Zpravodajské hodnoty (news value, Lippman, 1922) Zpráva není „pravdivým odrazem“ skutečnosti, ale produktem, který vzniká podle určitých kulturně podmíněných pravidel Pravidla pro výběr témat zpráv tvoří soubor kritérií, nazývaných také zpravodajské hodnoty 2 typy zpravodajských hodnot: - obecné hodnoty (sociokulturní a organizační) - novinářské hodnoty (zpracovatelské hodnoty)
Obecné zpravodajské hodnoty Blízkost Novost Průběžnost (kontinuita) Výskyt (frekvence) Možnost dalšího vývoje Vztah k elitním národům, státům, osobám (celebritám) Možnost personalizace Negativita Souznění s očekáváním publika Jednoduchost Jasnost Překvapení Předvídatelnost Variace Smysluplnost
Zpracovatelské hodnoty pro média Jednoznačnost Možnost zjednodušení Možnost zúžení tématu na některou silnou zprav. hodnotu (např. negativita) Konflikt Možnost dramatizace Narativní možnosti (příběhovost)
Informační kvalita pro příjemce hodnoty informační kvality zprávy = kritéria důležitosti a užitečnosti • relevance (včetně aktuálnosti) • pravdivost (věcná správnost, nestrannost, věcnost, vyváženost, různorodost celého zpravodajství) • srozumitelnost
zdroje Burton, G.–Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister&Principal, Brno 2001. ISBN 80-85947-67-6, s. kp.VI. s.237-258. Reifová, I.: Slovník mediální komunikace. Portál, Praha 2004. ISBN 80-7178-926-7, heslo hodnota zpravodajská, s.76-78.