Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Geometrie Ročník :

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníku 5. ročník
Advertisements

Konstrukce trojúhelníků
Konstrukce trojúhelníku
Kružnice opsaná trojúhelníku
POZNÁMKY ve formátu PDF
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
Matematika Trojúhelník.
TROJÚHELNÍK Aneb, jak na něj…
Konstrukce trojúhelníku ze tří stran
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Konstrukce čtverce 5. ročník
Konstrukce obdélníku 5. ročník
Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Mgr. Ladislava Paterová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Elektronická učebnice - I
Co o nich víme a nevíme Vypracovala Mgr. Helena Černá
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Co je to trojúhelník
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_278_GEOMETRIE_TROJÚHELNÍK.
20.1 Trojúhelníková nerovnost
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
61.1 Kružnice trojúhelníku vepsaná
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Užití Thaletovy kružnice
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
MNOHOÚHELNÍKY DRUHY TROJÚHELNÍKŮ
Herní plán Obecné vlastnosti příčky
Konstrukce trojúhelníku 4. ročník
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Geometrie Ročník : 5.
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
38.1 Zásobník – Geometrické tvary
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
11.1 Kružnice trojúhelníku opsaná
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
24..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
MNOHOÚHELNÍKY DRUHY TROJÚHELNÍKŮ
MNOHOÚHELNÍKY DRUHY TROJÚHELNÍKŮ
Trojúhelník a jeho vlastnosti
Trojúhelník- druhy trojúhelníků
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníků (sus)
TÉMA: Obvod trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_18_rovinné obrazce
Trojúhelník 1 trojúhelník ABC určují tři různé body A, B, C, které neleží v přímce.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Transkript prezentace:

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Geometrie Ročník : 5. Téma : Trojuhelnik a trojuhelnikova nerovnost Autor : Jana Kamená

Trojúhelník trojúhelník C Trojúhelník je rovinný geometrický útvar, který má: ....................... vrcholy .........................strany .........................úhly A B trojúhelník

Popis trojúhelníku C A B Body A,B,C jsou vrcholy trojúhelníku ABC. Úsečky AB, BC, CA jsou strany ABC. Strany též můžeme označit malými psacími písmeny a,b,c. Strana a je úsečka BC. Strana b je úsečka AC. Strana c je úsečka AB. C b a Pozoruj vrcholy, strany a zapiš, co platí: Proti vrcholu..........leží strana................. Proti vrcholu..........leží strana................... A c B Platí stejné zásady při označování stran a vrcholů i u čtyřúhelníků?

Trojúhelníková nerovnost Připrav si barevná brčka nebo špejle o těchto délkách: 15 cm 8 cm 10 cm 7 cm 5 cm Z těchto tyčinek zkus modelovat trojúhleníky podle obrázků Jak najdeš třetí vrchol trojúhelníku? Kde leží? Podaří se ti vždy vymodelovat trojúhelník? Dovedl bys zdůvodnit, proč se ti to nepovedlo? Pamatuj si ! Pro strany trojúhelníku musí platit, že součet délek každých dvou jeho stran je větší než délka jeho třetí strany. Říkáme, že pro strany trojúhelníku platí TROJÚHELNÍKOVÁ NEROVNOST.

Nyní si svoje modelové situace ověříme výpočtem i rýsováním. 10 cm + 8 cm > 15 cm 15 cm + 8 cm > 10 cm 15 cm + 10 cm > 8 cm Rozhodni trojúhelníková nerovnost platí - neplatí. Trojúhelník můžeme - nemůžeme sestrojit. 15 cm + 7 cm > 5 cm 15 cm + 5 cm > 7 cm 5 cm + 7 cm < 15 cm Rozhodni trojúhelníková nerovnost platí - neplatí. Trojúhelník můžeme - nemůžeme sestrojit. 15 cm + 8 cm > 7 cm 15 cm + 7 cm > 8 cm 8 cm + 7 cm = 15 cm Rozhodni trojúhelníková nerovnost platí - neplatí. Trojúhelník můžeme - nemůžeme sestrojit.

