ICT projekty zaměstnaneckých ZP a jejich postoj k budování eHealth

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Interoperabilita v elektronickém zdravotnictví
Advertisements

Spisová služba pro organizace zřízené Olomouckým krajem
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Ing. Stanislav Blažek Ph.D. Jindřich Juhaňák
Global network of innovation e-government – Užití IT v sociálním pojištění E-government Užití informačních technologií v sociálním pojištění.
PROJEKT EZK ROKY 2001 AŽ 2011 PILOTNÍ PROJEKTY
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
ŽOFÍN 26. červen 2014 Ing. Jaromír Gajdáček,Ph.D., MBA prezident Svazu zdravotních pojišťoven ČR, generální ředitel Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra.
Informační systém základních registrů. Obsah Úvod Komunikace se základními registry Autentizace a autorizace Práce s údaji Funkcionalita v rámci Portálu.
Projekt zavádění jednotné bezpečnostní politiky v prostředí VZP ČR
1 PDIS Táborský Otakar Výhody systému nástroj pro ovlivňováni chování pacienta ISO, CEN, ČSN, HL7 rozvoj eHealth spolupráce se zdravotní.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Smluvní vztahy a registrace u Operátora trhu s elektřinou, a. s
Elektronické služby VZP ČR
JIP a KAAS Co umí. A co nabízí ve vztahu k základním registrům.
Ing. Daniel Kardoš Fax: Systémová integrace je proces, který má potenciál zvýšit kvalitu zdravotnických informačních.
OP Rybářství 2007 – 2013 Portál farmáře jako nový nástroj v komunikaci mezi žadateli a SZIF v rámci OP Rybářství. Ing. Antonín Vavrečka Oddělení metodiky.
Komerční využití systému ISDS
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Projekt INKO.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 ePUSA – elektronický portál územních samospráv Krajský úřad Plzeňského krajeMinisterstvo vnitra.
Cena, výše a podmínky úhrady LP PharmDr.Lubomír Chudoba, člen Lékové komise SZP ČR za ZPMV ČR Konference „Rizika v činnostech farmaceutické.
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Roman Valeš Tomáš Kozák Roman Valeš Tomáš Kozák PEF Mendelu – Informační systémy a technologie – ZS 2012.
Portál - kultura a historie Prahy Ivan Seyček Miroslav Váňa Lada Králová Magistrát hl. m. Prahy ePraha ISSS/LORIS/V4DIS Portál – kultura.
Realizační tým ICZ duben 2005
eHealth vs eGovernment : souboj bez vítěze
Pohled samosprávy na eHealth
Portál veřejné správy spolupráce s BusinessInfo CS – Zákaznická řešení pro státní správu Ing. Jitka Novotná Ministerstvo informatiky.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Studentská PARDUBICE Implementace MIIS na Univerzitě Pardubice Petr Švec, Univerzita Pardubice.
Sledování nežádoucích událostí v ČR
Kvalita v českém zdravotnictví
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
E-preskripce je část zdravotnického informačního systému, která umožní: zjednodušené předepsání receptu (Rp) s kontrolou vlastní preskripce přiřazení hlavní.
Co umožní uplatnění informačních technologií ve zdravotnictví
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 Portál veřejné správy portal.gov.cz Ing. Dana Bérová
EHealth v Plzeňském kraji , Žďár nad Sázavou Krajský úřad Plzeňského kraje, Odbor informatiky.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
David PETR, Kateřina VOISOVÁ
ČESKÁ SPRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Lidé na prvním místě … Praha, 14. dubna 2011 E – neschopenka (HPN = Hlášení pracovní neschopnosti) Ing. Vladimír Fanta.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation 9. ICT Forum, Praha Elektronická daňová správa Klientský přístup k daňovým subjektům.
EVito systém aktivního zdraví Součást prevence a léčby civilizačních nemocí Ing. Filip Linhart, MBA, 13. listopadu 2014.
REGISTRY VEŘEJNÉ SPRÁVY Obecné principy schváleného věcného záměru zákona o registrech veřejné správy Seminář sdružení Nemoforum Prostorová identifikace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Aplikace MS2014+ Portál IS KP14+.
0 A healthier tomorrow. MUDr. Pavel Kubů CEE Healthcare Business Development Manager Přínosy eHealth nástroji koordinované zdravotní péče pro klienty Maccabi.
EPreskripce – lékařský záznam – pozadí a zkušenosti z Dánska 17. prosince 2008 SÚKL Praha Příprava lékáren na ePreskripci a poskytování údajů o vydaných.
Aplikace MS2014+ Portál IS KP14+.
 Legislativa  Infrastruktura veřejné správy  Projekty  Finance  Informace.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Aplikace MS2014+ Portál IS KP14+. URL aplikace IS KP pro korektní fungování aplikace je nezbytně nutné dodržovat.
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
Aplikace MS2014+ Portál IS KP14+. URL aplikace IS KP pro korektní fungování aplikace je nezbytně nutné dodržovat.
Aplikace Monitorovací systém
Aplikace Monitorovací systém
eRecept – aktuální stav a plánovaný vývoj do
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Aplikace MS2014+ Portál IS KP14+.
Aplikace Monitorovací systém
Aplikace Monitorovací systém
„Stárnutí populace – analýza nákladů zdravotního a sociálního systému“
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 2
Aplikace MS2014+ Portál IS KP14+.
Projekt KA3: ZPRACOVÁNÍ METODIK TVORBY NÁSTROJŮ PRO IMPLEMENTACI NÁRODNÍ STRATEGIE ELEKTRONICKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ (NSEZ)
Národního registru hospitalizací
Transkript prezentace:

