NELEGÁLNÍ BANKOVNÍ PRAKTIKY Stanislav Polouček Slezská universita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná
Stínová ekonomika nepřiznané zisky z podnikání nelegální zaměstnávání lidí mzdy na ruku bez dokladu pronájem bytů na černo melouchy a práce bez faktury vedlejší zaměstnání na černo obchod s kradeným zbožím obchod s drogami a prostituce podvody, korupce a pašování
Důsledky stínové ekonomiky státní pokladna přichází o daně stát přichází o nevybrané clo porušuje hospodářskou soutěž černá ekonomika je mimo zákon zkresluje oficiální statistiky
Podíl stínové ekonomiky na HDP vybraných tranzitivních ekonomik (v %) 1990-1993 2000-2001 Bulharsko 27,1 36,4 Česká republika 13,1 18,4 Estonsko 34,3 39,1 Chorvatsko 24,6 32,4 Litva 26,0 29,4 Lotyšsko 25,7 39,6 Maďarsko 22,3 24,4 Makedonie 35,6 45,1 Moldavsko 29,3 44,1 Polsko 27,4 Rumunsko 27,3 33,4 Rusko 27,8 Slovensko 15,1 18,3 Slovinsko 22,9 26,7 Ukrajina 51,2 25,5 36,1 Pramen: OECD, metoda Dymimic
Podíl stínové ekonomiky na HDP vybraných vyspělých ekonomik (v %) 1990-1993 2000-2001 Austrálie 13,0 14,1 Belgie 20,8 22,0 Francie 13,8 15,0 Itálie 24,0 27,0 Japonsko 9,5 11,1 Kanada 13,5 15,8 Německo 12,5 16,3 Portugalsko 17,2 22,5 Rakousko 7,1 10,6 Řecko 24,9 28,5 Španělsko 17,3 Švédsko 17,0 19,1 Švýcarsko 6,9 9,4 USA 8,2 8,7 Velká Británie 11,2 průměr 14,5 Pramen: OECD, monetární metoda
Příčiny nelegálních bankovních praktik složitost a různorodost finanční sféry neznalost tržního prostředí v transitivních ekonomikách inovace v bankovních produktech globalizace, mimobilanční aktivity, elektronické bankovnictví legislativa stav bankovního dohledu a regulace
Klasifikace trestné činnosti v bankovnictví bankovní loupeže a krádeže zpronevěry a podvody (insider trading) korupce praní špinavých peněz
Korupce v bankovnictví nejedná se o příliš frekventované téma úzce souvisí s transparentností, tj. bankovním tajemstvím problematika veřejného informačního otevření bank bankovní tajemství samo o sobě vytváří prostor pro korupci
oceňování majetku a cenných papírů insider trading Nejrozšířenější oblasti korupce v bankovnictví v tranzitivních ekonomikách poskytování úvěrů poskytování garancí oceňování majetku a cenných papírů insider trading
Možnosti odstranění korupce v bankovnictví elektronické bankovnictví odstranění monopolů odstraňování a zjednodušení bankovní regulace otevření bank
Náklady spojené s veřejným otevřením (public disclosure) bank náklady bank x náklady společenské přímé nepřímé systémové riziko bankovního sektoru
Míra korupce ve vybraných tranzitivních zemích (Transparency International, 1996-2004)
INSIDER TRADING insider trading x informed trading využití (zneužití) ostatním subjektům nedostupných informací + manipulování trhem + nedostatečná ochrana investorů týká se téměř výlučně nákupu a prodeje cenných papírů
Economist, 2000, January 22, s. 85?
