosféry vzniká vypařováním moří, jezer, řek, vody v půdě, v rostlinách atd. hmotnost vodní páry se mění v denní i roční době, s místem na Zemi Absolutní vlhkost vzduchu: [kg . m-3] vodní pára ve vzduchu je obvykle pára přehřátá

Vodní pára Stane-li se vodní pára sytou, dosáhne nejvyšší možné vlhkosti vzduchu m při dané teplotě. Při dalším ochlazování začne pára kapalnět → mlha, srážky. Relativní vlhkost vzduchu: [%] Suchý vzduch φ = 0%. Vzduch zcela nasycený vodní párou φ = 100%. Nejvhodnější vzduch φ = 50% – 70%.

Vodní pára Rosný bod charakterizuje vlhkost vzduchu je dán teplotou rosného bodu = teplota při níž se přehřátá vodní pára mění v sytou Z vodní páry vzniká: na chladných předmětech rosa nad povrchem země mlha ve větších výškách mraky Je-li teplota rosného bodu nižší než 0°C vzniká jinovatka (sníh).

Použitá literatura a www stránky Fyzika pro gymnázia – Molekulová fyzika a termika RNDr. Milan Bednařík, CSc doc. RNDr. Miroslava Široká, CSc Sbírka úloh pro střední školy Oldřich Lepil a kolektiv Fyzika pro střední školy doc. RNDr. Oldřich Lepil, CSc Fyzweb.cz