Existenciální analýza

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Advertisements

„NAŠE CESTA K VLASTNÍMU HODNOCENÍ“ Základní umělecká škola J.B.Foerstera JIČÍN.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Testování v LTEA.
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PSYCHICKÉ STAVY.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
IveHale s.r.o..
a jeho využití u klientů po CMP
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
PSYCHICKÉ JEVY.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Humanistický proud v psychologii
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Zásady pozorování a vyjednávání
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Myšlenkové základy skautingu
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
OSOBNOST.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Psychologie štíhlé postavy
Humanistické a existenciální teorie v SP
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Chyby při vnímání druhých lidí
Psychologické aspekty zdraví
Logoterapie užitá jako psychoterapie „Logoterapie a existenciální analýza“ V. E. Frankla  uplatňuje existenciální motivaci člověka – „VŮLI KE SMYSLU“,
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
MANAŽERSKÉ KOUČOVÁNÍ Milada Blažková
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
VIKTOR FRANKL Adéla Bělinová, C4A. Viktor Emil Frankl Židovský původ Neurolog a psychiatr Existenciální analýza a logoterapie Chirurg, psycholog,
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Námitky proti filozofické reflexi či diskusi a odpovědi na ně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Umění ptát se Jitka Navrátilová, Ph.D
MOTIVACE Zora Syslová.
Asertivita.
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Otázky pro průběžnou práci
Násilná osoba aneb co s ní
Temperament, charakter, motivace
Základní filozofické otázky
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Existenciální analýza MUDr. Kristina Černá

Existenciální analýza, logoterapie Východiskem je psychoanalýza, hlubinné psychoterapie Primární motivace člověka: vůle ke smyslu: - stále jsme ve vztahu ke světu, jsme s ním v dialogu = odpovídáme na otázky kladené životem tím, že se otevřeme hodnotám a uskutečníme je, tím dojde k souhlasnému naplnění existence na pozadí dané situace

Vnitřní souhlas = to je to, co chci já jako osoba, to, co je pro mě podstatné Uskutečnění hodnoty s vnitřním souhlasem prožitek naplnění, úleva, klid, radost, dodá odvahu, energii, zodpovědnost, nasměřuje do budoucnosti Uskutečnění nesouhlasné hodnoty pocit napětí, nejistota, somatizace, hodnota se hlásí znovu

Logoterapie (LT) Náplň: analýza, prevencí a terapií ztráty smyslu v životě, volbou hodnot Základní premisy: V každé situaci může člověk najít smysl Smysl se hledá, nedá se vnutit Smysl uskutečňujeme pomocí hodnot

Existenciální analýza (EA) Pokud člověk nedokáže volit hodnoty, logoterapie nestačí, může pomoci existenciální analýza (autorem A. Längle). Náplň EA: hledání podmínek pro smysluplný život, zaměřená na osobu, vede klienta k volnému prožívání, autentickému zaujetí postoje, zodpovědnému zacházení se sebou a se světem, vede k vnitřnímu souhlasu k sobě

Existenciální analýza (EA) Základní premisy (jak vidí EA člověka): Má své místo a úlohu ve světě Bez světa není úplný Je zodpovědný za svou svobodu Nemusí si nechat vše líbit (ani od sebe) Má schopnost sebeodstupu Prožívá zoufalství, pokud nenajde smysl To nejniternější v nás nemůže onemocnět

Fenomenologie východisko: „svět existuje“, (zakladatelem Husserl) filozofický postoj: postoj otevřenosti, odložení všeho, co už ví (stereotypy, teorie, zkušenosti, předsudky) = způsob uchopování v EA, nechat se dotknout světem, nechat se zasáhnout, má 2 části: technika vědomého dívání se (tj. akt, kterým se otevírá, vnímám) a uvidění, tj. přijetí viděného, kdy se ukáže to, co je

Fenomenologie Fenomenologickému přístupu pomáhá technika „uzávorkování“, tj. odstoupení od důvěrně známého, vidět znovu to, co vystupuje – nezakrývat si výhled vlastními „diáky“. Fenomenologický přístup je dobré posilovat a trénovat pěstováním smyslů, které nás zcitlivují k tomu, aby se nás něco mohlo dotknout

Fenomenologické cvičení Co je pro mě samozřejmé? Co jsou moje principy, podle kterých žiji (normy, očekávání, teorie, předsudky)? Na která témata vždy naskakuji? Které zkušenosti mám hodně zafixované? ………..to vše mě může uzavřít ve vztahu ke klientovi, bránit mi vidět to, co je, co vystupuje, a přijmout to

Základní osobní motivace (ZOM) Teorie ZOM: abych mohl uskutečňovat hodnoty, musejí být alespoň částečně splněny základní podmínky (stůl se 4 nohama, na kterých stojí smysluplná existence) 4 základní osobní motivace (motivace = spojení sil vedoucí k pohybu, jednání, aktivitě, určují směr pohybu)

