Kvalitativní výzkum – designy/strategie výzkumu- 2. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kvalitativní výzkum – základní rámec
Advertisements

Služby pro rodiny v ČR výzvy a perspektivy
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Ústav pedagogických věd FF MU
Základní škola a mateřská škola, Praha - Nebušice od 1. 7
Životní zkušenosti se stigmatem a diskriminací. Dagmar Zomerská a Jaroslav Hodbo ď Stigma a diskriminace osob s duševním onemocněním.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Konference UNIV 2K 1. a Ing. Petr Richter ředitel školy VOŠ, SPŠ a OA Čáslav Přemysla Otakara II. 938 VOŠ, SPŠ a OA Čáslav.
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
Kvalitativní výzkum – designy/strategie výzkumu
+ REPORT Z VÝZKUMU A ANALÝZY POT Ř EB LLP-2012-LV-KA4-KA4MP.
Kvalitativní výzkum – sběr dat a práce s nimi
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Prezentace o tom co nám FYZIKA dala a vzala
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Projekt EU – OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
 Co je strategie? Dlouhodobý plán č inností zam ěř ený na dosa ž ení cíle Z ř eckého „strategos“ – generál - vedení  Rozdíl mezi strategií a taktikou?
Hlavním cílem DZ je možnost aktivního zapojení d ě tí a mládeže do zlepšování života ve m ě st ě Litom ěř ice a okolí. Dalšími p ř ínosy jsou: ZZázemí.
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Zm ě ny postoj ů frekventant ů kurz ů k osobám se specifickými pot ř ebami Petra Bendová Olomouc 15. kv ě tna 2008.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
2012 / 2013 Psychologie Komunikace Zuzana Psychologia.
Kristýna Balátová Diagnostické metody v SP Etika.
Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
Mgr. Jana K ř ehlíková.  základní funkce um ě ní  spjata s kategorií odrazu a obraznosti  zobrazení a vysv ě tlení mimolit. skut.  dílo rezignující.
P ř íprava a pilotá ž vzd ě lávacích program ů (v č etn ě metodik) pro d ě ti a mláde ž zam ěř ených na rozvoj metod vzd ě lávání v oblasti rozvoje klí.
Ú ř ad vlády Č R Tereza Kunertová 2013 Evropský rok občanů.
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
Vypracoval: TOMÁŠ ZBOŘIL SENZOMOTORICKÉ UČENÍ. U č ení je celo ž ivotní proces, který se neustále vyvíjí a zdokonaluje. Vyzna č uje se komplexností a.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis (základní slohový postup) Název sady:Funkční styly.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ ČESKÉ BUDĚJOVICE ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autor bakalářské práce: Jitka Macháčková Vedoucí bakalářské práce: Ing.
Návrat z mateřské a rodičovské dovolené, praktické problémy Autorka: Mgr. Lada Štěrbová Vedoucí závěrečné práce: JUDr. Pavel Jindřich.
Jsou venkovské školy horší než městské?
2 Marketingové koncepce
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
Procesní management v oddělení logistiky
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Workshop k akčnímu výzkumu
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Téma 11: Finanční plánování
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
PB071 – Programování v jazyce C
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Úvod do kvalitativního výzkumu
Reflexe učitele Aneb nejlevnější inovační program šitý na míru.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Gymnasium Jižní Město Praha
seminář k Teorii a metodice výchovy
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Název firemní schůzky Prezentující.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Reflexe: teorie a modely
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
Vzdělávací program pro širší vedení škol
Transkript prezentace:

Kvalitativní výzkum – designy/strategie výzkumu- 2. část terénní výzkum (etnografie), biografický design, analýza dokumentů, akční výzkum

Terénní výzkum/etnografie cílem je zkoumat problém/jev v co nejpřirozenějším prostředí a podmínkách, popsat způsob života určité skupiny lidí, včetně jejich přesvědčení, postojů, hodnot, názorů a dynamiky vzájemných interakcí úroveň strukturovanosti a tedy i obecné výzkumné otázky je nutně nižší rovnoprávná nedirektivní komunikace

Terénní výzkum/etnografie důležité je vidět a formulovat problém vstoupit do terénu a projít ho (doporučovaný postup odspodu nahoru; gatekeepers) zaznamenávat co se děje a být se vědom toho, jak moje aktivita ovlivňuje to, co probíhá (lidé ve zkoumaném prostředí výzkumníka obvykle registrují, nesnadno ho berou za svého, mnohdy registrují co a jak zaznamenává s snaží se porozumět proč to dělá, a co to pro ně může znamenat) sepsat výzkumnou zprávu – přepisování, upřesňování

Terénní výzkum/etnografie Pražská skupina školní etnografie

Biografický design zachytit složitý děj v jeho vývoji – lze přes životní příběh jedince, který se děje´účastní nejde o rozhovor k jednotlivým tématům, jakoby na sebe navrstveným (horizontálně), ale v průřezu životního času (vertikálně) vývoj oblastí, které by se našeho tématu mohly týkat (např. nevedeme rozhovor o šikaně a sociálních vztazích ve skupině, ale o vývoji v oblasti sociálních vazeb daného účastníka výzkumu (anamnesticky), o vývoji jeho morálního hodnocení, o vývoji školní „kariéry“ atd.)

