Sociálně ekonomická hlediska podpory rodin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Advertisements

Reformy v sociální oblasti Změny ve financování sociálních služeb Ing. Ondřej Mátl.
7 Nezaměstnanost.
Legislativní změny v oblasti zaměstnávání OZP
Mateřská a rodičovská dovolená
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
DŮSLEDKY SOCIÁLNÍCH UDÁLOSTÍ V RODINĚ Šimon Plecháček.
Životní úroveň (II. část)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
Zabezpečení v případě nemoci a svízelných sociálních situacích Mgr. Hana Svobodová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Představení sady indikátorů pro hodnocení dopadů návrhů Odborné komise pro důchodovou reformu a referenční (základní) varianty Jednání pracovního týmu.
Co je to rovná daň? Žďár nad Sázavou, Třebíč, Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu ODS.
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Učíme se podnikat Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Moderní žena myslí na budoucnost II. Jan Diviš. Bude v ČR důchodová reforma? Demografické okénko Rok 2003 Poválečné ročníky na prahu důchod Dobrá zpráva,
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Vážení obchodní partneři, V souvislosti se zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů si Vám dovolujeme ukázat přehled dopadů tohoto zákona.
Daňová reforma ČR Konference ODS k reformním krokům vlády ČR Vlastimil Tlustý, 3. května 2007 Návrh nového zákona o dani z příjmů.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
POJISTNÉ NA SOCIÁLNÍM ZABEZPEČENÍ Zákon č. 589/1992 Sb.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
Sociální zabezpečení Sociální služby
Důchodová reforma od autor: Zdeněk Minář.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Systém sociálního zabezpečení Úvod. Používané zkratky ÚP – úřad práce OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná OBZP – osoba bez zdanitelných příjmů ČSSZ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_17 Název materiáluZákonná.
Vliv demografického vývoje na důchodový systém v ČR Ing. Lenka Fulínová.
Ing. Veronika Dostálková MBA Mzda, daňová, zdravotní a sociální soustava Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada41 AnotaceSociální.
Šárka Šustová, ČSÚ Kulatý stůl Praha, Příjmy a životní podmínky domácností s dětmi a bez dětí.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_399.UCE.34 Sociální pojištění.
ZÁKONNÁ POJIŠTĚNÍ - teorie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Růst počtu lidí v poproduktivním věku jako zdroj ohrožení veřejných financí, formy penzijního připojištění v ČR a Evropě.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1 Důchodové pojištění. 2 Důchodové pojištění v roce 2012 Důchodové pojištění musí mít každý občan ČR Sociální pojištění se skládá ze tří složek: - důchodové.
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Platí teze: „Pozitiva a sociální jistoty“
OSVČ – zdravotní pojištění 2017
Rodinná politika Sociální politika II.
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
DUM - Digitální Učební Materiál
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Velká rodina z pohledu rodinné politiky aneb
Transkript prezentace:

Sociálně ekonomická hlediska podpory rodin CELOSTÁTNÍ SETKÁNÍ ŠKOL OBNOVY VENKOVA   téma  Příprava strategií komunitně vedeného místního rozvoje Luka nad Jihlavou 28. – 29. května 2014 Ing. Ivo Patta ivopatta @seznam.cz http://sociologie.netstranky.cz/

Demografové bijí od roku 1994 nepřetržitě na poplach Máme nízkou až extrémně nízkou (< 1,3) porodnost. Aktuálně 1,4 dítěte v průměru na jednu ženu. Média to v posledních letech označovala jako baby boom. Důsledek: nebude dost plátců na vysoký počet důchodců. Sociálně – ekonomický model údajně přestává fungovat.

Co nám k tomu aktuálně říká Český statistický úřad? Chování současné mladé generace ovlivňují: …především aktuální ekonomické podmínky. Založení rodiny a narození dítěte znamená významné snížení příjmů domácnosti.  Riziko obtížného návratu na trh práce pro matky. Vzrůstá riziko ohrožení chudobou. To není poplašná zpráva, ale, zdůrazňuji, informace Českého statistického úřadu!

Jedno překvapivé sdělení Politici, pokud nejsou sociology či ekonomy, nesou vinu na tom, že sociální stát, který nás měl chránit před problémy, se sám stal zdrojem problémů, až jako třetí v pořadí. Proč? Protože politici nikdy nedostali od sociologů a ekonomů recept na řešení skutečných problémů sociálního státu.

