Finanční kontroly ve školách a školských zařízeních

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnocení ředitelů škol zřizovaných Pardubickým krajem
Advertisements

REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
FINANCOVÁNÍ ŠKOLSTVÍ.
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
1 Dotace MPSV jako zdroj financování zaměstnanců v sociálních službách Praha, květen 2014 Mgr. Antonín Shejbal Odbor sociálních služeb.
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ LIBERECKÉHO KRAJE místo konání:KULK Liberec datum konání:
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2011 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Reforma financování regionálního školství
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
Porada ředitelů dětských domovů zřizovaných Moravskoslezským krajem odbor školství, mládeže a sportu KÚ MSK oddělení přímých nákladů.
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných krajem Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných.
Čerpání rozpočtu přímých nákladů za rok 2012 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Regionální školství financování, odměňování pedagogických pracovníků
Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných obcemi únor 2010 Odbor školství, mládeže a sportu KÚ MSK oddělení přímých nákladů.
Financování regionálního školství
Ekonomika vzdělávání. Okruhy problémů, které EŠ zkoumá Vzájemný vztah vzdělání a vědecko- technického pokroku Financování školství Prognózování školství.
Odměňování pedagogických pracovníků
Vzdělání z hlediska teorie statků
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Projekt Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků škol a školských zařízení Libereckého kraje v oblasti řízení a personální politiky I CZ.1.07/1.3.00/
Financování regionálního školství (seznámení s principy) Jindřich Fryč 07/02/2013.
KONCEPČNÍ ZÁMĚR REFORMY SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
1 P rimární prevence v Ústeckém kraji Konference „Prevence kriminality v Ústeckém kraji “ 19. listopadu 2008 Krajský úřad Ústeckého kraje.
Ekonomické a organizační problémy ve školství Pk v 1. Q 2009 Ing. Ladislav Forman vedoucí odboru školství, kultury, památkové péče a tělovýchovy
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje Zpráva o postupu příprav Rámce pro investice do infrastruktury Červen 2016 PaedDr. Pavel Schneider, vedoucí.
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
1 Kariérní systém a reforma financování Jaroslav Fidrmuc MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Podpora profesního rozvoje učitelů Programové prohlášení vlády Vláda bude prosazovat následující priority rozvoje ČR: Rozvoj kvalitních a všeobecně dostupných.
Rozpočet přímých NIV na rok 2010 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 26. srpna 2010 KÚ Liberec.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 13. prosince 2012 Liberec.
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Porada škol a školských zařízení Středočeského kraje
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Liberec.
Rozpočet přímých NIV na rok 2012
Rozpočet přímých NIV na rok 2014
Rozpočet přímých NIV na rok 2017
místo konání: Krajský úřad Libereckého kraje
Porada s řediteli škol a školských zařízení
Změny financování regionálního školství
Základní vzdělávání a další …
Bc. Magdalena Zábranská
Rozpočet přímých NIV na rok 2015
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 14. prosince 2016 Liberec.
Rozpočet přímých NIV na rok 2015
Normativní financování vztahy a souvislosti
Rozpočet přímých NIV na rok 2013
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 21. října 2011 Liberec.
PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ
Rozpočet přímých NIV na rok 2016
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Místní akční plán rozvoje vzdělávání v území ORP Rychnov nad Kněžnou
Porada s obcemi s rozšířenou působností
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Hejnice 20. – 21. září 2018.
Rozpočet přímých NIV na rok 2018
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2018
Rozpis rozpočtu a normativy
s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných obcemi
Rozpočet přímých NIV na rok 2011
Transkript prezentace:

Finanční kontroly ve školách a školských zařízeních PaedDr. Pavel Schneider vedoucí Odboru školství, mládeže a sportu Krajského úřadu Středočeského kraje 6. listopadu 2013 Financování regionálního školství, pohled z praxe Finanční kontroly ve školách a školských zařízeních

Již druhý pokus o reformu financování školství nevyšel Jde o reformu školství, nikoli o reformu financování. Vedení ministerstva nedokázalo připravit k diskuzi ucelenou reformu, která by zahrnovala všechny aspekty. Ministerstvo přesouvá odpovědnost a povinnost financování školství na zřizovatele – tedy na kraje, obce, církve a soukromé subjekty. Byla opuštěna základní myšlenka financování na třídu.

Základní myšlenkou financování na třídu je rozdělování prostředků podle počtu tříd ve škole, při určení minimálního a optimálního počtu žáků ve třídě. Třídy s optimální velikostí jsou financovány maximálně, větší a menší třídy než optimální jsou financovány úměrně méně. Pokud takto rozdělené prostředky nestačí na financování školy, musí rozdíl dofinancovat zřizovatel. Jaká je však optimální a minimální velikost třídy?

Princip financování na třídu je dlouhodobě školami preferován. Ovšem spor by se měl vést o velikost ideální třídy a o konkrétních pravidlech financování.

Nejasně je popsáno financování služeb a škol neposkytujících stupeň vzdělání – (jídelny, družiny, kluby, DDM, ZUŠ, dětské domovy, pedagogickopsychologické poradny…) a nepedagogických pracovníků .

Neřešena je problematika speciálních škol, asistentů pedagoga, prostředky na integraci žáků se specifickými potřebami.  

Ze stručného výpisu problémů vyplývá, že návrh nového financovaní je zatím nedopracovaný, neodpovídá na mnoho problémů. Ředitelé škol a zřizovatelé by měli velmi pečlivě sledovat probíhající diskusi, měli by MŠMT sdělit své výhrady a své obavy.

