Nový standard pro veřejné knihovny 15.9.2011 Knihovny současnosti 2011 České Budějovice Národní knihovna ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deník veřejné knihovny na rok 2009 Změny v evidenci činnosti knihoven.
Advertisements

Knihovny Zlínského kraje v roce 2013 Seminář pracovníků profesionálních knihoven Zlínského kraje , Kroměříž.
Názory uživatelů a veřejnosti na přínosy informačních a komunikačních technologií ve veřejných knihovnách v ČR a EU Výsledky průzkumu Vít Richter Národní.
Podpora dostupnosti a kvality sociálních služeb v Pardubickém kraji Úvodní seminář k projektu Pardubice
24 hodinová dostupnost lékařské péče Lékařská pohotovostní služba
Aktuality pro knihovníky Schůzky knihovníků okresu Šumperk 2013.
Tvorba výměnných fondů, jejich cirkulace a distribuce Definice závazného standardu výkonového ukazatele pro práci s výměnnými fondy Struktura výkonového.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU? Porovnání výsledků z hlediska akademických pracovníků a z hlediska studentů.
Vyhodnocení standard ů VKIS Petr Macháček, květen 2006
Seminář knihoven okresu Vsetín MVK Vsetín, Trendy rozvoje knihoven ve Zlínském kraji se zaměřením na malé knihovny.
AKVŠ – profesionalita – spolupráce Marta Machytková předsedkyně VV.
Porada ředitelů pověřených knihoven Jihomoravského kraje Knihovna Karla Dvořáčka ve Vyškově.
Inovujeme Standardy VKIS Knihovnická dílna Národní knihovna ČR
Doplňování KF v číslech aneb Několik údajů k zamyšlení Akviziční seminář Havlíčkův Brod,
Politika výběru elektronických zdrojů publikovaných v prostředí Internetu Mgr. Ludmila Celbová
Elektronické učebnice Ing. Zdeněk Pavlík. Hlavním cílem tvorby elektronických učebnic je zlepšení podmínek pro výuku technických oborů, včetně zvyšování.
Ludmila Kohoutová Národní knihovna ČR Meziknihovní služby v roce 2010 Knihovny současnosti 2011.
Odborná sekce Rady kvality ČR „Kvalita v průmyslu a stavebnictví“ Poradenské služby v programech Operačního programu Podnikání a inovace 5. ledna 2009.
Regionální funkce knihoven v roce 2005 a v roce 2006 současný stav, problémy a perspektivy Regionální funkce knihoven listopadu 2005 Národní knihovna.
, Elektronické služby knihoven prakticky, Praha Portál STM Lucie Hejná Státní technická knihovna
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
Hledá se Kamarádka knihovna (už podruhé). Kdo jde s námi Generální partner: firma 3M Česko O záštitu nad soutěží požádáno: Ministerstvo kultury ČR Odborný.
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Královéhradecký kraj Standardy VKIS v praxi Celostátní seminář knihovníků Pardubice 1. listopadu 2005 Eva Semrádová Studijní a vědecká knihovna v Hradci.
M ÍSTNÍ KNIHOVNA P ASOHLÁVKY Knihovnice Alena Kratochvílová
Představení projektu CZ.1.04/3.1.03/ Individuální vzdělávání poskytovatelů sociálních služeb v oblasti zavádění standardů kvality, strategického.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
Výsledky činnosti knihoven okresu Brno-venkov 2009 – 2013 (neprofesionální knihovny) naše pětiletka Modřice M. Kubíková.
Eva Měráková, Lenka Jandová
Měření kvality činnosti veřejných knihoven Knihovnická dílna 2005 Vít Richter Národní knihovna ČR
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Měření kvality a výkonu činnosti veřejných knihoven: příklad německého Bibliotheksindex Regionální funkce knihoven listopadu 2005 Národní knihovna.
Novelizace standardu veřejných knihovnických a informačních služeb – úvod do diskuse Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje Národní knihovna.
Aktualizace standardu pro veřejné knihovny Vsetín Národní knihovna ČR
1 Výběr indikátorů a další postup 15. června 2006 Národní knihovna ČR Tel
Program podpory regionů Společenská odpovědnost v ČSOB a Poštovní spořitelně.
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Vít Richter Národní knihovna ČR Brno 23. dubna 2002.
Čtenáři a čtení v ČR v roce 2007 Výzkum dospělé populace nad 15 let Vít Richter Národní knihovna ČR Brno
Do knihovny po Internetu, na Internet do knihovny 28. února 2005 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel: ,
Jaký byl Březen měsíc internetu 2005? 20. dubna 2005 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Národní knihovna ČR Tel: ,
3. Vzdělávání knihovníků, semináře, porady Pardubice Zuzana Hájková Zlata Houšková.
Výsledky činnosti neprofesionálních knihoven okresu Brno-venkov 2009 Modřice M. Kubíková.
Knihovny okresu Vsetín Ing. Věra Pelcová v roce 2013.
Statistika a porovnání činnosti knihoven Lidmila Švíková Jihočeská vědecká knihovna v Českých Budějovicích.
Novela standardů VKIS Praha Sekce SDRUK pro RF Národní knihovna ČR
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Příprava novely knihovního zákona Vít Richter Národní knihovna ČR tel
Benchmarking knihoven Děčín – Aktuální problémy knihoven Národní knihovna ČR Tel
1 Regionální funkce v roce 2005 „ Několik“ údajů z výroční zprávy Praha, 1. června řádné zasedání sekce SDRUK pro RF.
Projekt Benchmarking knihoven - měření a srovnávání výkonu knihoven 3. dubna 2007 Pardubice Regionální funkce 2007 Národní knihovna ČR
Výsledky ankety Univerzitní knihovny ZČU Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU?
1 Regionální funkce v roce 2004 Výchozí stav pro krajské spravování RF Pardubice, 1. listopadu 2005 Celostátní seminář.
Vsetín Národní knihovna ČR
Internet – výhoda pro znevýhodněné 29. února 2008 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel: ,
Přístup k veřejnému internetu v knihovnách obcí a měst Vít Richter Knihovnický institut Národní knihovna ČR Tel ISSS 2007.
9. Knihovna jako centrum komunitních aktivit a kreativity 14. Knihovna jako garant přístupu k internetu 15. Regionální funkce 16. Aktualizovat a zavést.
Měření výkonu knihoven a jeho využití při zkvalitňování služeb Martin Krčál VIKBB42 Knihovnické procesy a služby Brno, 2. dubna 2014.
Standard pro dobrou knihovnu Metodický pokyn MK k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanýminebo.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Komunitní plánování ORP Roudnice nad Labem – spolu a inovativně.
Výroční zpráva o plnění regionálních funkcí krajských knihoven na území ČR za rok 2015 Vícezdrojové financování – možný trend regionálních funkcí… PORADA.
K čemu je užitečná statistika? Jak využít statistická data?
PORADA RF Holasovice
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Transkript prezentace:

Nový standard pro veřejné knihovny Knihovny současnosti 2011 České Budějovice Národní knihovna ČR

Proč měníme standardy?  Původní standard vyhlášen před 7 lety  Více analytických dat  Knihovny se mění  Audity knihoven – proč knihovny dělají to, co dělají a za co utrácí veřejné peníze  Rozšířit počet údajů, které charakterizují podmínky pro činnost knihovny

Postup prací na novele  Sběr zahraničních zkušeností  Pracovní skupina – 31 členů  Analýza statistický dat benchmarking  Anketa  Pojetí standardu + nastavení standardu  Kategorizace knihoven  Návrhy na zrušení indikátorů  Návrhy na nové indikátory  Diskusní semináře

Cíl standardu VKIS  Definovat, co je to „dobrá knihovna“  Standard jako srovnávací bod  Charakterizovat podmínky činnosti knihovny, které jsou předpokladem pro dobré služby  Motivovat zřizovatele ke zlepšení knihovny  Poskytnout pracovníkům knihovny argumenty pro zřizovatele při rozhodování o knihovně

Co je nového ve standardu?  Aktualizace stávajících indikátorů  Vymezení nových indikátorů  Charakteristika funkcí veřejných knihoven  Využití mezinárodních doporučení  Manifest IFLA/UNESCO o veřejných knihovnách  Směrnice IFLA: Služby veřejných knihoven  Manifest IFLA o přístupu k Internetu  Inspirace standardy pro veřejné knihovny v SRN a Velké Británii

Manifest IFLA/UNESCO o veřejných knihovnách Veřejná knihovna je místní branou do světa vědomostí a základním předpokladem celoživotního vzdělávání, nezávislého rozhodování a kulturního rozvoje jednotlivců i společenských skupin.

Kategorizace knihoven Počet obyvatelPočet knihoven Do až až až až až až Více než

Kategorizace knihoven Počet obyvatelPočet knihoven Do až až až až až až Více než

Stávající indikátory standardu Provozní doba Dostupnost knihovny Plocha knihovny Webová stránka Knihovní fond - financování Knihovní fond - přírůstek Online katalog Vzdělávání pracovníků Studijní místa Internetová místa Spokojenost uživatelů

Nové indikátory standardu Provozní doba Dostupnost knihovny Plocha knihovny Webová stránka Knihovní fond - financování Knihovní fond - přírůstek Online katalog Vzdělávání pracovníků Studijní místa Internetová místa Spokojenost uživatelů

Nové indikátory standardu Provozní doba Dostupnost knihovny Plocha knihovny Webová stránka Knihovní fond - financování Knihovní fond - % obměny Online katalog Vzdělávání pracovníků Studijní místa Internetová místa Spokojenost uživatelů