Od sociologů nic nečekejte Sociologové špatně definují sociální kapitál jako četnost kontaktů na sociálních sítích. Ve skutečnosti jediným autentickým prostředím pro tvorbu sociálního kapitálu je tří generační rodina s ekonomicky aktivními rodiči a na výchově vnoučat se podílejícími prarodiči. Sociologové špatnou definicí sociálního kapitálu udělali z dítěte místo plnohodnotného sociálního subjektu pouhý objekt sociální péče. Díky tomu existuje mylná představa, že rodinná politika je součástí sociální politiky (Neese 2013). Já tvrdím, že rodinná politika nesmí být součástí sociální politiky. Vidíme dnes všichni důsledky v oblasti negativního pohledu většiny občanů na pracující rodiče a jejich děti.

Ekonomové nemají dítě ve svém portfoliu I. Ekonomům zcela uniká ekonomická situace rodin pracujících rodičů s dětmi. Výsledkem práce ekonomů je současná daňová politika, která finančně a v důsledku toho i společensky deklasuje rodiny pracujících rodičů s dětmi. Jak to stát, konkrétně ministerstvo financí provádí? K objasnění mechanismu nám stačí výplatní páska! V tabulce č.1 je první z důkazů:

Komentář k tabulce č. 1/I. část Při hrubé mzdě 25 000 Kč a úplných mzdových nákladech 33 500 Kč, je celkový odvod sociálního pojištění (SP) a zdravotního pojištění (ZP) ve výši 11 250 Kč. Z částky 11 250 Kč odváděné jako pojištění, je pouhých 1 175 Kč, tj. 10,4 % skutečné pojištění! Z toho 500 Kč nemocenské pojištění a dále 675 Kč zdravotní pojištění. Zbývající částky SP a ZP ve výši 10 075 Kč jsou ve skutečnosti daně.

Komentář k tabulce č. 1/II. část Začnu složitější položkou a tou je sociální pojištění (SP). Zaměstnanec odvede „za sebe“ 6,5 % na důchodové pojištění a „za zaměstnavatele“ 25 % jako sociální pojištění. Sociální pojištění „za zaměstnavatele“ obsahuje celkem tři položky: důchodové pojištění ve výši 21,5%, nemocenské pojištění ve výši 2,3 % (nezaměňovat se zdravotním pojištěním), příspěvek na státní politiku zaměstnanosti ve výši 1,2 %. Z uvedeného výčtu složek sociálního pojištění je pouze jediná položka, která vykazuje znaky skutečného pojištění. Jedná se o nemocenské pojištění ve výši 2,3 %.

Komentář k tabulce č. 1/III. část Z nemocenského pojištění se poskytují 4 druhy peněžitých dávek. Nemocenské; Peněžitá pomoc v mateřství; Ošetřovné; Vyrovnávací příspěvek v těhotenství a v mateřství Další položka, důchodové pojištění není pojištěním. Proč? Protože starobní důchody jsou přímo financovány z odvodů sociálního pojištění ekonomicky činné střední generace. Proto přesná definice zní: Starobní důchody jsou výnosy z vkladů do výchovy dětí.

Komentář k tabulce č. 1/IV. část Pro úplnost, zbývající položka, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti ve výši 1,2 %, se skládá z podpory v nezaměstnanosti, aktivní politiky zaměstnanosti a správních výdajů České správy sociálního zabezpečení a úřadů práce. Většina občanů uvedenou položku nezná a hádám-li správně, ani si ji poznat nepřeje. Být nezaměstnaným není pro našince.

Komentář k tabulce č. 1/V. část Zbývá zdravotní pojištění ve výši 13,5 %. I v tomto případě se opakuje divadélko pro důvěřivého občana v podobě hry na odvod zdravotního pojištění k tíži zaměstnavatele (9 %), a dále odvod téhož zdravotního pojištění k tíži zaměstnance (4,5 %). Vše strháváno stejnou mzdovou účetní v rámci jednoho pracovního úkonu. Faktem je, že jen jedna pětina z odvedených 3 375 Kč kryje zdravotní pojištění zaměstnance! Je to částka 675 Kč (více v tabulce č. 5).

