27.10.2009Eva Kocourková1. Obsah prezentace Konkurence dříve a dnes Identifikace konkurence Úrovně konkurence podle nahraditelnosti výrobků Typy struktury.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Značka výrobku Značka se skládá:
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
ÚVOD DO MARKETINGU.
CRM a konkurenceschopnost vybraných firem Jan Němeček Univerzita Hradec Králové.
Tvorba cen v maloobchodě
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Vize, Strategie, Cíle.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Cenová strategie Eduard Andráši.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Marketing v pojišťovnictví února 2007 E :00 – 15:30.
MARKETING FINANČNÍCH SLUŽEB E :00 – 13:30.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Konkurenční prostředí a konkurenční strategie
Poskytování služeb jako ekonomická činnost. Tvorba podnikatelského plánu Analogie s výrobními podniky Nutno mít na zřeteli charakteristické vlastnosti.
Životní cyklus výrobku
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Analýza konkurence.
úvod pojetí a obsah marketingu
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Název organizace Podnikatelský plán (bližší specifikace aktivity) Vaše logo.
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Prosperita organizace
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Marketingové plánování podnikové vize, cíle, strategie
Mikroprostředí firmy.
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ PODNIKÁNÍ Všechno v mém životě souvisí AC Education.
Marketing Základy a postupy..
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Případová studie Klasik teoretická východiska
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Petr Mikšovič CEO, SOVA NET, s.r.o. Význam on-line strategie v B2B.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Návrh opatření ke zlepšení pozice firmy na trhu. Cíl práce stanovit postavení firmy IMPRESS Znojmo, a.s. na trhu zjistit postavení plechovky mezi ostatními.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
MARKETING Přednáška P
Segmentace trhu. Segmentace trhu Trh je tvořen velkým počtem zákazníků, kteří se liší svými potřebami, možnostmi…. Segmentace je rozdělení trhu na.
Marketingový systém řízení
Poradenství pro řízení marketingu a odbytu
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Marketingové strategie
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_MARKETING.
Prezentace obchodního plánu
Marketing Základy a postupy..
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Eva Kocourková1

Obsah prezentace Konkurence dříve a dnes Identifikace konkurence Úrovně konkurence podle nahraditelnosti výrobků Typy struktury průmyslu Cíle konkurence, odhad předností a slabin Odhad reakce konkurenta Tvorba informačního systému, zdroje informací Konkurenční strategie Závěr Eva Kocourková2

Dříve x Dnes Dříve ignorování konkurence Dnes konkurenční boj zahraničních i domácích firem firmy by měly konkurenční strategii svých protivníků, jejich podnikatelskou filosofii, tradice, zvyky apod. firma vyrábí a zákazník pečlivě vybírá z pestré nabídky zvětšení vlastního podílu na trhu je možné jen na úkor podílu konkurenta => tzn. přitáhnout zákazníky konkurenta znamená nabídnout něco lepšího, levnějšího, užitečnějšího => firma musí neustále srovnávat své výrobky, ceny, odbyt i propagaci s konkurencí Eva Kocourková3

Identifikace konkurence Nejdůležitější informace o konkurentech které potřebuje firma získat: Kdo jsou hlavní konkurenti ? Jaké jsou jejich strategie ? Jaké jsou jejich cíle ? Jaké jsou jejich přednosti a slabiny ? Jaké jsou možné jejich reakce ? Eva Kocourková4

Úrovně konkurence podle nahraditelnosti výrobků Hlavní konkurenti firmy nabízející podobné výrobky stejným zákazníkům za podobné ceny (Volkswagen – General motors) Konkurenti jsou všichni výrobci podobných výrobků (Ford – Opel) Konkurenti – firmy nabízející stejnou službu (OA, motorky, jízdní kola, NA) Konkurenti všichni soutěžící o tytéž zákazníkovi peníze (OA – cestovní kanceláře) Eva Kocourková5

Konkurenti podle průmyslového pohledu – typy struktury průmyslu Ryzí monopol pouze jedna firma nabízí určitý produkt v jedné zemi či oblasti (pošta, energetické společnosti) pokud není regulován, může stanovit vysoké ceny minimální reklama  zákazník nemá jinou volbu Eva Kocourková6

Ryzí oligopol málo firem, které nabízejí tentýž výrobek (olej, nafta) výrobky se dají většinou rozlišit jenom cenou Eva Kocourková7

Diferencovaný oligopol několik firem nabízející částečně rozdílné výrobky rozdíly v kvalitě, vlastnostech, nebo službách. snaha získat vedení alespoň v jedné z těchto oblastí, zaujmout zákazníky a dosáhnout zisk Eva Kocourková8

Monopolistická konkurence mnoho konkurentů, kteří jsou schopni odlišit své výrobky nebo služby zaměření na určitý typ zákazníka Dokonalá konkurence velký počet firem nabízející stejné výrobky nebo služby Eva Kocourková9

