Obyvatelstvo Afriky II rasy,etnika – 2.díl

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidské rasy Obr.1. Lidské rasy Obr.1 Na Zemi dnes žije již přes 7 mld. lidí. Podle barvy pleti a některých dalších dědičných vlastností rozlišujeme.
Advertisements

Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Afrika – oblastní členění 5 Jižní Afrika
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín LIDSKÉ RASY 1 1.
VY_32_INOVACE_18 Asie - Japonsko
LIDSKÉ RASY.
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Obyvatelstvo Ameriky Autor: Mgr. Marian Solčanský
Vytvořily: Verča Rozehnalová a Kika Kořínková Neandrtálec
Obyvatelstvo Afrika.
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
Diversita lidské populace II
Zpracoval: ing. Pavel Králík
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol
Austrálie obyvatelstvo
Etnická antropologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Mláďata v pražské ZOO Co se již letos narodilo?
Afrika Socioekonomická geografie 1
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
Moje první prezentace Panda velká ŽIRAFA AFRICKÁ ŽIRAFA AFRICKÁ
MONGOLSKO Nikola Burkoňová.
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Obyvatelstvo Afriky II rasy,etnika – 3.díl
DINGO (Canis lupus dingo) KLÍČOVÉ ÚDAJE Země původu: Austrálie
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 1.
Jihovýchodní Asie.
VÝZNAMNÁ SOUČÁST MODERNÍ POPULÁRNÍ HUDBY
Oceánie Mgr. Petr Krákík.
Lidské rasy Název školy
VY_52_INOVACE_ZE.8.61 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 7. ročník
SVĚTOVÁ MIGRACE A PRACOVNÍ SÍLA.
Afrika – oblastní členění 1 Severní Afrika
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Severní Afrika Obr. 0 Autor : J.Čáp.
AMERIKA OBYVATELSTVO.
Lidské rasy.
Tropický deštný les Obr. 1 – Rio Madre de Dios (Peru)
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI07 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
SEVERNÍ AFRIKA Obr.2 Obr.1. SEVERNÍ AFRIKA Obr.2 Obr.1.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Lidské rasy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Autor : J.Čáp Oblasti Asie II - základní údaje -3- ( JZ Asie) 0 VY_32_INOVACE_ZEMEPIS_CAP_1.18.
Osvojování Asie člověkem – I.díl
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Norsko, Švédsko III2-Z7-III-11
RWANDA Od: Petra Kuřátková.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ASIE - Tibet. ASIE - Tibet OBSAH Mapa Základní informace Sídla Náboženství Vlna sebeupalování Zajímavosti.
Afrika - obyvatelstvo Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , září.
Afrika – SES - obyvatelstvo
Afrika Socioekonomická geografie 2
AFRIKA VY_32_Inovace_01TR-1 autor : Mgr. Trčková Ivana ZŠ a MŠ Nedašov.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_LIDSKÉ RASY ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
LIDSKÉ RASY.
VY_32_INOVACE_Vac_II_07 Afrika –obyvatelstvo
ANOTACE a) PRÁCE JE URČENA PRO ŽÁKY 6
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Tolerance k národnostním menšinám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL: VY_32_INOVACE_06_Z67_02
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Světadíly Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
AMERIKA - obyvatelstvo
SVĚTOVÁ MIGRACE A PRACOVNÍ SÍLA.
Transkript prezentace:

Obyvatelstvo Afriky II rasy,etnika – 2.díl Obyvatelstvo Afriky II rasy,etnika – 2.díl Obr.0 Autor : J.Čáp VY_32_INOVACE_ZEMEPIS_CAP_2.16.