Komentář k tabulce č. 1/VI. část Vskutku jen 20 % z odvedené částky na zdravotní pojištění je pojištěním využitým ve prospěch pojištěnce. Zbývajících 80 % je daň. Uvedená skutečnost je definována makroekonomicky a je vyčíslena ze skutečných nákladů použitých na zdravotní ošetření podle věku. Celková suma peněz plynoucích z odvodů sociálního pojištění do zdravotnictví je 260 miliard korun. Na zdravotní ošetření důchodců je z této sumy vynakládáno 50 %, tj. 130 miliard korun. Na ošetření dětí je určeno 30 % tj. 78 miliard korun. Až zbývajících 46 miliard korun z odvedených 260 miliard korun, tj. 20 % vykazuje pojistný efekt pro plátce, tj. je skutečně využito ve prospěch plátců zdravotního pojištění..

Komentář k tabulce č. 1/VII. část Poukazovat na skutečnost, že stát přispívá na zdravotní pojištění částkou 787 Kč měsíčně na jednoho státního pojištěnce je bezpředmětné ze dvou důvodů. Za prvé, výše plateb státu je extrémně nedostatečná. U důchodců je poměr mezi platbou státu a čerpáním 22 : 130 miliardám Kč. Pokrytí z plateb státu je 16,9 %. U dětí je to 19 : 78 miliardám Kč, tj. pokrytí 24,4 %. Za druhé platby za státní pojištěnce jdou v průběžně financovaných systémech v každém případě k tíži střední, ekonomicky činné generace.

Komentář k tabulce č. 1/VIII. část Ještě se vrátím k poslednímu řádku tabulky č. 1. Ten jasně vypovídá o daňovém znevýhodnění rodin s dětmi pracujících rodičů. Nadměrné zdanění rodin s dětmi, minimálně se lišícího od zdanění bezdětných, je primárním důvodem nedostatku peněz v rodinách. Jinak řečeno jedná se o materiální bídu. Bídu potvrzenou akutním ohrožením příjmovou chudobou.

Ohrožení rodin příjmovou chudobou Tabulka č. 2:    Rodiny zaměstnanců z hlediska ohrožení příjmovou chudobou. Tabulka č. 2 jednoznačně ukazuje, že s každým dalším vychovávaným dítětem narůstá hrozba finančního bankrotu v rodinách, které jsou bez dětí ekonomicky vysoce stabilní. Návrh: daňově zohlednit 50 % nákladů na výchovu dětí v rodině (což je v praxi návrat do roku 1992) Důsledek: zmizí hrozivé statistiky rodin ekonomicky aktivních a přitom ohrožených příjmovou chudobou. Rodiny bezdětné 1 dítě 2 děti 3 děti Celkem ohroženo 0,8 % 5,6 % 7,0 % 11,8 %

Ohrožení naší budoucnosti změnou daňových zákonů Prokazatelného poklesu porodnosti v přímé souvislosti s reformou daňového systému o 30 000 dětí ročně si povšiml M. Hiršl. Cituji: Změny ... ukazují trend vývoje skutečných hmotných životních podmínek ve kterých rodiny s dětmi žijí, a který výrazně ovlivňuje rozhodování mladých lidí o tom, zda vůbec mít děti a kolik …. Bylo to způsobeno vyšším růstem míry zdanění pracovních příjmů rodičů v porovnání s bezdětnými. (M. Hiršl, Příspěvky Českého státu rodinám na náklady spojené s výchovou dětí. Sociologický časopis ročník 40, číslo 1-2, duben 2004).

Souhrnný účet za dvacet let nadměrného zdanění rodin s dětmi: Stát ušetřil (s přihlédnutím k aktuální cenové hladině), celkem 26 596 Kč x 20 let x 2 miliony dětí = 1 064 000 000 000,- Kč Prokazatelný důsledek nadměrného zdanění rodin s dětmi: nenarození 600 000 dětí

Kde je hlavní zádrhel výpočtu daně ze mzdy? Najdete jej ve větě: U rodin, jejichž čistý příjem nepřesahuje 2,4 násobek životního minima Přeloženo z úředního jazyka do češtiny, ekonomy nezajímá, kolik si pracující rodiče ve skutečnosti svojí prací vydělají! Ekonomy zajímá až částka, kterou se sami rozhodli pracujícím rodičům ponechat bez ohledu na výchovu dětí v rodině.