ICT projekty zaměstnaneckých ZP a jejich postoj k budování eHealth Ing. Zdeněk Vitásek, MBA, ředitel OOIS ZPŠ Mladá Boleslav, předseda sekce informatiků SZP ČR

Osnova prezentace Klientské portály zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven (ZZP) pro komunikaci se zdravotnickými zařízeními zaměstnavateli pojištěnci Administrace přílohy č. 2 Karty pojištěnců zaměstnaneckých ZP Možnosti budování eHealth 2

Portály ZZP Existence 2 paralelně fungujících řešení Portál Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR Společný portál ZP (SPZP) od roku 2003 Vojenská zdravotní pojišťovna Česká průmyslová zdravotní pojišťovna Oborová zdravotní pojišťovna Zaměstnanecká pojišťovna Škoda Revírní bratrská pokladna Zdravotní pojišťovna Metal - Aliance 3

Portály ZZP Autentizace uživatelů portálů Společný portál ZP kvalifikovaný či komerční certifikát vyjmenovaných certifikačních autorit uživatelské jméno, heslo a potvrzující SMS Portál Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR PIN a heslo Komunikace probíhá v zabezpečeném prostředí https:// 4

Portály ZZP pro komunikaci se ZZ Oba portály nabízejí funkce pro administraci záležitostí kolem vyúčtování úhrad za zdravotní služby Operace iniciované ze strany zdravotnického zařízení předání vyúčtování předání registrací praktických lékařů hlášení zastupování (oznámení o nepřítomnosti lékaře) předání hlášení nositelů výkonů (ZPMV) ostatní řeší P2 možnost pověřit zpracovatele komunikací se ZZP prostřednictvím portálů – práce v hromadném režimu zasílání vyúčtování za cizince vazba na administraci záležitostí dotýkající se klientských karet 5

Portály ZZP pro komunikaci se ZZ Operace iniciované ze strany zdravotní pojišťovny zasílání protokolů o zpracování a případně chybových protokolů zasílání zúčtovacích zpráv ve formátu pdf a html zobrazení stavu vyúčtování přehledy vykázané zdravotní péče výpisy registrací vyhodnocení lékových interakcí, administrace léčebných plánů ZPMV (hypertenze, diabetes mellitus, dyslipidemie) distribuce lékového auditu, týdenních analýz ZPŠ 6

Portály ZZP pro komunikaci se ZZ Ostatní funkce (Společný portál ZP) zabezpečená informační výměna mezi zdravotnickými zařízeními mezi zdravotními pojišťovnami možnost kreativně nabídnout na úrovni jednotlivých zdravotních pojišťoven strukturovaný formulář s požadavkem komunikace se ZZ prostřednictvím schránek na portálu odesílání hlášení o úrazu Výhoda – jednotný systém za všechny ZP, individualizované uživatelské rozhraní 7

Portály ZZP pro komunikaci se ZZ Režimy práce s portály V obou projektech je možné nabídnout interaktivní komunikaci uživatele v prostředí internetových prohlížečů implementaci komunikačního rozhraní do informačních systémů zdravotnických zařízení (B2B služby) Bezpečnostní audity SPZP 8

