I. Soustava českých hlásek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zdvojené souhlásky Mgr. Lenka Venclová 2008.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBO Ř ANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_32_INOVACE_181_SAMOHLÁSKY Téma: ROZD Ě LENÍ.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Rozdělení hlásek DUM 14/1.
SLOVNÍ PŘÍZVUK a ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Píšeme n - nn Český jazyk 2. stupeň
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Český jazyk 1. ročník Čtení - doplňovačky.
Psaní i,í, y, ý po měkkých a tvrdých souhláskách
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST Mgr. Michal Oblouk.
Zvuková stránka věty Spisovná výslovnost.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zvuková podoba věty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Hlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.01 Název pro školu:
Zvuková stránka jazyka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ7_01 Sada DUMČeský jazyk 7 Předmět Český jazyk Název materiáluRozdělení hlásek Anotace Materiál je určen.
Zvuková stránka jazyka
Český jazyk – 2.ročník „Slovo, slabika, hláska, písmeno“
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Zvuková stránka jazyka
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
F ONETIKA 2. Č ESKÁ ABECEDA Abeceda: A, B, C, Č, D, Ď, E, F, G, H, CH, I, J, K, L, M, N, Ň, O, P, Q, R, Ř, S, Š, T, Ť, U, V, W, X, Y, Z, Ž Česká písmena:
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Samohlásky a souhlásky
Český jazyk Přehled dělení hlásek- samohlásky a souhlásky 3. ročník ZŠ praktická Mgr. Lenka Šťovíčková 32_INOVACE-04-sada 2-17 Projekt ZŠ, MŠ a PrŠ Karlovy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.9 Předložky a předpony Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiáluVY_32_INOVACE_III_Cj1_17 AutorDaniela.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
Mgr. Zbyněk Zeman, ZŠ a MŠ Staré Hobzí
Digitální učební materiál
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640 Autor: Mgr. Helena Roflíková Název:VY_32_INOVACE_09_I.Čj4_HLÁSKOSLOVÍ Téma: Hláskosloví Název.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
VY_32_INOVACE_Mat_III_09 Párové souhlásky znělé/neznělé
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Vy_32_Inovace_51_Zdvojené souhlásky
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Anotace: prezentace slouží k procvičování rozdělení hlásek a druhů vět
VY 32 INOVACE 361.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA NEDOMICE, okres Mělník
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_ Český jazyk
Český jazyk 3 Opakování 2. třídy.
Autor: Mgr. Ľubica Čambálová
SAMOHLÁSKY A SOUHLÁSKY
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
VY_32_INOVACE_17_ČESKÝ JAZYK 2.ROČNÍK_SLABIKY VE SLOVECH
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

I. Soustava českých hlásek 1. samohlásky 2. souhlásky a) souhlásky znělé a neznělé b) spodoba znělosti c) zdvojené souhlásky II. Slovní přízvuk III.Pauza

Čeština má zpravidla pro každou hlásku jedno písmeno. NAŠE PÍSMO JE H L Á S K O V É

součástky řeči, které rozlišujeme sluchem. Hlásky jsou nejmenší součástky řeči, které rozlišujeme sluchem. V písmu je označujeme písmeny.

Z nich se skládají slova Hlásky jsou základní zvuky lidské řeči. Z nich se skládají slova slovo koberec hlásky - k, o, b, e, r, e, c,

POZOR! POZOR! POZOR! HLÁSKU vyslovujeme PÍSMENO píšeme

POZOR! POZOR! POZOR! 1 hláska se výjimečně označuje 2 písmeny i/y i/y

odpovídat jedné hlásce Jedno písmeno nemusí odpovídat jedné hlásce 5 písmen píšeme pěkná vyslovujeme [pjekná] 6 hlásek

Dělení hlásek z hlediska pravopisu: samohlásky souhlásky ? ?

-volný průchod samohlásky souhlásky -výdechový výdechového proudu -dají se zpívat - (tóny) -ústa jsou otevřena -výdechový proud naráží na překážku -nedají se zpívat-(šumy) -ústa jsou přivřena

Samohlásky

SAMOHLÁSKY i/í u/ú e/é o/ó a/á KRÁTKÉ DLOUHÉ

Doplň správně čárky nad samohláskami:

Jaro se ohlasilo teplymi, skoro letnimi dny. Sněhova pole se zmenšovala a kolem nich rozkvetly drobne fialove květy prvosenek.

Jaro se ohlásilo teplými, skoro letními dny. Sněhová pole se zmenšovala a kolem nich rozkvetly drobné fialové květy prvosenek.

