Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět :Geometrie Ročník : 5.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnoběžník a lichoběžník
Advertisements

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Obsah čtverce a obdélníku 5. ročník
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Elektronická učebnice - I
19_Obvody a obsahy rovinných obrazců
Vzdělávací obor: Matematika
36.1 Obsahy složitějších obrazců
Vyvození a procvičení učiva žák dokáže rozdělit složitější obrazce na čtverce a obdélníky a vypočítat jejich obsah; nachází v realitě jejich reprezentaci.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
ROVINNÉ ÚTVARY A JEJICH OBVODY
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Obvod (trojúhelník, obdélník, čtverec)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k výkladu vzorců pro výpočty obvodů daných.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_568_OBVOD_TROJÚHELNÍKU_ČT VERCE_OBDÉLNÍKU Téma:
Obsah obdélníku a čtverce, jednotky obsahu. Za předpokladu použití psacích a rýsovacích potřeb.
Elektronická učebnice - I
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Řípová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Obsahy základních obrazců
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
Obvody obrazců Za předpokladu použití psacích a rýsovacích potřeb.
26.1 Obsah obdélníku Tatínek chce koupit nový koberec tvaru obdélníku.
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Obvody základních obrazců
Obvody a obsahy rovinných obrazců
Vyvození a procvičení učiva
38.1 Zásobník – Geometrické tvary
Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Vyvození a procvičení učiva
Povrch kvádru Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Geometrie v rovině a prostoru, Čtverec.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Matematika 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Obvod rovinných obrazců Pojmenuj geometrické tvary a urči kolik mají.
OBVOD ROVNOBĚŽNÍKU: Obvod rovnoběžníku vypočítáme jako součet délek všech jeho stran: a)obvod čtverce a kosočtverce (mají všechny strany stejně dlouhé)
Obvod čtverce Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Obvod obdélníku Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Obvod rovnoběžníku. Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvořeníProsinec 2012 Ročník: 7. Tematická oblast: Matematická gramotnost Téma:Rovnoběžník.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Gabriela Jedličková Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_37_Obvod čtverce Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Matematika pro 6. ročník Trojúhelník – obvod a obsah Projekt: Hledání nové cestičky k výuce matematiky Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Autor: Mgr.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Matematika 4
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Matematika a její aplikace- geometrie pro 1.stupeň.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Čtverec, obdélník Slovní úlohy.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
TÉMA: Obvod trojúhelníku
Obvod obdélníku VY_32_Inovace_09KJ-1
Oplocení.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_18_rovinné obrazce
Povrch krychle a kvádru.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Transkript prezentace:

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Geometrie Ročník : 5. Téma : obvody obrazcu Autor : Jana Kamena

Kde postaví sadař plot, když chce oplotit sad? Namaluj. Obvody geometrických obrazců – trojúhelníku, čtverce, obdélníku Jakou dráhu uběhne závodník, musí-li proběhnout danými stanovišti? Kde se vybuduje ohrada pro ovečky?

Jak určíme velikost ohrady ve tvaru obdélníku? Jak určíme délku krajky na ozdobení ubrusu ve tvaru čtverce? Jak určíme velikost dráhy ve tvaru trojúhelníku?

Budeme postupovat tak, že změříme strany obdélníku, čtverce, trojúhelníku a délky těchto stran sečteme. obvod Určíme obvod obdélníku, čtverce, trojúhelníku.

Obvod trojúhelníku Pamatuj! Obvod trojúhelníku je součet všech jeho stran. Vypočítej obvod trojúhelníku ABC Obvod trojúhelníku určíme výpočtem: /AB/ + /BC/ + /CA/ = 5 cm + 7 cm + 4 cm = 16 cm Obvod trojúhelníka ABC je 16 cm. Obvod značíme písmenem o. Obvod trojúhelníka tedy vypočítáme podle vzorce: A B C a = 7 cm b = 4 cm c = 5 cm o = a + b + c

Obvod rovnoramenného a rovnostranného trojúhelníku AB C E F G ab c ef g o = a + b + c a = b o = 2. a + c o = e + f + g e = f = g o = 3. e rovnoramenný rovnostranný

Obvod obdélníku Maminka šije ubrus ve tvaru obdélníku. Potřebuje zjistit, kolik krajky musí koupit na olemování ubrusu. Víš, co si musí tedy nejprve zjistit? (Musí nejdříve zjistit délku všech stran.) Při tomto úkolu jí pomáhají i její dvě děti Honzík a Katka. Každý z nich postupoval jiným způsobem, ale nakonec všichni dospěli ke stejnému výsledku. Přijdeš i ty na tři způsoby výpočtu? Zkus to: cm 50 cm

