BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Daňové plánování při výstavbě nemovitostí Financování a výstavba nemovitostí s využitím zahraniční společnosti.
Zahraniční obchod Obchodní politika.
Daňový systém – realita a vize konference vydavatelství EURONEWS Martin Novák – ředitel divize finance ČEZ, a. s.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Daňové aktuality Daňové aktuality 14. října 2014 IFA Praha. náměstek ministra financí I. náměstek ministra financí.
Akce 13 - dokumentace k převodním cenám
Hospodářská politika státu
Financial Transaction Tax: aktuální vývoj IFA, 8. října 2013 Petra Pospíšilová.
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
Zdaňování stálé provozovny - aktuální pohled Finanční správy ČR
Aktuální vývoj v oblasti DPH Blanka Mattauschová
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Mezinárodní výměna informací a daňové ráje
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
IFA, Česká republika 17. května 2011
BOJ PROTI DAŇOVÝM ÚNIKŮM aktuální otázky, květen 2013
Jakub Charbulák Oddělení mezinárodního zdaňování – SFÚ
Mezinárodní zdanění Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Ruská federace x WTO a OECD
 EKONOMICKÉ A POLITICKÉ SOUVISLOSTI DOHOD O OCHRANĚ INVESTIC.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Příloha k DaP Generální finanční ředitelství Ing. Vítězslav Kapoun
Proces řízení rizik.
Úpravy zisků sdružených podniků mimo arbitrážní konvenci – praktická zkušenost 11. října 2011.
Regionální politika ČR a EU 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
IFA Česká republika 1 Definice stálé provozovny: zpráva Pracovní skupiny 10 OECD Lenka Fialková 13. prosince 2011.
Účetní systémy ve světě.. Účetní systémy se navzájem odlišují: Vymezením okruhu uživatelů účetních výkazů Mírou regulace účetnictví Vztahem mezi účetnictvím.
Transfer Pricing Aktuální informace z pohledu České daňové správy
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Daňová teorie a politika
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Boj proti daňovým únikům – iniciativy ČR v EU 10. března 2015, IFA Praha
IEEP IREAS Ekologická daňová reforma – mýtus a realita Optimální fiskální politika nebo efektivní environmentální politika: politický oxymorón? Univerzita.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
Zamezení dvojího zdanění
Úvod do mezinárodního daňového práva JUDr. Tomáš Balco, LL.M., ACCA KIMEP, Almaty.
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Právní rámec pro oceňování a zdanění nemovitostí Jane H. Malme.
Mezinárodně právní úprava hospodářské spolupráce s Kanadou a USA.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Téma 9-10 Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Mezinárodní spolupráce při správě daní Mgr. Michal Tuláček 9. listopadu 2015.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
ATAD a CCCTB v České republice
Rub a líc daňového plánování
Mezinárodní spolupráce při správě daní
Systém zdaňování korporací jako determinanta daňového ráje
Obecná část daňového práva procesního I
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část daňového práva procesního I
Konec daňových rájů Firmy by měly odvádět daně tam, kde sídlí.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Úvod, základní principy a cíle
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Mezinárodní spolupráce při správě daní
Mezinárodní spolupráce při správě daní
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Mezinárodní pronájem pracovní síly
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Transkript prezentace:

BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku Jakub Sehnal 8. října 2013

