1 Ing. Ivo Toman, MBA náměstek ministr dopravy 5. července 2012 Průhonice Téma: „ Rozvoj dopravní infrastruktury ČR “ „ Nová dopravní a technická legislativa Zasedání Rady ředitelů Sdružení automobilového průmyslu 5. července 2012 Průhonice Téma: „ Rozvoj dopravní infrastruktury ČR “ „ Nová dopravní a technická legislativa “
2 Rozvoj dopravní infrastruktury ČR
3 Dopravní sektorové strategie, 2. fáze Klíčový strategický dokument MD, který si vyžádala Evropská komise jako podklad pro možnost kofinancování infrastrukturních projektů z EU v období 2014 – 2020 V rámci projektu vznikne multimodální dopravní model Dojde k porovnání více než 800 staveb (silniční, železniční, vodní i letecká doprava) Priority budou určeny na základě multikriteriální analýzy Proběhne posouzení SEA Dokončení - únor 2013
4 Financování v období 2014 – 2020 Předpokládají se 3 zásadní zdroje EU pro kofinancování v tomto období + bude nutné zajistit kofinancování ze státního rozpočtu 1. Fond soudržnosti (FS – kohezní fond) 2. Fond CEF –a) pro kohezní země (pravidla obdobná FS, převod 10 mld.EUR) –b) pro všechny členské země 3. ERDF (Evropský fond pro regionální rozvoj – strukturální fond)
5 Silniční napojení na mezinárodní dopravní síť v roce 2012 Modernizace D1 mezi Prahou a Brnem – omezení propustnosti dálnice, nutno počítat se zdržením, omezení spolehlivosti přeprav „just in time“ Ve výstavbě: D1 - Bohumín - státní hranice PL, zprovoznění léto 2012 D8 – Lovosice – Řehlovice, složitý proces získání ÚR a SP, stavba znovu zahájena »Nutnost pokračovaní výstavby z důvodu exportu na západní trhy. »Nyní je podána žaloba proti rozhodnutí Krajského úřadu Ústeckého kraje, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí Městského úřadu Lovosice o umístění a povolení stavby Dálnice D8, 0805 Lovosice – Řehlovice, část Radejčín – Řehlovic.
6 Silniční napojení na mezinárodní dopravní síť v roce 2012 V přípravě: D3/R3 – Úsilné – Třebonín - státní hranice AT R 52 – Pohořelice – státní hranice AT R 49 – Fryšták – státní hranice SK, zasmluvněno Hulín – Fryšták D11/R/11 Hradec – Králové – Jaroměř – st.h.PL I/11 a I/68 Třanovice – Bystřice, směr hranice SK
7 Železniční napojení na mezinárodní dopravní síť v roce 2012 Ve výstavbě: III.TŽK. - Průjezd železničním uzlem Plzeň - Optimalizace trati Zbiroh - Rokycany - Optimalizace trati Státní hranice - Mosty u J. - Bystřice nad Olší - Optimalizace trati Bystřice nad Olší - Český Těšín IV.TŽK. - Votice – Benešov, modernizace - České Budějovice – Nemocnice I, modernizace Realizace těchto staveb probíhá bez větších komplikací.
8 Nová dopravní a technická legislativa
9 Návrh novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích Proč je důležitá novelizace zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích? Přináší řadu podstatných a koncepčně nových změn stávající úpravy První velká novela tohoto zákona od jeho přijetí Reaguje na problémy vzešlé z praxe Reaguje na posuny legislativy Evropské unie zejm. v oblasti schvalování vozidel Zákony související z návrhem novely zákona č. 56/2001 Sb. v kterých došlo ke změnám: Zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla Zákon o správních poplatcích
10 Podstatné změny v návrh novely Zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích 1.V registrace silničních vozidel: Vytváří právní podklad pro nový moderní registr silničních vozidel Zjednoduší správní postupy při zaznamenávání údajů o vozidle a jejich změn Účinnější potírání trestné činnosti, zejména napojením na příslušné domácí i zahraniční evidence s údaji o odcizených vozidlech Zamezení podvodů při změně vlastníka nebo provozovatele vozidla Při vyřazení vozidla dochází k precizaci úpravy a k jejímu provázání se zákonem o odpadech Zavedení tzv. registrační značky na přání
11 Podstatné změny v návrh novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích 2.Ve schvalování technické způsobilosti silničních vozidel: Nově navržené znění příslušných paragrafů plně přebírá unijní i mezinárodní právo v této oblasti a zjednodušuje procedury při dovozu vozidel ze zemí Evropské unie 3.V kontrole technického stavu vozidel v provozu: Úprava průběžného vzdělávání a aktualizace existující úpravy informačního systému v této oblasti. Výslovný zákaz zasahování do stavu počítače ujeté vzdálenosti (tzv. přetáčení tachometrů) ⇒ sankce. Zavedení kontroly stavu počítače ujeté vzdálenosti jako povinné součásti technických prohlídek silničních vozidel.
12 Závěr – klíčové úkoly Rok 2012: Vnitřní stabilizace rezortu Příprava rozpočtu na rok 2013, střednědobý výhled Vyčerpání OPD Projektová a majetkoprávní příprava projektů pro nové OPD Hledání dalších zdrojů a forem financování realizace dopravních staveb (PPP atd.). Přijetí novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
13 Děkuji za pozornost Ing. Ivo Toman, MBA