4 ZOM ZOM: Moci být motivací vůle k bytí, jejím naplněním říkam „ano“ ke světu poruchy na 1. ZOM: neurózy (OCD, paniky, fobie, GAD), schizofrenie, úzkost v počátku demence (rozpad vnitřního světa) 2. ZOM: Být rád motivací vůle k hodnotě, jejím naplněním říkám „ano“k životu poruchy na 2. ZOM: deprese, závislost

4 ZOM motivací vůle k právu být sám sebou, 3. ZOM: smět být tím, kým jsem motivací vůle k právu být sám sebou, naplněním říkám „ano“ k sobě poruchy na 3. ZOM: poruchy osobnosti (narcismus, hysterie, hraniční porucha atd.), závislosti 4. ZOM: chtít smysluplně motivací vůle ke smysluplnému činu, naplněním říkám „ano“ ke smysluplné existenci porucha na 4. ZOM: existenční vakuum

1. ZOM Tématem prostor ve světě, podržení, důvěra Podržení = zkušenost, že je něco nebo někdo, o co se mohu opřít, na co se mohu spolehnout, podržení může dát svět( něco), vztahy (někdo), já nebo něco přesahujícího mě i svět, k podržení nutná důvěra, tj. akt hledání podržení zdravá důvěra v situaci: založená na prozkoumání situace a sebe (o co se mohu opřít u sebe a ve světě) + přijetí zbytkového rizika (nic není 100%)

1. ZOM Důvěra nasedá na pradůvěru (ranná zkušenost s diády s matkou), tj. zkušenost uspokojení potřeb bez výkonu, prožitek „můžeš být“, „v pořádku, že máš potřeby“ a na bazální důvěru, která je vytvářena z pozdějších zkušeností, posilována tím, že jdu do situace, tj. zkušenost, že tu vždy něco je, co mě podrží (i když umřu, jde dál život světa, život ostatních) zdroje bazální důvěry: já (sebedůvěra), svět( pozitivní zkušenost podržení), transcendentno (pravda, dobro, krása)

2. ZOM Tématem je vztah k sobě a ke světu, emocionalita, resp. základní hodnota, a hodnoty obecně dynamikou 2. ZOM je zakoušení blízkosti k sobě, světu, vede k rozkmitání emocionality (Jdu k něčemu do blízkosti, vztáhnu se k tomu, což probouzí emoce) EA popisuje tzv. základní hodnotu = prožitek hodnoty vlastního života „je/není dobré, že jsem“, má vliv na připravenost žít vztahy (vytváří se od dětství) Základní hodnota je sycena: naplněním 1. ZOM (přijetím světa) Emocionalitou, láskou vztahy Sexualitou, vztahem k vlastnímu tělu uměním

2. ZOM Hodnota (=dobro) je důvod upřednostnění jedné věci, postoje před druhým, dynamika hodnoty: Osloví, dotkne se, vyvolá citovou rezonanci Týká se mě Aktivizuje, posiluje Určí směr, dá orientaci, vede k rozhodnutí, zaujetí postoje Hodnota oslovuje (nemohu rozhodnout, co se mě dotkne), ale mám volbu, zda hodnotu přijmu (nechává mě svobodným) V prožitku cítím „je to pro mě dobré“, pokud volím hodnotu v souladu se svým svědomím Osobní zralost se projevuje tím, že jsem schopný rozeznat a volit to, co je pro mě dobré

2. ZOM Dělení hodnot: Všeobecné (vytvořené společností) - platí pro všechny v typických situacích, např., ochrana dětí, pomoc starším, desatero, atd., tj. nabídka, kterou mohu přijmout Individuální - platné pro konkrétní osobu v typických situacích, tzv. životní skript (vlastní hierarchie hodnot), každý si dosadí sám, mohou se měnit v průběhu života – pozor na „prošlé konzervy“! Osobní, situační – nacházení hodnoty v situaci, kdy nemůžu uplatnit a. nebo b., volím tudíž hodnotu dle situace (nejvyšší uplatnitelná hodnota v dané situaci)

3.ZOM Tématy 3 ZOM jsou vlastní hodnota, hranice, svědomí, osoba Vlastní hodnota (VH) = prožitek „ jsem hodnotný takový, jaký jsem“ - subjektivní pocit na základě vlastního i cizího hodnocení, zkušeností, schopností, prožívání a způsobu jednání - 2 složky: hodnocení zevnitř (jak prožívám sebe, a jak se mi se mnou daří) +hodnocení zvenku (co je mi zrcadleno od jiných) Podpora VH : zvenku - někdo mě bere vážně, někdo se ke mně chová s respektem a s úctou Zevnitř – vnímat sebe, uvědomovat si sebe, vzít se vážně, s úctou, zajmout k sobě postoj, posoudit se, ocenit se = vnitřní zakotvení