Tabulka č. 3: Porovnání výše odvodu daní (bez skutečného pojištění) při započtení daňového bonusu a daňového zvýhodnění na děti ve vazbě na tabulku č. 1 (Více v čísle 10/2014 časopisu RC monitor na adrese: http://res.claritatis.cz/?a=7) Počet dětí v rodině 1 2 3 4 Daně po započtení daňového bonusu (Kč) 14 868 13 751 12 634 11 517 Daňové zvýhodnění dětí (Kč) 1 117 2 234 3 351 4 468 Poměr daňové zvýhodnění/daň 7,5 % 16,2 % 26,5 % 38,8 % Komentář: Skutečnost je pravým opakem toho, co do myslí českých občanů zasévá současná daňová politika státu. Pracující rodiče dětí odvedou do státní pokladny cca 40 % ze své skutečné mzdy na daních a tzv. „pojištění“. Následně stát pracujících rodičů vychovávajících čtyři děti v rodině uzná za vhodné ponechat jen necelé 4/10 ze skutečně odvedených daní (poslední řádek tabulky).

Problém je v nevyhovujícím daňovém systému Daňový systém je příčinou chronického nedostatku peněz v ekonomicky aktivních rodinách. Daňový systém přímo omezuje  investice do dobře vychovaných dětí. Daňový systém je zdrojem deklasování rodin s dětmi pracujících rodičů. Stávající daňový systém je také příčinou ztráty sociálního kapitálu, neboť ten, kdo z dětí od malička dělá příjemce almužny, znemožňuje učení se svobodě a odpovědnosti za sebe samého (Borchert 2002).

Ekonomové nemají dítě ve svém portfoliu II. Důkaz druhý: mezi dvěma státními institucemi, Ministerstvem financí ČR a Českým statistickým úřadem (ČSÚ) existuje zásadní rozpor ve věci výše nákladů na výchovu dítěte v rodině pracujících rodičů. Ministerstvo financí pokládá za dostatečné zohlednění nákladů na jedno dítě v rodině ve výši 13 404 Kč ročně, tj. 1 117 Kč měsíčně na každé dítě v rodině (r. 2012). ČSÚ vykazuje náklady na jedno dítě ve výši 80 000 Kč ročně, tj. 6 666 Kč měsíčně v rodině s 1 - 3 dětmi a příjmem rodičů na úrovni mediánu.

V dnešní situaci neexistuje pro žádného inteligentního člověka nic důležitějšího než ekonomie. Ludwig von Mises Cítíte v uvedené větě aroganci člověka - ekonoma, který dokázal všechny kolem sebe přesvědčit, že on, Velký Ekonom má patent na řízení celé společnosti? Opak je pravdou! Ekonomové nemohou ani začít práci na reformách sociálního státu. Proč? Protože ekonomové například nevědí ani to, jak je financován I. důchodový pilíř!

Vítězství ekonomiky nad morálkou Musím také odmítnout jen těžko uchopitelné hodnoty morální a to i v případě, že naprostá většina z nás se snaží určité morální hodnoty vyznávat a uplatňovat je ve svém životě. Každý z nás ale musí také jíst, pít, odívat se, opatřit si obydlí, do něj teplo a světlo.  Následně uvádím jako důkaz svých tvrzení ve sporu s moralisty demografickou statistiku z let 1993 -96, tj. z doby, kdy česká společnost zareagovala na Václavem Klausem k 1. lednu 1993 prosazené daňové zákony: Tabulka č. 4: Počet živě narozených dětí v kalendářních letech.  Poznámka k tabulce: Jednání občanů je dnes podrobováno diktátu státu v daleko větší míře, než jsme si ochotni připustit. Rok 1993 1994 1995 1996 Novorozenci 121 025 106 579 96 097 90 446

Jak dál? Samofinancování rodin s dětmi! Základ správně provedené sociální reformy se nachází v daňové oblasti. Nezbývá proto nic jiného, než usilovat o to, aby rodiny samy byly schopny ze svého příjmu v rámci vlastní odpovědnosti vychovávat své děti. Proto daňová reforma musí především umožnit pracujícím rodičům výchovu dětí v rodině z jejich vlastních příjmů.