Všichni jste počítali obvod obdélníku. Nyní se přesvědčíme, zda postupovali stejně jako ty. Maminka Honzík Katka sečetla délky všech stran obdélníku: 50 cm + 80 cm + 50 cm + 80 cm = 260 cm využil vlastnosti protějších stran obdélníku ( ví, že protější strany obdélníku mají stejné délky) a počítal takto: cm cm = 260 cm sečetla délku kratší a delší strany (ví, že jsou to strany sousední) a výsledek vynásobila dvěma: (50 cm + 80 cm). 2 = 260 cm

Pamatuj! Pamatuj! Obvod obdélníku je součet délek všech jeho stran. Obvod označujeme písmenem o. Obvod obdélníku, který má strany o délkách a,b, můžeme počítat trojím způsobem: a b b a o = a + b + a +b o = 2. a + 2. b o = 2. (a + b) 1) sečteme délky všech čtyř stran, 2) vynásobíme dvěma délky sousedních stran a součiny sečteme, 3) sečteme délky sousedních stran a součet vynásobíme dvěma. a b

Obvod čtverce Tatínek chce oplotit zahrádku ve tvaru čtverce. Jak určí délku pletiva? Co musí udělat? Jak si může práci usnadnit? Která vlastnost čtverce mu k tomu pomůže? Řešení: Tatínek musí zmeřit délky stran a určit obvod čtverce.

Pamatuj! Pamatuj! Obvod čtverce je součet délek všech jeho stran. Obvod označujeme písmenem o. a a a a Obvod čtverce o straně a můžene počítat dvojím způsobem. 1) sečteme délky jeho čtyř stran. o = a + a + a + a 2) délku strany vynásobíme čtyřmi. o = 4. a Řešení předchozí úlohy: Přesně takto mohl postupovat i tatínek. 1) Nejdříve všechny strany změřit a potom sečíst (to by se ale dost nachodil). 2) Vybral si proto druhý způsob - změřit délku jedné strany a vynásobit ji čtyřmi. Dodnes využívá poznatků ze školy, které mu pomáhají usnadnit si úkoly.

Zopakuj si: Vzorce pro výpočet obvodu Trojúhelníko = a + b + c Obdélník o = a + b + a + b o = 2. (a + b) o = 2. a + 2. b Čtverec o = a + a + a + a o = 4. a

Zásobník příkladů na procvičení 1) Urči obvod čtverce o straně a = 4 m. 2) Obdélníková zahrada pana Nováka má rozměry 25 m a 37 m. Čtvercový sad pana Procházky má stranu 25 m. Kdo spotřebuje na oplocení více pletiva a o kolik? Nezapomeň při výpočtu uvádět jednotky. 3) Jak vypočítáš obvod rovnostranného trojúhelníku? Jakou znalost tady využiješ? 4) Zkus vypočítat obvod dopravní značky „ Dej přednost v jízdě“, která má tvar rovnostranného trojúhelníku se stranou 85 cm. Jak si usnadníš výpočet, 5) Maminka chce čtvercový ubrus obšít krajkou. Má pruh krajky dlouhý 5 m a vypočítala si, že jí ještě 40 cm zbude. Kolik měří strana ubrusu? 6) Obrázek má rozměry 70 cm a 50 cm. Postačí k jeho orámování lišta, která je 2 m dlouhá? 7) Tatínek chce oplotit pozemek ve tvaru obdélníku. Rozměry jsou 40 m a 20 m. Kolik spotřebuje pletiva, pokud počítá 2 m s vjezdem pro zahradní techniku?

Použité zdroje 1) URL [cit ] Obrázky: 2] URL cit.[ ] 3) URL cit. [ ] 4] URL < [ cit ] LIteratura 1) RNDr. Jaroslava Justová – Matematika pro 4. ročník 2.díl, 2.vydání,Praha: Alter 2003, s. 46, 51,52 2) RNDr. Jaroslava Justová – Matematika pro 5. ročník 1.díl, 2.vydání,Praha: Alter 2003, s. 34 3) Rosecká Z. -Jak je lehká geometrie- pracovní sešit pro 5. r., 1. vydání, Brno: Nová škola 2003, s.25