Snih rychle tal a zustaval ležet jen ve stržich, v roklich a při upati stěn, kam slunce neproniklo od rana do večera.

Sníh rychle tál a zůstával ležet jen ve stržích, v roklích a při úpatí stěn, kam slunce neproniklo od rána do večera.

vysavač ...... pořadatel ... jazýček ....... pytlačit......... Uveď některé odvozené slovo, v němž došlo ke změně délky samohlásky : vysavač ...... pořadatel ... jazýček ....... pytlačit.........

vysavač ...... vysávat pořadatel ... pořádat Uveď některé odvozené slovo, v němž došlo ke změně délky samohlásky : vysavač ...... pořadatel ... jazýček ....... pytlačit ....... vysávat pořádat jazyk pytlák

dárek ..... knížka .... ptačí ....... ctitel ....... Uveď některé odvozené slovo, v němž došlo ke změně délky samohlásky : dárek ..... knížka .... ptačí ....... ctitel .......

dárek ..... knížka .... ptačí ....... ctitel ....... darovat kniha Uveď některé odvozené slovo, v němž došlo ke změně délky samohlásky : dárek ..... knížka .... ptačí ....... ctitel ....... darovat kniha pták ctít

Doplň u, ú, ů : Pomalu sestoupil do -dolí. Letos byla dobrá -roda. Narýsuj pravo-hlý troj-helník.

Doplň u, ú, ů : Pomalu sestoupil do údolí. Letos byla dobrá úroda. Narýsuj pravoúhlý trojúhelník.

Doplň u, ú, ů : Studuje na pr-myslové škole. Stál tam rozviklaný st-l. Přidej tam ještě s-l.

Doplň u, ú, ů : Studuje na průmyslové škole. Stál tam rozviklaný stůl. Přidej tam ještě sůl.

suk, s-k, s-k, s-k, lék, l-k, l-k, l-k, Změna samohlásky může změnit význam slova. Změň pouze samohlásku. suk, s-k, s-k, s-k, lék, l-k, l-k, l-k,

suk, sek, sok, sak, lék, luk, lak, lok, Změna samohlásky může změnit význam slova. Změň pouze samohlásku. suk, sek, sok, sak, lék, luk, lak, lok,

vzniká spojením dvou samohlásek v jedné slabice DVOJHLÁSKA vzniká spojením dvou samohlásek v jedné slabice

DVOJHLÁSKA v českých slovech: ou ve slovech přejatých: au eu

které patří do různých slabik. Rozliš, kdy jde o dvojhlásku ou a kdy o spojení samohlásek o a u, které patří do různých slabik.

poučovat, poutník, vroubek, zoubek, chloupek, pouze, pousmát se, zoufat, koukat, doučovat,

poučovat, poutník, vroubek, zoubek, chloupek, pouze, pousmát se, zoufat, koukat, doučovat,

poučovat, poutník, vroubek, zoubek, chloupek, pouze, pousmát se, zoufat, koukat, doučovat,

nouzový, zoufalá, poukazovat, ouško, pouze, pouzdro, pouvažovat, poučka, poutač, pouliční,

nouzový, zoufalá, poukazovat, ouško, pouze, pouzdro, pouvažovat, poučka, poutač, pouliční,

nouzový, zoufalá, poukazovat, ouško, pouze, pouzdro, pouvažovat, poučka, poutač, pouliční,

Souhlásky

b,c,č,d,ď,f,g,h,ch,j,k,l, m,ň,ň,p,r,ř,s,š,t,ť,v,z,ž SOUHLÁSKY 25 souhlásek v češtině b,c,č,d,ď,f,g,h,ch,j,k,l, m,ň,ň,p,r,ř,s,š,t,ť,v,z,ž ch = c + h - spřežka x, g, w - v přejatých slovech

Záměnou souhlásky se změní význam slova: láska................... les........................

láska.........páska les............. pes Záměnou souhlásky se změní význam slova: láska.........páska les............. pes

i/í y/ý tvrdé měkké obojetné i/í-y/ý b,f,l,m,p,s,v,z, Z pravopisného hlediska rozlišujeme souhlásky: i/í měkké ž,š,č,ř,c,j,ď,ť,ň, y/ý tvrdé h,ch,k,r,d,t,n, obojetné b,f,l,m,p,s,v,z, i/í-y/ý

Cvičení: Doplň i/í - y/ý

Doplň i/í - y/ý: Žák nab-l velké zručnosti. Komáři jsou nepříjemný hm-z. Zlé časy m-nuly. P-řit se znamená červenat se.