Tabulka č. 5: Příjem rodin s jedním dítětem do tří let věku v novém, tj. sociálně-ekonomickém daňovém systému. Vysvětlivka: *) limitováno výší odvodu daně. Mzdové náklady zaměstnavatele 33 500 Daň 13 030 Nemocenské pojištění 500 Zdravotní pojištění 675 Celkem pojištění 1 175 Čistá mzda 19 295 Počet dětí v rodině 1 2 3 4 Daňový odpočet na děti*) 3 300 6 600 9 900 13 030*) Rodičovský příspěvek základní výměra 7 600 7 600 Příjem celkem 30 195 33 495 36 795 39 925 Čistý příjem na člena rodiny v Kč 10 065 8 374 7 359 6 654 Poměr daňový odpočet/daň 25,3 % 50,7 % 76,0 % 99 %

Komentář k tabulce č. 5 Z tabulky je patrné, že zaměstnanec s průměrnou mzdou po odvedení skutečných pojistných částek (500 Kč nemocenské pojištění a 675 Kč zdravotní pojištění), vydělal dostatek peněz nejen pro sebe, ale také až pro čtyři děti. Jinak řečeno. Zaměstnanec vydělal tolik, že náklady na výchovu čtyř dětí v rodině pokryje odpočtem od své skutečné daně ze mzdy! Jde o důkaz, že bezdětní a občané, kteří děti již vychovali, finančně nepřispívají na výchovu rodinám s dětmi pracujících rodičů!

Tabulka č. 1b je propočítána na hrubou mzdu v mediánu = 21 000 Kč.

Tabulka č. 5b: Příjem rodin s jedním dítětem do tří let věku v novém, tj. sociálně-ekonomickém daňovém systému. Mzda: Medián. Mzdové náklady zaměstnavatele 28 200 Daň 10 620 Nemocenské pojištění 483 Zdravotní pojištění 567 Celkem pojištění 1 050 Čistá mzda 16 530 Počet dětí v rodině 1 2 3 Daňový odpočet na děti*) 3 300 6 600 9 900 Rodičovský příspěvek základní výměra 7 600 7 600 Příjem celkem 27 430 30 730 34 030 Čistý příjem na člena rodiny 9 143 7 682 6 806 Relativní příjem na osobu (0 dětí =100 %) 55,3 % 50,7 % 41,2 % Poměr daňový odpočet/daň 31,1 % 62,1 % 93,2 %

Komentář k tabulce č.5b Zde v tabulkách č.1b a č.5b je porovnání stávajícího a nově navrženého daňového systému z pohledu sociálního ekonoma u hrubé mzdy ve výši mediánu, tj. 21 000 Kč. Z posledního řádku tabulky č.5b je zřejmé, že uvedený plat zaměstnance je natolik vysoký, že umožňuje přímo odečíst z daní investici do dětí. Uvedený systém tak umožňuje bez problémů zohlednit náklady na výchovu až tří dětí v rodině.

Tabulka č. 1c: propočítáno na hrubou minimální mzdu = 8 500 Kč.

Tabulka č. 5c: Příjem rodin s jedním dítětem do tří let věku v novém, tj. sociálně-ekonomickém daňovém systému. Mzda: Minimální 8500 Kč. Mzdové náklady zaměstnavatele 11 390 Daň 3400 Nemocenské pojištění 196 Zdravotní pojištění 230 Celkem pojištění 426 Čistá mzda 7 564 Počet dětí v rodině 1 Daňový odpočet na děti 3 300 Rodičovský příspěvek základní výměra 7 600 Příjem celkem 18 464 Čistý příjem na člena rodiny 6 155 Relativní příjem na osobu 100 % 81,4 % Poměr daňový odpočet/daň 0 % 97,1 %

Komentář k tabulce č.5c Zde v tabulkách č.1c a č.5c je porovnání stávajícího a nově navrženého daňového systému u minimální hrubé mzdy ve výši 8 500 Kč. Z posledního řádku tabulky č.5b je zřejmé, že i minimální plat zaměstnance je natolik vysoký, že umožňuje bez problémů zohlednit náklady na výchovu jednoho dítěte v rodině bez toho, aby rodiče dostávali od státu finanční zvýhodnění, bonusy a sociální dávky.

Vše mluví pro změnu výpočtu daně! Proč? Protože dokud budou vypláceny rodinám pracujících rodičů peníze v rámci různých zvýhodnění, bonusů, sociálních dávek a také rodičovské dovolené, do té doby budou pracující rodiče dětí společností vnímáni právě z tohoto úhlu pohledu a házeni do jednoho pytle s tzv. sociálně nepřizpůsobivými. 