3.ZOM Hranice - jsou dynamikou 3. ZOM, nástrojem, kterým ukazuji nebo chráním vlastní hodnotu - mají 2 funkce: ochrana před druhým kontura, ukazování se ve svém vlastním

3.ZOM Svědomí axiom EA: svědomí je vrozené, je to orgán, co pomáhá rozlišovat dobro a zlo, tj. pouze poskytuje informaci, každý má volbu, svobodu v tom, jak s tou informací naloží, jak zachází se svým svědomím, jestli podporuje dobré a citlivé slyšení, jestli uposlechne nebo ne Svědomí je orientováno na hodnoty X nadjá je orientováno na normy Uposlechnout svědomí je těžší, nemusí přijít potvrzení našeho jednání zvnějšku, a vyžaduje podmínky: Prostor pro sebe Blízkost k sobě, dotazování se sebe Uvědomění si sebe v situaci Zůstat i u nepříjemných pocitů Uvědomění si vlastních hranic, identity

3.ZOM Osoba = síla, co volí, to svobodné ve mně, je nezaměnitelná a jedinečná, výsledným tvarem je osobnost „pendluje“ mezi vnitřním a vnějším světem pomocí: sebeodstupu = přistoupení k sobě v takovém odstupu, abych se ve vztahu k sobě mohl chovat osobně sebepřesažení = oddání se něčemu ve světě, zapomenutí na sebe

4.ZOM Tématy 4. ZOM jsou existenciální smysl, svoboda, existence Frankl: “Ne já, ale život je ten, kdo klade otázky, a já na ně musím odpovídat Existenciální smysl – týká se konkrétního člověka v konkrétní situaci = nejhodnotnější možnost v dané situaci x ontogenetický smysl: otázka po smyslu veškerého bytí, odpověď hledá náboženství, filozofie

4.ZOM svoboda Frankl: „ Svobodný jsi vždy, svoboda závisí na tom, jak se situací zacházíš.“ jedinou svobodu, kterou člověk má, je svoboda k volbě je spojená se zodpovědností za to, jak zacházím s hodnotou, se vztahem, zda době nebo ne dobrá volba dá energii, posílí sebedůvěru, bazální důvěru, posílí další volbu

4.ZOM Existence = žití na základě vlastní vůle, vykonávání, uskutečňování toho, za čím si mohu stát = osobní žití, tj. dělání ve světě to, co jsem si zvolil, za čím jsem já osobně

PEA PEA (personální/osobní existenciální analýza) = centrální metoda EA, technika zabývající se vnitřním světem pomáhající „osobě“ (viz. 3. ZOM), aby se prosadila, pokud se nedaří dát souhlasnou odpověď světu (když jsem blokováni, nemůžeme být v situaci sami sebou, když si člověk nerozumí, neví, proč tak reaguje), když se dialog se světem nedaří, je přerušený

PEA 3 fáze: PEA 1: Co ke mně přichází zvenku?tj. co se mě dotýká, mapování prožitku, uchopení podstatného v prožitku PEA2: Co vzniká ve mně a proč? tj. porozumění situaci, osobní ohodnocení a zaujetí postoje s vnitřním souhlasem PEA 3: S čím vyjdu do světa? tj. realizace postoje s filtry studu, rozumu, času a zvolení prostředků realizace vrácení se do dialogu se světem

Praktická ukázka PEA PEA 1 Představte si situaci…… Jaký pocit to ve vás vyvolalo? Co jste cítil? Jak vám při tom bylo? Jak je vám teď, když si to představujete, vybavujete? Co byste nejraději udělal v této chvíli? Jak se vám s tím daří? Co to pro vás znamená? Co vám to říká, že takový pocit ve vás vznikl? Co vám říká to, co jste prožil?

Praktická ukázka PEA PEA 2 Už se vám to někdy stalo? Znáte to už? Co si o tom myslíte? Jak je možné ještě tomu rozumět? Rozumíte tomu, proč jste takhle reagoval? (Rozumíte tomu, proč se ten druhý takhle choval? A co si o tom myslíte?) Co tomu říkáte vskrytu? Co tomu říká to nejniternější ve vás? Je to dobré, je to správné? Jak to hodnotíte, jaký na to máte názor? Jaké stanovisko k tomu zaujímáte? Co byste nejraději udělal? Co uděláte skutečně, jak s tím chcete zacházet?

Praktická ukázka PEA PEA 3 Kolik a co chcete ukázat? Komu to chcete říct? Kolik toho unese? Kdy, při jaké příležitosti to řeknete? Jakým způsobem to chcete udělat, sdělit?