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) „Klub bohatých“ Sdružení vyspělých zemí světa (členové vytváří šedesát procent světové produkce), které se skrze organizaci snaží prosazovat své názory a požadavky Dobře definovaná a časem prověřená funkce v mezinárodních ekonomických vztazích Historicky toky do vyspělých zemí bez daně, nyní se “vymklo z rukou”  Akční plán ohledně rozmělňování daňového základu a přesouvání zisků korporací (BEPS) BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Iniciativa BEPS Práce na projektu začaly v roce 2012 Projekt vedou především klíčový členové OECD – Francie, Německo, Velká Británie, Spojené státy americké…. Původně projekt vychází z diskuzí skupin G20 a G8 Projekt je úzce spojen s diskuzí o reformě mezinárodního zdanění v jednotlivých státech Velký zájem vlád o projekt vede ke zrychlenému procesu a je zde pravděpodobnost velké podpory od jednotlivých států Reakce na rostoucí trend posledních let Zisky nadnárodních korporací uměle přesouvány z domovských zemí do jurisdikcí s nízkou, popř. nulovou mírou zdanění Dochází k dvojímu nezdanění BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Iniciativa BEPS Příklad / obrázek: "Big 7" znázorňuje Hong Kong, Irsko, Libanon, Libérii, Panamu, Singapur, and Švýcarsko. Zdroj: „Money at the Docks of Tax Havens: A Guide“ http://en.wikipedia.org/wiki/File:German_GDP_in_tax_havens.png BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Iniciativa BEPS První zpráva OECD byla vydána 12. února 2013 – „Addressing Base Erosion and Profit Shifting“ V souvislosti se setkáním ministrů financí skupiny G20, 15. a 16. února Zpráva poskytla základní informace o projektu a identifikovala klíčové body pro další rozpracování Akční plán OECD byl vydán 19. července 2013 (= necelého ½ roku po zprávě) V souvislosti se setkáním ministrů financí skupiny G20, 19. a 20. července 2013 Plán předkládá 15 akčních bodů na které se OECD zaměří v následujících 2 a ½ letech Malá část upravuje oblast převodních cen, další části se zabývají zneužitím práva, umělými transakcemi, požadavky na transparentnost a dokumentaci.. BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Důvody pro vznik iniciativy Dle OECD dosahují daňové ztráty v USA téměř 100 mld USD ročně, v EU až 250 mld EUR Dle Hospodářského a měnového výboru EP stojí daňové úniky a agresivní daňové plánování rozpočty členských států v sumě cca 2 000 EUR na občana EU (víc než jednotlivé země utrácí za zdravotní péči a 4x více než investují do vzdělání) Dle odhadů může BEPS znamenat pro rozvojové země ztrátu ve veřejných financích mezi 120 a 160 mld USD ročně – 3x tolik kolik je potřeba na investici do zemědělství umožňující vymýcení hladu ve světě Důvody čistě politické (ale dodávají BEPSu na síle a podpoře) Zamyšlení nad problematiku černého pasažéra chybí Státy optimalizaci kritizují ale zároveň zavádějí preferenční daňové režimy BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Akční plán BEPS BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Akční plán BEPS – 15 bodů 15 oblastí kde by mělo dojít ke změnám 1 Daňové výzvy digitálního světa 2 Nekonzistentnost zdanění hybridních instrumentů a entit 3 Pravidla CFC (Controlled Foreign Corporation) 4 Uznatelnost úroků a dalších finančních plateb 5 Škodlivé daňové praktiky jednotlivých zemí 6 Zneužívání smluv o zamezení dvojímu zdanění 7 Umělé zamezování vzniku stálé provozovny 8 Převodní ceny pro nehmotný majetek 9 Převodní ceny pro rizika a kapitál 10 Převodní ceny pro ostatní vysoce rizikové transakce 11 Vývoj údajů o BEPS a související opatření 12 Dobrovolné zveřejnění nástrojů pro agresivní daňové plánování 13 Dokumentace k převodním cenám 14 Účinnost smluvních mechanismů pro řešení sporů 15 Vývoj mnohostraného nástroje pro změnu dvoustraných smluv BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Akční plán BEPS – stálá provozovna Posuzování vzniku stálé provozovny má být zpřísněno Snaha o zabránění umělému zamezování vzniku stálé provozovny V případě závislého agenta Umělé použití komisionáře Zabránění účelovému použití výjimek ze vzniku stálé provozovny Např. umělé štěpení činností mezi více společnosti, aby se část kvalifikovala pro osvobození činností přípravného a pomocného charakteru Vznik virtuální stálé provozovny (viz dále) Změna modelové smlouvy (a dvoustranných smluv = běh na dlouhou trať) Nebo multilaterální smlouva (v EU?) Koncepční změna – vyžaduje konsenzus BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Akční plán BEPS – nízká kapitalizace / úroky obecně Zhodnocení efektivity různých způsobů omezení uznatelnosti a následný vývoj konkrétních doporučení a pravidel Posílení stávajících pravidel nízké kapitalizace (+ EBITDA pravidla) Další pravidla omezující uznatelnost úroků a jiných finančních nákladů (Ne)uznatelnost úroků a dalších finančních plateb vůbec Změny národních legislativ Lze zavádět postupně (a rychle) BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Akční