Poradenský proces a poradenské služby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Středisko podpory poradenských služeb
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kariérové poradenství
Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen?
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Nabídka personálních služeb
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení aneb Cesta ke kvalitě PhDr. Ivana Shánilová, manažerka aktivity.
Vize zaměstnavatelů o nastartování systému CŽU Model SR, NSP, NSK a zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání.
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Hodnocení škol a školských zařízení
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací v praxi , Pardubice.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Úspěšné strategie k integraci na volném trhu práce Wien Work Jobmanagement Wien Work Arbeitsassistenz.
Didaktické prostředky
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Poradenství poskytované úřady práce.  Poradenství pro zaměstnavatele  Výběr uchazečů  Poskytování informací  Další  Poradenství pro nezaměstnané.
aneb Assessment Centre a Development Centre
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
NKK Praha CAF-Externí zpětná vazba ověření efektivního fungování úřadu Mgr.Stanislav Loskot, MBA Mgr.Stanislav Loskot, MBA AQE advisors a.s.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
PODPORA UČITELE Individuální projekt národní Garant projektu: Odbor 22 MŠMT.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Didaktické prostředky
Základní informace k ŠAP a PA
Struktura poradenského procesu
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Cyklus kvality z pohledu kariérového poradenství
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Kariérové poradenství a podnikavost
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Transkript prezentace:

Poradenský proces a poradenské služby Pavel Beňo, PhDr. Práce & vztahy E-mail: 222711362@praceavztahy.cz

Poradenství je … … aktivita, která v sobě soustřeďuje: Poskytování informací (inform. giving) Nabízení doporučení (advice) Vedení (guidance) a Poradenství v užším slova smyslu (counselling) Watts, 1966

Poradenské vedení… Je něco více než „face to face“ interview! 14. prvků-činností v poradenství: Informování (informing) Poskytování rad (advicing) Hodnocení (assessing) Učení (teaching) Zmocňování (enabling) Podporování – hájení (advocating) Navazování kontaktů (networking)

Poradenské vedení… 14. prvků-činností v poradenství (pokrač.): 8. Poskytování zpětné vazby (feeding back) 9. Řízení (managing) 10. Inovace / změna systému (systém change) 11. Usměrňování (signposting) 12. Mentorování (mentoring) 13. „Ochutnávky“ – pracovních zkušeností či výuky (sampling work experience or learning tasters) 14. Další / doplňující sledování (following up)

Poradenské služby & proces Smyslem poradenských služeb a poradenského procesu je podpora autonomie podpora kvality života podpora osobního růstu uschopňování k řízení vlastního života

Podpora vs. péče Podpora = intervence směrující k získání či udržení autonomie a začlenění do olečnosti. Péče = intervence orientovaná na úlevu od nepříjemných prožitků bez zaměření na změnu ve směru větší autonomie

Výchozí model … TRH PRÁCE CÍLOVÁ INFORMAČNÍ SKUPINA A PORADENSKÉ SLUŽBY Z pohledu CŽU je potřeba tento model rožšířit! - Co navrhujete?

Uživatelé & klienti poradenských služeb Uživatelé: lidi, organizace, sdružení ..., kteří potencionálně mohou využívat porad. služby Klienti: osoby, které projeví zájem o PS Úkolem poradenských služeb je pomoci klientovi k jeho optimálnímu uplatnění a reálné orientaci ve společnosti.

Legislativa… Národní program rozvoje vzdělávání – tzv. Bílá kniha (MŠMT 2001) Zákon č. 561/2004 Sb. – Školský zákon Zákon č. 435/2004 Sb. (Profesní a kariérové poradenství - role ÚP) Zákon č. 317/2005 Sb. o dalším vzděl. a kariér. systému pedagog. pracovníků - Zákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání… - Zák.č. 179/2006 Sb. Usnesení vlády č. 761 ze dne 11.7.2007

Co je poradenský proces? Poradenský proces charakterizujeme jako snahu o cílenou změnu činností – hlavních i podpůrných -tzn. změnu jistého procesu. Taková změna se neobejde bez rozpoznání problému návrhů řešení implementace (zavedení) do praxe.