INSIDER-INFORMACE A INSIDER-OSOBY problém vymezení insider-informace i insider-osoby primární a sekundární insider-osoba liší se v jednotlivých zemích Směrnice EU z 1989: „veřejnosti neznámá přesná informace, týkající se jednoho nebo více emitentů cenných papírů, která, pokud by byla známa, by podstatně ovlivnila kurs cenných papírů” rozpoznání a prokázání insider obchodů
AKCIOVÉ OPCE John Glenn, Royal Crown Cola Company Tatra Kopřivnice (GRS=Greenwald, Rutherford, Shelby; 15 % za 2 roky) Frank Wells, prezident, Walt Disney Co. od září 1984 (byl jmenován) 1 840 000 ks akcií, 5 letý kontrakt, každý rok 20 % dle pravidel mohl prodat se ziskem až po 6 měsících prodal 28.-30. června 1988 580 000 ks akcií, které získal v prosinci 1987 zaplatil 14,30 USD/ks, tj. 8,3 mil. USD, prodal za 63,19 USD/ks, tj. 36,6 mil. USD zdůvodnění, že ne obava, že by šla cena akcií dolů, ale úhrada dluhů a daní
PRANÍ ŠPINAVÝCH PENĚZ (money laundering) vymezení špinavých peněz peníze z kriminální činnosti + nezdaněné příjmy dirty money = gray money (pochybné transakce) + black money (kriminalita)
Postup při praní peněz steeping (máčení) (shromáždění=congregation peněz, cíl dostat je do bankovního systému) soaping (mydlení) (oddělení od nelegálního zdroje) wringing (ždímání) (repatriation=integration, tj. zpět do oběhu jako čisté)
Způsoby umístění špinavých peněz do legálního oběhu prostřednictvím koupě nemovitostí, cenných papírů aj. a jejich převedením (prodejem) smurfing transfer prostřednictvím několika účtů a institucí platba faktur za neexistující služby nebo úvěry
Bankovní sektor a špinavé peníze je správný postup hledající špinavé peníze až v bankovním sektoru a jen v bankovním sektoru? prokázání původu prostředků, které jsou ukládány na účet nebo za které jsou nakupovány cenné papíry (zkoumat původ by měly nebankovní insitutce, např. finanční a daňové úřady) mezinárodní koordinace (5. Direktiva Rady Evropy, 1991): uchovávat údaje po stanovenou dobu; neprovést transakci, pokud je podezřelá uchovávat mlčenlivost zavést v bance transparentní mechanismus
Směrnice 91/308/EHS směrnice (direktiva) Rady Evropy zásady: poznej svého klienta uchovávej požadované informace po určitou dobu uskutečňuj preventivní opatření vůči podezřelým transakcím diskrétnost vůči vyšetřovaným transakcím
„dej pozor, abys nebyl zneužíván k praní nelegálních peněz” pravidla „poznej dobře svého klienta” „dej pozor, abys nebyl zneužíván k praní nelegálních peněz”
Hlášení podezřelých transakcí vyjmenované subjekty mají povinnost hlásit podezřelé transakce (Zákon č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů) informace a bankovní tajemství limity: v USA USD 10 000 v hotovosti v zemích EU dle Direktivy RE 2001/97/EHS minimálně EUR 15 000 V České republice EUR 15 000
podřízenost institucí, přijímajících hlášení Rozdíly v některých částech legislativy zamezující legalizaci výnosů z trestné činnosti Tabulka 2.1 rok přijetí zákona podřízenost institucí, přijímajících hlášení Velká Británie 1989, 1990, 1994 policie Francie 1990,1991 ministerstvo financí Německo 1993 Španělsko centrální banka Rakousko 1993, 1994 Belgie ministerstvo financí a spravedlnosti Česká republika 1996 Polsko 1994 Maďarsko Slovinsko Slovensko Stieranka, J. Pranie špinavých peňazí a boj proti nemu. Bratislava: Epos, 1997, s. 64.
Počet oznámených podezřelých obchodů a výsledky šetření FAÚ Počet oznámených podezřelých obchodů a výsledky šetření FAÚ rok počet oznámení o podezřelých obchodech počet trestních oznámení podíl počtu trestních oznámení na celkovém počtu oznámení 1996 (od 1. 7.) 95 0,00% 1997 1 186 12 1,01% 1998 956 37 3,87% 1999 1 699 47 2,77% 2000 1 917 104 5,45% Pramen: FAÚ
Economist, 1997, July 26, s. Suspicious-transaction reports received by British authorities, 1996, % Prof. Stanislav Poloucek: Prof. Stanislav Poloucek:
Financial Action Task Force (FATF) založený 1989 díky OECD v roce 2000 zveřejnil seznam 15 států, které nespolupracují Non-Cooperative Countries and Territories (NCCT) vč. Ruska, Izraele, Marshallových ostrovů, Nigérie, … Carribean FATF založen 1992, financován OECD
Vnitřní bankovní standardy (Zákon č. 61/1996) otevření účtu identifikace klienta uchovávání záznamů hlášení podezřelých transakcí v bance musí být pověřená osoba, jednající jménem banky
Zneužití finančních prostředků, určených na jiný účel účel použití finančních prostředků je standardní součást kontraktu použití prostředků získaných na rozšíření výrobní kapacity k obchodování s cennými papíry dočasné využití finančních prostředků klientů makléři
Defraudace a podvody členů vedení a pracovníků banky nejedná se o nic mimořádného ve světě ztráty bank v případě klientů (kromě klasifikovaných úvěrů) menší než v případě pracovníků banky orgány regulace a dohledu schvalují orgány banky (v České republice dokonce právo požadovat výměnu osob a být informovány o všech změnách) odhalení podvodu obtížnější než odhalení chyby problém organizovaného zločinu, kvalifikované a technicky náročné podvody