Libor Koníček Katedra fyziky Přírodovědecká fakulta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrotechnická měření Osciloskop
Advertisements

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost • V roce 2012 se Střední odborné učiliště zapojilo do Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Environmentální výchova pro základní školu
Hradec Králové – Veletrh nápadů učitelů fyziky.
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
PT – obecná charakteristika
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Měření dielektrických parametrů ztrátových materiálů
LabVIEW Teoretická část
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 06 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Charakteristiky.
Název úlohy: 4.7 Termistor
6. Řízení a monitoring procesů. Řízení, regulace, měření, monitoring, automatizaceve farmaceutickém průmyslu Řídicí systémy Měřicí a monitorovací systémy.
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Zkušenosti s ICT pomůckami ZŠ V Zálomu, Ostrava – Zábřeh PaedDr. Iva Senftová.
Elektronické měřicí přístroje
Úspora času Větší interaktivita hodiny Větší názornost Univerzální nástroj – různá čidla Fyzika, chemie, biologie – mezipředmětové vztahy např. M, Inf.,
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Název úlohy: 2.11 Základy meteorologie
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ICT ve výuce fyziky pro posluchače Studia k výkonu specializovaných činností (ICV) Mgr. Martin Dojiva.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 01 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Kmity.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 02 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Podstata.
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI Fakulta mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Tento materiál vznikl v rámci projektu ESF CZ.1.07/2.2.00/
Senzory pro monitorování biotechnologických procesů
O TEVŘENÁ SÍŤ PARTNERSTVÍ NA BÁZI APLIKOVANÉ FYZIKY CZ.1.07/2.4.00/ Vernier a LabVIEW ve vzdálených laboratořích František Látal Katedra experimentální.
Název úlohy: 9.9 Nabíhání zdrojů světla. Fyzikální princip Každý zdroj světla potřebuje určitou dobu po jeho zapnutí k přejití do plného provozního režimu.
Podpora inovativních metod a forem výuky přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.24/
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – hydrosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
Workshop - gymnázium Hladnov
Laboratoře TZB Cvičení – Měření kvality vnitřního prostředí
Didaktika přírodopisu 2
Zobrazení pohybu pomocí sonaru Seminář z mechaniky ZS 2012.
Měření teploty Pavel Konečný Modulární systém dalšího vzd ě lávání pedagogických pracovník ů JmK v p ř írodních v ě dách a informatice CZ.1.07/1.3.10/
Práce s edlabem.
Doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc kancelář: budova B1/112 telefon: Teorie spolehlivosti (xts)
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Rámcový vzdělávací program (RVP)
Struktura měřícího řetězce
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Setkání KVC, Telč Michal Uhlař. Představení Ostravská univerzita v Ostravě – Pedagogická fakulta – Centrum dalšího vzdělávání – Metodické a evaluační.
Systém pro automatizované měření chemických veličin v bioreaktoru Václav SteigerBrno 2014.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Experimentální metody oboru – Měřicí karty Měřicí karta (A/D převodník & spol.) © doc. Ing. Zdeněk Folta, Ph.D.
EU peníze školám VI. Finanční gramotnost Koordinátor: Luboš Zajíc VI/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti VI/3 Vzdělávání.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Impuls síly.
ELEKTROTECHNOLOGIE IZOLANTY A DIELEKTRIKA CHARAKTERISTICKÉ VLASTNOSTI.
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Elektrotechnická měření Osciloskop
VY_32_INOVACE_ Co je snímač
Hardware číslicové techniky
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_19_ELEKTRICKE_MERICI_PRISTROJE
Záznam veličiny získaný zapisovačem
Přírodovědecká fakulta UJEP
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních, středních školách CZ.1.07/1.1.07/ CZ.1.07/1.1.07/
Rozvoj čtenářské a digitální gramotnosti ve výuce chemie
Libor Koníček Katedra fyziky Přírodovědecká fakulta
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_49_F6
Konečně školní měřicí systém s výstupním analogovým signálem
Transkript prezentace:

Možnosti ICT ve výuce přírodovědných předmětů počítačem podporované experimenty Libor Koníček Katedra fyziky Přírodovědecká fakulta Ostravská univerzita v Ostravě

Obsah Úvod Možnosti počítačem podporovaných experimentů Příklady experimentů Měřicí systémy a software Čidla a jejich vlastnosti Závěr

Úvod Zkušenosti ze zahraničí Zkušenosti z mezinárodních projektů – ComLab, ComLab 2 Zvýšení přírodovědné a počítačové gramotnosti žáků Zaměření na aktivitu žáka

Úvod Cílové zaměření vzdělávací oblasti Člověk a příroda (RVP ZV 2007) Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k: zkoumání přírodních faktů a jejich souvislostí s využitím různých empirických metod poznávání (pozorování, měření, experiment) i různých metod racionálního uvažování potřebě klást si otázky o průběhu a příčinách různých přírodních procesů, správně tyto otázky formulovat a hledat na ně adekvátní odpovědi způsobu myšlení, které vyžaduje ověřování vyslovovaných domněnek o přírodních faktech více nezávislými způsoby posuzování důležitosti, spolehlivosti a správnosti získaných přírodovědných dat pro potvrzení nebo vyvrácení vyslovovaných hypotéz či závěrů

