Vzdělávací oblast: Umění a kultura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MEZOPOTÁMIE – 539 let př.n.l..
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Opakování Mezopotámie
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Mezopotámie Vyvinula se na přelomu 3. a 4. tisíciletí.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
MEZOPOTÁMIE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
VY_32_INOVACE_01_CJL_001_Zrn
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_EVV2 Ročník: 1. Estetická a výtvarná výchova Vzdělávací oblast:
MEZOPOTÁMIE Mezopotámie se rozkládá na území dnešního Iráku, při
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Staří Sumerové Barbora Broncová.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Registrační číslo projektu:
Starověká Mezopotámie
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
6.ročník Starověk.
Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ___________________________________________________________________.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Mezopotámie Jakub Šetka.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ296 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Umění Mezopotámie MgA. Lukáš Psík
VY_32_INOVACE_212_Mezopotámie_umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.
Mezopotámie Lenka Křížová 1.A. DĚJINY  Části Babylonie Sumer Asýrie Akkad  Bývá považována za jednu z nejstarších civilizací (3500 ante- 1600)  Mezopotámie.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
STAROVĚKÁ MEZOPOTÁMIE
Starověk.
MEZOPOTÁMIE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Státy starověké Mezopotámie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_22DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT. UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁVŠTĚVA V ZIKKURATU CITACE HRA PRAVIDLA
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ve výtvarné výchově 32/Vv02/20.2.2013, K. Týleová Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Dějiny a teorie výtvarného umění Autor: PaedDr. Karolína Týleová Předmět: Výtvarná výchova Třída: VI. Tématický okruh: Dějiny výtvarného umění Téma: Umění starověké Mezopotamie Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad – charakteristika oblasti, území v současném světě, podmínky tvorby, hlavní druhy uměleckých projevů, obrazový materiál, výrazné mezipředmětové vztahy (dějepis, zeměpis), aktivita žáků – vyhledávání informací, řazení pojmů, zpětná vazba, motivace k tvorbě v hodinách VV

VÝTVARNÉ UMĚNÍ STAROVĚKÉ MEZOPOTÁMIE KAROLÍNA TÝLEOVÁ

STAROVĚKÁ MEZOPOTÁMIE Přelom 4. a 3. tisíciletí p.n.l. (až 539 p.n.l.) Oblast mezi řekami Eufrat a Tigris (tzv. meziříčí) Dnes území Iráku a částečně Sýrie, Turecka a Íránu Kolébka civilizace – písmo, zákony, městské státy, závlahový systém, architektura, umění… http://cs.wikipedia.org/wiki/Sumer Sumerové – sumerské písmo… Akkadové – sumersko-akkadská kultura Hl. město Uruk, Ur, Babylon…

památná místa a města Přiřaď názvy měst k vyznačeným místům: Ašur, Babylon, Ninive, Ur, Uruk Ninive, Ašur, Babylon, Uruk, Ur

KLÍNOVÉ PÍSMO - klínopis Hliněná destička, seříznutý rákos, trojhranné rydlo Nejprve hospodářské záznamy – účty, smlouvy, zákony… Zpočátku obrázkové kresby, kvůli zjednodušení otisky Psalo se shora dolů, později vodorovně, zleva doprava Nejstarší památka z města Uruk – pověst o králi Enmerkarovi

architektura I. Málo kamene, cihly sušené i pálené, později s glazurou, přírodní asfalt Domy, dvory, poschodí, ulice, paláce, chrámy Zikkuraty – stupňovité pyramidy se schodištěm, svatyně, 2300 let p.n.l. město Ur http://cs.wikipedia.org/wiki/Zikkurat

architektura II. Zikkurat – babylonská věž http://cs.wikipedia.org/wiki/Babyl%C3%B3n Visuté zahrady Semiramidiny Ištařina brána

SOCHAŘSTVÍ Kamenné sochy bohů, vládců, strnulé Vládce Gudea (ensi, správce) města Lagaše 2200 p.n.l. Okřídlený býk s lidskou hlavou a orlími křídly = síla, moudrost, rychlost, novobabylonská památka 900 p.n.l.

RELIÉFY Názorné zobrazení scén, hostin, bitev, obřadů, slavností... Zvláštní pohled na lidské tělo: hlava a nohy ze strany (z profilu), ramena, trup, oko zepředu Stély – sloupy, desky, náhrobky, památníky Chammurabiho zákoník, 1686 p.n.l., město Súsy (dnes Írán)

MALÍŘSTVÍ Nástěnné malby – zachované jen zbytky Malovaná keramika – postavy, zvířata, rostlinné motivy, ornamenty, geometrické vzory…

umělecká řemesla / užité umění Nádoby, džbány – keramika, kov Pečetidla, pečetní válečky

STANDARTA Z URU EPOS O GILGAMEŠOVI

otázky pro pozorné: Která města jsou nejvýznamnějšími památkami? Čím se spojovaly cihly ve zdivu? Jakým nástrojem se psalo do hliněných destiček? Jaká byla oblíbená barva mezopotamských obyvatel? Z kolika pohledů najednou se zobrazovalo lidské tělo? Co symbolizují lidská hlava, zvířecí tělo a křídla? Co je to stéla? Proč je velmi málo dochovaných nástěnných maleb?

inspirace pro vlastní tvořivou práci

použité odkazy: cit.2013-02-17] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Cuneiform_script.jpg [cit.2013-02-17] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tigr-euph.png [cit.2013-02-17] http://en.wikipedia.org/wiki/File:Karte_Mesopotamien.png [cit.2013-02-17] http://hci.webpark.cz/klinove.html [cit.2013-02-17] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Choghazanbil2.jpg [cit.2013-02-17] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ur-Nassiriyah.jpg [cit.2013-02-17] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pieter_Bruegel_the_Elder_- _The_Tower_of_Babel_(Vienna)_-_Google_Art_Project_-_edited.jpg [cit.2013-02-17] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Plan_of_Babylon_RB.JPG [cit.2013-02-17] http://cs.wikipedia.org/wiki/I%C5%A1ta%C5%99ina_br%C3%A1na [cit.2013-02-17] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ogrody_semiramidy.jpg [cit.2013-02-17] http://cs.wikipedia.org/wiki/Gudea [cit.2013-02-17] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Human_headed_winged_bull_profile.jpg [cit.2013-02-17] http://www.knihy-a.cz/15495/4-nejmocnejsi-vladci-mezopotamie-neznali- soucit-s-rebely-zidy-ani-vlastni-rodinou [cit.2013-02-17] http://cs.wikipedia.org/wiki/Chammurapiho_z%C3%A1kon%C3%ADk [cit.2013-02-17] http://vygosh.borec.cz/umeni2.html [cit.2013-02-17] http://cs.wikipedia.org/wiki/Epos_o_Gilgame%C5%A1ovi [cit.2013-02-17] http://www.ateismus.com/his/sum/sum4.jpg [cit.2013-02-17] http://sifry.sourceforge.net/sff_symbols.html