1 ANTROPOLOGICKÉ TŘÍDĚNÍ OBYVATELSTVA AFRIKY Které etnikum (populace,kmen,národ) je zachyceno na obrázku ? Zapiš charakteristiku zobrazeného etnika.( tělesné znaky,tradiční způsob života ,atd…) Obr.1

2 Sánové ( Evropany označováni jako Křováci,Bushmani) Sami sebe nazývají Sanové = lidé, obývali kdysi celou jižní polovinu Afriky, jak o tom svědčí dochované skalní rytiny a kresby. Byli však zatlačeni bantuskými kmeny a později bělochy do nejpustších oblastí Namibie a Botswany. Nástroje si vyráběli z kostí, trávy, rostlinných vláken a dřeva. Plodiny nepěstují, jen vyhrabávají kořínky a trhají nalezené plody. Protože žijí v oblastech s nedostatkem vody, nechovají ani dobytek, ani psy. Otrávenými šípy loví antilopy a neustále mění místo pobytu. Nemají vesnice a zhotovují si jen přístřešky z trávy, někdy se nezdržují ani tím a jenom kolíky si vyznačí prostor svého dočasného pobytu. Všechen svůj nepatrný majetek nosí stále s sebou. Spolu s Hotentoty mluví zvláštním primitivním jazykem ,který zahrnuje mlaskavé zvuky. Obr.2 Původ Křováci poskytli množství informací nejen na poli antropologie a genetiky, ale také na poli týkajícího se změn jejich životního stylu. Podle Dr. Bena Smitha nasvědčují genetické důkazy tomu, že jsou Sanové jedním z nejstarších, ne-li dokonce nejstarší národ na světě. Jejich existence trvá až 60 000 let. Mají genetické stopy, které nemá nikdo jiný na světě, a ty je řadí do kořenů rodokmenu lidské rasy - jsme s nimi ve vztahu, ale nejsou s námi úzce příbuzní. Mají jedinečné znaky, které my nemáme.

3 Které etnikum (populace,kmen,národ) je zachyceno na obrázku ? Zapiš charakteristiku zobrazeného etnika.( tělesné znaky,tradiční způsob života ,atd…) Při odpovědi na pozdrav, který se v místním dialektu spíše zpíval než říkal, se vždycky smáli od ucha k uchu. Ostatně, oni se ………….. smáli takřka neustále a časem jsem je začala podezřívat, že to má na svědomí rýžová polévka... Jana Martinková / 11.02.2004 Obr.3

4 O tom kdo jako první osídlil Madagaskar se vedou debaty. Někteří antropologové se domnívají, že ostrov osídlili před 2 000 lety Indonésané a nikoliv Afričané. Obyvatelé africké pevniny prý na ostrov přišli mnohem později. Jiní naznačují, že obyvatelé Madagaskaru jsou potomci Indonésanů a Afričanů, kteří se smíchali ještě před příchodem na izolovaný ostrov. Ať už tomu bylo jakkoliv, většina odborníků se shoduje v tom, že první obyvatelé Madagaskar osídlili poměrně nedávno (neexistují žádné důkazy o době kamenné na Madagaskaru) a že ostatní skupiny (Arabové a Indové) přišli při pozdějších migracích. Rozmanitý původ Malgašů (název používaný pro obyvatele Madagaskaru) vytvořil zajímavou sbírku kultur, které čerpají z jihovýchodní Asie, Indie, Afriky a z Blízkého Východu. Prvky z Indonésie jsou patrné v Malgašské kultuře hlavně v jazyce – který je příbuzný nářečí z Bornea,dále v náboženských vyznáních a stravě založené na rýži. Rýže je typické jídlo pro Madagaskar a mnoho Malgašů ji jí jako přílohu ke každému jídlu. Velmi populární je také hovězí maso, přestože je poměrně drahé.Zebu na Madagaskaru pochází z Indie, ale svědčí o africkém kulturním vlivu na obyvatele ostrova.

