Zimní údržba silnic
Obsah: 1. Úvod 2. Zákon č. 13/1997 Sb. 3. Plán ZÚS 4. Deník ZÚS 5. Technické vybavení střediska 6. GPS 7. Výkaznictví 8. Činnost dispečera 9. Dotazy a diskuze 10. Vědomostní test 11. Závěr
1. Úvod
ZÚS je jedna z nejsložitějších činností správců v rámci údržby komunikací. Činnost těchto správců v zimním období je přímou reakcí na vývoj počasí, znalost místních poměrů a informací obdržených z podpůrných zdrojů. Profesní zdatnost, kvalitní informace o meteorologické situaci a znalost krizových míst jsou základní předpoklady pro správné a včasné rozhodnutí dispečera o nasazení mechanizmů. Místně příslušná znalost pak je základem k správnému zvolení technologie zimní údržby, která je na posádce posypových mechanizmů.
2. Zákon č. 13/1997 Sb. a prováděcí vyhláška č. 104/1997 Sb.
§ 2 Zákona 13/1997 Sb. - Rozdělení komunikací §§§§ 12,12a,13 14 zákona 13/1997 Sb. -Součásti a příslušenství pozemních komunikací § 26 zákona 13/1997 Sb. - sjízdnost a schůdnost pozemních komunikací § 27 zákona 13/1997 Sb. - Závada ve sjízdnosti § 1 vyhlášky 104/1997 Sb. – co to je údržba § 41 vyhlášky 104/1997 Sb. – odstraňování závad ve sjízdnosti §§§ 42,43,44 vyhlášky 104/1997 Sb. – Plán zimní údržby §§ 45,46 vyhlášky 104/1997 Sb. – Lhůty pro zmirňování závad ve sjízdnosti, schůdnosti Příloha č.6 vyhlášky 104/1997 Sb. – Plán a organizace zimní údržby Příloha č.7 vyhlášky 104/1997 Sb. – Technologie zimní údržby Příloha č.8 vyhlášky 104/1997 Sb. – Denní záznam o zimní údržbě a její vyhodnocení
3. Plán ZÚS
3.1. Mapová část Mapa pořadí důležitosti Mapa tras jízd posypových mechanismů Mapa s určením tras pluhování
3.2. Textová část Osoby odpovědné za zimní údržbu Seznam silnic a kilometry údržby Seznam mechanismů Spojení s nepřetržitou službou Seznam vedoucích zaměstnanců Seznam úložišť posypového materiálu Sjednaná výpomoc Režim zimní údržby v chráněné krajinné oblasti Doklady
3.3. Nastavení okruhů dodržení lhůt dojezdu dodržení optimální délky okruhů s přihlédnutím k: - výškovému profilu - horizontálnímu profilu - šířkovému uspořádání silnice - parkovacím a autobusovým zálivům, aut. zastávkám, křižovatkám, odbočovacím a připojovacím pruhům - intenzitě dopravy zohlednění možnosti a optimalizace otáčení vozidel ZÚS dodržení návaznosti okruhů v rámci dodavatele a optimalizace přejezdů dodržení návaznosti okruhů a koordinace se sousedními dodavateli
3.4. Koordinace dodavatelů do celku spolupráce výpomoc společný dispečink sdílení informací
4. Deník ZÚS
4.1. Forma: ručně psaná elektronická
4.2. Obsah: Vedoucí směny Pracovníci směny Domácí pohotovost Vozidla a mechanismy v provozu Povětrnostní situace Stav sjízdnosti Průběh služby Upozornění na závady přecházející do další směny
5. Technické vybavení střediska
5.1. Vozový park: sypače nosiče radlic bez posypu šípové pluhy traktorové radlice a škrabky nakladače sněhové metače sněhové frézy
5.2. Skladové hospodářství: uložení posypových materiálů zásobníky zvlhčovacích prostředků
5.3. Dispečink: funkce vybavení
5.4. Technologie ZÚS opatření před zahájením zimní údržby mechanické odklízení sněhu odklizení sněhu s použitím chemických rozmrazovacích materiálů odstraňování náledí nebo ujetých sněhových vrstev za pomoci chemických rozmrazovacích materiálů zdrsňování náledí nebo ujetých sněhových vrstev posypem zdrsňovacími materiály odstraňování sněhu a náledí na místních komunikacích IV. Třídy
6. GPS
funkce GPS výstupy GPS nastavení kontrolního systému
7. Výkaznictví
7.1. Sledované atributy výkonů pluhování s posypem chemickými prostředky posyp chemickými prostředky pluhování s inertním posypem posyp inert kontrolní jízdy sypačem kontrolní jízdy OA pluhování (bez posypu) pluhování šípovými pluhy pluhování traktorovou radlicí odstraňování sněhu frézami sůl solanka inert
7.2. Podklady dle zadavatele Přednostně výstupy z GPS jakožto nejprokazatelnější podklady pro prokázání jednotlivých atributů výkonu.
7.3. Lhůty sjednocení časového okna pro výkaznictví dodržování lhůt exportu dat investorovi z důvodu kontroly a dalšího zpracování
8. Činnost dispečera
8.1. Získávání informací o sjízdnosti oficiální zdroje – IZS, dispečinky dopravců, TV, rozhlas, meteostanice a dohledové kamery, vlastní meteostanice, hlášení řidičů sypačů, kontrolní jízdy neoficiální zdroje – hlášení zaměstnanců při cestě z a do práce, webové kamery obcí, telefonáty občanů a řidičů, odposlechy vysílaček řidičů kamionů, hlášení starostů obcí portál jsu.jsdi.cz, metis4.cz
8.2. Získávání informací o počasí TV, rozhlas, meteoaplikace (METIS, Aladin ČHMÚ), meteostanice a dohledové kamery, vlastní meteostanice, spolupráce s dispečery ze sousedních oblastí, místní i zahraniční meteoservery chmi.cz (aladin), yr.no, wetteronline.de, wetterzentrale.de, pogodynka.pl, radar.bourky.cz, medard-online.cz, skyfly.cz
8.3. Načasování a rozhodovací proces doba od zjištění závady ve sjízdnosti k výjezdu nesmí být delší více jak 30 minut dodržování časových lhůt zajištění sjízdnosti závady ve sjízdnosti odstraňujeme anebo alespoň zmírňujeme včasný první zásah !
8.4. Rozhodovací diagram dispečera Viz. metis4.cz
8.5. Kontrolní a vyhodnocovací činnost provádí dispečer kontrola provádění zásahu dle zadání po provedení zásahu řidiči podávají dispečerovi komplexní hlášení o zásahu a situaci na okruhu v případě poruchy technického zařízení či nedostupnosti informačních systémů zajišťuje dispečer nápravu vše zaznamenávat do Deníku ZÚ
8.6. Adekvátnost zásahů sledování na úrovni silnic I. třídy a rychlostních komunikacích Adekvátnost je sledována v následujících výkonech zimní údržby, a to v rámci stávajícího kontrolního mechanizmu ŘSD ČR, který je založený na aplikaci Indexu náročnosti zimní údržby: - Posyp - Pluhování - Kontrolní jízdy osobním automobilem - Kontrolní jízdy sypačem - Spotřeba hmot - sůl - Spotřeba hmot - solanka - Spotřeba hmot – inert
9. Dotazy a diskuze
10. Vědomostní test
11. Závěr