Výukový software pro jazykovou složku předmětu český jazyk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLNÍ ZPRÁVY O PŘEDBĚŽNÝCH VÝSLEDCÍCH MZ V ROCE 2011 PRVNÍ Z KROKŮ VYUŽITÍ STÁTNÍ MATURITY PRO ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ NA SŠ.
Advertisements

Pilotních projekt SIPVZ, okruh D – Implementace výukového softwaru na speciálních školách Soubor výukových prezentací pro zvláštní školu Speciální školy,
Organizace táborů a soustředění pro žactvo
Dokončení textu Čtenářská gramotnost.
OBSAH TESTŮ JEJICH RELEVANCE A KVALITA Od „osnov“ k vyhodnocení testů.
Požadavky k získání známky
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Čeština pro cizince a azylanty – B1 (učebnice, cvičebnice, metodika)
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
VY_32_INOVACE_12_ Čtení slov s porozuměním 1 (SADA ČÍSLO 1)
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
VY_32_INOVACE_ 05_ Lidé a čas Určování času (SADA ČÍSLO 2)
VYUŽITÍ ICT PŘI TVORBĚ DUM
Plán pedagogického rozvoje
Název projektu: Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/ Subjekt.
Didaktické prostředky
Integrace na pilotních školách Zkušenosti z Gymnázia v Rumburku Gymnázia Jana Keplera v Praze.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Reedukace dysortografie
Výukové programy pro předmět český jazyk a literatura
Slovní hodnocení a jeho využití na alternativních školách Nikola Tůmová Nikola Tůmová.
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Moderní vzdělávací portál Tomáš Tuček a Ondřej Martinek
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Motivace ve výuce přírodopisu
Spektrum didaktických stylů
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
VY_32_INOVACE_13_ Čtení slov s porozuměním 2 (SADA ČÍSLO 1)
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Textový procesor (MS Word) Ing. Jan Roubíček. Příprava před tiskem, tisk VY_32_INOVACE_10_2_13_AP.
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Reedukace SPU s využitím počítačů
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
E-learning v ISu Kontakt na e-technika:
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Téma Hypotézy ve výzkumu
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
FIKTIVNÍ FIRMY SE PŘEDSTAVUJÍ.  Systematické procvičení všech problémů  Žák řeší úlohy individuálně  Tradiční vztah učitel – žák  Praxe je jen zprostředkována.
Implementace moderní "technické" počítačové grafiky do ŠVP s důrazem na tvorbu zpracovaných výstupů, zpracování návrhů dodatků do ŠVP v TV.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Didaktické prostředky
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Věta se skládá ze slov Název školy
Metody výuky počátečního čtení
(finanční gramotnost)
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

Výukový software pro jazykovou složku předmětu český jazyk Jan Amos Komenský "Řekni mi něco a já to zapomenu. Ukaž mi něco a já si to budu pamatovat. Dovol mi, abych si to vyzkoušel na vlastní kůži, a já to budu ovládat."

Osnova Předpoklady funkčního využití výukového softwaru Kritéria hodnocení výukového programu pro jazykové vyučování Příklady odborných chyb Motivační prvky Zpětná vazba o chybách Zpětná vazba o výkonu žáka Výhody a nevýhody využití výukového softwaru v jazykové výchově Charakteristika výukových programů různých nakladatelství Praktické ukázky jednotlivých programů

Znaky výukového programu předání učiva žákovi kontrola získané úrovně znalostí následná reakce podle výsledků zpětnovazební informace

Předpoklady funkčního využití výukového softwaru materiálně-technické psychohygienické didaktické psychologické

Kritéria hodnocení výukového programu pro jazykové vyučování jednoduchost ovládání odborná úroveň didaktická úroveň - motivační prvky programu - zpětná vazba o chybách - zpětná vazba o výkonu žáka jazyková úroveň

Příklady odborných chyb myslivecký klobouk - odvozeno od vyjmenovaného slova myslit plynové - odvozeno od vyjmenovaného slova plynout obýváme - odvozeno od vyjmenovaného slova obyvatel nadbytečný - odvozeno od vyjmenovaného slova být bystrozraký – odvozeno od vyjmenovaného slova bystrý

Motivační prvky grafická stránka – vizuální efekty animace akustické efekty možnost volit počet jevů nebo stupeň obtížnosti slovní hodnocení možnost výběru jazykového materiálu

Zpětná vazba o chybách m_dlové bubliny Doplňované slovo je příbuzné se slovem mýt. Zkuste se opravit. x Je to slovo vyjmenované? Ne. Je to slovo příbuzné s vyjmenovaným? Ano. S kterým? Mýt. ______________________________________________________________ dob_l (město) Je to slovo vyjmenované? Ne. Je příbuzné s vyjmenovaným? Ano, se slovem být. Bud. čas - dobude. (Získal.) Napíšeme dobyl. ub_l (hada) Je to slovo vyjmenované? Ne. Je příbuzné s vyjmenovaným? Ne. Bud. čas - ubije. (Utloukl.) Napíšeme ubil. ob_v Je ve slově předpona ob-, která se setkává s kořenem na -je? Ano. (Ob-jev, vý-jev,z-jev.) Napíšeme objev.