Doplň i/í - y/ý: Žák nabyl velké zručnosti. Komáři jsou nepříjemný hmyz. Zlé časy minuly. Pýřit se znamená červenat se.

Doplň i/í - y/ý: Hvězdy se krásně třp-tily. Sněhu b-lo po kolena. Děti tropily pov-k. Ch-til se do nal-čené pasti.

Doplň i/í - y/ý: Hvězdy se krásně třpytily. Sněhu bylo po kolena. Děti tropily povyk. Chytil se do nalíčené pasti.

Doplň i/í, y/ý : Četl pověst o s-lném Bivojovi. Jez do polos-ta, p-j do polop-ta.

Doplň i/í, y/ý : Četl pověst o silném Bivojovi. Jez do polosyta, pij do polopita.

Doplň i/í, y/ý : Pep-k tvořil zdrobnělá slova: lep-tko, krup-čka, slep-čka, kap-čka, s-tečko, s-náček, op-čka, p-rko, pap-rek, s-reček.

Doplň i/í, y/ý : Pepík tvořil zdrobnělá slova: lepítko, krupička, slepička, kapička, sítečko, synáček, opička, pírko, papírek, sýreček.

Doplň i/í, y/ý : P-cha předchází pád. Dříve dm-chali kováři do výhně kovářským měchem, dnes mají elektrické dm-chalo.

Doplň i/í, y/ý : Pýcha předchází pád. Dříve dmýchali kováři do výhně kovářským měchem, dnes mají elektrické dmýchalo.

Doplň i/í, y/ý : I z malého sem-nka vyroste vel-ký strom. Ve stínu košatých l-p stál nevelký ml-n.

Doplň i/í, y/ý : I z malého semínka vyroste veliký strom. Ve stínu košatých lip stál nevelký mlýn.

Doplň i/í, y/ý : Eva přinesla l-hový kahan. M- se nebojíme práce. Z p-tláka je nejlepší hajný.

Doplň i/í, y/ý : Eva přinesla lihový kahan. My se nebojíme práce. Z pytláka je nejlepší hajný.

Zopakuj si vyjmenovaná slova !!!

Spodoba znělosti

SPISOVNÁ a NESPISOVNÁ VÝSLOVNOST SPODOBA ZNĚLOSTI

1. znělé 2. neznělé Podle činnosti hlasivek : (hlasivky se rozkmitají) (hlasivky se nerozkmitají)

Spodoba znělosti

Cvičení: Doplň souhlásku

Doplň: su-, bu-, zu-, pá-, tu-ka, me- zna-, sklá-ka,

Doplň: sud, buk, zub, páv, tužka, med, znak, skládka,

Doplň: lů-ko, osu-ka, lá-ka, sá-ka, pá-ka, ta-ka,

Doplň: lůžko, osuška, láska, sázka, páska, taška,

Doplň: nů-ky, stu-ka, ma-ka, ostro-, le-, ka-, lo-,

Doplň: nůžky, stužka, maska, ostrov, lev, kaz, loď,

Doplň: silný mrá-, hradní strá-, milý úsmě-,

Doplň: silný mráz, hradní stráž, milý úsměv,

Doplň: bílý sní-, český náro-, chutný obě-,

Doplň: bílý sníh, český národ, chutný oběd,

Doplň: železná mří-, závo- v běhu, starý paře-,

Doplň: železná mříž, závod v běhu, starý pařez,

Zdvojené souhlásky a souhláskové skupiny

Zdvojené souhlásky se objevují, když je jedna souhláska součástí kořene a druhá patří předponě nebo příponě.

STAVBA SLOVA předpona kořen přípona koncovka

STAVBA SLOVA předpona kořen přípona koncovka

Porovnej: poddůstojník oddechnout

Porovnej: d pod důstojník d od dechnout d d

Přípony -ný, -ní okno nn okenní

Přípony -ný, -ní okn o oken+ní přípona kořen

slunce slunný nn

slun ce slun + ný kořen přípona

cena cenný nn

Cvičení: Doplň -n- nebo -nn-

Spontá---í nadšení pominulo. Ra---é brambory jsou drahé. Doplň -n- nebo -nn- : Spontá---í nadšení pominulo. Ra---é brambory jsou drahé.

Spontánní nadšení pominulo. Rané brambory jsou drahé. Doplň -n- nebo -nn- : Spontánní nadšení pominulo. Rané brambory jsou drahé.

Natíral oke---í rámy. Kytara je stru---ý nástroj. Doplň -n- nebo -nn- : Natíral oke---í rámy. Kytara je stru---ý nástroj.

