Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Příslovce a příslovečné spřežky
PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Gramatika Přídavná jména II
Adwerbs Příslovce.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Přívlastek (Pk).
Elektronická učebnice - II
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatným jménem = vyjadřují vlastnosti podstatných jmen (př.: krásný obraz,
Stupňování přídavných jmen
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_487_Stupňování přídavných jmen AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍSLOVCE (adverbium) je neohebný slovní druh, který vyjadřuje bližší okolnosti dějů a vlastností. V češtině se mezi slovními druhy řadí na šesté místo.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_333_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Příslovečná spřežka Český jazyk 7. ročník ZŠ
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
Příslovce Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Příslovce Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.13. vyjadřují okolnosti děje nebo vlastností slova neohebná ve větě mají zpravidla platnost příslovečného určení.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k probrání nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_15 Název materiálu Pravopis.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.4 příslovce Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
 Jsou to neohebné slovní druhy.  Vyjadřují bližší vlastnosti dějů.  Ptáme se na ně otázkami: Jak? Kdy? Kde? Kam? Odkud?  Příslovce vznikají nejčastěji.
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Název materiálu: VY_12_INOVACE_ CJ.7.Vc.07_Prislovce Datum:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
PŘÍSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Předložky.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 14 – slova neohebná
VY_32_INOVACE_13_SLOVNÍ DRUHY_PŘÍSLOVCE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
SLOVNÍ DRUHY číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí 7. třída Mgr. Jitka Vrbová

Způsoby tvoření příslovcí: z přídavných jmen příponami -e/-ě, -o, - y (např. náhlý – náhle, pěkný – pěkně, častý – často, anglický – anglicky) ustrnutím tvaru podstatného jména (např. kolo – kolem, běh – během, trocha – trochu, ráno – ráno) spojením předložky s jiným slovem – vznikají tzv. příslovečné spřežky, které píšeme dohromady jako jedno slovo:

Příslovečné spřežky - předložka + podst.jm. (hlas – nahlas, paměť – zpaměti, tma – potmě) - předložka + příd.jm. (pravý – vpravo, volný – zvolna, podrobný – dopodrobna) - předložka + zájmeno (vše – ovšem, to – přitom, co – nač, zač) předložka + příslovce (těžko – ztěžka, blízko – zblízka, kradmo – pokradmu)

POZOR! Musíme rozlišovat příslovečné spřežky X tvary s předložkovou vazbou. !! Jestliže můžeme do výrazu vložit přívlastek, nejde o spřežku. 6 7 1 Př.: Vyšli jsme nahoru na kopec. X Vyšli jsme na horu. (...nejvyšší horu...) (spřežka) (předložková vazba) Pokud je rozdíl málo zřetelný, můžeme výraz psát dohromady i zvlášť: (např. zblízka – z blízka, poprvé – po prvé, kupříkladu – ku příkladu)

Pravopis spřežek píší zpravidla dohromady Např.: nahlas, nahoře, shora, zpaměti, vtom, vcelku, dohromady.

Pozor na ně! Rozlišujeme spojení předložky s podstatným jménem od příslovečné spřežky. Např.: Spadl do hromady písku. (do velké hromady) x Půjdeme tam dohromady. (Jak tam půjdeme?) Do konce představení zbývá už jen několik minut. x Na oslavu přijela dokonce i teta z Přerova.

VÝJIMKY Pouze v některých případech můžeme psát takové spojení obojím způsobem. Např.: zpočátku i z počátku pokaždé i po každé poprvé i po prvé donedávna i do nedávna

1. st. + přípony -eji, -ěji, -e Stupňování příslovcí Některá příslovce mohou svými tvary vyjadřovat trojí stupeň vlastnosti nebo míry: stupeň příslovce 2. stupeň 1. st. + přípony -eji, -ěji, -e 3. stupeň předpona nej- + 2. st. krátce kratčeji nejkratčeji krásně krásněji nejkrásněji daleko dále nejdále

Doplňte správné stupňované tvary dobře špatně málo mnoho dlouze brzy

Poznámky: - někdy se tvoří 2. stupeň z jiného kořene než 1. stupeň: zle - hůře dobře - lépe málo - méně mnoho - více - koncové -e může ve 2.a 3. stupni odpadnout (např. dráže/dráž, výše/výš, hůře/hůř) - některá příslovce mají při stupňování dvojí, popř. trojí tvary (např. úže/úžeji, hloub/hlouběji, šíře/šíř/šířeji, snáze/snáz/snadněji) - význam příslovcí můžeme zesilovat nebo zeslabovat pomocí dalších příslovcí (např. ještě lépe, mnohem zdravěji, poměrně často)