Identifikace strategií konkurence Nejintenzivnější boj firmy jedné strategické skupiny  stejná strategie, stejný cílový trh Soupeření mezi různými skupinami zaměření na stejný okruh zákazníků zákazníci nevidí velké rozdíly v nabídce jednotlivých strategických skupin skupina chce rozšířit své tržní spektrum  Firma musí porovnat svůj profil a strategie s konkurentem  na základě důkladného zhodnocení se může lépe orientovat a pohybovat na trhu Eva Kocourková10

Cíle konkurence Další otázky O co konkurence usiluje ? Co stimuluje její chování ?  Maximalizace zisku x dlouhodobý nízký zisk  Váha přikládaná běžné ziskovosti, podílu na trhu, toku hotových peněz, předním technologiím, úrovni služeb Eva Kocourková11

Odhad předností a slabin konkurence Získání informací o: prodeji podílu na trhu zisku návratnosti investic obratu peněz nových investicích využití kapacity Eva Kocourková12

Odhad reakce konkurenta Reakce závisí na: podnikových cílech přednostech a slabinách firmy filosofii podnikání na podnikové kultuře jiných hodnotách Eva Kocourková13

Podle reakce můžeme rozdělit konkurenty na: Laxní konkurent reaguje zdlouhavě, pomalu, nevýrazně  firma spoléhá na věrnost zákazníků  spoléhá na neinformovanost zákazníků  nemá na reakci finanční prostředky Vybíravý konkurent nereaguje vůbec nebo jen v některých případech Eva Kocourková14

Tygr reaguje rychle a velice důrazně na možné ohrožení pozice na trhu většinou silné firmy s dominantním postavením na trhu Scholastický konkurent nepředvídavý způsob reakce Eva Kocourková15

Tvorba informačního systému Slouží k identifikaci konkurence a k efektivní reakci na její chování 4 části tvorby IS: 1. Založení systému  Identifikace nejdůležitějších informací  Určení zdrojů inf.  Jmenování týmu Eva Kocourková16

2. Sběr informací Primární inf.: Výzkum a aktivity firmy Sekundární inf.: Statistiky, ročenky,účetní závěrky atd. 3. Hodnocení a analýza Prověření z hlediska platnosti, spolehlivosti Třídění Závěry 4. Předání a zpětná reakce Informace posílány na klíčová místa Zodpovězení informací týkající se konkurence Eva Kocourková17

Co musí firma vědět o konkurenci? Popis sortiment, trh, podíl na trhu, zisk, tržby, návratnost investic, nové investice Strategie výzkum a vývoj, výrobní, marketingová, finanční, personální, cena, výrobek, distribuce, propagace Cíle (marketingové, finanční) Slabiny / přednosti Způsob reakce Eva Kocourková18

Zdroje informací Zaměstnanci konkurence (uchazeči o místo) Konkurz na neexistující pozici Lukrativní podmínky přilákající zaměstnance konkurence  Získání důležitých informaci na pohovorech Informace od lidí, které mají obchodní styk s konkurencí Informace od klientů Eva Kocourková19

Informace z veřejných dokumentů Ročenky, periodika, internet Pozorování konkurence Analýza výrobků konkurence Eva Kocourková20

Konkurenční strategie Podle pozice na trhu dělíme firmy na: Vůdce, vedoucí trhu největší podíl na trhu v příslušném oboru největší inovátor, vítězí v technologiích, klade důraz na výzkum a vývoj určuje další směřování trhu Pokud si chce udržet své postavení musí se zaměřit na: zvyšování celkové poptávky na trhu vyhledáváním nových zákazníků, nových způsobů použití výrobku obranu dosavadního podílu na trhu– nenechat nechráněné místo na trhu získat větší podíl na trhu, s cílem zvýšení zisku Eva Kocourková21

Vyzyvatel útočí na vůdce a na ostatní s cílem většího podílu na trhu, ovládá do 30 % celkového trh Následovatel následuje vedoucí firmu, nesnaží se bojovat o prvenství ani o pozice na trhu, pokrývá do 20 % trhu. chce upevnit svůj podíl, neriskuje Troškař obsluhuje velmi malý segment trhu orientuje se na malé tržní výklenky a mezery na trhu, které nepokrývá velká firma. jeho oborová orientace je úzce specializovaná a jeho pozice na trhu nepřesahuje 10 % Eva Kocourková22

Závěr Důležité vědět, co nabízí konkurence Firmy by svým konkurentům měly věnovat stejnou pozornost jako svým zákazníkům. Firma musí neustále srovnávat své výrobky, ceny, odbyt i propagaci s konkurencí. Porovnávat v čem je lepší nebo naopak horší než konkurence zlepšovat své strategie, ať už útočné nebo obranné Eva Kocourková23

Děkuji za pozornost Eva Kocourková24