Biografický design kumulativní rozhovory – každé další vyprávění účastníka přidává do skládačky tvořící popis vývoje další kousek cílem je rekonstrukce minulého i plánů na budoucí život očima účastníka, tak jak obojí aktuálně vidí

Biografický design dvě hlavní varianty: realistická biografie (kódování podobné zakotvené teorii, předpokládá se, že pomocí pohledu účastníka se vynoří - život jedince odráží pohled společnosti; někdy může předcházet koncept (např. jak Romové zvládají adaptaci na školu) a pak se na příkladu účastníka hledají data, která by ho potvrdila nebo vyvrátila narativistická – konstrukce pohledu na životní příběh, která vzniká ve společné činnosti vypravěče/účastníka a výzkumníka – pohled účastníka je dočasný, daný společně s výzkumníkem vytvořeným náhledem na život

Biografický design životní příběh – badatel je pouze průvodcem, vypravěč/účastník výzkumu popisuje to nejdůležitější, co se mu přihodilo – děje, pocity, zkušenosti – způsobem, který si přeje zveřejnit životní historie – badatel se pokouší popsat více i kontext a nahodilé faktory v životě účastníka výzkumu autobiografická životní historie – předmětem bádání je osobní historie badatele

Biografický design sběr dat zachycení narativní struktury příběhu jedince přemýšlejte o svém životě jako knize,rozdělte jej do kapitol - kolik kapitol chcete (aspoň 2-3 a nejvíce tak 7-8) , každé dejte ji název a nějak souhrnně ji popište návodné otázky

Biografický design sběr dat identifikace a doplnění bílých míst kritické fáze – postupné proměny v myšlení nebo jednání, mohou vyvrcholit nějakou epizodou (kritická událost), či jí být nastartovány emočně nabité analýza příběhu abstrakt (krátké shrnutí) směr příběhu (zasazení do míst, času; kdo jsou aktéři) časová a kauzální posloupnost událostí hodnocení událostí vypravěčem vyvrcholení příběhu ukončení vyprávění

Analýza dokumentů analýza již existujícího materiálu (např. ŠVP) Fáze: písemné dokumenty, výtvory Fáze: formulace problému, cílů, výzkumných otázek jaké dokumenty; jak je získat shromáždění a revize dokumentů (není třeba ještě něco dalšího?) kritika dokumentů – posouzení, co mohou dokumenty vypovídat a zda nám to pomůže zodpovědět výzk. otázky analýza a interpretace dokumentů reflexe výsledků a kontrola (pravdivost, platnost, konzistence) závěrečná zpráva

Akční výzkum systematická reflexe profesních situací, kterou praktikové provádějí s cílem tyto situace zlepšit (inovovat) Whithead (1993) akční výzkum jako cyklus zahrnující pět kroků: problém, který se objevil v praxi; představa o řešení problému; aktivita k zvolenému řešení; vyhodnocení výsledků aktivit, vedoucích k řešení problému; modifikace problému.

Akční výzkum Podstatou akčního výzkumu není metoda, ale aktivita, činnost. Cyklus akčního výzkumu je doprovázen sérií otázek v jeho průběhu: Co dělám? Co to znamená? Jak to dělám? Jak to mohu dělat jinak? Co žáci skutečně dělají? Co se učí? Jak je to důležité? Co se učím? Co teď zamýšlím dělat? Cílem akčního výzkumu je aktuální změna důsledkem je rozvoj učitelského sboru, zlepšování profesionality učitelů a zkvalitnění praxe. Přispívá také k rozvoji pedagogické teorie. Akční výzkum je orientován na studenty se zaměřením na jejich učení a vzdělávání.

Akční výzkum Druhy akčního výzkumu: pro-aktivní - akce předchází sběru a analýze dat. Učitelé nejprve vyvíjejí aktivity a posléze studují efekty, které jsou výsledky těchto aktivit. reaktivní (diagnostický) - akčním výzkumu učitelé sbírají data předtím, než se pokouší inovovat praxi kooperativní – ve spolupráci více zainteresovaných (vedení školy či samospráva, učitelé, žáci, rodiče)