plán BEPS – CFC Schvalení použití tzv. CFC (Controlled Foreign Corporation) pravidel Zdanění příjmů ze zahraniční dceřiné společnosti korporátní daní v centrále skupiny Pravidla CFC se v různém rozsahu uplatňují v mnoha státech V ČR se o jejich zavedení doposud neuvažovalo V minulosti OECD CFC pravidlům nevěnovalo pozornost Nyní OECD výslovně schvaluje použití CFC pravidel Potřeba vyjasnit dopad na právo EU (včetně zakládajících smluv a judikatury Soudního dvora EU) V extrému jde o skupinové zdanění Doporučení změn národních legislativ Vyžaduje koncepční změnu mezinárodního zdanění – nepravděpodobné v krátkém časovém horizontu BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Akční plán BEPS – digitální činnost Revize mezinárodních pravidel zdanění s cílem pokrýt digitální, resp. virtuální činnosti Snaha o zajištění efektivního výběru nepřímých daní u přeshraniční "digitální dodávky" a pokrytí ostatních daňových dopadů digitalizace Problém se současnou definicí stálé provozovny jako fyzicky existujícího místa pro podnikání  snaha o změnu výkladu / definice pojmu stálá provozovna Nejednotnost názorů států  významnější změny v příštích několika letech nepříliš pravděpodobné ? Zpráva identifikující problémy a jejich možná řešení. Asi nejvágnější bod akčního plánu BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Akční plán BEPS – zdanění nehmotného majetku Prosazuje odklon od formálně právního přístupu k obchodní realitě (základ daně tam, kde se vytváří hodnota, nikoli tam, kde je majetek formálně právně vlastněn) Brojí především proti umělým přesunům nehmotného majetku do zemí s nízkou daňovou sazbou či jinak preferenčním režimem zdanění Navrhuje mj. vytvořit TP pravidla pro převod nehmotného majetku, který je obtížně ocenitelný Změna směrnice OECD o převodních cenách a případně modelové smlouvy OECD Do určité míry stačí změna výkladu BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Akční plán BEPS – převodní ceny Přesun od alokace rizik a kapitálu k funkčnímu pojetí Základ daně tam, kde padají rozhodnutí a vytváří se hodnoty, nikoliv tam kde jsou formálně smluvně nesena rizika Doporučuje se zavedení povinné dokumentace k převodním cenám a dalších nástrojů zvyšujících transparentnost pro daňové správy Např. zavedení společného vzoru pro dotazník, do kterého by poplatník uváděl informace ohledně alokace zisků, ekonomické činnosti a daňových odvodech v jednotlivých zemích Změna směrnice OECD o převodních cenách; modelové smlouvy OECD; národních legislativ Funkční pojetí v zásadě lze dosáhnout změnou výkladu BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Akční plán BEPS – výměna informací Posílení výměny informací a prohloubení spolupráce mezi daňovými správami Větší transparentnost a spontánní výměna informací mezi daňovými správami Revize mechanismu řešení sporů mezi státy podle smluv o zamezení dvojímu zdanění V důsledku stávající absence efektivního arbitrážního řízení není v praxi mimo EU využíván Změna modelové smlouvy OECD a dvoustranných případně multilaterálních smluv BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Akční plán BEPS – další Nekonzistentnost zdanění hybridních instrumentů a entit Vývoj nástrojů neutralizujících efekt hybridních instrumentů a entit, které mohou vést k "dvojímu nezdanění". Škodlivé daňové praktiky jednotlivých zemí Prosazení požadavku na existenci skutečné aktivity/obchodní podstaty v souvislosti s tzv. preferenčními daňovými režimy. Zneužívání smluv o zamezení dvojímu zdanění Zamezení zneužívaní pravidel vedoucího k "dvojímu nezdanění" a benefitování z těchto pravidel v účelových situacích (tam, kde nebylo zamýšleno). Vývoj údajů o BEPS a související opatření Vývoj nástrojů a metodologie ke zkoumání dopadů přijatých opatření proti rozmělňování daňových základů a přesouvání zisků. Dobrovolné zveřejnění nástrojů pro agresivní daňové plánování Rozšíření povinné spolupráce daňových subjektů s daňovými správami v souladu s dalšími doporučeními OECD. Vývoj mnohostranného nástroje pro změnu dvoustranných smluv Zpružnění nástroje pro změny jednotlivých smluv o zamezení dvojímu zdanění mezi státy (proces je v současné době složitý a pomalý) BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku

Děkujeme za pozornost BEPS - eroze daňového základu a přesouvání zisku