Sociálně – ekonomický model údajně přestává fungovat To, že přestává fungovat sociálně – ekonomický model není pravda ani se slovem údajně. Proč? Protože sociálně – ekonomický model sociálního státu nikdy nebyl zpracován! Jak jsem již předeslal, politici nikdy nedostali od sociologů recept na řešení skutečných problémů sociálního státu. Ekonomové dodali recept na důchodovou reformu (II. pilíř), výhradně ve prospěch bank a jejich penzijních fondů. Existuje zde prázdný prostor ve vědeckém poznání a ten se nazývá sociální ekonomie.

Sociální ekonomie I. Pojem sociální ekonomie poprvé použil hrabě du Buat-Nançay v díle „ Eléments de la politique ou recherche sur les vrais principes de l’économie sociale“, roku 1773 (Prvky politiky a výzkumu skutečných principů sociální ekonomiky). Sociální ekonomie jako plnohodnotný ekonomický směr stojí mimo ekonomii a sociologii (Pettman 1977). To, co sociální ekonomii odlišuje od hlavního proudu ekonomie, je její zájem o otázky, které nejsou jinými ekonomickými směry řešeny pro přílišnou složitost a přesah mimo oblast ekonomie (Stephens 1981).

Sociální ekonomie II. Výsledek veškerých snah o pokrok v sociální ekonomii v posledních 240 let lze shrnout do pouhých dvou vět, cituji: „současnou sociální ekonomii nelze zařadit jako samostatný směr ekonomického myšlení. Nicméně sociální ekonomie představuje odlišný přístup k ekonomii, ač v současné době nemá vlastní ucelený teoretický systém“ (J. Dušková 2007).

Sociální ekonomie III. Mohu k tomu dodat, že sociální ekonomie čerpá potřebné znalosti ze čtyř oborů: ekonomie, sociologie, demografie a psychologie . A dále, že sociální ekonomie musí převzít od ekonomie hlavního proudu všechny agendy počínaje legislativou zdanění fyzických osob až po pilíře sociálního státu, důchodový, sociální a nikoliv na posledním místě také financování zdravotnictví. Více v časopise RC monitor č. 8/2014, str. 11-13, na adrese: http://res.claritatis.cz/download/MONITOR-2014-8.pdf

Proč stagnuje sociální ekonomie? Jako základní příčinu si dovolím označit fakt, že odborníci dosud zkoumali jen subjekty situované na periferii společnosti. Např. práce našeho O. Čepelky se soustřeďuje jen na segment sociálně ohrožené skupiny obyvatelstva. V mezinárodním kontextu W. M. Dugger definoval působnost sociální ekonomie jako zkoumání znevýhodněných osob. Takto pojímané vědecké zkoumání sociálně-ekonomických jevů je živnou půdou myšlenkových pochodů, které vytlačují ekonomicky aktivní rodiny s dětmi na okraj společnosti.

Změna úhlu pohledu Z uvedeného příkladu lze dovodit, že cesta k poznání nevede přes sociálně vyloučené a ohrožené skupiny obyvatelstva. Jedná se zde dokonce o pohled, který přímo znemožňuje poznání obecných principů a následně skutečných problémů a rizik, kterým aktuálně musí čelit tzv. sociálně vyspělá společnost. Před selektivním přístupem, konkrétně před jeho praktickými dopady na obecné myšlení, jsem varoval v přednášce „Ekonomika rodin a její makroekonomické dopady“ v r. 2009.

Hlavní úkol sociální ekonomie Co je potřeba udělat? Nastartovat společenské změny, které budou respektovat skutečnou mezigenerační solidaritu, tj. investice pracujících rodičů do budoucnosti. Investice do výchovy dětí.   Právě to je základním a neodkladným úkolem sociální ekonomie. Ministerstvo financí musí uznat náklady na výchovu dětí v rodině jako daňově odečitatelnou položku. Jen v tom případě rodiny pracujících rodičů budou schopny vychovávat děti v rámci vlastní odpovědnosti.

Varování pro Českou republiku Daňová reforma musí umožnit pracujícím rodičům výchovu dětí v rodině z jejich vlastních příjmů, tj. musí umožnit samofinancování rodin. Jen taková změna nám zaručí ukončení diskriminace rodin ve společnosti. Rodin s dětmi jako společenské menšiny, protože takových rodin bylo již v roce 2001 jen 46,7 %.