Konference Oživení „Stačí novela zákona k jejich ozdravení„

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZMĚNY ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH
Advertisements

Zákon o veřejných zakázkách: problémové okruhy
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Dopady novely ZVZ na transparentnost veřejných zakázek v ČR Mgr. Martin Kameník, Oživení, o. s. Praha, 1. září 2011.
Veřejné zakázky Antonín Polický. Úvod • Máme dvě možnosti, jak systém veřejných zakázek (VZ) koncipovat: 1.Jako systém proti „gaunerům“ 2.Jako systém.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Valná hromada České asociace konzultačních inženýrů (CACE), Praha, 27. března 2012 Přijatá novela zákona o veřejných zakázkách s účinností k
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Zlepšení prostředí v problémových sídlištích Centrum pro regionální rozvoj ČR Zadávání veřejných zakázek.
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Mgr. Romana Derková Ostrava,
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
Nový zákon o zadávání veřejných zakázek – změny v oblasti elektronizace veřejných zakázek a uveřejňování informací Praha,
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - přehled nejdůležitějších změn po novele č. 55/2012 Sb., která nabyla účinnosti dne přehled nejdůležitějších.
Novela zákona o veřejných zakázkách Porada s ekonomy neškolských příspěvkových organizací Jihomoravského kraje Mgr. Michal Lipovský.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Autoři: Ing. Martin Polák Výhody e-tržišť z pohledu dodavatele.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP a OP LZZ zvláštní část Závazná postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Realizace veřejných zakázek a zakázek po – legislativa, postupy, limity Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava PARTNER.
SETKÁNÍ ZÁSTUPCŮ STATUTÁRNÍHO MĚSTA PŘEROVA SE ZÁSTUPCI PODNIKATELSKÉ VEŘEJNOSTI „NOVELA ZÁKONA č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách “ Odbor: Vnitřní.
Novely zákona o veřejných zakázkách v roce 2012 Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Zastoupení zadavatele – ano - ne Konference: Elektronizace veřejných zakázek Pořadatel QCM s.r.o. Hotel Barcelo, Praha, Ing. Miroslav Jeništa.
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Projekt „Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Zadávání veřejných zakázek Ing. Jana Nedrdová Ústí nad Labem,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Dynamický nákupní systém pro praxi
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Registr smluv v kontextu zákona o zadávání veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Novela zákona o veřejných zakázkách
Veřejné zakázky vybrané kapitoly
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky Robert Páleník
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona.
Novelizace přezkumných směrnic
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

Konference Oživení „Stačí novela zákona k jejich ozdravení„ Doc. JUDr. Ing. Radek Jurčík, Ph.D. jurcik@mendelu.cz radek.jurcik@email.cz

Korupce ve veřejných zakázkách – je ve všech etapách realizaceVZ Rozhodnutí o potřebě předmětu VZ Nastavení podmínek zadání a druhu VZ Zadávací řízení a zadání VZ Realizace veřejné zakázky a supervize plnění Zabýváme se jen dvěma etapami možných korupčních kroků, nikoliv dalšími (viz podtrženě).

Právní úprava VZ – legislativní smršť Zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění 110/2007, 296/2007, 76/2008, 124/2008 Sb., 110/2009, 41/2009, 227/2009 a 281/2009 + datové schránky Malá novela zákon č. 417/2009 Sb. a velká novela zákon č. 179/2010 Sb., účinnost 15. září 2010, další novely a PP V legisl. procesu tzv. antikorupční novela

Změny – zákon č. 417/2009 Sb. neomezená možnost dožádání kvalifikace odstranění prohlášení o vázanosti nabídkou vyslovit možnost zákazu plnění smlouvy tzv. „blacklist“

„Euroustanovení“ - neplatnost smluv Možnost ÚOHS ve stanovených případech vyslovit zákaz plnění ze smlouvy, smlouva je pak neplatná (nová pravomoc ÚOHS soudního charakteru) Důvody: uzavření smlouvy bez oznámení (lze dobrovolně oznámit uzavření smlouvy) Poruší zákon a předčasně uzavře smlouvu či v rozporu s předb. opatřením Porušení zákon a neodešle oznámení o výsledku ZŘ v případě DNS, Jen na návrh dodavatele, kauce 100 tis. Kč, lhůta do 30 dnů či 6 měsíců, formulář ex ante (záměr uzavřít smlouvu)

„Černá listina dodavatelů“ Zákl. kvalif. předpoklad Nepravdivé údaje (neohlásí změny jen v SKD, netýká se to SCD) Sankce pokuta (10 mil. Kč či 1 mil. Kč) a zákaz plnění veřejných zakázek, včetně malého rozsahu, na dobu 3 let Rejstřík má vést MMR

