ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Světoví hudební skladatelé
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Wolfgang Amadeus Mozart
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Joseph Haydn rakouský hudební skladatel často označován jako
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
René Descartes: "Myslím, tedy jsem."
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ HUDEBNÍHO KLASICISMU
Klasicismus v evropské hudbě
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Klasicismus.
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_08 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
W. A. MOZART geniální hudební skladatel
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_28_Antonín Dvořák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Klasicismus v evropské hudbě -žáci se naučí charakteristické rysy evropského.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/11
Joseph Haydn.
CESTA Z PRAVĚKU KLASICISMUS
Test k ověření znalostí z HV
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hudba Test Poslech POJMY
Název školy: Základní škola Netvořice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/20
Klasicismus
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Joseph Haydn AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: Základní škola Netvořice
Transkript prezentace:

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Miloslav Bubeníček Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEH_0318 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečný odborný základ Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh18. Franz Joseph Haydn - dílo Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaSymfonie, koncert, sonáta, oratorium, mše Datum24. leden 2014– datum ověření ve výuce

Anotace Text s názvem Franz Joseph Haydn – dílo slouží jako pomocný text při výuce předmětu dějiny hudby na konzervatoři. Předpokládá se doplnění informací výkladem pedagoga, ale lze jej použít jako vstupní osnovu pro další samostudium studentů.

Franz Joseph Haydn - dílo

Dílo Josepha Haydna je rozsáhlé, byl to skladatel pracovitý a pilný. Za svůj život napsal na 2000 skladeb. Na jeho symfoniích můžeme sledovat vývoj této formy. Navazoval na Carla Philippa Emanuela Bacha, jeho pozdní symfonie jsou pak vzorem pro Beethovena a rané romantiky. Možnost práce s orchestrem po celý život – a také jeho životní optimismus – znamenala stálé hledání a experimentování a kombinacemi nástrojů, s využitím jejich možností, to vše s humorem a hudebním vtipem. Podobná situace je pak u smyčcového kvartetu, kde se od virtuózních prvních houslí propracovává k technicky vyrovnaným a rovnoprávným partům. Zde opět nalézáme vliv na Beethovena a další skladatele. Typická je Haydnova melodika s vlivy lidové hudby.

Skladby J. Haydna se vyznačují jednotou celku, citem pro proporce. Logicky rozvíjí témata a bravurně využívá možností tematické práce. V orchestru dovedl využít zvláštnosti jednotlivých nástrojů, používal malý klasický orchestr, jehož obsazení ustálil takto: 2 flétna, 2 hoboje, 2 fagoty, 2 lesní rohy, 2 trubky, 2 tympány a smyčcové kvinteto.

Instrumentální hudba Symfonie - celkem napsal 104 symfonií -první symfonie vznikla v roce 1759 ve službách hraběte Morzina, proto má podtitul Lukavická -poslední symfonii napsal v roce na symfoniích lze sledovat vývoj této formy od předklasické sinfonie až po nejdokonalejší typ klasické symfonie.

Nejvýznamnější Haydnovy symfonie: -šest pařížských symfonií pro velký orchestr z roku Symfonie č. 92 G dur „Oxfordská“ -12 londýnských symfonií, z nich například Symfonie č. 94 G dur „S úderem kotlů“ Symfonie č. 101 D dur „Hodiny“ Symfonie č. 103 Es dur „S vířením kotlů“ K nejznámějším patří Symfonie č. 45 fis moll „Na odchodnou“.

Komorní hudba Smyčcové kvartety -psal je po celý život, celkem asi 80 kvartetů -první smyčcový kvartet napsal v roce 1755, poslední roku zpočátku měly první housle funkci koncertantní, další nástroje doprovodnou -ve vrcholných kvartetech bylo dosaženo nástrojové vyváženosti

-u pozdních skladeb sledujeme vliv Mozarta -vedle homofonie se objevuje i složitá polyfonie. Nejvýznamnější díla: Sonnenquartette (1771) Russische Quartette (1781) – z nich je nejznámější „Skřivánčí“ D dur „Ptačí“ C dur „Císařský“ G dur. Vedle kvartetů je J. Haydn také autorem dvou klavírních trií v tóninách C dur a G dur.

Oratoria -tvoří třetí vrchol Haydnovy tvorby -první, Il ritorno di Tobia, je z roku zřejmě nejvýznamnější z celé jeho tvorby je Stvoření (1798) a Roční období (1801)

Opery -tato oblast Haydnovy je málo hraná, proto málo známá -nevýhoda: neměl dramatické cítění -v operách je citovost a ukazuje smysl pro humor -nejznámější jsou: Lékárník (buffa, 1768) Svět na Měsíci (1777) Armida (seria, ) Pravá vytrvalost (seria1777-8)

Další díla -pašijová kantáta Sedm slov Vykupitelových (1796) -mše, jsou to spíše duchovní koncerty: Mariacellská mše (1782) Paukenmesse C dur Theresienmesse B dur -20 klavírních koncertů -9 houslových koncertů -5 violoncellových koncertů, dnes se hraje D dur a C dur -Koncert pro trubku Es dur -Koncert pro hoboj C dur.

Dílo je velmi rozsáhlé a vystihuje Haydnův charakter. Pravé novátorství u něj nenajdeme, ale novinky té doby dokázal převzít, zpracovat a dál rozvíjet. Dalším rysem jeho povahy byl smysl pro humor, příkladů v jeho skladbách najdeme mnoho. Dnes je skladatelem, jehož odkaz zřejmě teprve začínáme chápat a rozumět mu.

Doporučený poslech 1.Symfonie G dur „S úderem kotlů“ 2.Smyčcový kvartet D dur „Skřivánčí“, 1. věta 3.Ukázka z oratoria „Stvoření“

Otázky k ověření znalostí 1. Kolik symfonií Haydn napsal a čím jsou významné? 2. Pro jaké nástroje zkomponoval koncerty? 3. Psal Haydn opery?

Doporučená literatura 1. Smolka, Jaroslav: Dějiny hudby, TOGGA, Praha Šafařík, Jiří: Dějiny hudby I., Votobia Šišková, Ingeborg: Dějiny hudby IV Klasicismus, Euromedia Group - Ikar, Praha 2012