Portály ZZP pro komunikaci se ZZ Počet podání sledovaných agend uživatelů Společného portálu ZP Zahrnuty reálné podání nikoliv položky v podání Leden 2012 – téměř 100.000 podání 9

Portály ZZP pro komunikaci se ZZ Podíly jednotlivých ZP na komunikaci Společného portálu ZP Z pohledu F-Dávka Sumární pohled za 2003 – 08/2012 10

Portály ZZP pro komunikaci se ZZ Počet jednotlivých druhů subjektů s přístupem na Společný portál ZP Počet jednotlivých druhů subjektů s alespoň jedním oprávněním Údaje k 08/2012 11

Portály ZZP pro komunikaci s plátci pojistného Společné vlastnosti obou projektů Informace předávané od plátců do ZZP administrace kontaktních údajů předání měsíčních přehledů o platbě pojistného předání hromadného oznámení zaměstnavatele o změnách u pojištěnců Informace předávané od ZZP k plátcům výpis zaregistrovaných zaměstnanců u příslušné ZZP výpis předpisů a plateb pojistného potvrzení bezdlužnosti (SPZP) 12

Portály ZZP pro komunikaci s plátci pojistného Režimy práce v oblasti plátců pojistného ruční režim dávkový režim – komunikace v datovém rozhraní VZP B2B komunikační rozhraní u SPZP V uvedeném rozsahu funkce dostupné i pro podnikatele (OSVČ) s možností podání ročního vyúčtování záloh na zdravotní pojištění Možnost pověřit zpracovatele komunikací s agendou Autentizace uživatele stejná jako u zdravotnických zařízení 13

pro komunikaci s dalšími subjekty Společný portál ZP pro komunikaci s dalšími subjekty Pojištěnci poskytování individuálních účtů, přehled pojistných dob Speciální klienti Policie ČR hlášení dopravních nehod, pohřešované osoby zdravotní pojišťovny v ČR křížová komunikace, vypořádání vzájemných pohledávek za migrujícími pojištěnci - poplatky u lékařů, doplatky za léky, … FÚ, ČSSZ, MěÚ, exekutoři: žádost o výpis FO či PO, příjem odpovědí pod soudním rozhodnutím 14

Portál ZP pro komunikaci s dalšími subjekty Počet podání exekutorů dramatický nárůst v roce 2011 15

Administrace P2 v prostředí SPZP Zjednodušení agendy pro uzavírání a aktualizaci smluvních vztahů Nabídnout zdravotnickým zařízením nástroj komplexní šířka zpracovávané agendy použitelný pro všechny zdravotní pojišťovny využitelný i pro samotné zdravotnické zařízení uživatelsky přívětivý zabezpečující konzistenci dat respektující dohodnuté standardy (VZP) vycházející z požadavků ZZ a ZP bez finančních požadavků na uživatele realizovaný v časově krátkém období zabudované kontroly zefektivňující komunikaci 16

Administrace P2 v prostředí SPZP Formuláře na SPZP vycházejí z ověřených datových struktur SPZP má integrované všechny používané typy struktur SPZP umožňuje administraci všech zdravotních pojišťoven (i neportálových) v jednom formuláři. Vše se dělá pouze jednou (nikoliv 7x) + výjimky. Provázání s archivem digitalizovaných dokumentů Systém je budován nikoliv jednoúčelově pro vyřešení problematiky P2 se zdravotními pojišťovnami, ale aby nabídl přidanou hodnotu i zdravotnickým zařízením. Systém vybaven vyhledávacím modulem pro přístup k jednotlivým dokumentům 17