5 Které etnikum (populace,kmen,národ) je zachyceno na obrázku ? Zapiš charakteristiku zobrazeného etnika.( tělesné znaky,tradiční způsob života ,atd…) Obr.5 Obr.4

Niloti ,Niloté Domovem nilotsky hovořících kmenů jsou teplé oblasti Afriky, náhorní plošiny horního povodí Nilu, jižní Súdán. Z oblasti jižního Súdánu se Niloté postupně dostávali dál na jih východní Afriky.( Nejstarší nilotští pastevci sem přišli patrně již v 1. tisíciletí před našim letopočtem.) Nuerové jsou původními obyvateli severovýchodní Afriky. Zavedli v těchto oblastech chov dobytka. Převážná většina z nich žije v jižní části Súdánu a Etiopie,kde se usadili kolem roku 1500 našeho letopočtu. Představují nejsevernější větev z nilotských skupin,zahrnující i další příbuzné kmeny: Dinkové,Masajové,Súdánci,Karoó,Mursiové,Šilukové,Turkanové, celkem asi 10 mil. lidí,rozšířených ve východní Africe od jižního Súdánu (povodí Nilu) po severní Tanzanii, menší skupiny žijí ve střední Africe (Kongo). Chovatelé skotu, ovcí a koz, zemědělci a rybáři,některé kmeny kočují. Tvoří zvláštní antropologický typ negroidního plemene, typickými znaky jsou vysoká štíhlá postava (kolem 2 m), velmi tmavá pleť,úzká protáhlá lebka. Kmeny mají svébytnou kulturu,rituály,zdobení. Často bývají bojovně naladěni. 6

7 Žena kmene Mursi s nebývale velkým talířem ve rtu. Terakotové talířky ve spodním rtu bývají úctyhodně velké, až 25 cm v průměru. Talířky v uších dosahují asi 10 cm. Nejen muži, ale také ženy surmických kmenů bývají agresivní a při sebemenším náznaku konfliktu nebo jen při nepříjemném pohledu berou do ruky klacek či kámen. Důvody, proč si surmické kmeny vkládají do rtů pelele můžou být dva. Surmové tvrdí, že je žena s talířkem velmi krásná a je to tedy ozdoba a tradice. Druhým důvodem mohly být také nájezdy Arabů ze severu, kteří odváželi mladé dívky do harémů. Ženy s proříznutým rtem už nechtěli. Podle rozšíření v jiných částech Afriky se však lze domnívat, že tím pravým důvodem jsou tradice a pokyny předků. (Etiopie) Obr.6 Poznámka : Ve výuce byl využit film „Afričtí naháči.“

Které etnikum (populace,kmen,národ) je zachyceno na obrázku ? Zapiš charakteristiku zobrazeného etnika.( tělesné znaky,tradiční způsob života ,atd…) 8 Obr.7 Obr.8

9 Český otec Pygmejů Silný a odolný, uvyklý nejtěžší námaze, úspěšně pronikal do míst, kam před ním nevstoupil žádný bílý cestovatel. Dovedl se sžít s domorodci, získat si jejich důvěru a náklonnost. Jeho příchodu do táborů pygmejských kočovníků předcházela zpráva, která se rychle nesla pralesem: „Přichází baba wa Bambuti – otec Pygmejů.“ „ „Komu po léta přívětivě svítilo tropické slunce, komu se zjevilo kouzlo oněch dálav s jejich obyvateli, toho po celý život stravuje touha po pralese, který jej volá.Tak se také vždycky vedlo mně po každém návratu z tropů, nechť jsem zažil sebevětší svízele a trpěl nedostatkem a opuštěností. Touha byla silnější než rozum.“ Tohle vyznání antropologa, lingvisty a etnologa Pavla Šebesty zaznamenala spisovatelka Sína Lvová v knize Mezi nejmenšími lidmi světa. Popisuje v ní jeho cesty mezi negritské pralesní kmeny v Malajsii a Pygmeje Bambuti v Kongu. Obr.9

Vedle Aleše Hrdličky, řešitele otázky osídlení Ameriky, patří Pavel Šebesta nesmazatelně mezi významné světové postavy antropologie. 10 Obr.10 Úprava zubů Pygmejů za dob Šebesty