Významné změny zákon č. 179/2010 Sb. Výjimka dle § 13 odst. 8 i na služby Zadávací dokumentace – vyzvednutí není vázáno na podání nabídky Požadovat jistotu i ve ZPŘ, změny v ZPŘ U losování u 2stupňových řízení možnost kontroly zařízení , notář je povinný Připouští se u ek. výh. nabídek i jiné stanovení ceny než nabídková cena Připouští se jiná forma jednání než jen osobní Odstraňuje se atestace elektronických nástrojů Změny v soutěži o návrh, kvalifikace – jen prosté kopie

Souhrn připravovaných změn – očekávané přijetí v druhé půli 2011 Jednotný limit pro veřejné zakázky malého rozsahu s horním limitem 1 mil. Kč bez DPH, Konkretizaci základních zásad s tím, že zadavatel výslovně nesmí omezit účast dodavatelů z členských států EU, popř. tam, kde to stanoví mezinárodní smlouva Institut významné veřejné zakázky s předpokládanou hodnotou od 300 mil. Kč bez DPH, u krajů od 200 mil. Kč, u obcí nad 100 tis. obyvatel 100 mil. Kč, nad 25 tis. obyvatel od 50 mil. Kč a u obce do 25 tis. obyvatel od 20 mil. Kč bez DPH. Návrh zrušit soutěžní dialog, což je v rozporu se zadávacími směrnicemi ES (zřejmě neaktuální změna)

Souhrn připravovaných změn – očekávané přijetí v druhé půli 2011-2 Použití zjednodušeného podlimitního řízení na stavební podlimitní veřejné zakázky se snižuje na stavební zakázky s předpokládanou hodnotou do 10 mil. Kč bez DPH, Zrušení možnosti selekce ve vícestupňových řízeních, Změny v kvalifikaci (např. prokazování ekonomické a finanční způsobilosti pouhým prohlášením), Seznam hodnotitelů, který má vést MMR. Alespoň 1 hodnotitel bude povinně členem hodnotící komise u významných veřejných zakázek. Hodnotitel je osoba splňující část základní kvalifikace a mající odbornou praxi alespoň 5 let a je zapsána v seznamu po dobu 3 let, a to i opakovaně,

Souhrn připravovaných změn – očekávané přijetí v druhé půli 2011 Namísto informačního systému o veřejných zakázkách se zavádí věstník veřejných zakázek, Povinnost zrušit zadávací řízení v případě, kdy budou méně než 3 nabídky, Zkrácení lhůty pro podání námitek u zjednodušeného podlimitního řízení na 5 dnů (2 dny od lhůty pro pod. nabídek proti ZP)

Důraz na transparentnost Uveřejnění skutečně uhrazené ceny do 30 dnů na profilu zadavatele o skutečné ceně za plnění veřejné zakázky. Pokud smlouva přesahuje 1 rok, uveřejnění se provede každý rok do 31. 1. Uveřejňování smluv na profilu zadavatele s cenou nad 500 tis. Kč,

Osoba se zvláštní způsobilostí Původní návrh: Zřízení institutu odpovědné osoby, která je v pracovněprávním vztahu k zadavateli. Pouze tato osoba se může u podlimitních a nadlimitních veřejných zakázek podílet na tvorbě zadávacích podmínek, podepisovat rozhodnutí o námitkách, rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky, smlouvu, rušit veřejnou zakázku, vykonávat funkci člena hodnotící komise, posuzovat a hodnotit nabídky. Odpovědná osoba musí absolvovat vzdělávací program MMR, jehož obsah není znám. Nynější návrh: Schvaluje zadávací podmínky, pracovně právní vztah i dohoda o provedení práce (školení)

Osoba se zvláštní způsobilostí2 § 3 Základními pracovněprávními vztahy podle ZP jsou pracovní poměr a právní vztahy založené dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr. Nekryje se kompetence této osoby s rozsahem školení Vzhledem k tomu, že zadavateli mohou být i soukromé osoby, které mohou zadávat VZ ad hoc budou rozhodující podmínky a rychlost školení