Strategie poradenského procesu Poradenský proces má zpravidla tyto fáze: Fáze plánování Fáze realizace Fáze ověřování

Fáze PP dle LIPPITa (1977) F. kontaktu, navazování a budování vztahu / vztahů F. formulování kontraktu („smlouvy“) a budování pracovního vztahu F. plánování cílů a kroků řešení problému (usilování o změnu) F. provedení a kontinuita úsilí

Fáze PP dle ELFGEN & KLAIE (1977) Identifikace problémové oblasti Strukturace problému Popis/stanovení cíle (cílů) PP Plán provedení Sestavení kontraktu Sběr informací Zpracování informací

Fáze PP dle ELFGEN & KLAIE (1977) - 2 část 8. Generování možností/alternativ řešení 9. Posouzení možností/alternativ řešení 10. Prezentace výsledků a doporučení 11. Implementace 12. Realizace

Fáze PP dle KOENIG & VOLMER (1996) Orientace Vyjasňování Změna Ukončení

Fáze PP dle KOENIG & VOLMER (1996) - pokrač. Fáze ORIENTACE (1.) Společně definovat P-situaci a P-proces - Problém klienta (zadavatele) Odpovědnost klienta za řešení problému Podpůrná funkce poradce Možnost klienta akceptovat či odmítat návrhy poradce Určení formy poradenství (expertní, procesní, porady typu lékař/pacient …)

Orientační Fáze PP (Koenig & Volmer) Klíčovou formou je poradenský rozhovor! Kromě vzájemného poznávání zde klient očekává obvykle vhodnou nabídku : Zda a jakým způsobem bude podporován? Obě strany mají možnost PP odmítnout! Nestane-li se tak, mělo by dojít k uzavření KONTRAKTU. Zde by mělo být uvedeno: Téma, cíl, rámcové podmínky, čas (termín) povinnost mlčenlivosti, atp. .

Orientační Fáze PP - pokrač. (Koenig&Volmer) Další důležité otázky: V čem jsou těžiska poraden. procesu? Vidí to obě dvě strany stejně? Jaké služby a v jaké kvalitě nabízí poradce a jaký rozpočet zde má klient k dispozici ? Jak bude probíhat komunikace mezi poradcem a klienten v průběhu PP? Kontrakt má být jednoznačný a závazný!

Fáze PP dle KOENIG & VOLMER (1996) - pokrač. Fáze VYJASŇOVÁNÍ (2.) objasnění situace klienta (ptáme se na problém, cíl, příp. i na řešení, která již byla…) 2 významné aspekty: a) klient prezentuje svůj subjektivní názor b) subjektivita = omezené vidění možností (Problémy nejsou rozpoznány ani akceptovány.) Poradce je průvodcem k jinému vidění reality! (Instrumenty: fokusování, dotazování, zrcadlení..)

Fáze PP dle KOENIG & VOLMER (1996) - pokrač. Fáze ZMĚNY (3.) cílem je rozvoj a diskuse nových možností řešení termíny změn určuje pouze klient! pouze připravený klient je otevřený novým možnostem řešení a změna se může uskutečnit…

Fáze změny (3.) v PP - pokrač. dle Koenig&Volmer F. změny má 2 centrální témata: Sběr nových řešení (vše: možná řešení) Posouzení a zhodnocení takových možností řešení. (Role externích poradců – procesních expertů - je u takové činnosti důležitá!)

Fáze PP dle KOENIG & VOLMER (1996) - pokrač. Fáze UKONČENÍ (4.): cílem je předložení výsledku úspěch je měřitelný v tom, do jaké míry bylo nalezeno vhodné řešení řešení má být natolik konkrétní, aby jej klient mohl využít ve své praxi na konci procesu je opět kontrakt nyní ale klienta se sebou samým!