Doplň -n- nebo -nn- : Natíral okenní rámy. Kytara je strunný nástroj.

Podal souhr---ý výklad. Doplň -n- nebo -nn- : Vi--ík byl potrestán. Podal souhr---ý výklad.

Doplň -n- nebo -nn- : Viník byl potrestán. Podal souhrnný výklad.

Doplň: Nejce---ější poštovní známky máme uloženy v ochra---ých sáčcích.

Doplň: Nejcennější poštovní známky máme uloženy v ochranných sáčcích.

Doplň: Muchomůrka zelená je naše ne---edovatější houba. Odpoledne se ro---ářilo slunce.

Doplň: Muchomůrka zelená je naše nejjedovatější houba. Odpoledne se rozzářilo slunce.

Doplň: Obdivovali jsme na ra---ích ladnost jejich letu. Sestavovat modely je náročná či---ost.

Doplň: Obdivovali jsme na raccích ladnost jejich letu. Sestavovat modely je náročná činnost.

Doplň: Často používáme dvo---azyčný slovník. Babi---ina tvář se ro---ářila.

Doplň: Často používáme dvojjazyčný slovník. Babiččina tvář se rozzářila.

SLABIKA

Slova dělíme na slabiky, samohláska (dvojhláska) SLABIKA Slova dělíme na slabiky, jejichž základem je samohláska (dvojhláska) nebo slabikotvorná souhláska r, l .

Rozděl slova na slabiky:

vysílají vy-sí-la-jí

nekonečný ne-ko-neč-ný

ně-ko-li-ka-ná-sob-ný

nerozebírejme ne-ro-ze-bí-rej-me

přísudek pří-su-dek

Čím je zajímavá pohádka „CHLAP, DĚD, VNUK a HROB“ od Jana Wericha?

Žil kdys kdes chlap. Dá se říct též kmán, jak kdo chce. Já ho zvu chlap. Nu a on krad ten chlap. Krad, co moh a kde moh. Zvlášť, když měl hlad. …………………... Správně! V celé pohádce najdeš pouze jednoslabičná slova.

SLOVNÍ PŘÍZVUK

SLABIKA a) přízvučná -vyslovena větší silou b) nepřízvučná

PŘÍZVUK V českých slovech je přízvuk hlavní na první slabice

na pole, za zahradou, PŘÍZVUK Ve spojení jednoslabičné předložky se jménem se přízvuk přesouvá na předložku. na pole, za zahradou,

mimo křižovatku PŘÍZVUK Ve spojeních dvojslabičné předložky se jménem nemá dvojslabičná předložka hlavní přízvuk mimo křižovatku

nenasycený PŘÍZVUK Trojslabičná a víceslabičná slova mají na liché slabice vedlejší přízvuk (slabší) nenasycený

Podtrhni slovní přízvuk: z důvodu bezpečnosti na cestě v obci

Podtrhni slovní přízvuk: mezi řidiči kolem školy

Podtrhni slovní přízvuk: vedle přechodu pro chodce

Podtrhni slovní přízvuk: bez problémů kolem lesa

Podtrhni slovní přízvuk: Naše oči bloudily po známé krajině.

Podtrhni slovní přízvuk: Naše oči bloudily po známé krajině.

Na řece pluly vory. Čápi nám letěli nad hlavami. Podtrhni slovní přízvuk: Na řece pluly vory. Čápi nám letěli nad hlavami.

Na řece pluly vory. Čápi nám letěli nad hlavami. Podtrhni slovní přízvuk: Na řece pluly vory. Čápi nám letěli nad hlavami.

Větu členíme na větné úseky. Mezi úseky vznikají přestávky - PAUZY

PROČ vznikají pauzy ? 1. musíme se nadechnout 2. lépe pochopíme obsah věty

Čím pomalejší tempo- tím děláme kratší úseky. Záleží na tempu ? Čím pomalejší tempo- tím děláme kratší úseky. Čím rychlejší tempo- tím děláme delší úseky.

Důraz

Důraz je zesílený slovní přízvuk

Větný přízvuk chceme zdůraznit některé slovo ve větě. = přízvuk, kterým chceme zdůraznit některé slovo ve větě.

klademe důraz zpravidla na konec věty. 1. V psaném projevu klademe důraz zpravidla na konec věty. Silněji slovo zdůrazníme, posuneme-li dané slovo na začátek věty.

klademe důraz na kterékoliv slovo ve větě 2. V mluveném projevu klademe důraz na kterékoliv slovo ve větě bez změny slovosledu.

S R O V N E J ! Půjčím Janě nové šaty.