Omezení hospodářské soutěže Veřejný zadavatel nesmí stanovit takové kvalifikační předpoklady, které by vedly k podstatnému omezení hospodářské soutěže a současně by kvalifikační předpoklad bylo možné nahradit stanovením odpovídajících smluvních podmínek. Zadavatel uveřejní na svém profilu ekonomické odůvodnění přiměřenosti požadavků na technické kvalifikační předpoklady a odůvodnění stanovení předmětu veřejné zakázky a předmětu hodnocení vzhledem k potřebám zadavatele. Toto odůvodnění má být zveřejněno po zahájení zadávacího řízení, nejpozději do 3 pracovních dnů od jeho zahájení. Součástí odůvodnění musí být prohlášení o tom, že zadavateli je známo 5 dodavatelů, kteří splní kvalifikaci, vzhledem ke specifickému charakteru 5 dodavatelů na trhu neexistuje, veřejný zadavatel pak předloží ekonomické odůvodnění předmětu veřejné zakázky u významné veřejné zakázky

ÚOHS a novela Sankce ukládané ÚOHS se zvyšují na dvojnásobek. ÚOHS v současné době nevyužívá ani současně platných horních limitů Sankce musí časově navazovat na porušení zákona Pracovníci zadavatelů mají podléhat školení, naproti tomu na pracovníky ÚOHS nejsou žádné podmínky stanoveny Měli by mít min. 5letou praxi v oblasti zadávání VZ, vyšší plat, míru nezávislosti a odpovědnosti

Změny v kvalifikaci Zrušení ZKP dle § 53 odst. 1 k) a l) Zrušuje se § 55 Namísto ČP u referencí se má předložit smlouva s jinou osobou a doklad o uskutečnění plnění Dodavatel může předložit i doklady a informace se starším datem při doplňování kvalifikace

Změny v kvalifikaci2 Do protokolu o posouzení se má uvést identifikace dokladů o kvalifikaci a dalších dokladů Zrušuje se § 55 Namísto ČP u referencí se má předložit smlouva s jinou osobou a doklad o uskutečnění plnění Dodavatel může předložit i doklady a informace se starším datem při doplňování kvalifikace

Změny v kvalifikaci3 Vypouští se požadavky na ISO 9001 a ISO 140001 Rozhodovací praxe ÚOHS a soudů připouští i certifikáty nad rámec ZVZ, kupř. OHSAS18001 Není možná selekce dodavatelů, a to ani pomocí kvalifikace Dodavatel může předložit i doklady a informace se starším datem při doplňování kvalifikace

Změny v zadávací dokumentace u stavební ZD požadavky na její obsah stanoví prováděcí předpis Uvolnění § 44 odst. 9 ve vztahu ke stavebním VZ K ZD z nadlimitní VZ se vyjádří osoba se zvláštní způsobilostí U nadlimitní stavební VZ i autorizované osoba Pomoc či administrativa? Nový § 46b – technický dozor, projektant a dodavatel nesmí být propojenými osobami Textová část se zveřejní prostřednictvím věstníku, zbytek do 3 pracovních dnů či do 2 pracovních dnů u ZPŘ.

Neřešené problémy Neexistence prováděcího předpisu k § 46a Vysoké platby za zadávací dokumentaci u stavebních zakázek Používání speciálních programů pro elektronickou verzi ZD u stavebních zakázek a neřešená diskriminace tímto způsobem Nízký počet nabídek u některých zakázek, nedostatek pravidel k výkladu ZVZ, cenové mapy ve vztahu ke klasifikaci plnění

Závěry k antikorupční novele in globo Zákon o veřejných zakázkách není primárně protikorupční normou (těmi jsou kupř. TZ, ZoHS), měl by vytvářet podmínky pro férovou soutěž Úspora 60 až 90 mld. (10 -15 % úspor) je spíše iluzí, stát i když peníze ušetří, stejně je utratí na jiné potřeby Skutečný problém je neúčinnost zákona o státní službě ÚOHS není schopen odhalit předražené zakázky, z tohoto pohledu VZ nezkoumá Korupce mnohdy spočívá v samotné neúčelnosti, tedy ve vypsání VZ, která není nutná

Závěry k antikorupční novele in globo2 Příklady neúčelných zakázek s vysokou pravděpodobností míry plýtvání a prostoru pro korupci: Údržba a opravy vybraných součástí železniční dopravní cesty Odstranění některých ekologických zátěží vzniklých před privatizací VZ na datové schránky VZ na „privatizaci VS“, Zc dodavatele nařizují VS, co mají dělat Komunikační infrastruktura veřejné správy Outsourcing státních maturit

Zahraniční zkušenosti s bojem s korupcí Evropské země Asijské země Doporučení Světové banky Efektivita boje s korupcí Úvahy de lege ferenda

Literatura Reducing Corruption at the Local Level October 2000 • M. González de Asis Why Do Firms Hide? Bribes and Unofficial Activity After Communism (from Journal of Public Economics) June 2000 • S. Johnson, D. Kaufmann, J. McMillan, and C. Woodruff Corruption: The Facts (from Foreign Policy) Summer 1997 • D. Kaufmann