Dopravní fakulta Jana Pernera

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vestavné mikropočítačové systémy
Advertisements

CIT Paměti Díl X.
Aplikace ERTMS/ETCS v ČR
PROVOZNÍ ASPEKTY APLIKACE ERTMS/ETCS V ČR
PRO ČD V EVROPSKÉM KONTEXTU
Aplikace ERTMS/ETCS v ČR
Analýza spolehlivosti tlakové nádoby metodou Monte Carlo Jakub Nedbálek Katedra Aplikované Matematiky, Fakulta Elektrotechniky a Informatiky VŠB - Technická.
Digitální reprezentace
Vybrané otázky aplikace TSI „Řízení a zabezpečení“
APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
PROGRAMOVATELNÉ AUTOMATY SÉRIOVÝ PŘENOS13 Ing. Jana Horáková Elektrotechnika
RYCHLOST PŘENOSU INFORMACE
Bezpečnost mobilních telekomunikačních systémů Aleš Vincenc.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
PROGRAM PRO VÝUKU T ČLÁNKU
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
ROZHODOVACÍ PROCESY PRO VÍCECESTNÉ TELEMATICKÉ APLIKACE Filip Ekl
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
O protokolech sady a mé implementaci variace 104
Technické řešení stacionární části systému ERTMS/ETCS v úrovni L1, L2, LC 24. října 2004.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ActuatorSsensorInterface
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Komunikační moduly C2COM a CSAIO8x
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
KP ETCS Kolín – Břeclav Infrastruktura a RBC
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dispečerské řízení pražského metra
Charakteristické znaky MHD
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
 vytváření signálů a jejich interpretace ve formě bitů  přenos bitů po přenosové cestě  definice rozhraní (pro připojení k přenosové cestě)  technická.
Elektrotechnické a elektronické systémy v dopravě (ESD)
Richard Lipka Katedra informatiky a výpočetní techniky Fakulta aplikovaných věd Západočeská univerzita, Plzeň 1.
RYCHLOSTNÍ KANOISTIKA
Konference SI Praha Ladislav Přívozník is:energy czech a.s.
PŘENOSOVÉ CESTY (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Vestavné mikropočítačové systémy
Antény a laděné obvody pro kmitočty AM
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
8 ZÓN 16 KLÁVESNIC 32 TYPŮ ZÓN 6 VÝSTUPŮ 10 UŽIVATELSKÝCH KÓDŮ 100 UDÁLOSTÍ V HISTORII DETEKTORY KLÁVESNICE G8.
Maturitní otázka do Telekomunikačních systémů
Seminář: PGC3 Rok: 2008 Vypracoval: Jan Glaser Vedoucí semináře: RNDr. Tomáš Vaníček, PhD R adio D ata S ystem.
Výrok „Vypadá to, že jsme narazili na hranici toho, čeho je možné dosáhnout s počítačovými technologiemi. Člověk by si ale měl dávat pozor na takováto.
Bezpečnost podnikové sítě EI4. Firewall 1 Firewall 2 Ochranná zeď Chrání síť před útoky zvenku Neovlivňuje samotný provoz uvnitř sítě Veškerá komunikace.
Hodnoty SNR na účastnických vedeních
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vrstvy ISO/OSI  Dvě skupiny vrstev  orientované na přenos  fyzická vrstva  linková vrstva  síťová  orientované na aplikace  relační vrstva  prezentační.
PB169 – Operační systémy a sítě Přenos dat v počítačových sítích Marek Kumpošt, Zdeněk Říha.
VÝZKUMNÝ ÚSTAV ŽELEZNIČNÍ, a.s. Zkušenosti z použití TSI za subsystém Řízení a zabezpečení V ÝZKUMNÝ Ú STAV Ž ELEZNIČNÍ, a.s. Obsah:  Použité.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Autoalarm II. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Provozování systému ETCS L2 v rámci PP Poříčany – Kolín Seminář ČVTSS 2012, Praha, Ing. Vladimír Říha, TÚDC Bezpečnost železničního provozu.
Inf Sítě mobilních telefonů a GPS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Změny v tabulkách traťových poměrů. Změny v tabulce č. 01 Proti původní směrnici byly z tabulky vyjmuty údaje o zábrzdné vzdálenosti a údaje o délce vlaku.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELIII RADIOKOMUNIKACE.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Datové komunikace Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Lekce 3. Linkový kód ● linkový kód je způsob vyjádření digitálních dat (jedniček a nul) signálem vhodným pro přenos přenosovým kanálem: – optický kabel.
Tabulky traťových poměrů
Optické spojovací členy
T 3 / 1 Zesilovače -úvod (Amplifiers).
Výukové a výzkumné centrum v dopravě
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Transkript prezentace:

Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzita Pardubice Dopravní fakulta Jana Pernera Katedra elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě EUROBALÍZA vlastnosti, použití Jazyk ETCS Jan Ouředníček jan.ourednicek@upce.cz konference „Aplikace ERTMS/ETCS v ČR“ PARDUBICE, Dům techniky 25. a 26.10.2004

Eurobalíza Charakteristický prvek ERTMS/ETCS Bodový přenos informací Specifikace Eurobalízy: SUBSET-036

Anténní jednotka Palubní část systému LEU „Vzduchová mezera“ Eurobalíza Anténní jednotka Vozidlo Palubní část systému Traťová část systému „Vzduchová mezera“ LEU Data Napájení Eurobalíza Kolejiště Návěstidlo

Přenosový systém Eurobalízy Eurobalíza Přenosový systém Eurobalízy

Eurobalíza Interface Eurobalízy A1 Up-link balíza – AU A2 Down-link AU – balíza A4 Napájení A5 Programování C1 Up-link LEU – balíza C2 Down-link balíza – LEU C3 Napájení C4 Blokování změny telegramu v LEU C6 Napájení vstupních a C4 obvodů. C5 Programování

Přenos telegramu z balízy do AU FSK modulace Eurobalíza Interface A A1: Přenos telegramu z balízy do AU FSK modulace log. 0 3,951 MHz (1 bit – 7 period) log. 1 4,516 MHz (1 bit – 8 period) přenosová rychlost 564,5 kbit/s A4: Napájecí signál 27,095 MHz ± 5 kHz A2: Přenos telegramu z AU do balízy AM modulace napájecího signálu V ERTMS/ETCS Class 1 se neuvažuje A5: Programovací interface

Přenos telegramu z LEU do balízy Eurobalíza Interface C C1: Přenos telegramu z LEU do balízy Přenos v základním pásmu pomocí bifázového rozdílového kódu C4: Interface pro zamezení změny telegramu během kontaktování balízy C2: Přenos telegramu z balízy do LEU C3: Interface pro napájení C2 C5: Programovací interface C6: Napájení vstupních obvodů C1

- seskupují se po 1 až 8 do tzv. balízových skupin (BG) Eurobalíza Umísťování balíz - v ose koleje - seskupují se po 1 až 8 do tzv. balízových skupin (BG) - přenos většího množství dat - opakováním přenosu z více balíz dosažení vyšší spolehlivosti - vyhodnocení směru míjení balízové skupiny nominální x reverzní

Bezpečnostní koncepce Eurobalízy Eurobalíza Bezpečnostní koncepce Eurobalízy Přenosový systém Eurobalízy je charakterizován jako uzavřený přenosový systém. ® Zabezpečení přenosu dle EN 50159-1 Pro zajištění detekce nekontaktování balízové skupiny a zamezení s tím spojených rizik, se provádí tzv. vazba – linking balízových skupin. Palubní zařízení je o poloze balízové skupiny předem informováno tzv. vazební informací.

