Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu Doc. Ing. Bc. Tomáš Tichý, Ph.D.
Obsah prezentace Rozvoj dopravy v ČR a v Praze Základní problémy s řízením dopravy ve městech Oblasti rozvoje dopravní telematiky Řízení dopravy v Praze Provázání technologií Ucelený přístup k ITS systémům České vysoké učení technické v Praze - Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky
Rozvoj dopravy v ČR Růst silniční dopravy v ČR o 26% od roku 2000 Vývoj intenzity automobilové dopravy v Praze a v ČR Vývoj stupně automobilizace zdroj: TSK-ÚDI Praha 2013 zdroj: TSK-ÚDI Praha 2013 Růst silniční dopravy v ČR o 26% od roku 2000 Růst silniční dopravy v Praze o 33% od roku 2000 Růst automobilové dopravy o 12% od roku 2000 Automobilizace v Praze - 1 vozidlo na 1,6 obyvatele Omezení dopravy v centru Rozvoj obchodních center Výstavba okruhů měst – vnitřní, vnější České vysoké učení technické v Praze - Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky
Základní problémy řízení dopravy ve městě Omezená infrastruktura města – (soukromé pozemky) Výstavba komerčních center Výstavba kancelářských center Objízdné trasy Pěší vazby Cyklistická doprava Ekologická zátěž Jízda MHD Kapacita silniční sítě České vysoké učení technické v Praze - Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky
Kapacita komunikace Telematické aplikace Reakce systému řízení Tvorba kolon – nekapacitní komunikace Nehodovost, zranění, náklady Informovanost o stavu komunikace Znalost dojezdových časů Informace o zaparkování Informace o času příjezdu MHD Telematické aplikace Reakce systému řízení Včasné předání informace České vysoké učení technické v Praze - Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky
Oblasti rozvoje telematických systémů Řízení provozu na městských komunikacích Bezpečnostní a záchranné systémy Dohledové a varovné systémy Poskytování dopravních informací Správa dopravní infrastruktury Zařízení ve vozidlech Parkovací systémy Veřejná doprava Elektronické platby Přeprava nákladů Sběr a správa dat Mýtný systém České vysoké učení technické v Praze - Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky
Řízení dopravy v Praze Integrace technologií 9 Oblasti řízení Otevřené rozhraní Sběr DI dat Monitorování technologií Ovlivňování dopravy Nadstavbový systém České vysoké učení technické v Praze - Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky
Inteligentní dopravní systémy v Praze Světelně řízených křižovatek – 626 ks Přechodů pro chodce – 125 ks Preference MHD – pasivní 174 ks, aktivní 180ks Strategické detektory – 194ks Oblastní ústředny - 11ks ZPI – 58ks Úseková rychlost – 31 úseků Jízda na červenou - 16 lokalit Cestovní informace – 16 úseků P+R – 16 parkovišť – 3008 stání Tunelové systémy – 6 tunelů + 1 v přípravě Management města – dopravní scénáře zdroj: TSK-ÚDI Praha 2013 České vysoké učení technické v Praze - Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky
Nadstavbový systém Monitorování stavu SSZ Vizualizace SSZ Řízení SSZ Prioritní trasy Sběr DI dat Hlášení poruchy Archivace a zpracování dat MOTION, TASS, STRAMO Návaznost na management města České vysoké učení technické v Praze - Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky
Nadstavbové řízení vyššími algoritmy Stávající stav Adaptivní systém MOTION (21 SSZ) - průjezdnost ↑ o 10% Dopravně závisle řízení TASS, VAPW (6 SSZ) Dopravní scénáře Doporučení a přínosy Rozšíření do oblastí v Praze Automatické reakce Úspora času Vyšší optimalizace dopravy v síti České vysoké učení technické v Praze - Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky
Řízení křižovatek Dynamické řízení SSZ Upřednostnění chodců v čase - ↑ o 10 – 50% Preference IZS – průjezdnost ↑ o 40 – 60% Preference MHD - zdržení ↓ o 30% Kapacita vjezdu - ↑ o 10 – 20% Nadstavbové systémy - zdržení ↓ o 10% Návratnost investice - 2-4 roky Návratnost nadstavbového řízení - 3-5 let Energetické úspory – LED - ↓ o 30-40% České vysoké učení technické v Praze - Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky
Provázání technologií a systémů Technologie - řízení Sběr dat Navigace Informace Detektory Informace řidičů Plovoucí vozidla Státní správa atd. Management města České vysoké učení technické v Praze - Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky
Závěr - ucelený přístup k řízení dopravy Telematická architektura + koncepce Dopravní řízení Mobilní telematika Simulace dopravy Dopravně informační centrum Spolehlivost zařízení – servis Normy,standardizace – TNK 136 Využití výsledků z TAČR Kooperativní systémy + Smart city České vysoké učení technické v Praze - Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky
Doc. Ing. Bc.Tomáš Tichý, Ph.D. Závěr Děkuji Vám za pozornost Doc. Ing. Bc.Tomáš Tichý, Ph.D. tichy@K620.fd.cvut.cz +420 224 359 547 České vysoké učení technické v Praze - Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky