Ing. Bc. Milan Svojanovský

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dobrovolníci v sociálních službách
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
Dobrovolnická činnost v Domově Sue Ryder Příklad dobré praxe
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Audit IT procesů ve FNOL
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Přínos dobrovolnického programu pro onkologické pacienty
INVY – International Voluntary Year PŘÍKLAD DOBRÉ PRAXE - PROJEKT Z OBLASTI MLÁDEŽE – SLEZSKÁ DIAKONIE.
Pomáháme dětem vkročit do života PROJEKT KÁMOŠ. Nejpřirozenější prostředí pro dítě je rodina.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
Komunitní terénní centrum Psychiatrické nemocnice Bohnice
Vzdělávání supervizorů pro potřeby sociálních služeb poskytovaných v MSK Závěrečná konference k individuálnímu projektu „Podpora vzdělávání a supervize.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Zajišťování kvality, garance kvality Středisko rané péče SPRP České Budějovice Mgr. Martina Papoušková.
SOCIÁLNĚ TERAPEUTICKÉ DÍLNY MPSV
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Příprava pracovníků v Tanex,PLASTY a.s. Ing. Dana Spejchalová, Ph.D.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Centrum pro rodinu a sociální péči o.s. 1.
Představuje pilotní projekt s názvem POLIS. ... je sociálně preventivní pilotní projekt... zkušební doba 18 měsíců... spolufinancován Evropským sociálním.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výstupy z Úvodního semináře
Sdružení Podané ruce, o.s.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Komunikace mezi generacemi
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Rozvoj a vedení týmu.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
OBHAJOBA BAKALÁŘSKÉ DIPLOMOVÉ PRÁCE
Centrum pro rodinu a sociální péči o.s. 1.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
BIOGRAFIE 2016 Projektové domy
Cíle projektu a projektové aktivity Aktivity na národní úrovni  Podpora Národní pracovní skupiny v práci na  Národním akčním plánu ochrany práv dětí.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Prezentace služeb Komunitní plánování Litomyšl
PEČOVATELSKÉ CENTUM PRAHA 7 Domov Svojšice Realizace systému profesního vzdělávání v Domově Svojšice.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Aktivita je součástí individuálního projektu Služby sociální prevence v Královéhradeckém kraji ( Projekt.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Domov pro osoby se zdravotním postižením
Síť Mateřských center o.s.
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Výstupy pracovních skupin
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Revize standardů a inspekcí
Transkript prezentace:

Ing. Bc. Milan Svojanovský Zkušenosti s vývojem, formami a výsledky supervize v sociálních službách Ing. Bc. Milan Svojanovský

Centrum pro rodinu a sociální péči o. s. občanské sdružení vzniklo v Ostravě v roce 1993, sociální služby poskytuje od roku 2002, dnes má 3 střediska činnosti: Klub ÁMOS – volný čas a vzdělávání (Černá louka pavilon C) 8 zaměstnanců, 30 lektorů a průvodců (DPP) Středisko RODINA – podpora rodiny skrze přípravu, programy, vzdělávání, pomoc v obtížných situacích, poradenství, mediace aj. 12 zaměstnanců, řada lektorů a dobrovolníků, 1 sociální služba Projekt VÝZVA – 4 sociální služby 16 zaměstnanců (z toho 6 sociálních pracovníků) 35 zaměstnanců jako osobních asistentů cca 50 asistentů odlehčovací služby na DPP cca 50 dobrovolníků v sociálně aktivizační službě velký tým lektorů, supervizorů na DPP

Centrum pro rodinu a sociální péči o. s. Projekt VÝZVA – 4 sociální služby vznikly v letech 2002 - 2005 („na zelené louce“ na základě osobních zkušeností pečujících rodičů) cílová skupina – děti a mladí lidé do 30 (35) let se zdravotním postižením (často imobilní) a jejich pečující rodina OASA osobní asistence – 3 prac., 35 osobních asistentů RESPIT odlehčovací služba – 3 prac., 50 asistentů (DPP) BRÁNA integrační klub – 3 prac., 50 dobrovolníků RODINNÝ PRŮVODCE – 4 prac.

Konkrétní formy supervize, o kterých budu mluvit 1. Supervize individuální - osobní asistenti 2. Intervize individuální - osobní asistenti 3. Supervize individuální - ostatní 4. Intervize individuální - ostatní 5. Supervize týmu ve službě 6. Supervize týmu jiná

1. Supervize individuální - osobní asistenti Supervize (a intervize) pro osobní asistenty (od počátku v roce 2002) zpočátku prováděla má žena, bez výcviku, ale s velkou osobní zkušeností, intervizní rozhovor 30 minut 1x měsíčně, velmi důležité při formování osobních asistentů i služby samotné od roku 2003 dosud Mgr. Kateřina Ožanová, psycholog a terapeut, nemá supervizní výcvik, ale velikou zkušenost s naší organizací i cílovou skupinou probíhá individuální supervize pro osobní asistenty 3x ročně 30 minut

1. Supervize individuální - osobní asistenti Nejčastější témata: vztahy asistent x uživatel, as. x nadřízený, as. x škola nespokojenost s tím, jak rodiče postupují v péči. Je školen k tomu, že se do toho nesmí plést, ale vzniká vnitřní napětí. hledání cest, jak dodržovat pracovní pravidla a přitom odžít pocity frustrace, zlosti nebo lítosti udržování hranic, aby mu bylo ve vztazích dobře aby asistent neřešil věci, které mu nepřísluší trénování asertivního způsobu sdělování radí se, jak klienta podpořit např. v nějakém vývojovém kroku někdy i řešení osobních problémů, které mají vliv na práci HLAVNÍ PŘÍNOSY – podpora v řešení vztahově či pracovně náročných situací, prevence syndromu vyhoření, odreagování pracovního napětí

2. Intervize individuální - osobní asistenti probíhá současně se supervizí – 3x ročně, 30 minut provádí – koordinátor služby, sociální pracovník s velikou praxí, sama byla cca 3 roky osobní asistentka Nejčastější témata a hlavní přínosy: co se událo v rodině, ve škole, s čím si neví rady nácvik toho, co a jak říct, jak se zachovat, rozebrání situace dospívání uživatelů – 15-18 let, postavení uživatele a rodičů, změna řízení služby, postavení jednotlivých členů rodiny a služby oproti supervizi je tady úzké propojení se znalostí sociálních služeb, metodik, standardů, co mohou a co ne, nabídka konkrétní pomoci

3. Supervize individuální - ostatní 4 služby ve 4 kancelářích x cca 3 pracovníci, pod jednou střechou 2 – 3 x ročně (1x je povinná), stejný supervizor jako u OA citace z dotazníků: tím, že mám možnost si se supervizorem rozebrat situaci, kterou jsem zrovna řešila, mnohdy sama přijdu na to, jak dál cítím jako důležité vyventilovat své pocity na supervizi vždy jsem si ujasnila svou pozici v organizaci, systém plnění svých povinností z hlediska časového a komunikačního přístup k uživatelům i asistentům – co vše je pro mě únosné a nevede k vyhoření možnost otevření se, dobrá možnost propojení pracovního s osobním životem je dobré, že se jedná o exter. pracovníka, nezatíženého děním a fungováním org. způsob psychohygieny, kdy můžu s nezávislou osobou sdílet věci pracovní, ale i osobní ovlivňující můj pracovní výkon. Prevence syndromu vyhoření. supervizor: hlavní témata jsou převážně vztahy na pracovišti, různá nedorozumění, ponorkové nemoci, nespokojenost s některými kroky vedení, neschopnost sdělovat své potřeby, zvyšování sebe podpory pro zvládání situací

4. Intervize individuální - ostatní pro stejnou skupinu pracovníků – u nás větší tradice než supervize provádí vedoucí projektu VÝZVA, je to podmíněno jeho vyzrálostí a osobností, má „moudrý otcovský přístup“, má „pouze“ mediační výcvik povinně - ve zkušební době 1x, v prvním roce 3x supervize nebo intervize citace z dotazníků: probíráme kroky k odstranění nedostatků, nedorozumění pohled někoho jiného na situaci, odkryly se nové možnosti řešení rychle dostupný v momentech, kdy potřebuji pomoci, poradit, rychlá podpora, mám v něj důvěru využívám kdykoliv, když se nemůžu sama v sobě přes něco dostat – pro osobní růst v rámci pracovních možností vnímám to jako formu péče o mně jako pracovníka prostor na záležitosti, na které se nedostává na poradách – kompetence, atmosféra a vztahy v organizaci, osobní spokojenost v práci, osobní rodinné záležitosti, které práci ovlivňují intervizor: cílem je podpora a povzbuzení na cestě osobního zrání a možnost náhledu druhé osoby na řešení profesních a vztahových situací, jsem po ruce, mohu rychle reagovat, někteří to využívají docela pravidelně

5. Supervize týmu ve službě v rámci týmu služby – cca 3 lidé, 1-2 x ročně v letech 2004 -7 s Mgr. Květou Staňkovou (zvláště u OA) ujasňování pojmů – pořadník uživatelů, individuální plány, formování cílů uživatele, řešení problémových situací, co je a co není OA konzultace standardů a metodik – příprava na dobrovolnou inspekci konzultace problémů mezi OA, uživatelem, školou (integrovaní žáci aj.) v letech 2008-10 s Mgr. Martinou Pastuchovou (i supervizní výcvik) nový směr – společné hledání kompetencí v týmu, stanovení a dodržování hranic, stanovení priorit našemu týmu to hodně pomohlo ujasnit si role a vztahy v týmu určitě přínos pro stmelení týmu a posun služby možnost probrat společné téma, které potřebujeme ve službě řešit témata mnohdy souvisí se standardy kvality vzájemná pomoc zorientovat se v případech, kontaktech s uživateli, které nám byly nepříjemné, sdílení pocitů možnost rozebrat obtížné, „neřešitelné“ situace, které se vracejí supervizor dobře poradil, má nadhled a zkušenosti z praxe

6. Supervize týmu jiná během let jsme podle potřeby absolvovali týmové supervize na různých stupních týmů: pro management Projektu VÝZVA (cca 3 lidé) management VÝZVY + koordinátoři služeb (cca 7-8 lidí) napříč službami – více zástupců služeb (cca 11-12 lidí) pravidla při komunikaci, respektování, vzájemné poznávání, vzájemně si poradit a podporovat se, ujasnění kompetencí stmelení kolektivu (ale není to bez rizika)

Centrum pro rodinu a sociální péči o. s. Závěrem supervize a intervize u nás nenahrazují pracovní porady, máme propracovaný systém pravidelných porad na různých úrovních – plánováno dlouho dopředu, první úterý v měsíci apod. volba supervizora (intervizora) – kombinace předpokladů: supervizní výcvik psycholog, terapeut, inspektor kvality znalost prostředí sociálních služeb osobnost supervizora – pro nás nejdůležitější (finanční dostupnost) Děkuji za pozornost msvojanovsky@prorodiny.cz www.prorodiny.cz Centrum pro rodinu a sociální péči o. s.