Data se přenáší v podobě tzv. telegramu. Telegram krátkého formátu Eurobalíza Přenášené informace - L1 všechny relevantní informace pro dohled - L2 a L3 zejména informace o poloze - LRBG Data se přenáší v podobě tzv. telegramu. Telegram krátkého formátu 341 bitů z toho 210 bitů uživatelských Telegram dlouhého formátu 1023 bitů z toho 830 bitů uživatelských Při rychlosti 500 km/h se telegram dlouhého formátu přenese dvakrát, při rychlosti 200 km/h pětkrát

Eurobalíza Eurobalíza Hranice mezi blízkou kontaktní zónou a zónou postranního laloku Hranice mezi zónou postranního laloku a zónou ochrany proti přeslechům

Jazyk ETCS Množina dat a pravidel. Použití a dodržení je pro zajištění interoperability nezbytné. S jazykem ETCS se pracuje na úrovni významových dat v nezabezpečené podobě! Jazyk ETCS se zabezpečením přenosu přímo nezabývá. Specifikace Jazyka ETCS: SUBSET-026-7 a SUBSET-026-8

Veškerá komunikace mezi tratí a vozidlem uvnitř systému ERTMS/ETCS Jazyk ETCS Významová data: Konkrétní parametry, které je nutné pro zabezpečení jízd vozidel přenést mezi palubním a traťovým zařízením systému ERTMS/ETCS. Použití jazyka ETCS: Veškerá komunikace mezi tratí a vozidlem uvnitř systému ERTMS/ETCS

Jazyk ETCS IxL RBC GSM – R BTM LEU AU Návěstidlo RTM Eurobalíza GSM-R rádio LEU RTM Návěstidlo

Objekty jazyka ETCS Proměnná Odpovídá určitému parametru Paket Jazyk ETCS Objekty jazyka ETCS Proměnná Odpovídá určitému parametru Paket Souhrn parametrů popisující konkrétní situaci, problém, profil … Zpráva (Telegram) Struktura určená k přenosu významových dat mezi vozidlem a tratí.

Proměnné musí být součástí paketů nebo zpráv (telegramů). Jazyk ETCS Proměnné musí být součástí paketů nebo zpráv (telegramů). Pakety se nemohou přenášet samostatně – musí být součástí zpráv nebo telegramů. Hlavička zprávy Hlavička paketu

Příklad: Zpráva č. 28 – „Posun povolen“ Jazyk ETCS Příklad: Zpráva č. 28 – „Posun povolen“ Identifikátor zprávy (8 bitů) NID_MESSAGE L_MESSAGE Délka zprávy v bajtech! (10 bitů) T_TRAIN Posun povolen Časová značka (32 bitů) M_ACK Žádost o potvrzení (1 bit) Zpráva č. 28 NID_LRBG Identifikace LRBG (10 + 14 bit) T_TRAIN Časová značka žádosti (32 bitů) Identifikátor paketu (8 bitů) NID_PACKET Kvalifikátor platnosti ve vztahu k LRBG (2 bitů) Q_DIR L_PACKET Délka paketu v bitech! (13 bitů) paket č. 49 Seznam balíz v oblasti posunu N_ITER Počet opakování následujících dat. (5 bitů) Q_NEWCOUNTRY(1) Kvalifikátor polohy BG! (1 bitů) NID_C(1) Identifikace země – regionu (10 bitů) NID_BG(1) Identifikace BG (14 bitů) Q_NEWCOUNTRY(2) NID_C(2) NID_BG(2)

Některé další pakety a zprávy Jazyk ETCS Některé další pakety a zprávy Paket č. 3 Národní hodnoty Paket č. 5 Vazební (linking) informace Paket č. 12 a 15 Oprávnění k jízdě (MA) Paket č. 21 Sklonový profil Paket č. 27 Mezinárodní statický rychlostní profil Paket č. 44 Přenos dat mimo systém ERTMS/ETCS Paket č. 65 Dočasná rychlostní omezení Paket č. 0 a 1 Hlášení polohy Zpráva č. 3 Oprávnění k jízdě Zpráva č. 15, 16 Podmíněné, nepodmíněné nouzové zastavení Zpráva č. 9 Požadavek na změnu MA

Děkuji za pozornost Jan Ouředníček jan.ourednicek@upce.cz