S R O V N E J ! Půjčím Janě nové šaty. Janě půjčím nové šaty. Nové šaty půjčím Janě. Mění se postoj mluvčího ke skutečnosti.

Tempo pauzy

Tempo musí být přiměřené V mluveném projevu dbáme na tempo řeči. Tempo musí být přiměřené obsahu a posluchači.

Díky tomu lépe porozumíme S tempem souvisí pauzy. Správným kladením pauz členíme projev na úseky, které spolu obsahově souvisí. Díky tomu lépe porozumíme obsahu projevu.

zvláště na konci věty I N T O N A C E =změna výšky hlasu- a) stoupavá b)klesavá c) stoupavě klesavá

Jednotlivé druhy vět podle postoje mluvčího mají svou melodii= intonaci. V písmu tuto melodii naznačují interpunkční znaménka . ? !

Na konci oznamovacích vět klesáme hlasem VĚTA OZNAMOVACÍ O synovi neměla zprávy. Na konci oznamovacích vět klesáme hlasem melodie klesavá

Melodie na konci mírně klesá a pak stoupá VĚTA TÁZACÍ - zjišťovací Půjdeš se mnou do kina? Melodie na konci mírně klesá a pak stoupá melodie stoupavá

Melodie na konci stoupá a pak klesá VĚTA TÁZACÍ -doplňovací Kde jste včera večeřeli ? Melodie na konci stoupá a pak klesá melodie stoupavě klesavá

melodie stoupavě klesavá VĚTA ROZKAZOVACÍ Pišme! melodie stoupavě klesavá

Melodie na konci stoupá VĚTA PŘACÍ Kéž bychom měli volno! Melodie na konci stoupá a pak klesá melodie stoupavě klesavá

Melodie na konci stoupá VĚTA ZVOLACÍ To je nádhera! Melodie na konci stoupá a pak klesá melodie stoupavě klesavá

Zavolal ti večer? Zavolej mi večer !

Zavolal ti večer? Zavolej mi večer !

TEST

Pozorně si přečti text a vyber správnou odpověď. Pokud neznáš odpověď, klikni na červený domeček. Dozvíš se správnou odpověď.

1. České samohlásky jsou: a) dlouhé b) krátké c) znělé a neznělé

2. Čeština má: a) 25 souhlásek b) 26 souhlásek c) 27 souhlásek

3.Mezi párové znělé a neznělé souhlásky nepatří: a) t - d b) p - b c) t - ť

4. Kolik hlásek a písmen je ve slově SVĚDOMITÁ: a) 10 písmen a 9 hlásek b) 9 písmen a 10 hlásek c) 8 písmen a 10 hlásek

5. Kolik neznělých souhlásek je ve slově ZPRÁVA: a) 1 b) 2 c) 3

6. Ve kterých slovech dochází ke spodobě znělosti? a) zpěvák b) mravenec c) loďka

7. Ve kterém slově se jedná o dvojhlásku „ou“? a) nouze b) poukázat c) pouzdro

8. Hlavní přízvuk v českých slovech je: a) na druhé slabice b) na první slabice c) je pohyblivý

9. Ve spojení jednoslabičné předložky s následujícím slovem: a) přízvuk zůstává na 1. slabice b) přízvuk se přesouvá na předložku c) přízvuk se ruší

a) mezi topoly 10. Poznáš správně označený b) mezi topoly přízvuk? a) mezi topoly b) mezi topoly c) mezi topoly

1. České samohlásky jsou: a) dlouhé b) krátké správná odpověď

2. Čeština má: a) 25 souhlásek správná odpověď

3.Mezi párové znělé a neznělé souhlásky nepatří: c) t - ť správná odpověď

ě 4. Kolik hlásek a písmen je b) 9 písmen a 10 hlásek [svjedomitá] ve slově SVĚDOMITÁ: b) 9 písmen a 10 hlásek [svjedomitá] ě správná odpověď

5. Kolik neznělých souhlásek je ve slově ZPRÁVA: a) 1 ZPRÁVA správná odpověď

6. Ve kterých slovech dochází ke spodobě znělosti? a) zpěvák c) loďka správná odpověď

7. Ve kterém slově se jedná o dvojhlásku „ou“? a) nouze c) pouzdro správná odpověď

8. Hlavní přízvuk v českých slovech je: b) na první slabice správná odpověď

9. Ve spojení jednoslabičné předložky s následujícím slovem: b) přízvuk se přesouvá na předložku správná odpověď

10. Poznáš správně označený přízvuk? b) mezi topoly správná odpověď