Pygmejové Pygmejové je název pro různé etnické skupiny po celém světě, jejichž průměrná výška je neobvykle nízká. Antropologové definovali pojmem Pygmejové jakoukoli skupinu, jejíž dospělí jedinci nedorůstají v průměru do větší výšky než 150 cm. Nejznámějšími Pygmeji jsou Aka, EFE a Mbuti ze střední Afriky . Pygmeje také nalezneme v Thajsku,Malajsii,Indonesii, na Filipinách, v Papui-Nové Guinei a v Brazílii. Na ostrovech Palau v Mikronésii byly nalezeny ostatky nejméně 25 miniaturních lidí, staré přibližně 1000 až 3000 let, jež můžeme také považovat za předky Pygmejů. Jednotný termín pro všechny Pygmeje pocházející z Afriky neexistuje. 11 Obr.11

12 Pygmejové - genocida a otroctví Sifanasi Makelo, zástupce etnika Mbuti, řekl v roce 2003 domorodému lidovému fóru OSN, že jeho lidé byli během občanské války v Kongu loveni a jedeni jako by to byla zvířata. S kanibalismem se setkali i v sousední provincii Severní Kivu, kde používali Pygmeje i v otroctví. Makelo požádal Radu bezpečnosti OSN, aby uznala kanibalismus jako zločin proti lidskosti a akt genocidy. Existují rozsáhlé důkazy o masových vraždách, kanibalismu a znásilňování a Pygmejové vyzývají Mezinárodní trestní soud k prošetření vyhlazování svého etnika. Ačkoli se pygmejská etnika stávají terčem více méně všech ozbrojených skupin, hodně násilných aktů se připisuje povstalecké skupině Hnutí za osvobození Konga. V Kongu tvoří Pygmejové 5 až 10% populace a většinou žijí v otroctví. Tamní Pygmejové jsou již od narození ve vlastnictví svých pánů a obstarávají pro ně většinu lovu, rybolovu a manuálních prací. Často nejsou vůbec vypláceni, v některých případech dostanou za svou práci oblečení či cigarety.

13 Použité zdroje: Milan Holeček,B.Janský,S.Tlach – Zeměpis světa 1 Eva Klímová – Školní atlas světa/Kartografie Praha 2007,2008/ Karel Kašparovský –Zeměpis II. v kostce Wikipedie Geografický portál Zemepis.com Citace obrázků: Obr.0 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 20.4.2014]. Dostupný na WWW: http://imageproxy.jxs.cz/~nd01/jxs/cz~/341/982/276ae87898_51757336_o2.jpg Obr.1 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 20.4.2014]. Dostupný na WWW: http://nd01.jxs.cz/948/269/e34e77a533_45662175_o2.jpg Obr.2 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 20.4.2014]. Dostupný na WWW: http://21stoleti.cz/wp-content/uploads/San-people-.jpg Obr.3 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 20.4.2014]. Dostupný na WWW: http://mladazena.maminka.cz/assets/mlada-zena-2/juicy/import/104-1.jpg

14 Obr.4 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 20.4.2014]. Dostupný na WWW: http://www.esbirky.cz/files/cd_cache/1376052850_1167948937/1376079012-280181-primary.jpg Obr.5 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 20.4.2014]. Dostupný na WWW: http://creativelife.cz/wp-content/uploads/2014/03/A8-360x240.jpg Obr.6 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 20.4.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Dmitri-Markine-Mursi-Lip-Plate.jpg Obr.7 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 20.4.2014]. Dostupný na WWW: org/wikipedia/commons/f/f4/Dmitri-Markine-Mursi-Lip-Plate.jpg Obr.8 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 20.4.2014]. Dostupný na WWW: http://www.hedvabnastezka.cz/uploads/gallery/detail/17360.jpg Obr.9 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 20.4.2014]. Dostupný na WWW: http://www.lideazeme.cz/files/imagecache/dust_filerenderer_normal/files/upload/story_press/2030/040_000_jpg_49198fadb3.jpg

15 Obr.10 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 20.4.2014]. Dostupný na WWW: http://www.lideazeme.cz/files/imagecache/dust_activegallery_big/files/upload/story_press/2030/042_003_jpg_49198fadd6.jpg Obr.11 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 20.4.2014]. Dostupný na WWW: http://absolventi.gymcheb.cz/2009/limaith/seminarka2/mapa.jpg