Změny stávajících indikátorů

Trendy plnění standardu Provozní doba Dostupnost knihovny Knihovní fond - financování Knihovní fond - přírůstek Studijní místa Internetová místa

Provozní doba Počet obyvatelSoučasnýNávrh Do 5005 – až 155 – až 2015 až až 2523 až až 3528 až až 4540 až až a více Indikátor: počet provozních hodin pro veřejnost týdně

Financování doplňování KF ,92,52,86,31 Meziroční inflace v % Současný stav NávrhCelostátní průměr Částka v Kč/1 obyvatele ,3

Nový indikátor pro obnovu KF Indikátor: 10 % roční obnovy knihovního fondu ve volném výběru novými přírůstky.  Příklad: knihovna má knihovní fond o rozsahu kj., ročně by měla získat nových přírůstků.  Knihovna má nejméně 75 % knihovních jednotek ve volném výběru. (Splňuje 90 % knihoven)

Obměna knihovního fondu % obnovy KF Počet knihoven%Doba obměny KF 6 a více %4498Obměna za let 5 – 6 %1463Obměna za let 4 – 5 %2565Obměna za let 3 – 4 %4017Obměna za let 2 – 3 %59611Obměna za let 1 – 2 %98218Obměna za let Do 1 %88116Obměna za 100 a více let Bez obnovy KF, chyby CELKEM

Nové indikátory standardu Provozní doba Dostupnost knihovny Plocha knihovny Webová stránka Knihovní fond - financování Knihovní fond - přírůstek Online katalog Vzdělávání pracovníků Studijní místa Internetová místa Spokojenost uživatelů

Plocha knihovny určená pro uživatele Indikátor: Knihovna má k dispozici nejméně 60 m 2 na 1000 obyvatel obce nebo spádové oblasti. V obcích do 1000 obyvatel se tento ukazatel použije v přiměřeném rozsahu tak, aby byly zajištěny všechny funkce knihovny.

MěstoPočet obyvatelm2/1000 obyvatel Pelhřimov Vyškov Žďár nad Sázavou Chomutov Hradec Králové Kaplice Sedlčany Tišnov Horažďovice Valašské Klobouky Velešín Rožmitál pod Třemšínem Police nad Metují Králíky Planá nad Lužnicí Jevíčko287470

Webová prezentace knihovny Indikátor: Dostupnost informací o knihovně a jejích službách dálkovým přístupem je zajištěna prostřednictvím webové stránky.  Charakteristika obsahu, struktury  Přizpůsobení pro zrakově postižené

Elektronický katalog knihovny na internetu Indikátor: Knihovny působící v obcích s počtem obyvatel vyšším než 500 nabízí elektronický katalog knihovny, který může veřejnost využívat prostřednictvím dálkového přístupu, tj. přes webové rozhraní.

Pracovníci knihovny a jejich vzdělávání Indikátor: Dalšímu odbornému vzdělávání je ročně na 1 pracovníka věnováno minimálně 48 pracovních hodin. Pracovníci působící v knihovnách s rozsahem provozní doby menším než 10 provozních hodin týdně absolvují další odborné vzdělávání ročně v rozsahu nejméně 8 pracovních hodin.

Měření spokojenost uživatelů knihovny  Spokojenost uživatelů se zjišťuje pravidelně každých 5 let pomocí standardizovaného dotazníku (ankety). Hodnocení služeb knihovny se provádí u dospělých nad 15 let a u dětí a mládeže do 15 let.  Provozovatelé knihoven průběžně sledují a monitorují výkony knihoven pomocí měření spokojenosti uživatelů pro potřeby řízení a financování knihovny. Cílem standardu je poskytnout spolehlivé údaje o tom, jak uživatelé posuzují služby knihovny.

Měření spokojenost uživatelů knihovny Indikátor spokojenosti dospělé populace nad 15 let: Více než 90 % uživatelů hodnotí služby knihovny jako dobré nebo velmi dobré.  velmi dobré  dobré  přiměřené  špatné  velmi špatné Indikátor spokojenosti dětí a mládeže do 15 let: Více než 75 % dětí a mládeže hodnotí služby knihovny stupněm dobrý.  dobré  přiměřené  špatné

Jaká je „dobrá“ knihovna? Provozní doba Dostupnost knihovny Plocha knihovny Webová stránka Knihovní fond - financování Knihovní fond - přírůstek Online katalog Vzdělávání pracovníků Studijní místa Internetová místa Spokojenost uživatelů

Na závěr  Standard VKIS není samospasitelný  Charakterizuje „dobrou praxi“  Měl by motivovat a inspirovat  Měl by být pro knihovny oporou

Děkuji za pozornost!

Nový standard pro veřejné knihovny Knihovny současnosti 2011 České Budějovice Národní knihovna ČR