Administrace P2 v prostředí SPZP Data se neudržují v izolovaných formulářích, ale jsou zakládána do databáze - 100 procentní konzistence dat Členění číselníků statické (odbornosti) s časovou historií (číselník zdravotních výkonů) dynamicky měněné (číselník osob) Data jsou izolována jak mezi zdravotnickými zařízeními, tak i mezi zdravotními pojišťovnami je nepřípustné přenášet data (například naskenované kvalifikační předpoklady zdravotnického pracovníka) mezi ZZ. je nepřípustné sdílet smluvní ujednání mezi ZP. ZP nikdy neví, jestli smluvní ujednání je sdílené či specifické. Zajištění integrity významně snižuje chybovost předávaných informací na straně ZZ, dochází ke zefektivnění komunikace 18

zefektivňující komunikaci P2 SPZP jako prostředí zefektivňující komunikaci Realizace formálních kontrol přímo na straně uživatele a po předání partnerovi neřešit formální záležitosti, ale pouze odborné pokud je možné údaj sumarizovat z již vyplněních informací, je tak učiněno bez zásahu uživatele pokud je možné údaj kontrolovat proti číselníku, je tak učiněno s respektováním charakteru číselníku (čas, ZP, …) pokud je možné něco předvyplnit z dostupných informací, je tak učiněno s umožněním editace uživateli Systém umožňuje, aby veškerý kontraktační proces nasmlouvání informací P2 až do podpisu statutárními zástupci smluvních stran probíhal v portálovém prostředí Zde budou také sjednané informace oběma stranám poté přístupné 19

zefektivňující komunikaci P2 SPZP jako prostředí zefektivňující komunikaci Dynamika nárůstu vyplněných P2 v prostředí Společného portálu ZP v posledním roce 20

Karty pojištěnců V prostředí zdravotního pojištění působí 3 projekty klientských karet Jedná se o klientské portály určené výhradně pojištěncům příslušné ZP Karta života projekt ZPMV, ČPZP nejstarší Vitakarta OZP od roku 2011 Karta mého srdce ZPŠ od roku 2012 21

Karta života Obecná charakteristika nejdéle působící projekt v systému v. z. p. online zpřístupněný souhrn informací o zdravotním stavu pojištěnce z databází ZPMV informace jsou zpřístupněny i praktickému lékaři či specialistovi dle volby pojištěnce rozhraní pro verifikaci údajů ošetřujícím lékařem verze pro mobilní zařízení anglická mutace Karty života 22

Karta života 3 elektronické služby Karty života Správná a bezpečná léčba vyplnění informací (zhruba v rozsahu anamnézy) pojištěncem a jejich sdílení s ošetřujícím lékařem vyhodnocování interakcí u lékaře Výpis ze zdravotního účtu včetně regulačních poplatků a doplatků 3 roky zpětně ve věcném členění (léky, ZP, výkony, …) měsíční agregované přehledy i včetně hospitalizací grafická prezentace Záchrana života přístup informací pro zdravotnickou záchrannou službu 23

Vitakarta Obecná charakteristika datum otevření portálu klientům OZP 1. února 2011 zpřístupňuje přehled čerpané péče pojištěncem možnost ukládat lékařské zprávy, výsledky vyšetření či vlastní poznámky ke zdravotnímu stavu včetně preskripce a zpřístupnit je ošetřujícím lékařům v prostředí Vitakarty+ přístup přes standardní internetové prohlížeče verze pro mobilní zařízení (iPhone, iPad, Android) 72 000 klientů 24

Vitakarta+ Zpřístupnění veškerých informací o vyúčtované zdravotní péči registrujícím praktickým lékařům Přístup k ekonomickým údajům a přehledům týkající se poskytnuté zdravotní péče Registrace přes Společný portál ZP Registrováno více jak 600 lékařů Pilotně testováno přístup k údajům Vitakarty+ ze sw lékaře (Medicus3) s autentizací na Společném portálu ZP 25

Karta mého srdce Obecná charakteristika portál pro klienty ZPŠ nejmladší z provozovaných klientských portálů, spuštěn 2012 přístup prostřednictvím webových prohlížečů důsledná customizace, veškerý obsah je orientován právě na přihlášeného pojištěnce srozumitelnost funkčnost představena a komunikována se zástupci lékařů zaregistrovaný pojištěnec má k dispozici funkce ve 20 modulech 26

Karta mého srdce Dashboard pojištěncovi ošetřující lékaři s kontakty a ordinačními hodinami, události a upozornění, preventivní programy Výpisy hierarchizovaně uspořádaný výpis zdravotní péče s historií 5 let s možností kontroly, započitatelné doplatky, pojistné doby, zapůjčené pomůcky, platby zdravotního pojištění Má péče a zdraví sledování a vyhodnocování prevence a dispenzarizace, interakce, minimalizace doplatků za léky, lékové přesahy Záznamy anamnéza, zdravotnická dokumentace, vlastní záznamy, sledování tělesných veličin, menstruační a ovulační kalendář Komunikace příprava pro komunikaci se ZS, konzultace online, administrace kontaktních údajů 27

