EU - 06 – 14 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Zacharová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Renesance v Anglii Obr. 1 William Shakespeare
William Shakespeare (1564 – 1616) [viljem šejkspír] nejvýznamnější dramatik a básník (sonety) věnoval se i herectví pocházel z vážené kupecké rodiny ze Stratfordu nad Avonou v 18 letech se oženil (očekával potomka) o jeho životě se dochovalo málo informací po odchodu do Londýna se stal spolumajitelem divadla Globe napsal asi 37 divadelních her (u nás znám od doby národního obrození díky překladům Josefa Václava Sládka) hry se hrají i dnes (Shakespearovské slavnosti v Praze)
Obr. 2 Shakespearův rodný dům ve Stratfordu
Literární tvorba dílo je zcela světské zobrazuje ženy jako emancipované osobnosti, které si dovolují odporovat mužům a mít vlastní názor (v té době zcela neobvyklé) ženy také vynikají čestností, hrdostí a půvabem píše: historické hry komedie tragédie pohádkové hry sonety
Historické hry Jindřich VI. Richard III. hl. postava – Richard (vytvořena podle skutečné historické postavy, Richarda III.) záporná postava (ukrutný vládce) hra není historicky přesná končí smrtí hl. hrdiny (prvky tragédie) Obr. 3 Richard III.
Komedie Kupec benátský Mnoho povyku pro nic Sen noci svatojánské bohatý Žid Shylock poskytne půjčku se zvláštní podmínkou (pokud nebude půjčka řádně zaplacena, má právo vyříznout z těla benátského kupce Antonia libru masa) Mnoho povyku pro nic Sen noci svatojánské Večer tříkrálový Veselé paničky windsorské komedie o tom, jak potrestat namyšleného muže, který chce odloudit ženu jinému trest: veřejná ostuda a zesměšnění Zkrocení zlé ženy
Tragédie Hamlet Král Lear Macbeth Othello Romeo a Julie
„Být, či nebýt – to je, oč tu běží“ Hamlet typické jsou dlouhé filozofické monology zabývající se otázkou lidské existence hl. postavy: Hamlet - dánský princ, poté, co se mu zjevil duch jeho otce, předstírá šílenství, aby upozornil na vraha svého otce Claudius - Hamletův strýc, který zavraždil jeho otce Ofélie - milovala Hamleta; poté, co byl její otec zabit a Hamlet ji odmítl, zešílela (na konci umírá) „Být, či nebýt – to je, oč tu běží“
Král Lear Lear - britský král starý – chce předat své vladařské povinnosti dcerám (Goneril, Regan a Kordélie) Kordélie – nejmladší, nejvíce otce miluje, ale neumí se slovy vyjádřit (otec ji vyhání) provdá se za francouzského krále sestry si rozdělí vládu - zpočátku jsou milé, později ukazují pravou tvář otce vyženou a ten bloudí se svým šaškem Kentem po zemi sestry spolu soupeří o moc nakonec všichni umírají (Kordélie při záchraně otce, Lear ze zármutku, Regan a Goneril se zabijí navzájem)
Romeo a Julie romantická tragédie hl. postavy: Romeo, Julie 2 znepřátelené rody: Montekové x Kapuleti o velké lásce – končí nešťastně Romeo a Julie se tajně vezmou, ale Julie si má vzít Parise, a tak pozře uspávací nápoj → Romeo to neví a zabije se → Julie se probere, uvidí ho a probodne se dýkou oba rody se spřátelí
Pohádkové hry Bouře divadelní romance odehrává se na ostrově Zimní pohádka komedie, která se odehrává v Čechách (Bohemia), podle Shakespeara leží Čechy u moře
Použité zdroje Všechny uvedené odkazy cit. 2011-12-28. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hw-shakespeare.png Obr. 2 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:William_Shakespeares_birthplace,_Stratford-upon-Avon_26l2007.jpg Obr. 3 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:King_Richard_III.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/William_Shakespeare http://cs.wikipedia.org/wiki/Richard_III._%28Shakespeare%29 http://cs.wikipedia.org/wiki/Richard_III. http://cs.wikipedia.org/wiki/Hamlet http://cs.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A1l_Lear http://cs.wikipedia.org/wiki/Romeo_a_Julie MILIČKA, Karel. Básníci velkých příběhů. 1. vyd. Praha: Baronet, 2002. ISBN 80-7214-467-7. NEZKUSIL, Vladimír. Literární výchova pro 7. až 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročníky víceletých gymnázií: Úvod do světa literatury I. 2. Praha: Fortuna, 1997. ISBN 80-7168-388-4. SOUKAL, Josef. Literární výchova pro 2. stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 2., upravené a rozšířené vydání. Praha : SPN, 2009. 246 s. ISBN 978-80-7235-438-2.