V knížce, kterou držím tady, čtu si často dobré rady. Dřív, než začnu něco dělat, přesvědčím se, zda vůbec lze trojúhelník narýsovat. Nechci-li mít práce dosti, připomenu si učivo o trojúhelníkové nerovnosti.

Rýsujeme trojúhelník Narýsuj trojúhelník ABC, pro který platí /AB/ = 6 cm, /AC/ = 4 cm, /BC/ = 5 cm . Připoměň si: Nejprve se přesvědčíme na základě ............................. zda lze trojúhelník vůbec sestrojit. Pokud ano, načrtneme, popíšeme vše, co známe. (označíme vrcholy a délky stran) Teprve potom začneme rýsovat. Postup: (rýsuj trojúhelník a říkej, jak postupuješ) 1) Narýsuji stranu /AB/ = 6 cm. 2) Opíši oblouk kružnice se středem v bodě A a poloměrem r = 4 cm. 3) Opíši oblouk kružnice se středem v bodě B a poloměrem r = 5 cm. 4) Průsečík oblouků označím C a narýsuji strany AC a BC. 5) Provedu kontrolu správnosti – pomocí měření stran trojúhelníku. C 5 cm 4 cm A 6 cm B C ( ) A B

Já mám v zásobě špetku cvičeníček. Rozhodni, zda můžeš sestrojit tyto trojúhelníky. 1) 5 cm 2) 3 cm 3) 4 cm 8 cm 3 cm 3 cm 6 cm 5 cm 8 cm Trojúhelník, který lze sestrojit, narýsuj do sešitu (pochopitelně nezapomeneš na náčrt a konstrukci). Rozhodni, zda může mít trojúhelník tyto délky stran: 1) a = 6 cm, b = 9 cm, c = 16 cm (ano - ne) 2) k = 35mm, l = 72 mm, m = 73 mm (ano - ne) 3) o = 26mm, p = 6 cm, q = 8 mm (ano - ne) 4) e = 2cm, f = 56 mm, g = 36 mm (ano - ne) 5) i = 34 mm, j = 22mm, k = 3 cm (ano - ne) 6) l = 10 cm, m = 11 cm, n = 12 cm (ano - ne)

Druhy trojúhelníků Podle stran Pozoruj obrázky, názvy a doplň následující texty. ........................ dvě strany nejsou shodné. ................... dvě strany jsou navzájem shodné, ale nejsou shodné s třetí stranou. .......................... strany jsou shodné. Můžeme zapsat a = b = c Podle stran 1) různostranný (obecný) 2) rovnoramenný 3) rovnostranný

Druhy trojúhelníků ) Podle úhlů . 1) pravoúhlý 2) ostroúhlý Jeden z vnitřních úhlů je pravý. ) . . 1) pravoúhlý 2) ostroúhlý 3) tupoúhlý S těmito druhy trojúhelníků se blíže seznámíme ve vyšších ročnících.

Popis rovnoramenného trojúhelníku C rameno rameno b a A c B základna

Jaké trojúhelníky již známe? ............................... Má 2 strany stejně dlouhé, říkáme jim ramena. .................................. Jeden vnitřní úhel je pravý (dvě strany jsou na sebe kolmé a říkáme jim odvěsny). ................................. Všechny strany jsou stejně dlouhé.

Zkontroluj své vědomosti. Jak poznáš rovnostranný trojúhelník?........................... ..................................................................... Jak poznáš ronoramenný trojúhelník?........................... Jak poznáš pravoúhlý trojúhelník?...............................

Použité zdroje LIteratura Obrázky 1) Rosecká Z. -Jak je lehká geometrie- pracovní sešit pro 5. r., 1. vydání, Brno: Nová škola 2003, s.27-33 2) RNDr. Jaroslava Justová – Matematika pro 4. ročník 2.díl, 2.vydání,Praha: Alter 2003, s. 25,33 3) RNDr. Jaroslava Justová – Matematika pro 5. ročník 2. díl, 2.vydání,Praha: Alter 2003, s. 39 4) Wikipedie – otevřená encyklopedie Obrázky 1)) URL <http://www.harewood.org/_imagebank/Character_WORM_web.jpg> [ cit. 2010-3-8] 2) URL < http://celebs-cz.blog.cz/rubrika/animky>[cit.2010-10-8]