Definice eHealth Elektronické zdravotnictví (eHealth) Souhrnný název pro nástroje založené na informačních a komunikačních technologiích, které podporují a zlepšují prevenci, diagnostiku, léčbu, sledování a řízení zdraví a životního stylu zahrnuje předávání údajů mezi zdravotnickými zařízeními nebo osobní komunikaci mezi pacienty navzájem nebo mezi zdravotnickými oborníky interakci mezi pacienty a poskytovateli zdravotní péče obsahuje sítě pro zdravotní informace, elektronické zdravotní záznamy, služby telemedicíny a osobní přenosné a mobilní komunikační systémy pro sledování a podporu pacientů 38

Přínosy zavedení eHealth Dostupnost informací v reálném čase jak zdravotníkům, tak i případně pacientům Rychlé informace znamenají správnou a rychlou diagnostiku a mohou zkvalitnit a zefektivnt léčbu Odpadají vyšetření již provedená, léčba může být rychlejší Odpadá využívání pacientů jakožto distributorů dokumentace Nabízí potenciál pro zlevňování zdravotní péče

Přínosy zavedení eHealth Redesign práce lékařů a zdravotníků Lékař pracuje s větším objemem informací při snížení administrativy Uložení dokumentace ve strukturovaných datových objektech zrychlí orientaci v dokumentaci umožní sestavování trendů a identifikaci rizik rychlou výměnu nebo sdílení Elektronická preskripce zvýší bezpečnost umožní dálkový předpis léčiva zamezí duplicitní preskripci a zneužívání systému

Zhodnocení podmínek rozvoje eHealth v ČR Relativně solidní výchozí podmínky Vysoká penetrace IS v lůžkových zdravotnických zařízeních Obecně tendence k vedení strukturované dokumentace Od roku 1997 k dispozici datový standard DASTA, chybí legislativní podpora k jeho prosazování a závaznému užívání Číselník 17000 laboratorních položek Ne všechny informační systémy aktualizovány na aktuální verzi DASTA Solidní podíl ambulantních IS nekompatibilita s DASTA absence strukturované dokumentace Zřídka zaostalá výpočetní technika, snadná dostupnost nové

Zhodnocení podmínek rozvoje eHealth v ČR Absence elektronické identifikace zdravotnického pracovníka Snaha řešit zákonem o zdravotních službách národním registrem zdravotnických pracovníků Připravena základní infrastrukrura elektronického receptu – v testování Rozvoj eHealth je nejvíce blokován 2 aspekty Dobrovolnost - každý čeká, až to bude fungovat. Do té doby nehodlá investovat peníze ani čas. Tím znehodnocuje investice druhých. Zbytečné investice do alternativních technologií. Příliš vysoko nastavené nároky, těžko komunikovatelné, ztráta podpory v terénu a spojence v prosazování systému. Absence jasné vize demotivuje.

Doporučení rozvoje eHealth v ČR Omezené zdroje nepřejí velkým projektům Akcent na strukturovanou komunikaci jak mezi zdravotnickými zařízeními, tak i s navazujícími institucemi Realizace prostřednictvím komunikačního uzlu Integrování komunikačních technologií na základě B2B technologií do informačních systémů ošetřujících lékařů Komunikace s komplementem pro odesílání žádanek a poloautomati-zovaný příjem a zakládání výsledků, vyžádání výsledků Objednávání pacienta k ambulantnímu či předávání k lůžkovému ošetření, získávání výsledků z těchto vyšetření a jejich zakládání Komunikace s úložištěm receptů nejen pro vystavení elektronické preskripce, ale i pro sledování případných rizik

Doporučení rozvoje eHealth v ČR Komunikace se zdravotními pojišťovnami Odesílání vyúčtování a příjem zúčtovacích protokolů, vše ve struktorovaném tvaru Přístup do individuálního účtu pacienta na základě zákona Další individualizované informace z karet pojištěnce ČSSZ – projekt elektronické neschopenky ÚZIS – předávání statistických informací Poučení v lokálně fungujících systémech Inspirace v analogických agendách národního hospodářství

Děkuji za pozornost Zdenek.Vitasek@zpskoda.cz Praha 18. září 2012 45