Zpětná vazba o výkonu žáka procentuální vyjádření úspěšnosti slovní hodnocení hodnocení známkou možnost, aby si žák sám navrhl známku – porovnání s objektivně zadaným kritériem Dnes to bylo výborné. Gratuluji. Zlatá. Jsi šikulka, jde ti to pěkně. Gratuluji. Stříbro. K medaili už se blížíš, ale ještě máš co zlepšovat. Vloudily se ti tam chybičky, ale určitě se dají napravit. Bylo to docela dobré, ale na medaili to ještě není. Teď se ti to moc nepovedlo, dej si úlohu ještě jednou. Zasloužíš si pochvalu. Gratuluji. Nemohlo by to být lepší? Dávej si větší pozor! Je to trochu slabší, musíš se víc snažit.

Výhody a nevýhody využití výukového softwaru v jaz. výchově aktivizace žáků prostředek motivace individualizace výuky odstranění strachu, úzkosti, nervozity žáků změna vztahu žáka k chybám vhodné pro dysgrafiky, dyslektiky a dysortografiky důležitá zpětná vazba pro učitele tisk pracovních listů Nevýhody vzdálení učitele od studenta? omezení kreativity? obtížnost a časová náročnost přípravy nežádoucí tělesné problémy při nácviku jevů lexikálního pravopisu není zapojena motorická paměť nevhodné pro žáky s omezenou schopností samostatné práce a zvýšenou vazbou na učitele

TS Český jazyk 1 – pravopis Terasoft Klady: jednoduché ovládání vhodné pro 2. stupeň ZŠ i pro opakování na ŠŠ rozsáhlý soubor procvičovaných jevů - 7000 volba ze dvou režimů: procvičování a test možnost nastavení individuálních parametrů – čas, téma zpětná vazba o výkonu možnost tvorby pracovních listů Zápory: zdůvodnění některých pravopisných jevů není dostačující

TS Český jazyk 2 – jazykové rozbory Terasoft Klady: jednoduché ovládání vhodné pro 2. stupeň ZŠ i pro opakování na ŠŠ více než 5000 určovaných výrazů a vět v 8 okruzích volba ze dvou režimů: procvičování a test možnost nastavení individuálních parametrů – čas, téma dobrá zpětná vazba o výkonu možnost tvorby pracovních listů Zápory: zdůvodnění některých jevů je diskutabilní chybná interpunkce v zadání některých úkol

TS Český jazyk 3 – diktáty Terasoft Klady: 5 kategorií podle obtížnosti rozsáhlý soubor procvičovaných jevů – 18 000 ve 300 textech možnost vlastní volby textu i volby náhodným výběrem volba ze dvou režimů: procvičování a test v procvičovacím režimu okamžité hodnocení řešení a zdůvodnění správného řešení v případě chyby důkladná zpětná vazba úspěšnosti možnost tisku doplňovacích cvičení Zápory: jsou to doplňovací cvičení, ne diktáty některá zdůvodnění jevu nejsou dostačující neumožňuje učiteli podílet se na tvorbě vlastních textů

TS Český jazyk 4 – diktáty Terasoft Klady: výborné využití zvuků a animací rozsáhlý soubor procvičovaných jevů – 18 000 ve 300 textech pravopisné jevy procvičovány ve větách nebo v souvislých textech 17 hlavních kategorií rozdělených do podkategorií, volba ze dvou režimů: procvičování a test dvě verze atraktivní dobrodružné hry jsou zaznamenány již procvičené úkoly Zápory: jsou to doplňovací cvičení, ne diktáty některá zdůvodnění jevu nejsou dostačující neumožňuje učiteli podílet se na tvorbě vlastních textů

TS Český jazyk 5 – opakování mluvnice a literatury Terasoft

Zábavná čeština Silcom Multimedia Klady: motivace hrou grafické zpracování kvalitní zvuková verze různé typy cvičení – podtrhávání, doplňování, přetahování možnost volit úkoly podle věku Zápory: absence dokonalé zpětné vazby malý repertoár hodnotících formulací obtížná cesta k cíli nelze ukládat výsledky práce uživatele nelze vytvářet vlastní texty

Diktáty s piráty Silcom Multimedia Klady: motivace hrou grafické zpracování přiměřená délka diktátů možnost přehrát si text několikrát Zápory: absence dokonalé zpětné vazby pouze dvě různé hodnotící formulace nelze ukládat výsledky práce uživatele nelze vytvářet vlastní texty