Možnosti počítačem podporovaných experimentů Reálná laboratoř (CBL – Comuter Based Laboratory, MBL – Microcomputer Based laboratory) Vzdálená laboratoř (Remote Laboratrory) Virtuální laboratoř (Virtual Laboratory)

Možnosti počítačem podporovaných experimentů Měření časových závislostí Měření rychlých dějů Měření pomalých dějů Současné měření několika veličin Zobrazení vzájemné závislosti veličin Univerzální nástroj – různá čidla Fyzika, chemie, biologie – mezipředmětové vztahy, integrace

Příklady experimentů Měření teploty plamene svíčky t1 = 472°C t2 = 851°C t3 = 715°C

Příklady experimentů Měření časových závislostí – měření změny teploty vody

Příklady experimentů Měření časových závislostí – měření změny teploty vody Přínos pro žáky: Současné měření více hodnot Okamžitá možnost porovnání naměřených hodnot Formulování nových výzkumných hypotéz – co se stane, když… Formulování závěrů

Příklady experimentů Měření časových závislostí – měření změny koncentrace plynů ve vzduchu

Příklady experimentů Měření časových závislostí – měření změny koncentrace plynů ve vzduchu

Fotosyntéza Příklady experimentů Měření časových závislostí – měření změny koncentrace plynů ve vzduchu Fotosyntéza

Fotosyntéza Příklady experimentů Měření časových závislostí – měření změny koncentrace plynů ve vzduchu Fotosyntéza

Příklady experimentů Titrační křivka – časová změna pH

Příklady experimentů Závislost intenzity hluku na vzdálenosti od zdroje zvuku

Měřicí systémy a software UIA/UIB ISA sběrnice Coach Lab II Připojení na sériový port (USB) 6 vstupů pro čidla Maximální vzorkovací frekvence 100 kHz ULAB Připojení USB, autonomní (zdroj, displej) http://www.cma.science.uva.nl/

Měřicí systémy a software ISES Zásuvná karta do ISA (PCI) sběrnice Vnější panel 4 vstupy a 2 výstupy Autodetekce čidel Maximální vzorkovací frekvence 63 kHz www.ises.info

Měřicí systémy a software CMC-S3 Připojení na paralelní port 6 vstupů pro čidla Sběrnice na liště – analogové a digitální vstupy a výstupy Max. vzorkovací frekvence 100 kHz eProDas – USB, levné www.e-prolab.com

Měřicí systémy a software EdLaB Připojení na USB 6 vstupů pro čidla Sběrnice na liště – analogové a digitální vstupy a výstupy Max. vzorkovací frekvence 100 kHz

Čidla a jejich vlastnosti Rozsah čidla Charakteristiky převodu – přesnost Princip funkce Konstrukce čidla – mechanická odolnost, odolnost vůči chemikáliím Možnosti připojení Široká nabídka čidel pro biologii, fyziku, chemii Různé systémy - Vernier, Pasco, CMA, Log It,…

Čidla a jejich vlastnosti Měření teploty – nejčastěji měřená veličina - biologie, fyzika, chemie, zeměpis Rozsah čidel: Polovodičový -20 °C až 120 °C Termočlánkový -200 °C až 1400 °C Infračervený -20 °C až 400 °C

Čidla a jejich vlastnosti Příklad výběru čidel Vernier pro biologii: CO2-BTA, CO2 Gas Sensor - čidlo oxidu uhličitého 10 506 Kč O2-BTA O2 Gas Sensor - kyslíkové čidlo 7 933 Kč SPR-BTA Spirometer – spirometr 8 396 Kč BPS-BTA Blood Pressure Sensor - měřič tlaku krve 4 430 Kč

Čidla a jejich vlastnosti Příklad výběru čidel Vernier pro chemii: PH-BTA pH Sensor - čidlo kyselosti 3 334 Kč CON-BTA Conductivity Probe - elektroda pro měření vodivosti 4 008 Kč

Čidla a jejich vlastnosti Příklad výběru čidel Vernier pro fyziku: BAR-BTA Barometer - barometr 2 996 Kč RH-BTA Relative Humidity Sensor - čidlo relativní vlhkosti vzduchu 2 911 Kč DFS-BTA Dual-Range Force Sensor - siloměr se 2 rozsahy 4 600 Kč MD-BTD Motion Detector - sonar - čidlo polohy a pohybu 3 334 Kč LS-BTA Light Sensor - luxmetr - čidlo intenzity světla 2 321 Kč

Čidla a jejich vlastnosti Příklad výběru čidel Vernier pro fyziku: STS-BTA Surface Temperature Sensor - bodové teplotní čidlo 971 Kč IRT-BTA Infrared Temperature Sensor - infračervené (bezdotykové) teplotní čidlo 6 709 Kč TCA-BTA Thermocouple – termočlánek 2 490 Kč TMP-BTA senzor Stainless Steel Temperature Probe - nerezové teplotní čidlo 1 224 Kč

Závěr Přínos pro žáky Pro učitele? Metody – založené na konstruktivismu Formy – skupinové vyučování Fyzika, chemie, biologie – mezipředmětové vztahy, integrace – využití v běžných vyučovacích hodinách