Nový systém financování by měl jasně definovat vztahy mezi státem a zřizovateli. Nemělo by docházet k dohadům, co kdo má financovat, přímé náklady na vzdělávání by měly být financovány státem, provozní náklady zřizovateli. Je nutná všeobecná shoda nad základními principy rozvoje školství, shoda odborná i politická, projednána tak pečlivě, aby se v dalších letech radikálně neměnila podle momentálních zájmů vítězných politických uskupení.

Financování roku 2013 Trvá problém přerozdělení v podstatě stejného objemu finančních prostředků státního rozpočtu v kap. 333 MŠMT s cílem navýšit platy pedagogů, dle nové tabulky - se sníženým ohledem na kvalifikaci a praxi. Vytrácí se odměňování kvality – minimální osobní ohodnocení a odměny Možnost přesunu mzdových prostředků mezi pedagogickými a nepedagogickými pracovníky Navýšení prostředků na ONIV o 120%

Postup KÚ SK při úpravě rozpočtu 2013 Prioritou zůstává zafinancování nárokových složek platů – při odpovídajícím počtu zaměstnanců. V říjnové úpravě rozpočtu platů byly zohledněny změny v počtech žáků v novém školním roce. Vzhledem k výraznějšímu nárůstu počtu žáků v segmentu základního školství není toto navýšení absolutní. Byl navýšen rozpočet krajských prostředků na opravy a havárie.

Nemocenská po dobu třech týdnů se i nadále hradí z ONIV, v případě nedostatku finančních prostředků na nemocenskou bude nutné žádat o přesun z limitu prostředků na platy pedagogů/nepedagogů (škola-kraj-MŠMT).

Rozvojové programy „Specifika a hustota“ a „Posílení platů pedagogů“ nejsou v tomto roce poskytovány, jejich objem byl přesunut do normativního rozpisu. Komisaře a hodnotitele písemných prací maturitní zkoušky bude odměňovat Centrum. Náhradu mzdy, pracovní volno členům zkušebních komisí bude poskytovat zaměstnavatel z prostředků na platy poskytnutých normativně. Cestovní náhrady bude poskytovat škola, ve které se zkoušky konají.

Pokud škola považuje stanovený rozpočet za nedostatečný, může požádat o projednání obec s rozšířenou působností (obecní školy), která požadavek doplněný o vlastní stanovisko postoupí krajskému úřadu. Vzhledem k disponibilním zdrojům je předmětem (nenormativních) úprav rozpočtu v průběhu roku (v rámci dohodovacího řízení, popř. později) dofinancování pouze nárokových složek platu.

Aktuální problémy rozpočtu školství KÚ SK Financování asistentů pedagoga Diskuse s ombudsmanem, pouze doplnění financování k normativnímu základu, nevyjasněnost státní koncepce péče o děti vyžadující zvláštní péči, podpora inkluze bez hranic z centra bez vazby na financování, chybějící centrální metodické vedení poradenských služeb

Nárůst počtu žáků mateřských a základních škol Úbytek počtu žáků v segmentu středních škol – především v oblasti učilišť, částečná stabilizace díky stipendiím Tlak na zvýšení kapacit družin – (v SK strop 75% dětí 1.stupně) Tlak na zvýšení kapacit ZUŠ – (MŠMT nepodporuje, nevnímá specifickou situaci SK)

Problémy správního řízení Rozhodování o asistentech pedagoga KÚ určuje pouze vznik funkce nikoli zajištění 100% financování. Odvolací řízení přijímaní do MŠ a ZŠ Kritéria přijetí, individuální rozhodování, kritika ombudsmana, absolutní přednost předškoláků, školské obvody, svazkové školy Odvolací řízení maturit Spolupráce s CERMATem

Finanční kontroly ve školách a školských zařízeních Prováděné nejčastěji ČŠI a zřizovatelem. Závěry kontrol ČŠI řeší zřizovatel (Rada), Krajský úřad ale i policie a soudy !! Porušení rozpočtové kázně – možnost odvolání (MF), žádost o odpuštění odvodu a penále, návrh řešení Porušení zákona a vyhlášek Snížení (zvýšení) nenárokových složek platu, možnost odvolání z funkce

Nejčastější chyby Špatně vyplněné výkazy – neoprávněné čerpání prostředků Financování do výše kapacity, problém družin Mzdová problematika, přidělování příplatků, tříd a stupňů Nenárokové složky platu řediteli schvaluje a přiděluje zřizovatel (Rada). Jedna pracovní smlouva na více druhů práce – (učitel, vychovatel)

Nájemní smlouvy – pravidla zřizovatele, vnitřní předpis, aktivity učitelů, kroužky… Fondy, investiční akce – pravidla zřizovatele, odpisové plány, limity, výběrová řízení, dělené zakázky, vícepráce… FKSP, potravinové doplňky, občerstvení, služební cesty, diáře, pohřební kytice Účtování, investice, neinvestice, soubory (nábytek), časové rozlišení, hospodářský výsledek

Evropské projekty Studium příruček, výběrová řízení, dodržení projektu – obsahově, časově i finančně Výkazy práce, obsahová jasnost a výstižnost, kontrola výstupů, dvojí odměna za jednu práci Maximálně 1,5 úvazku u jednoho zaměstnavatele (pouze u učitelů)

…všechno je jinak.